• Jarní únava: dá se s ní bojovat? Přidejte vitamíny C, B, D a pohyb

    Jarní únava není rozhodně žádnou výmluvou. Mnohé z nás s příchodem teplého počasí skutečně začíná trápit vyčerpání a špatná nálada. Zjistěte, čím je jarní únava způsobena, i to, jak s ní efektivně bojovat.

    Dostihla jarní únava i vás? | foto: Profimedia.cz

    Po zimě je tu konečně dlouho očekávané jaro. Zatímco v chladných měsících jste se už nemohli dočkat tréninků za teplých paprsků slunce, teď, když je konečně lepší počasí, se cítíte unavení, podráždění a do běhání se vám zrovna dvakrát nechce. Pokud to máte stejně, možná vás dostihla jarní únava.

    „Není výmyslem moderní doby, lidé ji znají po celou historii svého vývoje. Vždy se projevovala tam, kde se pravidelně střídalo roční období. Předjaří je časem, kdy je imunitní systém vyčerpaný a nám docházejí síly, abychom zvládli následky dlouhé zimy. Tělo nemá už moc dalších zdrojů, aby  zachovalo náš energetický potenciál pro zdravé fungování těla a dobrou náladu,“ vysvětluje doktorka Hana Neudertová, vedoucí Oddělení klinické psychologie Fakultní nemocnice Brno.

    Nedostatek světla, zima a teplotní výkyvy při přechodu zvenku do místnosti. To vše jsou faktory, které v chladných měsících představují zátěž pro náš oslabený a vyčerpaný imunitní systém. Tělo navíc trpí i nízkým přísunem vitamínů a minerálů z přirozené stravy. Pokud se k tomu přidá nedostatek pohybu na čerstvém vzduchu, a tím pádem nižší vyplavování hormonů, které zajišťují dobrou náladu, máme na jarní únavu zaděláno.

    Za jarní únavu může nedostatek pohybu i chronické nemoci

    Jestli jste si přes zimu rozhodli dát pauzu od tréninků a rezignovali jste na veškerý pohyb, možná teď zalitujete. „Obecně se dá říci, že skupinou, která má s jarní únavou problémy, jsou lidé, kteří nežijí zdravým životním stylem. Na zimu a tmu reagují tím, že zalezou do svých domovů, kde se nehýbou a konzumují těžká nezdravá jídla s absencí ovoce a zeleniny. Potravu však nejsou bez pohybu schopni zdravě metabolizovat a strávit. Zimu spíše zahání zvýšeným příjmem alkoholu, který si dávají, jak se říká, na zahřátí,“ říká doktorka Neudertová.

    Do skupiny, která se pravidelně potýká s jarní únavou, patří také lidé trpící chronickými nemocemi, které jim znemožňují aktivně bojovat s negativními vlivy dlouhé zimy. Tyto nemoci se přitom nemusejí týkat jen fyzické stránky, ale i jejich psychického stavu. 

    „Do ohrožené skupiny patří i osoby, které mají dlouhodobé starosti, trápí se různými neřešitelnými problémy, žijí v nespokojených vztazích a chodí do práce, která je netěší. Není náhodou, že zvýšený výskyt klinicky vyjádřených depresí je spojeno právě s jarním obdobím,“ dodává Hana Neudertová.

    Vyrazte do boje pohybem a zdravou stravou

    Než se potýkat s důsledky jarní únavy, je nepochybně lepší jí předcházet, a to zdravým životním stylem. Pravidelný pohyb, pobyt na horách, saunování nebo otužování. Tyto aktivity dokážou náš organismus posílit. Ovšem důležitá je také psychická pohoda. Snažte se přemýšlet pozitivně. Zaměřte se na myšlenku, že jaro je již v dohledu a stačí přečkat jen krátké období, aby se náš organismus opět přirozeně zregeneroval.

    „Pokud už se s jarní únavou potýkáme, doporučuji začít o sebe intenzivně pečovat. Zkuste zvolnit, tolik nepracovat a nepřetěžovat se. Kromě aerobních forem sportů zařaďte i klidová cvičení, jako je například jóga nebo čchi kung. Velký efekt má provádění každodenní relaxace či pomalé, hluboké a vědomé dýchání, a to nejlépe na čerstvém vzduchu,“ radí doktorka Neudertová. Při běžeckém tréninku je vhodné tělo nepřepínat, aby nepřiměřenou zátěž neodnesl oslabený imunitní systém.

    Proti jarní únavě můžete bojovat také vhodnou stravou. Doplňte především vitamín C, který je významným antioxidantem a působí jako prevence proti řadě nemocí. Neméně důležité jsou také vitaminy skupiny B, které dokážou snížit únavu a vyčerpání. V zimních měsících můžeme trpět i nedostatkem vitamínu D, který naše tělo získává díky slunečnímu svitu. Toho však v zimě není tolik, proto je jaro ideální příležitostí pro vyvážení jeho nedostatku venkovním pobytem na slunci. Nezapomeňte ani na dostatečný přísun hořčíku, který je jedním z nejdůležitějších prvků při tvorbě energie pro buňky a navíc přímo ovlivňuje činnost svalů a nervového systému.

    Jarní únava není rozhodně nic příjemného, avšak dá se proti ní poměrně snadno bojovat. Důležité však je přemoci počáteční nechuť, a i přestože nemáte zrovna náladu, vyrazit ven za sportem nebo procházkou. Takové rozhodnutí chce sice trochu silné vůle, avšak uvidíte, že nebudete litovat.

    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?
    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.