• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Seriál pro začátečníky: jak se správně rozcvičit a proč

    Rozcvičení zvyšuje běžcovu výkonnost a snižuje dobu potřebnou pro regeneraci. Přečtěte si, jak na něj.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    Tomáš Nechvátal

    Údajně by to mělo být tak, že PŘED je vhodný dynamický střečink plus třeba abeceda a PO statický. Ale myslím, že i tady platí, že každému vyhovuje něco jiného.

    0/0
    26.11.2014 15:54

    Tomáš Konečný

    Ohledně toho protažení před tréninkem jsem už párkrát četl, že by se dělat nemělo. Prý protahováním říkám svalům, že s činností končím a že můžou relaxovat, tím pádem se před trénink nehodí a protahovat by se mělo až po něm. Biomechanismům v lidském těle nerozumím, tak by docela zajímalo kde je pravda.

    +1/0
    26.11.2014 9:35

    M21i59c74h23a61l 21Z31o66u19b34e28k 9591523148981

    ...tak tohle slyším poprvé v životě. Ve škole jsem dělal atletiku, pak chodil na Karate, pak nedělal dlouho nic a nyní několik let běhám.  Vždycky mě ale každý trenér říkal, že před každým sportem je dobré se zahřát a protáhnout a připravit svaly a tělo na sport.  K tomu pochopitelně patří i "po-sportovní" zklidnění a opětovné protažení. Ale že by někdo někdy napsal, že se před tréninkem nemá tělo protahovat a že tím jako dávám tělu signál, že s tréninkem končím???........ to by mě zajímalo kde to kdo zase napsal??  

    Já se přiznám, že jsem dřív trošku kašlal na strečink před vyběhnutím a vrátilo se mi to jako bumerang v různých problémech, tak že každopádně doporučuji protahování jak před, tak i potom.

    0/0
    26.11.2014 12:29
    Foto

    K57a76t34e20ř40i11n30a 75H69o23n71o35v54á 3640528835786

    Studii prokazující souvislost se strečinkem před zátěží a signálem, že s tréninkem končím, také neznám. Ale je pravda, že na fakultě jsme se dostali k informaci, že se prokázalo, že STATICKÉ protahování před zátěží snižuje rychlost běžce ve sprintu. Což lze mechanicky vysvětlit tak, že když sval natáhnete, generuje menší výbušnou sílu, což se projeví ale pouze při extrémně krátkých tratích, kde jde o setiny. 

    Jinak si myslím, že protahování statické před zátěží může vést - je-li prováděné s přílišným zápalem a dramatičností - ke vzniku mikrotraumat, které v sumaci můžou vést ke vzniku zranění. Nezahřátý sval nelze protáhnout tolik, jako sval zahřátý. Obecně se kloním (a sama se snažím dodržovat) princip: rozběhání - dynamický strečink - vlastní běh - statický strečink. A, musím to zaklepat, zatím všechno drží. Ale jak napsal pan Nechvátal, každému vyhovuje něco jiného.

    0/0
    26.11.2014 19:33

    Z48d68e80n49ě39k 36S88l98á65d12e29k 7790237811

    ano je to tak, strečink před během tedy pokud to přeložím "uklidnění svalu před během" je nesmysl a důkazy o tom již dávno přinesl nejeden biomechanik. Sval má být stručně řečeno prohřátý a prokrvený např. krýtkým a dostatečným během. UVedení svalu do klidu k tomu má sloužit strečink. Protahování svalu před tréninkem např. stehenního může vést k úrazu? A vědí lidé proč ho před tréninkem protahují? když v jeho požadovaném rozasu jej protáhnou při běhu? 99 prc. určitě ne.

    Ano tělo se před tréninkem protáhne při  zahřátí pro svaly v požadovaném rozsahu, ale význam slova strečink patří do rehabilitace není to sport, to si lidé hodně pletou.

    0/0
    28.11.2014 11:00

    M10i90l60a74n 29K66ř15í33ž 4482502469135

    Myslim, ze tim bylo mysleno tady toto:

    www.judatenis.com

    0/0
    28.11.2014 9:49

    Z86d17e56n77ě81k 40S84l59á77d12e73k 7710687771

    Nejdřív je nutné pochopit co to slovo strečink znamená a co skutečně potřebujete? Co takhle kloubová pohyblivost to je to co tady každý běžec hledá.  Mimochodem tady se dozvíte co dělat před během a ten pán není jen nějaký děda     www.youtube.com

    0/0
    28.11.2014 11:09

    J68o17s20e30f 17S92o69j31k21a 3600345962475

    O tom, ze protahováním tělu říkáte že je konec aktivitám jsem nikdy neslyšel, ale četl jsem o studii, která prokázala, že běžci kteří se protahují před tréninkem trpí na zranění vice než ti, kteří se protahují po. Myslím, že to může způsobovat nedostatečné zahřátí. Osobně se protahuju pouze po a jako rozcviceni mi stačí pomalejsi tempo. V případě intervalů se protahují před i po. Natažené jsem neměl nic už dlouho.

    0/0
    26.11.2014 13:23

    M59i39c97h31a77l 62Z31o79u20b27e34k 9261693128201

    To se zdá logické, ale......... já jsem taky dříve tělo jen zahřál pomalým klusem a až po té jsem přidal a běžel dle potřeby. Jenže občas mě chytila křeč, občas mě bolela lýtka, někdy stehenní sval a vše vygradovalo v loni v létě, kdy mě rozbolela kyčel tak, že jsme musel navštívit fyzioterapeuta a týden jsem neběhal.  On mi mimo jiné doporučil i cviky vždy před během--samozřejmě po zahřátí těla. Třeba si dát pár sklapovaček, dřepů, nebo si jen tak zaskákat přes švihadlo a pak udělat pár roztahovacích cviků. Po doběhu opět udělat pár protahovacích cviků a klidně si zacvičit i uprostřed výběhu. Musím říci, že od té doby mám klid a když si namůžu sval, tak je to především tím, že jsem to v tréninku prostě přetáhnul, což je moje blbost.

    Jako další informaci jsem od něj dostal takovou, že tělo si některé věci pamatuje a snaží se je (laicky řečeno) opravovat po nějakou dobu. jednoho dne si ale řekne dost a pak to vygraduje v nějaké nepříjemné zranění a....odstávku běhu na několik týdnů.  Tudíž je dobré se před jakoukoliv aktivitou připravit, zahřát a uvolnit svaly protažením. Není nutné dělat 20 cviků a strečovat hodinu. Já mám svých 6 cviků, které dělám před a po a je to O.K.  Každému ale samozřejmě vyhovuje něco jiného, nic méně podstata věci je stejná--příprava před zátěží-tréninkem.

    0/0
    26.11.2014 18:11

    Z17d37e32n82ě15k 21S56l83á26d54e80k 7240917351

    Je nutné poližit si otázku proč protahovat ten či onen sval mimo rozsah využití? Tím před během přeprogramujete vaši nervovou soustavu (mozek dostává jiné informace) a to je to uklidnění o kterém se mluví. Naše tělo není stavěné na změny. Při lehkém běhu a cvičení specifickém pro vaši techniku běhu  odpadá tzv. přeprogramování vaší nervové soustavy, která dává mozku impulz. Pokud se tedy protáhnete před během je přeprogramována vaše nerv.soustava a reflexy např, při změně podpory budou jiné než které jsou očekávané a může dojít k úrazu již v počátku. To vám řekne i neurolog.

    0/0
    28.11.2014 11:21
    Foto

    M82i58r40o31s11l85a38v 10B49u51d91í57n 8605447892

    Kdysi jsem četl výsledky studie, která zkoumala četnost zranění účastníků New Yorského maratonu. Ti, kteří v rámci rozcvičování prováděli strečing, utrpěli následně nějaké poranění 3x častěji než ostatní. Nevím, co je na tom pravdy, odkaz na zdroj už nemám, je to "jedna paní povídala".

    0/0
    28.11.2014 12:37

    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.