Ona
Při podzimních výbězích se plískanicím nevyhnete.

Při podzimních výbězích se plískanicím nevyhnete. | foto: Profimedia.cz

Podzimní trénink: jak připravit formu na příští rok

  • 6
Běžec a podzim jdou velmi dobře dohromady. Dny se sice krátí, takže ráno už většinou vybíháme za tmy, ale domů se vracíme s prvními slunečními paprsky. Podvečerní běžecké poutě už většinou dokončujeme ve tmě, ale teplota je v září či říjnu ještě příjemná.

Podzimní běžecký trénink se dá klidně přirovnat k podzimu zemědělce. Ten připravuje vše na jaro, aby úroda byla bohatá, my zase na podzim pokládáme základy formy, kterou budeme mít v dalším roce.

Nejdřív vyléčit staré rány

Nejprve je třeba si odpočinout a vyřešit všechny problémy, které nás v předchozí sezoně potkaly. To běžci děsně neradi slyší. Nechápou totiž, jak je možné položit základy nové formy tím, že se bude člověk válet. Ale kdo tu mluví o válení?

Odpočinkem je míněn odpočinek od běhání. Na podzim tak zařazujeme jiné druhy sportů: cyklistiku, plavání, turistiku, in-line brusle. Rozhodně však neuškodí, když své tělo svěříte do péče masérů, fyzioterapeutů či podstoupíte lázeňské procedury. Prostě necháte ho uvolnit, srovnat, doléčíte všechna zranění. A kromě toho posilujeme ty svalové skupiny, které v průběhu sezony zanedbáváme s tím, že na to už opravdu nemáme čas.

Jak se vyhnout nachlazení

Jenže k podzimu taky patří plískanice, mlhy, nevlídné počasí. Oblékneme se ovšem ve stejném duchu jako na jaře, v létě či v zimě, tedy tak, abychom při vybíhání pociťovali mírný chlad. Při běhu tak nezvýšíme podíl vody na těle. Na hlavu si vezmeme kšiltovku, která ochrání vlasy před namočením a oči před nepříjemnými kapkami. Oblečeme si běžeckou bundu s nesmáčivým povrchem. Nehodí se bundy s vysokým číslem ochrany proti vodě, v těch se totiž tělo "utopí" samo.

Nejlepší ochranou proti nachlazení způsobenému zpocením a podzimními klimatickými podmínkami je jít hned po doběhu domů do sprchy, utřít se osuškou a dát si teplý nápoj. I protáhnutí po běhu nechejte až na dobu, kdy budete převlečení do suchého.

Dbejte na to, abyste byli vidět a abyste viděli

Protože značnou část svých výprav absolvujete za snížené viditelnosti, je důležité dbát na to, abyste byli dobře vidět. Mějte na sobě oblečení s velkými reflexními plochami, dnes je mají už i boty. Použijte reflexní návleky či pásky. Je lepší vypadat jak vánoční stromeček, než se nechat porazit autem, kolem či bruslařem.

Také je třeba, abyste i vy viděli, kam šlapete. Nakonec ani šlápnutí do louže moc nepotěší, protože když je pořádná, neudrží vám nohy v suchu ani boty s voděodolnou úpravou.

Shrnutí

Na podzim pokládáme základy tomu, z čeho budeme čerpat celou příští sezónu, takže:

  • Dáme tělu čas na regeneraci a vyléčení všech bolístek.

  • Nabereme energii.

  • Natěšíme se na běh tím, že si od něj odpočineme a budeme se věnovat jiným pohybovým aktivitám.

  • Oblékáme se přiměřeně povětrnostním podmínkám.

  • Maximálně se snažíme, abychom byli vidět a abychom dobře viděli

  • Nezůstáváme po tréninku dlouho stát, nevyměňujeme si se spoluběžci své bezprostřední pocity z běhu, ani nevysvětlujeme sousedovi, jak je běh úžasný a jakou dělá chybu, že ještě neběhá.

  • Od listopadu začínáme nabíhat kilometry velmi volným tempem, abychom pak v lednu mohli začít pracovat na tempu, rychlosti a síle.

Miloš Škorpil, zakladatel serveru bezeckaskola.cz a čestný šéfredaktor Rungo.cz