• Novinky: jak předejít zraněním a jaká jsou nejoblíbenější běžecká jídla?

    Aplikace Strava zveřejnila seznam 10 nejoblíbenějších jídel a nápojů, nová studie hledá nejbezpečnější styl běhání a v Kanadě poukázali na další důvod únavových zlomenin. Novinky ze světa běhání jsou tu.

    Běžecký krok | foto: Unsplash

    Co jedí běžci?

    Strava zveřejnila informace o druhém nejoblíbenějším tématu mezi běžci hned za absolvovanými kilometry. O tom, co jíme nebo pijeme, aby tréninky byly co proto, dokážeme mluvit hodiny. Uživatelé běžecké aplikace mezi sebou sdílejí i tyhle informace a právě na základě toho vznikl žebříček 10 nejoblíbenějších pokrmů a nápojů sportovců. Pokud jste stejně jako já čekali na první příčce banán, rýži nebo těstoviny, zklamu vás. 

    TOP jídla a pití podle Stravy

    1. Pivo
    2. Káva
    3. Pizza
    4. Burger
    5. Donut
    6. Sendvič
    7. Banán
    8. Burrito
    9. Salát
    10. Cookies

    Desítka se skutečně přibližuje těm nejklasičtějším chutím nás smrtelníků. Na prvním místě tak s přehledem vítězí pivo, třetí je pizza a ještě dvě příčky před banánem, tedy na pátém místě, skončil donut (kobliha). Běžci si prostě nebojí dopřát!

    Potichu a po špičkách

    O tom, jak správně běhat, se namluvily už tisíce hodin mezi tisíci běžci. Co člověk, to vlastní názor. Proto se i vědci snaží najít a odůvodnit ten nejlepší styl, který minimalizuje riziko zranění. Nedávno zveřejněná studie v The American Journal of Sports Medicine poukazuje na to, že čím měkčí krok běžec má, tím méně se vystavuje riziku, a to dokonce až o 62 procent. Pod měkčím krokem si pak můžeme představit styl s kratšími kroky a nášlapem přes špičku. Při dalších zjištěních se však ukázalo, že běhání “potichu a po špičkách” má pozitivní vliv pouze na zranění konkrétních částí nohou, a to kolen a pat. 

    Měkčí běžecký krok předchází zraněním.

    Měkčí běžecký krok předchází zraněním.

    Naopak sledovaná skupina s měkčím krokem vykazovala častější problémy s achillovkami. Zpátky se tak dostáváme k tomu, že jeden perfektní styl běhu asi neexistuje, ale správným výběrem dokážete pomoci té své konkrétní bolístce. 


    Únavové zlomeniny z hladu

    Únavové zlomeniny vznikají logicky z únavy. Nedostatek energie však nepochází čistě jenom z přetrénování jako takového, významně se na problému podílí i nedostatek přijaté energie ze stravy. Studie z Canadian Sport Institute Pacific totiž dokázala, že únavové zlomeniny (stejně tak jako dokola vracející se zranění) jsou čtyři a půl krát častější u sportovců s neadekvátním stravováním. A vliv má přitom už takové množství kalorií, jako je chybějících 300 kalorií za den. 

    Nebezpečný nedostatek energie se dá snáz poznat u žen, které jednoduše přestávají menstruovat. Problém ovšem trápí i muže, kteří k jeho odhalení musejí podstoupit krevní testy k prokázání nízké hladiny testosteronu. Autoři studie přitom nedoporučují počítat si přesně přijaté kalorie, mnohem efektivnější podle nich je sledovat celkový zdravotní stav, historii takových zranění a stav tréninků.



    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Novinky: jak předejít zraněním a jaká jsou nejoblíbenější běžecká jídla?

    M93a20g17d98a39l76e89n50a
    H34r89o47n21o94v30s52k46á
    Myslela jsem si, že nejšetrnější je dopad na střed chodidla. Není to sice nejrychlejší styl, ale pro dlouhé běhy...
    P62e92t51r
    H43o38c42h20m68a25n
    Nejšetrnější je neběhat vůbec, ale chodit. A když už běhat, tak třeba krátké sprinty do prudkého kopce.
    M14a73g63d26a86l94e79n45a
    H82r50o37n70o51v96s43k82á
    Jenže někteří jsou "zrození i k běhu" a člověk je pokládán za jednoho z nejlepších vytrvalců mezi živočichy....

    V diskusi jsou 3 příspěvky, poslední příspěvek 11. 7. 2018, 12:37



    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.