• Vyrobte si boty s hroty na sníh a led za 45 korun

    Vzal jsem své silniční boty, do jejich podešve připevnil několik běžně dostupných šroubků s vystouplou hlavou a vyrazil s nimi běhat do sněhu a ledu. Funguje to kupodivu skvěle. Vyrobit si je můžete i vy. Jako prevence před pádem mohou pomoci i vaší babičce při chůzi po městě, do obchodu či na poštu.

    Aby se mi běhalo na ledu lépe, navrtal jsem do bot pár šroubků. | foto: Filip Marvan, Rungo.cz

    „Neexistuje špatné počasí na běhání, jen špatné oblečení,“ říká se. Něco na tom bude, a to nejen v případě oblečení, ale i v případě bot. Snad nejnebezpečnější situace nastává, když venku umrzne tající sníh, namrzá déšť nebo silnice pokrývá vrstva uklouzaného sněhu. Pokud běhání v takovýchto podmínkách berete vážně, můžete si pořídit speciální boty s karbidovými hroty, které na takových površích fungují úplně nejlépe. Levnějším řešením jsou nesmeky, u nichž je však vždy otázkou, jak budou na botě sedět a které mají přeci jen určitý negativní vliv na chování a dynamiku boty.

    Pokud máte podobně jako já rádi neotřelá řešení pomocí vlastních úprav, můžete si zkusit boty s integrovanými „hroty“ vyrobit. Já osobně jsem tento nápad okoukal od uživatele @kober na Twitteru. Stačí vzít obyčejné silniční objemovky (nebo vycházkové boty, pokud je chcete jen na chůzi), doplnit jejich podrážku pár vhodně zvolenými šroubky a můžete vyrazit.

    Přihlaste se na náš první závod sezóny

    Craft RUNGO pětky přes ty 3 tydýty

    Praha, 18. března, Milíčovský les

    Jaké šroubky vybrat

    Výběr správných šroubků je pro fungování boty na ledu naprosto klíčový. Vruty se zápustnou hlavou by vám moc platné nebyly, a pokud budou šroubky moc dlouhé a tlumení boty příliš tenké, můžete si i ublížit. Jako optimální se z mého pohledu ukázaly šroubky s vystouplou hlavou používané například v počítačových skříních k upevnění pevných disků a mechanik. V obchodech s IT příslušenstvím jsou k sehnání za několik desetikorun. Mají hrubý závit, jsou krátké a vystouplá hlava pro křížový šroubovák má spoustu ostrých hran, které se postarají o dobrý grip na kluzkých podkladech.

    Záleží i na botách

    Aby to neklouzalo

    Nenechte si ujít také náš dřívější článek s tipy jak běhat na ledu a sněhu.

    Asi nemusím připomínat, že podobnou úpravou přicházíte u bot o jakoukoliv záruku. Je to zkrátka zásah, jaký by každý výrobce u svého vymazleného produktu viděl opravdu nerad. Pokud nejste fakír, který si potrpí na chůzi po hřebících, je potřeba zvolit boty s dostatečným tlumením, které dokáží udržet vaše chodidlo v pohodlné vzdálenosti od šroubků v podešvi. A pro podobné experimenty je samozřejmě nejlepší zvolit boty, které už mají své odběháno a pro něž nemáte další využití. Já jsem zvolil oběhané Mizuno Ware Rider 17, které mají v přední části tlumení 21 a pod patou 35 milimetrů.

    Fotogalerie

    Pokud chcete v botách jen chodit, například po městě, když je náledí, nebo upravujete boty proti podklouznutí pro vaše rodiče či prarodiče, bude situace jednodušší. V tvrdé (a dostatečně silné) podrážce vycházkových bot budou šroubky držet ještě lépe a riziko kontaktu šroubku s chodidlem bude minimální.

    Tenkým šroubovákem jsem do podrážky udělal na vhodném místě malou mělkou díru a následně do ní „zašrouboval“ šroubky, které jsem pro jistotu navíc zakápl vteřinovým lepidlem. Celkem devět šroubků jsem se na každé botě snažil rozmístit tak, aby byly částečně zapuštěné do vzorku podrážky (aby tam co nejlépe seděly), ale zároveň aby dostatečně vyčnívaly pro co nejlepší grip. A vyrazil jsem.

    Test v praxi

    Letošní zima už nabídla dokonalé testovací podmínky a já jsem jich okamžitě využil. Boty s improvizovanými hroty fungovaly skvěle na uklouzaném sněhu na silnici. Při každém došlapu se bez problémů zaryly do vrstvy sněhu, takže nehrozilo ani nejmenší proklouznutí a šroubky v botě jsem na chodidlech nevnímal. Na tomto povrchu se však se zvýšenou opatrností dalo běžet docela dobře i s neupravenými silničkami, a tak jsem vyrazil na pořádnou ledovou dráhu.

    Test bot IceBug s hřeby

    TEST: Icebug Pytho 3 je zbraň proti ledu se samozasouvacími hřeby

    Prohrnuté testovací kolečko uprostřed zamrzlého rybníka rázem přeneslo mé boty do těch nejnáročnějších podmínek. Led sice nebyl úplně hladký, v běžných botách se na něm ale rozhodně běhat nedalo. A právě tady šroubky ukázaly svou sílu.

    Je znát, že i boty s vyrobenými hroty se na ledu chovají jinak, než když běžíte na suché silnici. Při odrazu je vše ještě docela v pořádku, při brzdění nebo v zatáčkách mírně prokluzují a je znát, že o grip se nestará celá plocha podešve, ale jen devět rozmístěných šroubků. Pocit z běhu v těchto upravených botách na ledu bych přirovnal k běhu po silnici, na které je tenká vrstva písku. Když jsem vyzkoušel, co vše si v takových botách mohu dovolit, a přizpůsobil našlapování, po pár naběhaných metrech jsem si zvykl a běhalo se mi velmi dobře.

    Kromě testovací „ledové dráhy“ jsem vyrazil i na další výběhy s kombinovaným povrchem a byl jsem mile potěšen, že i po zhruba 15 naběhaných kilometrech na nejrůznějších površích včetně asfaltu v podrážce nechyběl ani jeden z připevněných hrotů.

    S naprosto minimálními náklady jsem si tak byl schopen vyrobit boty, které drží na ledu a sněhu mnohem lépe než jakékoliv jiné boty bez hrotů. Pokud se do podobného projektu pustíte i vy, buďte přesto velmi opatrní. Sníh i led dokážou často vytvořit velmi nevyzpytatelný povrch, obzvlášť v terénu.

    Autor:


    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Vyrobte si boty s hroty na sníh a led za 45 korun

    O44l11d74ř43i78c60h
    H34o80r51á30k
    A nebylo by rozumnější vytáhnout běžky? Tohle jsou rady ve stylu jak trénovat plavání v zamrzlém rybníce.Ono je fajn...
    M26a90r61t44i23n
    V51o43j74á72č54e52k
    no a nestálo by za to si na podrážku nastříkat tekutý řetězy ?
    G12u26s13t25a78v
    S61o93j20k95a
    Lepší je natlouct hřebíčky skrz podrážku durch.
    P64e12t30r
    P13r52a62ž42á38k
    No nevím, já jsem to kdysi vyřešil tak, že jsem do kusů popruhu "nacvakal" několik patentů a popruh na boty...

    V diskusi je 32 příspěvků, poslední příspěvek 13. 1. 2017, 9:02



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.