• Pět zdánlivě zdravých potravin, které nám neprospívají

    Že některé výrobky prodávají v prodejnách zdravé výživy, nebo že nesou moderní názvy jako nízkotučné a light, ještě nutně nemusí znamenat, že našemu tělu prospívají. Přečtěte si, na které výrobky byste si v obchodech měli dávat raději pozor.

    Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

    1.Rýžové chlebíčky

    Tato potravina je vzhledově trochu podobá polystyrenu. Podle některých podobnost není jen vizuální, ale i chuťová, avšak kvůli zdraví a štíhlé linii jsou mnozí z nás schopni oželet i gurmánský zážitek. Zásadním problémem této potraviny je však její vysoký glykemický index. To znamená, že po její konzumaci okamžitě stoupne hladina cukru v krvi. 

    Tělo se bude snažit o její pokles, proto vyplaví hormon inzulin, což způsobí, že velmi brzy budeme mít opět hlad. Nejenže tak přijmeme kalorie z chlebíčků, ale je velmi pravděpodobné, že si brzy budeme muset dopřát další svačinku. Rýžové chlebíčky tak mohou být spíše vhodným jídlem například po tréninku, kdy potřebujeme tělu dodat rychlou energii. Kdo je však považuje za potravinu, která pomůže s hubnutím, mohl by narazit.

    2.Agáve sirup

    Že nadměrný příjem cukru není pro naše tělo to pravé, ví snad úplně každý. Právě proto řada lidí začala hledat nejrůznější alternativy cukru. Jednou z nich se stal i sirup z agáve, sladká šťáva, která vytéká z kaktusu po naříznutí jeho listů. Agávový sirup, který můžeme běžně koupit v obchodech, obsahuje většinou ze 70 až 90 procent fruktózu, má tedy i poměrně nízký glykemický index. 

    Fruktóza se ovšem odbourává v játrech, kde se při jejím nadměrném příjmu mění na zásobní tuk. Fruktózu obsahuje ve větším množství také ovoce, které však obsahuje komplex dalších přírodních látek (vlákniny, minerálních látek, vitamínů a enzymů), nemá proto negativní vliv na metabolismus jako agávový sirup. Tato sladká šťáva rozhodně není zdravější alternativou cukru určenou k neomezené konzumaci.

    3.Light výrobky

    Přihlaste se na desítku v Plzni

    Krásná trať s nevídaným rautem v cíli, to je Craft RUNGO běh Borským parkem. Pro začátečníky máme připravenu pětikilometrovou trať. Více zde.

    Craft RUNGO běh Borským parkem v Plzni 2016.

    Označení výrobků jako light, nízkotučné nebo bez cukru v nás vyvolává dojem, že jsou to zdravější potraviny, které by mohly pomoci při redukční dietě. Ovšem ne vždy je to pravda. Například u jogurtů, které na obalech uvádějí, že neobsahují tuk, může být chuť vyvážena větším množstvím cukru. U nápojů, které se chlubí, že neobsahují žádný cukr, může být zase sladké chuti dosaženo přidáním umělých sladidel.

    „Umělá sladidla neprospívají vůbec nikomu, ani diabetikům, ani zdravým lidem. Zvyšuje se počet studií, které jejich konzumaci spojují s poškozením střevního mikrobiomu, s vyšším výskytem obezity, metabolického syndromu a cukrovky. Konzumace jakkoliv nepřirozeně sladkých jídel jen dále zvyšuje naši touhu po sladkém,“ vysvětluje možná rizika spojena s konzumací umělých sladidel výživová specialistka Margit Slimáková.

    4.Zeleninové chipsy

    Brambůrky jsou v dnešní době prototypem nezdravé potraviny. Možná proto se před nedávnem i na českém trhu začaly čím dál častěji objevovat jejich „zdravější“ alternativy z řepy, celeru nebo pastináku. I když na začátku výroby těchto lupínků byla skutečně zelenina plná vitaminů a dalších prospěšných látek, považovat tento výrobek za zdravý můžeme jen stěží. Rozpálená olejová lázeň totiž promění řepu či celer na mimořádně tučný a slaný pamlsek a v sáčku na vás tak čeká jen kalorická nálož s nevalnou výživovou hodnotou, energeticky srovnatelná třeba s mléčnou čokoládou nebo salámem.

    5.Snídaňová směs

    Většina z nás už pochopila, že čokoládové kuličky zalité mlékem nejsou úplně zdravou a vyváženou snídaní. Mnozí proto raději začali sahat po instantních kaších nebo snídaňových směsích, které obsahují ovesné vločky, chia semínka a řadu dalších zdravých přísad. Ovšem právě tyto výrobky v sobě mají často také přidané cukry, konzervanty a další potravinová aditiva, která lze za zdraví prospěšná považovat jen stěží. 

    V případě průmyslově vyráběných snídaňových cereálií jsou to často výživově prázdné potraviny, které moderní technologie zbavily nutričních látek. Ideální proto je, připravit si výživnou cereální snídani doma. Budete tak mít přehled nejen o použitých ingrediencích, ale také o jejich kvalitě.

    Na co si dát pozor při výběru snídaňové směsi

    Při výběru těchto výrobků vždy věnujte pozornost jejich složení. Za všeobecně zdravější se považují ty, které mají nízký podíl jednoduchých sacharidů, které jsou na obalu uvedeny jako cukry, a naopak mají vysoký podíl vlákniny. Například na obrázku je výrobek, u kterého tvoří zhruba jednu třetinu stogramové porce pouze jednoduché cukry. Navíc se tento výrobek může pochlubit také poměrně vysokou energetickou hodnotou. Podle Evropské unie by dospělý člověk měl za den sníst 2 000 až 2 600 kcal v závislosti na své fyzické aktivitě. 

    ranní cereálie
    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?

    Pět zdánlivě zdravých potravin, které nám neprospívají

    L32u54k37á65š
    O83m87á98č73k78a
    Já si ráno opeču domácí toust, uvařím si vajíčko od slepic ze dvorku od babičky, kde běhají po zahradě a žerou trávu, k...
    L22i17b26o60r
    H86l29a62d49i87k
    Z čeho děláte ten toust?
    P49a24v79e89l
    J60e70ř89á29b50e57k
    Z toho samého z čeho se dělá vepřový bůček
    L32u36k73á37š
    O41m89á64č27k23a
    Škvarky, okurka, pivo, čočka a med. Základní suroviny na toustový chléb.

    V diskusi je 45 příspěvků, poslední příspěvek 16. 4. 2018, 10:22

    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.