TEST: Mizuno Wave Ekiden 9 - staronová silnička, která se řadí k těm nejlehčím na světě se konečně dostává na český trh

TEST: Mizuno Wave Ekiden 9 - staronová silnička, která se řadí k těm nejlehčím na světě se konečně dostává na český trh | foto: Vít Kněžínek, Rungo.cz

TEST: Zbraň na zdolávání osobních rekordů - ultralehké Mizuno Ekiden 9

  • 5
Na rychlém silničním závodě není moc příležitostí, jak si díky vybavení pomoci k lepšímu času. Jediné, na čem opravdu záleží, je co nejnižší hmotnost. Při tempu na hranici možností může pomoci každý gram. Velmi vysokou laťku v tomto ohledu nasadilo Mizuno se svou ultralehkou silniční závodkou Wave Ekiden 9.

Mizuno patří mezi výrobce, kteří velmi výrazně oddělují asijský, evropský a americký trh. Díky tomu jsme v našich končinách až doposud prakticky neměli možnost setkat se značnou částí produkce této japonské značky. Řeč je především o velmi zajímavých závodkách s váhou hluboko pod 200 gramovou hranicí, mezi které patří i devátá generace modelu Wave Ekiden, který se však od podzimu objeví i na pultech českých běžeckých obchodů.

Wave Ekiden 9 se se svou vahou neuvěřitelných 135 gramů ve velikosti UK8 okamžitě zařadil mezi nejlehčí dostupné závodní modely a přidává k tomu hned několik zajímavých konstrukčních i funkčních vlastností.

Na rozdíl od většiny konkurenčních závodek v této váhové kategorii se u Ekidenu nejedná jen o přepracování atletické tretry do bezhřebové podoby, ale o plnohodnotnou běžeckou botu. I přes nízkou hmotnost, výšku v patě pouhých 15 mm a 5 mm drop v Ekidenu nechybí vlnová deska, na které Mizuno postavilo své tlumení běžeckých bot.

Tato deska je sice mnohem kratší a je vyrobena z výrazně měkčího materiálu, než na co jsme zvyklí z tlumenějších a těžší bot, ale v kombinaci s novější generací tlumicí pěny u4ic poskytuje až překvapivě pohodlné tlumení. Díky tomu najde Wave Ekiden uplatnění nejen na krátkých dráhových závodech, ale také na silničních akcích, při kterých se zkušenější běžci s dopadem na střed chodidla v této botě nemusí obávat ani půlmaratonské distance.

Další poměrně unikátní fakt je přítomnost vyjímatelné stélky, která obvykle bývá u takto lehkých a specifických bot uvnitř vlepená. Zatímco u vlepené stélky se nemusíte bát posouvání uvnitř boty v zatáčkách, nebo při běhu naboso, i vyjímatelná varianta má své výhody. Největší z nich je možnost nahradit jí ortopedickou vložkou, pokud nějakou ve svých běžeckých botách používáte.

Mizuno Wave Ekiden 9

Ultralehká silniční závodní bota

Hmotnost: 135 gramů

Drop: 5 milimetrů

Cena: $115 (očekává se výrazně nad 3500 Kč)

Uvedení na český trh: Podzimní kolekce 2015

Klady:

  • Extrémně nízká váha
  • Vynikající přilnavost
  • vyjímatelná vnitřní stélka
  • Na závodní model nezvykle široká konstrukce

Zápory:

  • Vysoká cena
  • nižší životnost podešve oproti opotřebení

Střihově je Ekiden typické Mizuno s pevnou patní miskou, střední částí těsně obepínající chodidlo a velmi širokým prostorem pro prsty ve špičce. Díky tomuto tvaru bude Ekiden nejvíce vyhovovat běžcům se širokým tvarem chodidla, nebo vysokým nártem, pro které je většina ostatních závodek příliš úzká.

Materiál na svršku koresponduje s hmotností boty a je z velmi tenké a téměř průhledné síťoviny vyztužené několika málo tištěnými prvky kolem nártu pro zvýšení stability.

Za zmínku stojí i podešev, která je takřka kompletně vytvořená z jemného mikrovzorku. I tento způsob konstrukce byl zvolen s cílem stlačit váho co možná nejníže. Jako vedlejší produkt pak bota získala vynikající přilnavost na suchém i mokrém podkladu. O stinnou stránku věci se však stará znatelně nižší odolnost proti oděru.

Mizuno Wave Ekiden 9 je vyzrálá ultralehká závodka, kterou ocení především výkonnostní a ambiciózní běžci, kteří řeší každý gram své výbavy a hledají botu co nejlehčí, avšak dostatečně pohodlnou i pro středně dlouhé silniční závody. Na své si přijdou i běžci s velmi širokým tvarem chodidla, kterému poskytuje svršek boty dostatek prostoru. Největší nevýhodou tak zůstává velmi vysoká cena, která se v doporučené MOC vyšplhá nad 3500 korun. Útěchou může být alespoň fakt, že i přes velmi lehkou konstrukci se rozhodně nejedná o model na jeden závod, ale dá se očekávat, že v této botě můžete plnohodnotně odběhat celou svou silniční závodní sezónu.

Autor pracuje jako konzultant běžecké speciálky Triexpert.