• Běháte? Nastavte si mety a spočítejte, kolik vás stojí boty

    Správná chvíle na investici do běžecké obuvi je, když to začnete s tímto sportem myslet vážně. O tom, jak to poznat, i o tom, že závody jsou pro všechny a maraton počká, píše z vlastní zkušenosti redaktorka Magdaléna.

    První boty jsem si vyhlédla a uložila si úkol naběhat 100 kilometrů, abych si je mohla koupit | foto: Sára Kulíšková

    Už jste na druhém břehu. Přeplavali jste přes bariéry nejistot, vzchopili se a začali jste s tím „běháním“, na které jste si tak dlouho netroufli, ale po němž jste pokukovali. Možná si teď s nově nabytým sebevědomím kladete otázku, proč jste nezačali už dávno... Zase tak složité to přece nebylo, chtělo to jen pár týdnů, teď už si kdykoliv střihnete svůj půlhodinový jogging. Takto jsem to kdysi cítila i já. A začala se ptát, co dál.

    Udělejte to: odhoďte mindráky a poprvé vyběhněte

    Přezujte se z pohodlí do běhání

    Boty jsem si vyběhala „zadarmo“

    Bylo mi jasné, že nyní už se kroky s kilometry nastřádají a že bych se měla poohlédnout po kvalitní obuvi. Zašla jsem do speciálky a jedny, ty osudové, si vybrala. Tři tisíce korun byly velké peníze, a tak jsem si uložila metu stovky kilometrů. Naběhám-li tento dříve nepředstavitelný milník, myslím to s během vážně a investice má své opodstatnění, řekla jsem si.

    Spočítala jsem si, že to znamená 30 korun na kilometr. Běhala jsem tehdy pětikilometrovou trasu: za jeden trénink dám tedy 150 korun, to je jako bych chodila na spinning, takže jakápak drahota? 

    Za měsíc a půl byly boty doma.

    Místo rychlého štvaní raději jen pár kroků navíc

    S novou obuví jsem začala vnímat běh daleko intenzivněji a ještě pozitivněji. Jako by mě dřívější „křusky“ tahaly zpět, zatímco nové botky posílaly s lehkostí vstříc zážitkům vpřed. Toužila jsem také posunout běhání dál - doslova. 

    Začala jsem se snažit běhat dál, což doporučuji i ostatním. Místo zvládnutí své trasy rychleji, se soustřeďte na natahování minut strávených na nohou ve svém pohodlném tempu. Desítka byla příliš vzdálená motivace, takže jsem prostě jen posunovala po malých krůčcích vzdálenost. Nesoustředila jsem se na GPS, kolik mi napočítává kilometrů, jen na to, že dnes doběhnu o pět stromů dále, než se otočím na cestu zpět. Hodně mi psychicky pomohlo, když jsem překonala metu šesti kilometrů. Sakra, to už je dvakrát více, než na začátku!

    První závody jsou psycho

    Na závody jsem se nepřihlásila proto, abych atakovala první příčky. Měla to být motivace doběhnout v tréninku ještě dál. S dostatečným předstihem několika měsíců jsem se registrovala na 14 kilometrů Vokolopriglu. Asi jsem se zbláznila, říkala jsem si, ale když to uděláte s podobně postiženým kamarádem, snáší se to lépe. Bála jsem se a současně těšila, přišlo mi to vzrušující. 

    Abych si vyzkoušela, co to obnáší, absolvovala jsem šest kilometrů v místním závodě. Tak jsem se bála, abych nedoběhla poslední, strašně jsem se bála! Nebyla jsem poslední a teď se tomu směji. I kdyby, tak co? Tak moc si dnes vážím těch, kteří na závod vyrazí s vidinou toho, že jejich výkon aspiruje na posledního fleka, ale stejně do toho jdou, těm na RUNGO závodech tleskáme nejvíc. O umístění tu totiž nejde.

    Závod nanečisto byl dobrý tah. V menším měřítku jsem zjistila, jaké to je, že se mezi cizími lidmi jeden lůzrběžec ztratí a nikdo na něj neciví, protože to přece musí být vidět, že jsem nováček. O nic nejde. Vrhla jsem se do dalšího tréninku.

    Věřte tomu, že vzdálenost se dá natahovat hodně dlouho (Brunner, Orálek, najděte si o nich něco, pokud vám ta jména nic neříkají). Je dobré se ale v určitém bodě zastavit a nechat dlouhé mety na později. Pokud byste maraton dobyli hned v druhém roce svého tréninku, mohli byste vyhořet a těžko hledat další motivaci. A pak, zřejmě byste se na něj vydávali se strachem, aby cílovou bránu nesklidili dříve, než dorazíte. Navíc by vaše tělo zátěž ani nemuselo časem unést.

    Až začnete běhat kolem deseti kilometrů, zkuste se na chvíli soustředit na zlepšení rychlosti. Inspirujte se v článcích nebo se zkuste poradit s trenérem a udělejte svůj běh hravější. Zařaďte fartlek, intervaly, tempové běhy, abecedy či výběhy kopečků. Odměnou vám bude nejen nový impulz, ale také to, že začnou padat vaše osobní rekordy na vzdálenostech, které dáváte.

    Až vaše tělo zesílí, kondice se zvedne, aerobní práh klesne, bude tu pro vás další výzva: půlmaraton, kde se bude vše opakovat. A jednou třeba maraton - ale ne s vidinou sfoukávající se cílové brány. Nastoupíte do něj jako zkušený a sebevědomý běžec, který si jde pro svůj čas.



    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Běháte? Nastavte si mety a spočítejte, kolik vás stojí boty

    H27a13n53a
    V24á31c86l73a98v87k62o62v93á
    Přesně! Já se vidím... výstižné. Může to někoho nakopnout.(Nový účes ti moc sluší, i když od chlapa by byl kompliment...
    A76n94t42o85n
    B28u94l54a10f80č68í22k
    Proč?
    M77a85g81d74a71l61e76n43a
    H65r20o82n42o82v76s39k72á
    Pěkně napsané

    V diskusi jsou 3 příspěvky, poslední příspěvek 7. 5. 2018, 19:23



    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.