• Pronace, neutrál nebo supinace? Vyberte si správně běžeckou botu

    Běžecké boty se kromě jednotlivých značek a modelů rozdělují do mnoha kategorií. Jinou variantu zvolíme na závod, tempový trénink nebo na volné nabíhání kilometrů, o rozdílech mezi botami na silnici a do terénu ani nemluvě. Kromě vnějšího prostředí a způsobu použití je tady však ještě jeden parametr, který výběr nové boty ovlivní - chování našich chodidel.

    Diagnostika došlapu na běžeckém pásu. | foto: triexpert.cz, Vít Kněžínek,  Rungo.cz

    Zatímco v terénu se předpokládá dopad do měkkého a nerovného podkladu, při běhu po silnici je situace odlišná. Hladký a tvrdý povrch výrobcům dovolí mnohem lépe pracovat s různými tvary a výztuhami, které reagují na náš došlap a v případě potřeby ho korigují.

    Při běhu rozlišujeme celkem tři základní typy došlapu. Každému z nich pak odpovídá bota s odlišnou konstrukcí mezipodešve i svršku. Proč vlastně řešit, jaký typ došlapu máme? Výrazná odchylka od neutrálního stavu může v některých případech vyústit až v problémy s kolenem nebo poranění Achilovy šlachy.

    První z nich je došlap pronační. Při tomto typu dopadu se chodidlo po zatížení vychyluje směrem dovnitř. Do určité míry je mírná pronace přirozený jev, jímž se naše chodidla snaží po svém vyrovnat s velkými otřesy, které běh způsobuje. Jakmile však dojde k vychýlení nadměrnému, vzniká velký tah na Achillovu šlachu a výrazným způsobem se snižuje stabilita chodidla po dopadu.

    Boty, které tento problém řeší, jsou označované jako “pronační”, nebo “s kontrolou pronace”. Oproti jiným modelům disponují zpevněnou vnitřní hranou mezipodešve, která klade větší odpor a srovnává chodidlo zpět do neutrálního postavení. Kromě rozdílu v tlumicí vrstvě mají pronační boty zpravidla také pevnější svršek zabraňující vytékání chodidla pryč z boty. V neposlední řadě se počítá i s vyztužením podešve na vnitřní hraně, která při každém kroku podstupuje podstatně vyšší zátěž než zbylá část podrážky.

    Druhým typem došlapu je takzvaná supinace. Jedná se prakticky o opačný jev. Chodidlo po zatížení nemá tendenci vychylovat se směrem dovnitř, ale naopak ven. Zatímco v předdopadové fázi kroku je větší či menší supinace viditelná prakticky u každého běžce, v momentě plného zatížení chodidla už je supinace velmi raritní záležitost. I vzhledem k tomu nenalezneme v nabídce žádného z výrobců ani jeden supinační model. V některých případech se sice setkáváme s označením “pro běžce s neutrální až supinačním nášlapem”, ale v praxi se jedná o obyčejné neutrální boty. Pokud přece jen výrazný supinační nášlap máte a chcete zvýšit stabilitu svých běžeckých bot, máte k dispozici velké množství ortopedických vložek, které tuto problematiku řeší.

    Třetí a poslední typ došlapu je označen jako neutrální. Toto označení si zaslouží vaše chodidla, pokud při dopadu nedochází k jejich nadměrnému vychýlení na jednu ani druhou stranu a přechod z paty na špičku přechází přes střed chodidla. Neutrální běžecké boty pak mají symetricky řešenou mezipodešev, která není žádným způsobem nakloněná ani vyztužená. Stejně tak svršek je výrazně lehčí a s nižším počtem výztuh, protože výrobci nepředpokládají, že by docházelo k výraznému bočnímu zatížení.

    Zjistit typ svého došlapu můžete hned několika způsoby. První z nich si můžete vyzkoušet doma a potřebujete k němu pouze své staré běžecké boty. Při pohledu na podrážku se částečně dá odvodit, která oblast je nejvíce opotřebovaná, a díky tomu určit, jestli je váš krok pronační, supinační, nebo neutrální. Tento způsob je bohužel často velice nepřesný kvůli supinačnímu vedení nášlapu většiny běžců. Díky němu totiž dochází k nejvýraznějšímu opotřebení podešve na vnější hraně bez ohledu na to, jak se chodidlo chová v pozdější fázi kroku.

    Druhý způsob je zajít do některé z běžeckých speciálek, které disponují diagnostickým zařízením napojeným na běžecký pás (statický způsob diagnostiky nemusí být vždy zcela přesný). To umožní po několika vteřinách běhu na boso zcela přesně určit, jaký typ nášlapu máte a jaké boty případně zvolit.

    Správná volba může výrazně ovlivnit, jak se vám bude v nových botách běhat. V ideálním případě dobře vybraná bota váš běh zpříjemní a v určitých situacích dokonce uleví od bolesti. Na druhou stranu však špatný výběr nese značná rizika. Výrazná podpora v místě, kde není potřeba, může nepříjemně ovlivnit váš nášlap, postoj a v extrémních případech i přivodit zranění.

    Autor pracuje jako konzultant běžecké speciálky Triexpert.



    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Pronace, neutrál nebo supinace? Vyberte si správně běžeckou botu

    Z60d33e88n40ě25k
    S50l31á14d47e23k
    článek je celý nesmysl - naučte se správně chodit.
    T69o80m81a18s
    V21a46r33g19a
    podle mě je to hlavní na botě drop, a o tom nepíšete nic
    J27a96n
    H96r41u87š38k42a
    OMG, co se budem ještě řešit. Znám jen pár lidí, kteří to poznají a ti co to poznají si nebudou tohle čísti. To co teď...
    D51a65n67i94e36l
    J68a16n73k92o
    Je smutné kolik polopravd a výmyslů je v tomto článku ... Noha funguje úplně jinaka rozhodně nepotřebuje nějaké...

    V diskusi je 8 příspěvků, poslední příspěvek 28. 7. 2015, 20:11



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.