• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Jak při běhu hubnout a nebo naopak přibírat: odpovídáme na vaše dotazy

    Spojili jsme se s profesionály ze speciálek Triexpert a vytvořili pro vás odbornou poradnu. Přečtěte si o tom, jak běhat a hubnout nebo naopak přibírat a zeptejte se odborníka Vítka Kněžínka i vy.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    F18i70l57i16p 88N96a52v24r57á48t43i29l 2757630463654

    Hodně lidí mluví o snížení příjmu cukrů za účelem snížení hmotnosti....

    Já za sebe musím říct, že pokud jsem se pravidelně hýbal, nebyly cukry problém. Pivo, sladkosti, pečivo. V té době jsem pracoval v jednom fastfoodu a cpal se během přestávek cheeseburgerama. Přesto jsem mírně hubnul. Do práce jsem totiž jezdil 10 km na kole, po práci jsem si dal 5 km běhu (ca 35 minut) v lese.

    Naopak: když nejím k večeři cukry, ale bílkoviny a tuky, na tréninku (florbal) jsem úplně vyřízenej, hned se zadejchám (mám astma) a nedaří se mi dostat do správného tempa. Když jsem si dal před tréninkem k večeři sušenky (čokoládové cookies), skvěle se mi běhalo a dobře dýchalo. Během tréninku si občas dám i dextrozu, k sehnání mj v rossmann. Mají i verzi s horčíkem.

    Za sebe říkám: klidně jezte cukry, když je máte kdy a kde spálit. Co se mi osvědčilo, byl naprosté omezení tuků (žádné sýry, žádné máslo, uzeniny jen s minimem obsahu tuků) a sledování energetické hodnoty. Žiju v Německu, kde snad každá potravina má na sobě energetické hodnoty, tak to nebylo těžké. V podstatě jsem jedl knäckebrot se šunkou nebo špagety s tuňákem, cibulí a paprikou. Na snídani knäckebrot s nutelou nebo sušenky.

    Hodně tomu úbytku prospěla podle mě právě ta práce ve fastfoodu, kdy jsem byl denně 5-8 hodin v relativním pohybu.

    +1/0
    19.2.2016 21:01

    O70l46d54ř34i88c79h 60J45a69n55e40č43e90k 8759446183231

    máte pravdu, ale Vy už to vidíte dost komplexně, posuzujete to celé v určitém kontextu. kancelářské kryse nemůžete říct "klidně jezte cukry, ale jen před intenzívním sportem" - dokud ten intenzívní sport nezačne v dostatečné míře provozovat. pro člověka, který se málo hýbe a chce přestat tloustnout, je opravdu nejjednodušší a nejuniverzálnější pravidlo omezit cukry, protože ty jsou velmi často konzumovány nadmíru a snadno omezit jdou.

    tuků se taky mnohdy konzumuje příliš, ale tam už je ta situace se silným omezením složitější - nemůžete je kompletně škrtnout a musíte rozlišovat ty 'dobré' a 'špatné' - a navíc po konzumaci jen zaměstnají metabolismus, který je nějak přetaví do tukových polštářů, zatímco u cukrů je škála bezprostředních účinků na organismus mnohem širší.

    naprostý souhlas s Vámi, že intenzivní sport po půldenním půstu nebo po večeři s převahou bílkovin a tuků prostě nejde - bílkoviny a tuky v trávicím traktu silně zaměstnají metabolismus a ten tak nemá prostor na přípravu rychlé energie, kterou pro intenzívní pohyb potřebujete. tady jsou ty rychle stravitelné cukry zkrátka nezbytné.

    já za sebe vím, že u mě by paleo dieta nefungovala - jako sportovec vytrvalec zvyklý jíst spíše méně často potřebuju hromadu sacharidů (teď ale nemyslím ty jednoduché - tedy bílé/sladké pečivo apod.). ale já vím, že je spálím, tak to není problém.

    pokud se chcete zbavovat tělesného tuku, tak tam jednoduše platí, že energetický výdej musí být vyšší než příjem. je vcelku jedno, jestli to budete přehánět s cukry nebo tuky - když bude příjem vyšší než výdej, budete tloustnout. samozřejmě průvodní jevy se v závislosti na zdroji kalorií budou lišit. u většiny obézních je velký prostor příjem snížit - určitě na cukrech, většinou na tucích - takže je to to první, co by se mělo udělat. ale nesmí se snižovat drasticky, takže je zpravidla potřeba rovněž zvýšit výdej.

    Vy rozumně jíte a současně se hýbete - pak prostě nemůžete mít problém, ani když jíte nemálo ('kvalitních') cukrů.

    +1/0
    24.2.2016 13:31

    O54l56d74ř29i42c60h 27J42a30n49e71č67e95k 8939496153901

    "Nechci přestat běhat, ale současně potřebuji přibrat": to jde naprosto v pohodě, i s běžeckým vytrvaleckým tréninkem! Já intenzívně běhám dlouhé tratě (od hodiny nahoru) už asi 15 let a v podstatě po celou tu dobu permanentně hubnu v pase a současně přibývám na váze, teď mám určitě nejmíň o 10kg svalů víc než před nějakými 8 lety! Dřív jsem svaly nabíral hlavně na nohou, protože jsem nic jiného ani netrénoval, v posledních letech cvičím komplet celé tělo, takže jsem dost přibral i tam.

    To vše bez jakýchkoliv výživových doplňků (karnitin, kreatin, BCAA)! Akorát potřebuju spoustu uhlovodíků (v rozumné podobě, samozřejmě).

    Jasně, běhat půlmaratony na placaté silnici a současně dělat klasický silový trénink v posilovně (8 opakování s těžkým závažím), to moc dobře dohromady nepůjde. Já vždycky běhal dost 'na sílu' - v terénu, po pěšinách, v blátě, po kopcích - a když už vezmu do ruky činku, tak jde většinou o 'silovou vytrvalost', tj. o něco menší intenzita, zato více opakování / větší zátěž. Jasně, kulturista z Vás tak nebude, ale na slušné svaly to postačí bohatě.

    A ještě jednou - bez jakýchkoliv výživových doplňků!

    0/0
    19.2.2016 14:44

    David Novotný

    Nevím, jestli odpovídající příliš rozumí problematice, na kterou odpovídá :-/ Doporučit člověku, který chce přibrat s běháním (nebo aspoň udržet váhu) proteiny a BCAA je rada hodná amatéra. Každý, kdo se trochu někdy setkal s nabíráním svalové hmoty, ví, že "cpát se" proteiny je typická začátečnická chyba! Do půl hodiny po běhu by měl tazatel zařadit gainer, nikoliv protoeiny! Gainer mu dodá potřebnou energii, aby metabolismus nezačal odbourávat svaly. Kvalitní gainer navíc BCAA obsahuje. Proteiny bych zařadil až po gaineru, s nějakým časovým odstupem (proteiny jsou i těžké na trávení).

    +2/0
    9.2.2016 15:43

    O72n69d73ř31e47j 38P20u21t46n43a 9661184331815

    Nejsem sice odborník, ale ty BCAA by měly jít s gainerem co nejdřív po tréninku, protein samozřejmě až o něco později. Jinak by se možná taky hodil i glutamin. :-)

    0/0
    9.2.2016 19:46

    O13l35d15ř30i17c71h 45J38a85n36e90č67e40k 8879776723611

    mně to přijde jako klasické učebnicové odpovědi... s tím rozdílem, že ten 'poradce' nám tu nic neprodává, tak říká 'můžeš zkusit přidat' místo 'každopádně přidej (název konkrétního výrobku)'

    0/0
    19.2.2016 14:47

    J90a37r98o12s74l43a91v 17H28o63l18e95č26e60k 7332969676681

    pokud chce tazatel pribirat svaly posilovanim a soucasne behat, neni to nic nemozneho. jen misto vytrvalostniho treninku zaradte sprinty, odrazova cviceni. neco na zpusob treninku sprintera, nebo ctvrtkare.

    +9/0
    9.2.2016 9:59

    T42o89m72á41š 42N54o44v83o47t39n79ý 6975327439729

    Asi tak. Přes zimu se váha drží dobře, ale jak se začnou běhat úseky, tak má člověk co dělat, aby nepřibíral.

    0/0
    9.2.2016 19:52

    O81l75d79ř33i79c38h 91J23a22n88e17č37e42k 8689756673691

    viz výše.

    není to nic nemožného, a to ani s vytrvaleckým tréninkem, aspoň pokud mohu hovořit z vlastní zkušenosti. pokud by to mělo být méně než na hodinu, tak ani neobouvám běžecké boty, nechutně mnoho svalů s sebou tahám i při horských maratonech - nicméně ono i to mé vytrvalecké běhání je dost silové - lesní pěšiny, terén, bláto, kopce, ...

    0/0
    19.2.2016 14:50





    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.