Lesní školka | foto: Ing. Irena Zemanová – adjunkt, LS Bučovice

V přírodě už od dětství aneb jak vypadá den v lesní školce

  • 2
Pro děti bylo kdysi normální být denně pod širým nebem a běhat s kamarády venku. V dnešní době proto vznikají lesní školky.

Je ráno před osmou. Do jihomoravských Pozořic k hájence míří pár pěších a auta s malými dětmi. Stojí tu dvě budovy, altánek, jurta a týpí. Vítejte v lesní školce Stromík. 

Rodiče přijíždějí s dětmi do devíti hodin. Následuje přivítání, ranní diskusní kruh. Po deváté hodině se odchází do lesa, kde na různých místech probíhá dopolední program. Lesní zákoutí mají děti pojmenovaná. Například „Cukrárna“ je místo, kde má lípa větve skloněné až k zemi, „U draka“ je zajímavá skála s lanem, „U tří dubů“ se lze zase klouzat po svahu a „U lodiček“ je příkop s prima mazlavou hlínou. 

Na těchto místech děti stráví celé dopoledne, poté odcházejí zpět na hájenku na oběd. Po naplnění bříšek odpočívají ve spacácích při čtení pohádek a příběhů. Odpoledne mají volnou hru na zahradě, většinou si malují, vyrábějí z kůry či dřeva, hraje se na píšťalky a občas i jezdí na koni. Ve čtyři hodiny se objeví rodiče a jede se domů.

Tato alternativní školka zde funguje od roku 2011. Vše vzniklo spontánně iniciativou několika rodičů, kteří chtěli svým dětem nabídnout něco jiného než standardní školku ve městě. 

Lesní klub je členem Asociace lesních mateřských škol, která těmto zařízením zajišťuje vzdělávání, poskytuje jim legislativní servis, informace a je také jejich oficiální záštitou. Rodiče tak mohou být i v tomto směru klidní. Přestože se jedná o alternativu, i zde se postupuje podle standardů. Obavu nemusejí mít ani rodiče předškoláků, děti v posledním ročníku před vstupem do základní školy mají trochu jiný režim než ostatní.

Lesní pedagogika

V Jihomoravském kraji lesních školek stále přibývá. Je to každodenní lesní pedagogika přímo v terénu. Kolem Brna je takovýchto předškolních zařízení více než 10 a navštěvuje je přes tři sta dětí.

Děti se v nich seznamují se stromy, keři i kytkami, sbírají jejich plody a listy a zpracovávají je. Učí se poznávat jedovaté rostliny a houby, orientovat se v terénu a dobře se připravit na změnu počasí. Navíc mají velkou míru odpovědnosti, učí se rozhodnout, ale i respektovat ostatní. Zjišťují, co po celý rok potřebují volně žijící zvířata, ale také kde najít vhodné místo ke svačině a které dřevo je vhodné na topení a proč. Pracují se dřevem, učí se ho řezat a zatloukají hřebíky, protože vyrábějí budky pro ptáky a staví si domečky pro skřítky.

Současně se také v lese učí ohleduplnému chování, na který strom můžou šplhat a na který ne, jak si postavit úkryty či skluzavky, pomohou mladšímu kamarádovi překonat překážku. Místo herny si hrají v jurtě, v lese a na louce.

Článek vznikl ve spolupráci s Lesy ČR