• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Chůze, nebo běh: která aktivita je lepší pro naše zdraví?

    Obě aktivity zažívají boom po celém světě. Která je však pro naše tělo příznivější? Chůze, nebo běh? Zeptali jsme se tří sportovních odborníků.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    L44u74k25á93š 17M48a42r23e25d25a 6661264527428

    Zase kecy o tepovejch frekvencich. Pri ruznych tepech se spaluje jiny pomer cukru a tuku. A ano pri ~120 je ten pomer 80 tuku na 20 cukru. Ale pri 120 tepech nespalite skoro nic. Jen o trosicku vic, nez kdybyste sedeli na zadku... Pri vyssich (anareobnich) frekvencich spalite treba 30 tuku na 70 cukru, ale ta energie bude jako spotreba 5litroveho motoru, takze toho tuku se spali mnohem vice, za kratsi cas.

    0/0
    14.3.2018 21:43

    J76i82n57d81ř46i32š61k38a 22B57u21r81g70e82r49o58v18á 3125534148835

    Chůze tolik nezatěžuje klouby. Ve stáří se to zúročí. Jako tlustoprdka jsem chodívala běhat, dnes v šedesáti mám čtyřku arthrozu v obou kolenou a dvojky v kotnících a kyčlích...rozhodně nej je plavání!!!

    0/0
    9.3.2018 5:19

    P44e18t12r 64S82v20o74b75o39d32a 8616863513316

    Rychla chuze.

    0/0
    8.3.2018 16:24

    J74o21s29e16f 55P76o21s22p86í80š59i37l60í52k 5428741170176

    Také jsem klikl jen kvůli obrázku. Ten snímek je od nás z Přerova. Netušil jsem, že tady máme tak hezkou slečnu. :-))))

    +2/0
    8.3.2018 10:02

    K49a87r71e98l 23S73o44c67h78ů27r47e80k 2800586189945

    Zase tu máme ta moudra o hubnutí chůzí při 120 tepech za minutu. Zřejmě to píší lidé pro které je největší představitelný looser někdo, kdo dá maraton lehce nad 4 hodiny. Tak teď vám napíšu něco já z druhého břehu. Mnozí lidé s nadváhou plus s přirozenou a vypěstovanou nekondicí mají tep 120 vlastně jen při představě běhu, a to nemusejí vstát z postele. A jistě asi tušíte, že myšlením na běh nikdo nezhubnul.

    Sám jsem se několikrát pokoušel zhubnout a dostat do kondice podle tabulek - 65 % z TFMax pro mě bylo nějakých 123 tepů. Držel jsem se kolem této hodnoty, což pro mě znamenalo, že jsem půl roku jen chodil, a to dost pomalu. Jakýkoliv rychlejší pohyb znamenal tep 150. Výsledek? Něco málo jsem shodil díky jídlu, ale vůbec se mi nezlepšila kondice.

    Můj názor je, že nejprve si tělo musí šokem zvyknout na zátěž, to znamená, že první měsíc, dva vůbec není potřeba řešit nějakou tepovku. Prostě dělám rychlochůzi, prokládám to dřepy, poskakováním atd. a jedu klidně na TF 180. Neřeším, že pálím cukry - to není podstatné, protože ještě nehubnu, ale připravuji tělo na budoucí hubnutí. Světe div se, tělo najednou zjistí, že existuje i náročnější pohyb, než vstávání z postele, a že asi bylo dříve zbytečné u toho vstávání z postele rozpumpovat srdce na 150. Tělo si posune velmi rychle tepovku směrem dolů a najednou zjistíme, že u těch 120-140 tepech můžeme jít už poměrně svižně, což je okamžik, kdy se možná dá začít hubnout chůzí.

    Stejné to bude s přechodem od chůze k běhu. Kdo čeká, že když bude při tepovce 120 chodit dostatečně dlouho, tak časem najednou při této tepovce poběží, tak běhat nikdy nebude. Ze začátku stačí 10 sekund běhu a tep si sahá na maximum, ale totéž se bude dít i po půl roce chození - vím to. Běh je totiž úplně jiná aktivita, než chůze, takže nejprve je potřeba na tuto činnost tělo šokem připravit za cenu dřiny v anaerobním pásmu a za cenu spálených cukrů. Teprve až tělo přestane reagovat na běh zběsile a dokážete pár minut pomalinku běžet s tepovkou do 1

    +5/−1
    8.3.2018 0:13

    K97a37r43e89l 33S97o38c67h95ů89r76e11k 2600466259865

    ... pokračování...

    Teprve až tělo přestane reagovat na běh zběsile a dokážete pár minut pomalinku běžet s tepovkou do 160, tak jste na dobré cestě.

    +4/−1
    8.3.2018 0:14

    P89e86t78r 43D80l85o48u30h91ý 5817429534424

    Souhlas. Pokud se chce člověk zlepšovat, tak musí jít občas do svých maxim. Jinak nic rychleji neuběhne, neudělá víc kliků. Jen je potřeba sám sebe poznat a vědět, co si člověk může dovolit, aby to nepřehnal a nepřivodil si problémy. No a s lepšími výkony jde ruku v ruce lepší kondice a i to hubnutí se dostaví (pokud je třeba), jen člověk nesmí ztrácet trpělivost, nějakou dobu to trvá.

    +1/−1
    8.3.2018 0:31

    J68a43n 77C55h11o43d46u75r79a 1732599643733

    Místo normální chůze se přesunuji indiánským během. Nezpotím se a je to rychlé.

    0/0
    7.3.2018 20:43

    P70e55t76r 54S89o77k65o10l 8652931687311

    Při srovnání Běh vs Chůze je zřejmé už na první pohled, že namáhání kloubů, srdíčka, páteře, úponů a vaziva je daleko větší u běhu, notabene u tlusťocha.

    Pokud jde o benefit hubnutí, tak normální vycházkovou chůzí ještě nikdy nikdo z tloušťky nezhubl. Můžete shodit dvě tři kilča, můžete posílit svalstvo, úpony, dopřát srdíčku pravidelný pohyb, to jsou všechno zásadní benefity pro tělo, ale zhubnout 10-20kg chůzí nelze pokud nehodláte chodit každý den 25km štreku, nebo se věnovat rychlochůzi. Jednak je to časově hrozně náročné takto hubnout a pak tělo je takový šmejdsky záludný stroj, na všechnu pravidelnou zátěž si rychle zvykne a přepíná se do úsporného režimu, takže co fungovalo na hubnutí před měsícem, nefunguje v následujícím. U krátkých výběhů to bude dost podobné. Pokud chcete výrazně hubnout, musíte tělo šokovat... měnit postupy, dávky, časy, intervaly, posilovat, střídat sporty a hlavně nežrat. :-P

    +8/−1
    7.3.2018 18:22

    J26a63n 56C57h50o13d15u55r34a 1522569173663

    Je to tak. V 20 ještě samotný sport stačí pro redukci váhy, čím je člověk starší tím ví c musí hlídat stravu.

    Hlavně nežrat pozdě večer!

    +1/0
    7.3.2018 20:38

    P82e90t24r 53D52l21o98u69h30ý 5307749594464

    Nežrat je největší nesmysl. Jednak to málokdo vydrží dlouhodobě (a když zase začne jíst, tak obvykle nebere ještě víc než měl předtím) a jednak organismus při poctivém cvičení potřebuje energii. Kdybyste napsal výrazně omezit sladké a jednoduché cukry obecně a celkově se nepřejídat, tak ano, souhlasím, na to si lze zvyknout. Základ pro hubnutí je ale hýbat se (klidně ta rychlá chůze nebo běh, nebo třeba plavání, cyklistika... co koho baví) a hlavně zvětšovat svalovou hmotu, tedy posilovat. Čím větší svalstvo, tím i větší bazální metabolismus a tím jednodušeji se hubne.

    +1/0
    8.3.2018 0:10

    P14e87t62r 63S13o43k21o61l 8412221307211

    Nežrat a nejíst jsou dvě rozdílná slova, každý kdo měl někdy nadváhu dobře ví, co znamená nežrat. A rozhodně to není synonymum pro hladovění.

    +5/0
    8.3.2018 0:48

    P33e25t18r 60D67l24o30u33h96ý 5817219824194

    Ok, tak se omlouvám, nepochopil jsem to správně.

    0/0
    8.3.2018 0:56

    P51a50v26l20a 26H93r35a36d75i53l68o51v46a 3887911141324

    Dovolim si nesouhlasit. Pohyb to nakopne, ale zasadni je strava. Pohybem se da hubnout, pokud budete sportovat nekolik hodine denne, ale na to normalni smrtelnik nema cas. (je take rozdil mezi zenou a muzem, chlapi obecne shazuji pohybem o neco lepe nez zensky).

    0/0
    8.3.2018 11:19

    D71a38v82i40d 32S98ý75k53o22r69a 7164451251797

    Ano, víc svalů víc bazálně pálí - ale kolik to stojí času, úsilí ty svaly vybudovat a při výpadku se dost rychle ztrácí. Přitom na váze i na obvodech jde toto úsilí jen velice špatně a pomalu vidět -> což má nemalý vliv na odhodlání člověka hubnout dál. Osobní zkušenost. Mám lepší výsledky s měsícem omezeného jídla a chůzí s následným přechodem k lepší stravě a běhu, kolu. Tak jako tak bez kontroly jídelníčku nefunguje nic.

    +1/0
    8.3.2018 14:22

    T89o80m52á29š 34K68o21l24d12a 3136275969887

    tak Přerov poznávám :)

    +1/0
    7.3.2018 12:35

    M41a17r98t71i82n 44V14y76s87k21o79c68i19l 3932208505490

    i ja. Jen jsem to tu nechtel psat, treba by s tim autorka mela problem.

    0/0
    7.3.2018 12:54

    M22i66c68h17a52e70l 56R18a49d84a 4970127278676

    Děkuji za pozitivní rozbor obou druhů přesunu z místa na místo, schází mi však informace o dalších alternativách, které jsou nové. Je jimi například jízda na elektrické jednokolce, která má velmi výratný vliv na kosterní svalstvo a tzv BODY-CORE a zárověň velmi silně stimuluje jednotlivé partie mozku a slouží i jako prevence proti jeho onemocnění. Za dva roky mám osobně najeto přes 18.000 km. Takhle jízda vypadá a není to lenost. www.youtube.com

    0/0
    7.3.2018 10:06

    D38o28m80i77n64i79k 61J16a72e42g45e84r 8131640189536

    Jsem jen prostý muž...klikl jsem kvůli obrázku slečny na titulku a dočetl celý článek

    +7/−2
    6.3.2018 18:19

    J10a11n 30V90a61š77á84t32k72o 7101567113369

    Už jsi chytl mínusový bod . Za chvilku tě ukřižují za šovinismus...

    +2/0
    7.3.2018 11:05

    D36o64m91i88n18i61k 11J80a74e39g72e84r 8411140619446

    a heterosexualitu ;-( se omlouvám

    +1/0
    7.3.2018 21:59

    F20r34a70n14t83i76š53e12k 26V46á46c65l13a92v41í17č61e59k 4705153191294

    Řekněme to klidně tak, jak to je. Marie Sehnálková je kus :-)

    +7/0
    7.3.2018 12:16

    M21a74r98t91i97n 30V55y60s88k91o52c27i20l 3642468765640

    Jojo, autorka ma u svych clanku fakt povedene fotky, to se musi nechat. Vsak pockejte, az ji to zakazou, ze to neodpovida pojeti moderni doby a ulohy zeny v ni... :-P

    0/0
    7.3.2018 12:28

    L31a79d25i45s16l45a63v 43S18l36e79z52á34k 4518123

    Tak to jsem asi úchylák, já jsem klikl kvůli zábradlí co poznávám. ;-)

    0/0
    8.3.2018 18:36

    P72a14v25e50l 92H19e76k 8617136953901

    Měli jste se ptát ortopédů nikoli trenérů.

    +7/−1
    2.3.2018 13:52

    J85i76ř20í 49B23á96r95t23ů 7932494869483

    Stejně jako špatně běhat se dá i špatně chodit, jen to není tak rychle cítit jako po běhu. Ortopedi by určitě mohli vyprávět.

    0/0
    6.3.2018 11:05

    P95e39t91r 55K43a85ň46o34v19s48k28ý 1744172917419

    Přece u nárazů záleží i na technice kroku, kadenci, délce, výšce letové fáze apod. Při pomalém kadenčním běhu je krok kratší než u stejně rychlé chůze a letová fáze je tak nízká, že takový běh je šetrnější než chůze, či stejně šetrný. www.youtube.com

    0/−3
    1.3.2018 10:28

    Z60d24e38n70e47k 82S13e49i72d57l 6414255390387

    book???? Tady chce být někdo světový???

    0/−2
    1.3.2018 1:26

    J37a55n 88J77e64ž37e12k 3961795847155

    book?

    0/0
    1.3.2018 6:30
    Foto

    M68a19r53i60e 66S70e31h48n88á14l80k42o35v58á 9774579557886

    Vlivem nepozornosti zřejmě došlo k záměně písmen. Vše je již opraveno, děkujeme.

    +2/0
    1.3.2018 7:28

    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.