• Chcete se pořádně vyspat? Tohle večer nepijte a nejezte

    Ke sportu patří regenerace a k ní zase dobrý a kvalitní spánek. Narušit nám ho však přitom může například nevhodná večeře. Podívejme se, která jídla a nápoje bychom si navečer dopřávat neměli.

    Pálivé omáčky, rajčata, chipsy - i tato jídla podporují nespavost | foto: Profimedia.cz

    Černý a zelený čaj

    Máte ve zvyku dávat si před spaním šálek teplého nápoje? Pak pozor, černé a zelené čaje mají podobně povzbudivý účinek jako káva. Obsahují kofein, v průměru sice pouze třetinové množství oproti šálku espressa, k tomu je však třeba podotknout, že čaj často pijeme v mnohem větším množství.

    Další látkou, obsaženou v čaji, je teobromin, alkaloid, který má povzbuzující účinky a podobně jako kávy zvyšuje srdeční tep. Mimo to má diuretické účinky, což není nic, co by člověk před spaním vyhledával.

    Pokud se chcete v klidu vyspat, třeba na ranní trénink, dejte si čaj nejpozději dvě hodiny před spaním nebo sáhněte po ovocném či bylinkovém čaji.

    Běžecký závod v pražské Šárce se blíží. Registrujte se do neděle

    Craft RUNGO divoký běh Šárkou 2017.

    Čokoláda

    Večerní mlsání u televize nebo chuť na čokoládu po večerním tréninku, to zná asi každý z nás. I tady je potřeba se zamyslet, podobně jako káva nebo čaj obsahuje i čokoláda kofein a povzbuzující teobromin. Čím je kvalitnější a čím víc má procent kakaa, tím lepší účinky v tomto ohledu má. Navíc obsahuje další složky, které dodávají energii.

    Pokud patříte mezi ty, kteří se často neovládnou a nezůstanou u dvou tří „čtverečků“ a chcete se dobře vyspat, raději na čokoládu večer zapomeňte, nebo volte čokoládu bílou. Ale pozor, ani s ní to nepřehánějte, protože je zase poměrně dost tučná.

    Pořádný steak

    Pozdní večeře v restauraci je další věc, které bychom se měli vyhnout, když se chceme dobře vyspat a ráno brzy vyrazit na výběh. V restauraci si většinou dáváme věci, které doma běžně nepřipravujeme. Patří mezi ně lahodné „flákoty“ masa, steaky, hranolky. Tato jídla obsahují vysoký podíl nasycených mastných kyselin a dalších látek, které mohou s naším spánkem pořádně zamávat.

    Vydatný steak navíc zaměstná trávicí trakt více, než je běžné, jeho strávení trvá dlouho – i proto bychom si ho neměli dopřávat den až dva před závodem. Pokud už si večer dopřáváme tuky, měly by to být spíše lépe stravitelné nenasycené mastné kyseliny, tedy ty „hodné“, třeba olivový olej.

    Pokud máme chuť na tučnější maso, je na večeři ideální ryba, která obsahuje nenasycené mastné kyseliny a lépe se tráví.

    Pálivé omáčky

    Večerní posezení, sklenička vína, chipsy nebo nachos a pořádná porce salsy. „Dám si jenom trošku,“ touhle větou to často začíná a končí to vyjedenou mísou. Kromě zbytečného množství energie v podobě chipsů, i ty „zdravé“ obsahují často vysoký podíl sacharidů, přijmeme i pěknou řádku povzbuzujících látek.

    Rajčatová salsa obsahuje aminokyselinu tyramin, kterou najdeme například i v tučných sýrech. Působí jako stimulant mozkové aktivity, nutí nás před spaním přemýšlet a některým jedincům může způsobovat migrénu. Pálivá složka omáčky zase obsahuje kapsaicin, látku, která prokrvuje, prohřívá a zvyšuje tělesnou teplotu. I když se pak přikryjete, jak jste zvyklí, může se stát, že se budete budit horkem.

    Pokud už večer máte chuť na něco „malého slaného“, volte raději jemně ochucené guacamole (avokádovou pomazánku) a celozrnné lupínky.

    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?

    Chcete se pořádně vyspat? Tohle večer nepijte a nejezte

    P27e38t69r
    K23r60e86j10z34e89k
    Nic z toho co je uvedeno v článku před spánkem nejím a stejně mám problémy se spánkem,usnu dobře ale kvalita toho...
    J95a16n
    F13i39a34l38a
    Všelijakým povídačkám nevěřím. Stačí se podívat, jak to funguje v přírodě. Zvíře se nažere a usne. Při trávení jde krev...
    D28e42n63i96s
    H35u84m35l
    A já neusnu po obědě jen kůli kafi
    J33a91n95a
    H45o48ř70e53j20š73í
    Clanek z edice "To by blbej nerek"

    V diskusi je 19 příspěvků, poslední příspěvek 1. 10. 2018, 6:25

    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.