• Jak je to s rychlostí u běžeckých bot: dokáže vás závodka zrychlit?

    Jaké jsou rozdíly mezi běžeckými botami v oblasti rychlosti? Přečtěte si, zda vás opravdu dokáže závodní model zrychlit, nebo zda je možné běhat závody v tréninkových modelech.

    Jak je to s rychlostí u běžeckých bot: dokáže vás závodka zrychlit? | foto: Adidas, Vít Kněžínek,  Rungo.cz

    Běžecké boty se rozlišují podle povrchu, na který jsou určeny, a také podle rychlosti, kterou v botách chcete vyvinout. Nejčastěji se můžete setkat s dělením na modely závodní, tempové a tréninkové. Některé značky dokonce používají rychlostní rozmezí, ve kterém by určený model měl poskytovat nejlepší službu vašim chodidlům.

    Zásadní parametr, který rozlišuje závodní boty od těch určených na trénink, je jejich hmotnost a měkkost tlumení. Vzhledem k technologickým možnostem se ale nenechte zmást prvním dojmem. Pryč jsou doby, kdy závodní boty byly výhradně extrémně tenké slupky s minimální vrstvou tlumící pěny. Pro potřeby půlmaratonu, maratonu nebo dlouhých tratí u triatlonu je v nabídce jednotlivých značek celá řada bot, které se svou výškou tlumení blíží tréninkovým modelům. Na rozdíl od nich jsou ale mnohem lehčí a poskytují dynamičtější přechod do odrazu.

    Hmotnost je v současnosti jedna z mála věcí, u které byl vědecky potvrzen pozitivní vliv na rychlost běhu. Více se o tomto tématu můžete dočíst v našem článku. Ve stručnosti se ale dá říci, že každých sto gramů navíc znamená o jedno procento horší výsledný čas. Jedno procento není příliš mnoho, ale při maratonu za tři hodiny to znamená rozdíl necelých dvou minut, a to rozhodně není k zahození.

    Vyšší tuhost = vyšší rychlost

    Kromě hmotnosti je ale dobré soustředit se i na tuhost vašich bot. Fenoménem je v tomto směru závodka Nike VaporFly 4%, která má podle Nike zvýšit vaši výkonnost až o čtyři procenta ve srovnání s konkurenčními závodními modely. Hlavní roli hraje karbonový plát procházející středem tlumící vrstvy, který zajišťuje až extrémně vysokou tuhost. Ta totiž znamená efektivnější přenos energie, což je pro vytrvalostní disciplínu naprosto klíčové. Pozor si ale dejte na své achilovky, které budou v tuhých botách dostávat zabrat o poznání více než ve flexibilnějších modelech.

    Před několika lety zastávala pozici VaporFly 4% závodka adidas Adizero Adios, která byla ve své druhé generaci (tehdy ještě s tlumením z pěny Adiprene namísto Boostu) nejoblíbenější závodkou na libovolnou silniční distanci. Na rozdíl od svých nástupců byl původní model Adizero Adios proslulý právě vysokou tuhostí, při běhu jste měli pocit, že vás doslova nakopává do dalšího kroku, což je při závodním úsilí velmi vítané.

    V oblasti rychlých bot a závodního tlumení je vždy dobré si uvědomit, že špičkový výkon obvykle nejde ruku v ruce se zdravím vašich dolních končetin. Výše zmíněné závodky s vysokou tuhostí obvykle mívají velmi těsný svršek pro co nejlepší kontakt chodidla s botou, což může negativně působit na tvar příčné klenby. Vysoká tuhost pak nadměrně zatěžuje achilovky i lýtkové svaly. Proto je dobré tento typ obuvi zařazovat pouze občasně a většinu tréninkových kilometrů trávit v modelech, ve kterých se dostane vašim chodidlům výrazně většího komfortu a svobody pohybu.

    Jak je to se závoděním v tréninkových botách?

    Kdy je vlastně ta správná chvíle, aby běžec začal uvažovat o pořízení závodních bot? Jako ideální okamžik vidím situaci, kdy už není cílem doběhnout do cíle závodu, ale absolvovat trať v předem určeném čase. Jakmile začnete uvažovat o posouvání svých osobních rekordů a každé zrychlení vám dělá radost, pak je ta správná chvíle pro pořízení své první závodky.

    Závody se samozřejmě dají odběhnout i v tréninkových modelech, ale počítejte s tím, že jejich vysoká hmotnost a především mechové tlumení vás nenechají odrazit tak rychle a snaha o rychlý běh bude v takové botě pocitově mnohem náročnější. Rozhodně se nedá tvrdit, že v tréninkovém obutí budete na desítce o pět minut pomalejší než v lehké závodce. Rozdíly jsou, jak už bylo popsáno výše, velmi malé. Při snaze o posunutí svých možností se však běžci obvykle pohybují na tenké hraně své maximální výkonnosti a každý detail může hrát roli, tak proč se zbytečně brzdit botou, která vás ve vašem výkonu nepodpoří.

    Vítek Kněžínek

    Vítek Kněžínek

    Vítkovi leží v botníku něco přes padesát párů běžeckých bot všech možných typů, které nejraději testuje na dlouhých závodech v horách, kde se mu čas od času podaří probít na pódiové umístění. Rád má i silnici, na které pokořil hranici 75 minut na půlmaratonu. jeho hlavní pracovní náplň představuje konzultace s výběrem bot v běžecké speciálce Triexpert.



    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Jak je to s rychlostí u běžeckých bot: Dokáže vás závodka zrychlit?

    R13i89c10h23a73r35d
    M67r44a78z83e43k
    ...závodka? Co to je?Závodnička pětka,porazila dědka.Dědek spadl do hnoja,porazil tam kovboja.Dál už to neznám, přece...
    V62í34t94e38k
    K26n89ě19ž92í71n32e18k
    Foto Upřímně mě dost fascinuje, jaké budí slovo "závodka" emoce (už jsem se s tím setkal u jiného článku) :-)...
    R89i28c11h67a58r63d
    M57r55a46z13e35k
    ...no vidíte a mě zase fascinuje to, co je nepochopitelného na kritice nespisovných nebo slangových výrazů v...
    M20a64g60d86a91l97e56n39a
    H57r90o50n75o68v57s85k50á
    Jenže jazyk se vyvíjí, přibývají slova úplně nová i novotvary, mizejí (kdo dnes nepoužije mizí...?), mění se jejich...

    V diskusi je 5 příspěvků, poslední příspěvek 4. 10. 2018, 14:01



    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.