• Proč vyběhnout, i když se venku čerti žení

    Ano, v zimě z nebe padají omluvenky každý den. Nabízíme proto motivační návod, jak se třemi otázkami donutit přehodnotit mód „výběh nemožný“ na „výběh absolutně nutný“. V jakémkoli počasí i stavu mysli.

    Výmluvy si najde každý, bojovat se však proti nim dá. | foto: Profimedia.cz

    Každý tu situaci zná: nastal čas tréninku, ale vám se tak hrozně nechce! Je jedno, jestli venku prší, nebo je slunečno, zda vás pobolívá sval, nebo jste úplně fit, pokud žádný objektivní důvod zrovna nemáte, čtvrt hodiny před začátkem si vaše tělo psychosomaticky něco samo vytvoří.

    V takovém případě přišel čas na pár koučovacích otázek pro sebemotivaci.

    Otázka č. 1: Otevírá se jí každé koučovací sezení: Co je cílem dnešního sezení, k čemu by chtěl klient dospět? Přeložte si ji: Co je cílem vašeho běhání? Proč to vlastně celé děláte?

    Jsou to vlastně dvě otázky v jednom, uvažujeme jak o krátkodobém, dnešním cíli, tak o dlouhodobém, zastřešujícím. Víme, že běhání většinou není uzavřený proces, že shozením pěti kil nebo uběhnutím deseti kilometrů v kuse to celé neskončí. Že každým dalším tréninkem budete lepší, rychlejší, zkušenější, zlepší se vám technika, budete mít více důvodů k vyšší sebedůvěře (a to i ve špatný den, už jen díky tomu, že jste dokázali překonat počáteční odpor a vyrazili) a díky vyplaveným endorfinům budete i šťastnější a spokojenější.

    Otázka č. 2: První otázka sama o sobě k překonání odporu nemusí stačit, nakonec byste si ji asi zvládli položit i vy sami. Pojďme proto dál. Když si odpovíte na dotazy, co je vaším dnešním cílem (krátkodobý horizont) a proč vlastně běháte (zastřešující, dlouhodobý cíl), přijde na řadu další otázka: Co tím vším získáte?

    Odpověď může být samozřejmě podobná jako na otázku týkající se dlouhodobého cíle, ale zkuste zapojit fantazii. Na krátkou chvilku zavřete oči a představte si sebe sama za rok až pět let, jak jste si úspěšně zvýšili běhací motivaci, jak jste krásní, vysportovaní, spokojení, s čistou hlavou a bez urputného zadýchávání se a píchání v boku si vyklusáváte mezi poli s vlčím mákem. Zkuste si tento okamžik prožít a onen pocit si zapamatovat.

    Můžete si ho dokonce převést do nějakého pohybu nebo gesta (v koučování se tomu říká ukotvení), a když si budete častěji propojovat v mysli toto gesto s oním dobrým pocitem, po nějaké chvíli bude stačit už jen gesto udělat - a pocit se dostaví sám.

    Otázka č. 3: Budování motivace je jako stavění domu, jdeme od základů přes tělo domu až ke střeše. Nyní si naši běhací motivaci zastřešíme a propojíme ji s širším kontextem našeho života. Položíme si otázku: Koho všeho to ovlivní? Pokud už víme, jaký je náš dnešní krátkodobý a dlouhodobý běhací cíl, pokud víme, co tím vším získáme a jakým člověkem se díky tomu staneme, můžeme se ještě zamyslet nad tím, jak to ovlivní naše vztahy, výkonnost a dobrý pocit v práci i lidi kolem nás. Koho tím inspirujeme, koho nového potkáme, jaké další aktivity a zájmy nám z toho poplynou, o jaké zážitky a informace obohatíme svůj život.

    V koučování, stejně jako v životě či v běhu, se meze nekladou. Tyto tři motivační otázky můžete libovolně použít nejen pro běhání. Jsou to základní kameny sebemotivace pro všechny životní oblasti. Někdy však pouze motivace nestačí, v cestě ke splnění cíle nám stojí různé omezující představy (limiting believs), může se jednat o obavy a strachy, nedostatečnou sebedůvěru nebo neochotu vyjít ze své komfortní zóny a změnit to, jak něco děláme celý život, ačkoliv nám to již  nepřináší nic nového.

    15 důvodů, které vám OPRAVDU brání vyběhnout

    1.     Sádrový krunýř fixující více než 20 procent vašeho těla.

    2.     Tělesná teplota nad 400C.

    3.     Umístění ve výkonu trestu.

    4.     Vítr o rychlosti vyšší než 100 km/h, případně zuřící tajfun.

    5.     Válečný konflikt probíhající ve vzdálenosti menší než 10 kilometrů od vašeho bydliště nebo vyhlášené stanné právo.

    6.     Medvěd zimující v předsíni.

    7.     Domovník zimující před dveřmi kvůli nezaplaceným účtům.

    8.     Rozhorlený milenec nebo odmítnutá milenka zimující před dveřmi, tedy pokud jsou rychlejší v běhu a nezdrhnete jim oknem.

    9.     Všechny běžecké věci máte promočené ze včerejšího tréninku a na nové nemáte peníze.

    10.  Nejedli jste déle než 48 hodin.

    11.  Více než pět vašich dětí si ještě nenapsalo domácí úkoly.

    12.  Venkovní teplota dosahuje absolutní nuly nebo hodnot rovných létu na Venuši.

    13.  Nemáte vyžehlené košile pro všechny členy pěveckého spolku Alexandrovců.

    14.  Venku pobíhají zombie a vy jste si jisti, že jejich osobní rekord na tři kilometry by byl lepší než váš.

    15.  Jdete se proběhnout na běžkách.

    Pokud jste na seznamu nenašli ani jeden důvod, který by se vás týkal, koukejte se obléct a mazat ven!

                                                                                       Barbora Topinková

    Autoři:


    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Proč vyběhnout, i když se venku čerti žení

    J17a31n
    K98r38i70e24g12l70e17r
    trochu nadhledu a pochopeni nadsazky by neskodilo...
    J12a24n
    K73r14i77e51g90l86e58r
    to bylo pro pani Kocianovou...
    L44u26k92á47š
    N84o41v59o97t50n48ý
    Foto Chápu, že příspěvek Báry byl myšlen humorně, nicméně v kontextu smrti osmadvacetilitého kluka, který umřel na Ústeckém...
    P73a70v37o23l
    K53u95b55r75a70n
    Ehm ... keď som nachladnutý, tak do extrémnej námahy nejdem - to dá rozum. Zabehať si ale idem ...Takže porovnávať...

    V diskusi je 11 příspěvků, poslední příspěvek 24. 10. 2014, 16:07



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.