• Od prvního závodu nemůže člověk moc čekat, říká Jan Zemaník

    Ujasněte si, co od běhání očekáváte, dopřejte si pravidelnost v trénincích a vytrvejte, říká vytrvalec a vítěz B7 Jan Zemaník. Také dodává, že v podstatě stačí se obléct, obout boty a vyběhnout.

    Jan Zemaník na Tatranské šelmě | foto: Foto: archiv Jana Zemaníka

    Je něco, co by měl člověk udělat, než poprvé vyběhne?

    Hlavně se zamyslet nad tím, proč chce vyběhnout, a co od toho očekává.

    Jak začít s během, na co si dát pozor?

    Fotogalerie

    V podstatě se stačí obléci, obout boty a vyběhnout. Je však třeba začít pomalu, klidně kombinovat chůzi s během a postupně si přidávat. Nejdůležitější je pravidelnost, raději méně a pravidelně než několik dlouhých výběhů jednou za čas. Tělo si musí zvykat na zátěž postupně a kdo setrvá, uvidí výsledky bez ohledu na to, jestli chce zhubnout nebo se někam výkonnostně posunout

    Podle čeho si vybíráte boty?

    Podle zkušeností, osobně běhám v botách značky Salomon už více jak šest let a mám své oblíbené modely, na které nedám dopustit. Konkrétní modely vybírám podle toho, na co je budu používat. Je důležité rozlišovat obuv tréninkovou, závodní, trekovou a především tu „lifestylovou“, jelikož v těchto botách trávíme nejvíce času - v práci, na procházce... Určitě není dobré používat jedny boty na všechno, jednak se velice snižuje životnost, ale hlavně to není vůbec dobré pro pohybový aparát a vzniká tak nejvíce běžeckých zranění.

    Poraďte, co je dobré jíst a co naopak ne?

    Jan Zemaník

    věk: 28 let

    bydliště: Beskydy

    oddíl: TJ Slezan Frýdek-Místek

    běhám od: základní školy

    úspěchy: přední umístění na českých horských závodech, (Perun Maraton, Beskydská sedmička, LH24, Ještě Skyrace… několik umístění v TOP10 v zahraničí (Madeira Ultra Skymarathon, Giir di Mont, Gran Trail Orobie)

    osobní rekordy: 10 km – 32:58 min., Maraton 2:33.16 hod

    cíle: vždy ty nejvyšší

    proč běhám: protože mě to baví

    Člověk by měl jíst vyváženě, neměl by se úplně omezovat. Zdravá strava je základ, ale občas je dobré dát si to, na co má člověk chuť.

    Jsou závody vhodné i pro rekreační běžce?

    Ze začátku je lepší začít na krátkých rovinatých závodech. Určitě není dobré běžet hned ze začátku maraton nebo nějaké horské ultra

    Na co si během prvního závodu dát pozor, na co nezapomenout?

    Od prvního závodu nemůže člověk nic velkého čekat, musí se na něj hlavně těšit a brát to tak, že tady získá první zkušenosti. Hlavní je zachovat chladnou hlavu, nestresovat a nepřepálit začátek, i když je to vždycky hodně těžké.

    Jak nejlépe odbourat únavu?

    Pokud se člověk cítí unavený, je nejjednodušší zařadit více spánku a omezit zátěž. Hodně pomůže také sauna, kryokomora, nebo masáže.

    Ideální sport, který doplní běžecký trénink? 

    Kterýkoliv co člověka baví a dokáže se u toho odreagovat. Ideální je jízda na kole, dá se tady získat síla, po závodech se na kole zase hezky uvolní nohy. V zimě jsou skvělé skialpy nebo lezení na umělé stěně, zapojí se celé tělo a svaly, o kterých ani nevíte.

    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?
    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.