• Bojíte se běhání v mrazech? Poradíme vám, jak na něj vyzrát

    Chystáte se vyrazit na hory a vzít běžecké boty s sebou? Máme pro vás rady a tipy, jak vyzrát na jednu z největších překážek, která se vám postaví do cesty - teploty hluboko pod bodem mrazu.

    Společně to zvládneme | foto: Marek Odstrčilík, iDNES.cz

    Začneme u běžeckých bot. Ty se standardně nerozdělují na letní a zimní, ale existuje několik možností, jak tepelný komfort přece jen trochu zvýšit. Vynikajícím řešením je pořízení bot s nepromokavou membránou, která kromě odolnosti proti vodě zajistí také odolnost proti větru. Díky nižší prodyšnosti je navíc v botě výrazně tepleji než v klasických modelech s textilním svrškem. Dejte si ale pozor, takové boty rozhodně nejsou univerzální. Jakmile se oteplí, nepříjemně se v nich potí nohy a v letních měsících jsou kvůli tomu prakticky nepoužitelné. 

    Další možností, jak udržet nohy v teple, je použití teplých ponožek s příměsí merino vlny nebo jiného materiálu s vysokou výhřevností. Existují i speciální neoprenové běžecké ponožky, které používají zejména orientační běžci, ale to už je extrémní řešení vhodné do obzvlášť špatných podmínek, jako je například běh v rozmoklém sněhu. 

    Třetím způsobem, jak chránit svá chodidla před mrazem, je použití speciálních návleků, které chrání kotník a zabraňují tepelným ztrátám a napadání sněhu nebo bláta dovnitř boty.

    Oblečení na nohy

    Budeme-li po těle postupovat směrem vzhůru, narazíme na problém, jak správně zateplit dolní končetiny. To bývá nejméně problematická část, protože nohy obvykle nepromrzají tak rychle jako horní polovina těla. Pro stehna a hýždě to však neplatí a obzvlášť v silných mrazech nejsou promrzlé nohy nic příjemného. 

    Zadek patří do kalhot aneb nejlepší komfort pro dámské hýždě

    Šortky z Primaloftu velmi prakticky svlečete bez zutí. Z obou stran stačí rozepnout druk a zdrhovadlo

    Naprostý základ představují zateplené elasťáky s fleecem na vnitřní straně. Pokud je ale zima tak velká, že zateplené elasťáky nestačí, pak je třeba vytáhnout těžší kalibr v podobě kalhot s větruodolnou membránou. Ty se v případě potřeby dají kombinovat se zateplenými podvlékacími nohavicemi, tato kombinace se velmi podobá klasickému běžkařskému oblečení. Zajímavou variantou, která vás udrží v teple, je i použití zateplených běžeckých kraťasů nebo sukní.

    Nezapomínejte na vrstvy

    Problematice oblékání jsme se věnovali už několikrát. A i v případě mrazivého počasí platí, že je nutné používat systém několika navzájem spolupracujících vrstev. Základ by měl být tvořen zatepleným funkčním prádlem, které těsně přiléhá k pokožce a kromě odvodu přebytečné vlhkosti zajišťuje i lehké zateplení. 

    Na toto spodní prádlo můžete dle libosti přidávat další tenké vrstvy, které zvýší teplotní komfort, a na konec přichází lehká bunda. Ta by ideálně měla být z materiálu, který neprofoukne a zároveň dostatečně dobře dýchá, abyste se pod bundou zbytečně nepotili. Z konkrétních materiálů se pro zimní běhání výborně hodí ovčí vlna Merino nebo relativně nový zateplovací zázrak jménem Polartec Alpha, který kromě velmi vysoké výhřevnosti zajišťuje špičkovou prodyšnost.

    Hlava a ruce v teple

    Na závěr nám zbývá to nejdůležitější, a sice hlava a ruce. Na ruce doporučujeme kombinaci tenkých, lehce zateplených prstových rukavic, přes které si oblečete ochranné palčáky z větruodolného materiálu. Tato kombinace zajistí, že se nebudete nepříjemně potit jako v tlustých lyžařských rukavicích a zároveň vám nebudou mrznout prsty. Někteří výrobci dokonce nabízejí speciální běžecké rukavice, které mají ochranné neprofoukavé palčáky našité přímo jako součást lehkých běžeckých rukavic, což výrazně sníží pořizovací náklady.

    Poslední a zároveň nejzákeřnější částí těla, kterou je třeba chránit před mrazem, je hlava. Ideálním základem je lehká čepice z hřejivého materiálu, který bude chránit vaše uši a dutiny. Množství běžeckých čepic má spodní lem chráněný neprofoukavým materiálem - a tato varianta je pro běhání v mrazu jako stvořená.

    Kromě hlavy je ale potřeba chránit i obličej a dýchací cesty. V extrémních mrazech můžete sáhnout po lyžařské kukle, která ochrání kůži před mrazem, ale ve většině případů bude stačit nákrčník vytažený až nad nos. Ten se postará o to, že nebudete mít obličej nepříjemně promrzlý, a zároveň lehce oteplí vdechovaný vzduch. 

    Některé nákrčníky a šátky jsou vybaveny dýchacími průduchy. Tato vychytávka rozhodně není od věci, protože zabrání tomu, že bude látka nepříjemně mokrá a následně zmrzlá. I tady můžeme doporučit doplňky z merina, které má v zimě velmi dobré funkční vlastnosti.

    Závod v Praze se blíží, kapacita je omezená

    Krátký a intenzivní zážitek přináší zarostlé navážky v Milíčovském lese. Na závod je možnost přihlásit se a získat tričko do 25. února, ale kapacita je omezená a každoročně je závod vyprodán předem. Neváhejte a přijďte přivítat jaro v teniskách. Přihlaste se zde.

    Craft RUNGO pětky přes ty 3 tydýty

    Není to jenom o oblečení

    Jen na oblečení však nezáleží. Velký význam má i vedení samotného tréninku a další aspekty, které mohou na první pohled působit jako zanedbatelná drobnost. První z oněch drobností je dech. V mrazu totiž výrazně pomůže, když se vám podaří nadechovat ledový vzduch nosem, kde se před vstupem do plic více ohřeje. Výdech už může být vedený ústy.

    Zapomínat byste neměli ani na poctivé prohřátí. Ideální rozcvička je v teple domova, kde si můžete dát několik kliků, dřepů, angličáků, výskoků a dalších cviků, které uvedou tělo do provozní teploty. Takovouto rozcvičku absolvujte už zpola oblečení, aby stačilo obout boty, obléct bundu a vyrazit. 

    Začátek běhu nikdy nepřepalujte a neběhejte zbytečně rychle, ať má tělo možnost adaptace na nepříznivé počasí. Teprve po několika kilometrech můžete začít zrychlovat, ale závěr tréninku by opět měl být ve velmi volném tempu. 

    To nejdůležitější pak přichází až po ukončení běhu. Vzhledem k tomu, že vaše vazy a šlachy jsou na chlad velmi citlivé a snadno tuhnou a zkracují se, je bezpodmínečně nutné se po každém běhu v zimním období pořádně protáhnout. Protažení ale absolvujte až v teple domova a převlečení do suchého oblečení. V žádném případě nezastavujte kvůli protažení uprostřed běhu, protože tím svému tělu spíše ublížíte.

    Vítek Kněžínek

    Vítek Kněžínek

    Vítkovi leží v botníku něco přes padesát párů běžeckých bot všech možných typů, které nejraději testuje na dlouhých závodech v horách, kde se mu čas od času podaří probít na pódiové umístění. Rád má i silnici, na které pokořil hranici 75 minut na půlmaratonu. jeho hlavní pracovní náplň představuje konzultace s výběrem bot v běžecké speciálce Triexpert.



    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Bojíte se běhání v mrazech? Poradíme vám, jak na něj vyzrát

    L77e12n22k68a
    H45a25l85á83m24k82o93v62á
    Foto Tak ja beham i do -20, mraz je opravdu v pohode, jen se musi clovek oblect dobre. Nemam specialni obleceni, jen v tech...
    Bláto není zase tak hrozné stejně jako rovná led. Nejhorší je hrbolatý let - napadne sníh (tak 20cm) - je částečně...
    P29e57t11r
    R90a39p63č84a44n
    Mráz je super, nevadí ničemu. Jen je třeba hodně řešit rukavice :-) Souhlasím s Honzou, že bláto je špatný.
    J23a60n
    H57u40r12y63c31h
    Foto Mráz není problém, bláto je... to se nedá ani jít.

    V diskusi je 5 příspěvků, poslední příspěvek 12. 1. 2018, 18:23



    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.