• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Seriál pro začátečníky: jak se správně rozcvičit a proč

    Rozcvičení zvyšuje běžcovu výkonnost a snižuje dobu potřebnou pro regeneraci. Přečtěte si, jak na něj.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    Tomáš Nechvátal

    Údajně by to mělo být tak, že PŘED je vhodný dynamický střečink plus třeba abeceda a PO statický. Ale myslím, že i tady platí, že každému vyhovuje něco jiného.

    0/0
    26.11.2014 15:54

    Tomáš Konečný

    Ohledně toho protažení před tréninkem jsem už párkrát četl, že by se dělat nemělo. Prý protahováním říkám svalům, že s činností končím a že můžou relaxovat, tím pádem se před trénink nehodí a protahovat by se mělo až po něm. Biomechanismům v lidském těle nerozumím, tak by docela zajímalo kde je pravda.

    +1/0
    26.11.2014 9:35

    M91i73c96h51a21l 88Z95o10u14b83e28k 9171543568121

    ...tak tohle slyším poprvé v životě. Ve škole jsem dělal atletiku, pak chodil na Karate, pak nedělal dlouho nic a nyní několik let běhám.  Vždycky mě ale každý trenér říkal, že před každým sportem je dobré se zahřát a protáhnout a připravit svaly a tělo na sport.  K tomu pochopitelně patří i "po-sportovní" zklidnění a opětovné protažení. Ale že by někdo někdy napsal, že se před tréninkem nemá tělo protahovat a že tím jako dávám tělu signál, že s tréninkem končím???........ to by mě zajímalo kde to kdo zase napsal??  

    Já se přiznám, že jsem dřív trošku kašlal na strečink před vyběhnutím a vrátilo se mi to jako bumerang v různých problémech, tak že každopádně doporučuji protahování jak před, tak i potom.

    0/0
    26.11.2014 12:29
    Foto

    K57a17t65e11ř68i92n62a 64H57o78n63o72v61á 3960228745286

    Studii prokazující souvislost se strečinkem před zátěží a signálem, že s tréninkem končím, také neznám. Ale je pravda, že na fakultě jsme se dostali k informaci, že se prokázalo, že STATICKÉ protahování před zátěží snižuje rychlost běžce ve sprintu. Což lze mechanicky vysvětlit tak, že když sval natáhnete, generuje menší výbušnou sílu, což se projeví ale pouze při extrémně krátkých tratích, kde jde o setiny. 

    Jinak si myslím, že protahování statické před zátěží může vést - je-li prováděné s přílišným zápalem a dramatičností - ke vzniku mikrotraumat, které v sumaci můžou vést ke vzniku zranění. Nezahřátý sval nelze protáhnout tolik, jako sval zahřátý. Obecně se kloním (a sama se snažím dodržovat) princip: rozběhání - dynamický strečink - vlastní běh - statický strečink. A, musím to zaklepat, zatím všechno drží. Ale jak napsal pan Nechvátal, každému vyhovuje něco jiného.

    0/0
    26.11.2014 19:33

    Z95d53e34n72ě47k 30S95l82á64d54e50k 7220207981

    ano je to tak, strečink před během tedy pokud to přeložím "uklidnění svalu před během" je nesmysl a důkazy o tom již dávno přinesl nejeden biomechanik. Sval má být stručně řečeno prohřátý a prokrvený např. krýtkým a dostatečným během. UVedení svalu do klidu k tomu má sloužit strečink. Protahování svalu před tréninkem např. stehenního může vést k úrazu? A vědí lidé proč ho před tréninkem protahují? když v jeho požadovaném rozasu jej protáhnou při běhu? 99 prc. určitě ne.

    Ano tělo se před tréninkem protáhne při  zahřátí pro svaly v požadovaném rozsahu, ale význam slova strečink patří do rehabilitace není to sport, to si lidé hodně pletou.

    0/0
    28.11.2014 11:00

    M64i16l78a73n 59K68ř82í56ž 4582392199485

    Myslim, ze tim bylo mysleno tady toto:

    www.judatenis.com

    0/0
    28.11.2014 9:49

    Z71d57e26n44ě13k 90S18l10á21d11e32k 7380207861

    Nejdřív je nutné pochopit co to slovo strečink znamená a co skutečně potřebujete? Co takhle kloubová pohyblivost to je to co tady každý běžec hledá.  Mimochodem tady se dozvíte co dělat před během a ten pán není jen nějaký děda     www.youtube.com

    0/0
    28.11.2014 11:09

    J69o27s14e47f 21S52o47j78k97a 3650825322615

    O tom, ze protahováním tělu říkáte že je konec aktivitám jsem nikdy neslyšel, ale četl jsem o studii, která prokázala, že běžci kteří se protahují před tréninkem trpí na zranění vice než ti, kteří se protahují po. Myslím, že to může způsobovat nedostatečné zahřátí. Osobně se protahuju pouze po a jako rozcviceni mi stačí pomalejsi tempo. V případě intervalů se protahují před i po. Natažené jsem neměl nic už dlouho.

    0/0
    26.11.2014 13:23

    M16i45c48h93a94l 63Z97o57u47b65e30k 9511583138201

    To se zdá logické, ale......... já jsem taky dříve tělo jen zahřál pomalým klusem a až po té jsem přidal a běžel dle potřeby. Jenže občas mě chytila křeč, občas mě bolela lýtka, někdy stehenní sval a vše vygradovalo v loni v létě, kdy mě rozbolela kyčel tak, že jsme musel navštívit fyzioterapeuta a týden jsem neběhal.  On mi mimo jiné doporučil i cviky vždy před během--samozřejmě po zahřátí těla. Třeba si dát pár sklapovaček, dřepů, nebo si jen tak zaskákat přes švihadlo a pak udělat pár roztahovacích cviků. Po doběhu opět udělat pár protahovacích cviků a klidně si zacvičit i uprostřed výběhu. Musím říci, že od té doby mám klid a když si namůžu sval, tak je to především tím, že jsem to v tréninku prostě přetáhnul, což je moje blbost.

    Jako další informaci jsem od něj dostal takovou, že tělo si některé věci pamatuje a snaží se je (laicky řečeno) opravovat po nějakou dobu. jednoho dne si ale řekne dost a pak to vygraduje v nějaké nepříjemné zranění a....odstávku běhu na několik týdnů.  Tudíž je dobré se před jakoukoliv aktivitou připravit, zahřát a uvolnit svaly protažením. Není nutné dělat 20 cviků a strečovat hodinu. Já mám svých 6 cviků, které dělám před a po a je to O.K.  Každému ale samozřejmě vyhovuje něco jiného, nic méně podstata věci je stejná--příprava před zátěží-tréninkem.

    0/0
    26.11.2014 18:11

    Z87d63e83n50ě62k 72S98l64á52d21e27k 7660117921

    Je nutné poližit si otázku proč protahovat ten či onen sval mimo rozsah využití? Tím před během přeprogramujete vaši nervovou soustavu (mozek dostává jiné informace) a to je to uklidnění o kterém se mluví. Naše tělo není stavěné na změny. Při lehkém běhu a cvičení specifickém pro vaši techniku běhu  odpadá tzv. přeprogramování vaší nervové soustavy, která dává mozku impulz. Pokud se tedy protáhnete před během je přeprogramována vaše nerv.soustava a reflexy např, při změně podpory budou jiné než které jsou očekávané a může dojít k úrazu již v počátku. To vám řekne i neurolog.

    0/0
    28.11.2014 11:21
    Foto

    M59i60r60o79s39l11a63v 71B16u36d73í22n 8395317612

    Kdysi jsem četl výsledky studie, která zkoumala četnost zranění účastníků New Yorského maratonu. Ti, kteří v rámci rozcvičování prováděli strečing, utrpěli následně nějaké poranění 3x častěji než ostatní. Nevím, co je na tom pravdy, odkaz na zdroj už nemám, je to "jedna paní povídala".

    0/0
    28.11.2014 12:37





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.