• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Naučte se vnímat své tělo, staňte se lepším běžcem

    Tvrdíte, že došlapujete na přední část chodidla, ale video vás prozradí z jasného patičkářství? Běháte stylem slona v porcelánu a nevíte, jak se všech těch brzdících antipohybů zbavit? Naučte se vnímat svoje tělo a posuňte svůj běžecký styl k vyšší efektivitě.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    R43a90d22e40k 34H22o61d65a12ň 9936567731693

    Stačí zařadit se za něco jako na úvodní fotce, a pak to následovat celý zbytek závodu.

    0/0
    25.9.2017 14:59

    R51o90b73e11r20t 53T16r80á29v52n10í89k 7489390167745

    Před lety jsem se rozhodl, jak jinak než po přečtení B2R, že když je ten styl tak důležitý, vylepším si ho. Přece tak běhají indiáni v Mexiku i Keňané po celém světě. A začal jsem běhat s dopadem přes špičku. Samozřejmě jsem si do půl roku uhnal chronický zánět achilovek, z něhož jsem se vyhrabával téměř další dva roky. Během nich jsem absolovoval různá další běžecká zranění. A co hůř, už jsem nebyl schopen běhat ani postaru.

    Snad by bylo bývalo lepší nic neměnit a investovat raději do tlumených bot. Podle statistik, i podle mých vlastních pozorování, běhá přes patu přes 90 procent lidí, tak co.

    Mezi skeptiky jsem se ale ani po těchto zkušenostech nezařadil. A asi o pět let moudřejší a vlastními chybami poučený tvrdím, že dopad přes přední část chodidla je pouze důsledkem dobré techniky a nejlepší je se na něj úplně vykašlat. Všechno ostatní je důležitější: protažení páteře, náklon, uvolnění nohou i rukou, podsazení a uvolnění pánve, kadence atd. Zapomeňte na dopad, ten se upraví sám. Podstatné je soustředit se na postupnou korekci všech ostatních prvků techniky. A to je zároveň způsob, jak začít vnímat své tělo.

    Naprosto souhlasím s autorkou, že je to především o vnímání svého těla. Což je proces, který nikdy nekončí a to je na něm právě krásné - pořád je co zlepšovat a užívat si, když se začne dařit a vy cítíte, že vám to běží samo, že se vznášíte... Nicméně jak zjistit, co vnímat a jak to korigovat? Málokdo vám to vysvětlí tak, aby byl člověk schopen začít na sobě pracovat, neuhnal si přitom zranění a nerozšířil řady skeptiků, protože nějaká technika běhu, a vlastně celkově běhání, je jen módní vlna, která časem opadne.

    Co se týče ekonomické stránky věci - investice do dobrého trenéra se vyplatí. Mě se to vrací na botech. Kdysi se mi rozpadaly, než se dožily první tisícovky km. Dnes mám nejstaší pár s 2600km na tachometru a pořád si je občas beru. Ano, netlumí, ale ony netlumily ani nové. Počítám, že vydrží trojnásobek a to už je nějaká úspora. Když se člověk odn

    +1/0
    16.9.2017 18:57

    R40o91b27e76r31t 18T33r65á16v35n40í18k 7819140127605

    Když se člověk odnaučí běhat ztuhle, ocení to i vaše boty a vaše kapsa:-)

    0/0
    16.9.2017 19:02

    P38e41t30r 69K80a37ň73o55v38s15k37ý 1194922877349

    Vlastně nikdy jsem ještě neviděl, jak by měl vypadat pomalý běh, tempem řekněme 8:00/km, stylem přes přední část chodidla, podobně jako asi neuvidíme běhat špičkové mílaře před patu. Beztak jde především o polohu těžiště v okamžik dopadu a o to, aby člověk příliš neskákal do výšky, s tím souvisí i snaha o vyšší kadenci a kratší krok. Boty nejdéle vydržely kolem 6 tisíc km, ale některé značky jsou na tom špatně, hodně záleží na provedení podrážky a případnému ulpívání kamínků, což člověk technikou příliš neovlivní.

    0/0
    17.9.2017 8:19

    R31o23b36e95r28t 26T80r51á74v69n64í76k 7549470797505

    Nejsem expert, ale když člověk kouká na elitní běžce při rozklusu, tedy pomalém běhu, tak taky nevidí tolik pat. Dokonce se to nevidí ani u fotbalistů během rozcvičky a ti se na techniku běhu asi až tolik nesoustřeďují. Možná proto, že kopačky nemají pod patami tlumící polštáře a že fotbaisti jsou zvyklí na sprinty. Asi když si člověk podrží vyšší kadenci i při pomalém běhu, tj. zkrátí krok, a nepřejde do houpavého běhu, tak půjde taky spíš přes přední část chodidla. Ale je to až vedlejší efekt, nikoliv prostředek ke zlepšení techniky.

    0/0
    17.9.2017 10:52

    P21e69t94r 87K86a10ň74o53v70s21k88ý 1124742787289

    Rozklus elitních bězců je ovšem vesměs rychlejší než závodní tempo části hobíků, navíc netrvá moc dlouho, zatímco hobíci často běhají i půlmaratony či maratony, a tam je udržení techniky přes špičku po dobu 2-6 hodin pro ně asi nemožné. Prostředků pro zlepšení techniky je více, a kadenci bych hobíkům doporučil, protože si ji mohou sami spočítat a případně i běžet dle metronomu, třeba v mobilu či hodinkách.

    +1/0
    17.9.2017 11:45

    P38e95t42r 52K83a60ň90o74v64s19k25ý 1494272167679

    Mnoho běžců tvrdí, že došlapují na přední část chodidla, ale když je nafilmujete, je zřejmé, že došlapují na patu. Jejich vnímání vlastního těla není dostatečně vycvičené

    Zdroj: rungo.idnes.cz

    Zrovna toto mi přijde divné. Přece to je o vnímání SVÉHO těla a pokud noha má určitý způsob došlapu, tak to má své důvody, a je dost jedno, pokud se první dotknu patou, či celým chodidlem, či snad špičkou, protože přece je hlavní, kam jde hlavní část hmotnosti, a to snad poznám i bez kamery (naopak, obyčejné kamery, které nejsou vysokorychlostní, mohou zavádět). Navíc to není tak, že by pro každého a za všech situací byl automaticky lepší došlap na přední část chodidla, naopak znám vice lidi, kteří se při "přeučování" zranili. Ono je třeba si též uvědomit, že dynamika kroku je jiná při 8:00/km, jiná při 4:00/km a jiná při 3:00/km a jinak člověk běží sprint, jinak 1500m, jinak 10 km a jinak 100 km. Ono je to divné, ale je tu i cesta, kterou je věřit SVÉMU tělu, především pak vnímat různé náznaky bolesti apod., ale úplně neřešit, jestli dopadá přesně tak či jinak. Ano, pak asi člověk nebude světový rekordman, ale to by nebyl, ani kdyby napodoboval sebelepší techniku.

    Ale pozor, třeba s tím "nechat stres doma" do větší míry souhlasím, protože čím má člověk větší stres, tím je třeba být obezřetnější, protože stresem, natož nějakými prášky, může potlačit tu přirozenou vnímavost svého těla a tím zvýšit rizko zranění či pádu. Když běhám antistresově, tak zásadně jen velmi pomalu, klidně i 10:00/km, než se zklidním natolik, abych byl schopen vnímat běh více než původní stresové podněty.

    0/0
    14.9.2017 21:33

    Hanka Zelená

    Já teda radši vyběhám stres i se špatnou techniku běhu, než abych stres nechávala doma a pilovala techniku.

    +4/0
    14.9.2017 9:11
    Foto

    B18a77r83b66o57r68a 81T27o38p43i35n36k31o74v54á 1685627719936

    Dobrý den, Hanko, to každý:-). Nicméně dobrá technika běhu často stojí mezi vámi a nepříjemnými zraněními, proto všem doporučuji, aby na ni alespoň občas cíleně mysleli a pracovali na ní. Protože ta zranění a následné neběhání může být příčinou dalších stresů, tentokrát úplně zbytečných:-).

    +2/0
    14.9.2017 13:17





    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.