• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Seriál pro začátečníky: se sportem přichází přirozeně i změna stravování

    Výživa je důležitou součástí běžeckého tréninku. Není-li podpořen odpovídající výživou, nemůže být nikdy plně efektivní a mít žádoucí vliv na vaší kondici a tělesnou hmotnost. Přečtěte si, jak vytvořit pestrou stravu, která by umožnila vašemu tělu maximální rozvoj kondice a dosažení běžeckého cíle.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    Ales Nehyba

    Michal Novák: se 70% sacharidů ve stravě je vaše tělo naprané glykogenem odshora dolů 24 hod. denně. Když vyběhnete, opravdu začne tělo pálit tuk, když první co je na ráně je glykogen ve svalech? Teprve až dojde glykogen a vy vrazíte do zdi, nastane chvíle pro tuk. To už vám bude tak blbě, že bude pozdě. Pokud se živíte takovým kvantem sacharidů tělo se přizpůsobí a pro většinu pochodů je bude využívat. Až jednou začas zdroj vyschne, budete rád, že jste rád.

    Marek Sýkora: pít na žízeň je ok. Pít záměrně přes žízeň není ok. I sacharidy si tělo musí někam odložit, pokud je hned nespotřebuje. Část jde do glykogenu, přebytek vám nemůže kolovat v těle jako cukr, takže se uloží jako tuk (triglyceridy). A protože se tělu neustále dostává sacharidů, není důvod sahat na tukové zásoby. Pokud budete mít dietu se 70% sacharidů, obávám se, že po několika letech (desetiletích) zjistíte, že ač sportujete a plníte výživová doporučení na výbornou, váš cholesterol se stejně zhoršuje (hlavně ten špatný, triglyceridy) a hladiny cukru v krvi se už nějak nedaří držet ve správných mezích. Ohledně pojídání tučného při dlouhém běhu - viz např.  lc :-) A nebo  www.ultrarunning.com - stačí si prohlédnout grafy.

    0/0
    15.1.2015 19:45

    Ales Nehyba

    jak naučím tělo využívat tuky v metabolismu, když ho podle doporučení v článku zahltím 70% sacharidů dnes a denně :-/ to si jako ty tuky nejdřív vyrobím z cukrů (a cestou si zadělám na obezitu a cukrovku) a pak je teprve začnu metabolizovat? Doporučovat rostlinné tuky s jejich vysokým obsahem zánětlivých omega-6 kyselin jako ideální zdroj je taky super. Kolik běžců zemřelo na dehydrataci? Kolik jich zemřelo na neustálé lemtání sladké vody (aka "hydratace")? Pěkný seznam je v ISBN 978-1-4504-2497-4.

    0/0
    15.1.2015 6:13

    M33i97c76h90a91e91l 40N78o54v93a92k 8266171698205

    pro vyuzivani tuku jako zdroje energie je potreba, aby je organizmus zacal zpracovavat lipolyzou, do ktere vstupuji tuky, kyslik a ... monosacharidy, takze ten cukr se vyuzije, nebojte se. Navic se vyuziva i ve fazi regenerace po treningu, ale vyuziva se aktivneji. Ona ta doporuceni maji sva opodstatneni.

    0/0
    15.1.2015 14:49

    M43a98r82e46k 83S96ý18k86o48r66a 9833320616986

    To pití každých 20 minut je v horku docela dobré. Prostě běžím s petkou v ruce (nesnáším při běhu cokoliv na zádech). K tomu sáček rozinek. Ty tuky, na které tělo běží jsou opravdu především ty vlastní, které játra předtím metabolizovala ze sacharidů a které se uložily do tukových buněk. Na rozdíl od glykogenu si tělo opravdu nemůže tuky krátkodobě někam uložit, jedině do tukových buněk třeba v podkoží, a svaly je z krve nijak nevyužijí, takže to zase jde přes játra. Ty vlastní tuky játra zpracovávají snadněji než tuky co získáváte ze stravy. Proto taky nikdo při dlouhém běhu nepojídá nic tučného. Jenom když už je třeba na horách fakt krize, tak teda sáhnete po (samozřejmě tučné) čokoládě. A je to jen otázka kondice a trénovanosti, že tělo ochotně ty vlastní tuky při běhu používá a šetří si glykogen v játrech pro ještě horší chvíle.

    0/0
    15.1.2015 16:04
    Foto

    M74a88j49d53a 20O52n35d46r70á85š70o20v56á 8825425131

    Vyjádření autora Davida Gerycha: 

    Je třeba si uvědomit, že složení stravy běžce se až takdramaticky neliší od složení stravy normálního člověka, u kterého by rovněžměly největší podíl na hrazení energetických potřeb tvořit sacharidy, a topředevším ty komplexní. Největší rozdíl je v celkovém množství přijatéenergie, která musí odpovídat zvýšeným nárokům běžeckého tréninku a také vody,která je potřebná především pro termoregulaci.

    Využívat ve vyšší míře tuky při hrazení energetických potřebpři běhu se tělo naučí aerobním tréninkem. Pokud celkový příjem odpovídá výdeji,není třeba se obávat obezity. Rostlinné tuky jsou obecně mnohem prospěšnějšínež ty živočišné, nicméně pro jejich pozitivní efekt na zdraví a kondici je důležitézajistit vyvážený příjem jednotlivých mastných kyselin (zejména těch omega-6 aomega-3). Obecně to platí i u jiných složek stravy. Pokud bude naše stravaobsahovat příliš mnoho zdraví prospěšné látky (např. vitamínu), může působittoxicky. Pokud je tedy největší podíl tuků ve vaší stravě tvořen rostlinnýmioleji, doporučuji takové oleje, které mají vyváženější poměr omega-6 a omega-3mastných kyselin.

    Nejsou známy případy úmrtí nebo poškození zdraví běžcev důsledku konzumace nápojů s patřičným obsahem sacharidův průběhu tréninku, zato je jich známo mnoho, kdy běžec utrpěl zdravotníújmu v důsledku konzumace čisté vody bez obsahu glukózy a potřebnýchminerálů.

    0/0
    18.1.2015 9:22





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.