• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Rozbor běhu: až moc strnulý. až moc ideální

    Rozhodně nevěřím, že Libor běhá takhle technicky běžně. Namířený objektiv kamery nejspíš udělal své. Libor se šteluje do „ideální“ závodní běžecké techniky, nenechá běh plynout přirozeně. Výsledkem je strnulost.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    T16o89m91á26š 85M58r69á63z 4280630291516

    Můžu se zeptat čím jste svoje tvrzení podpořil Vy? Tím, že dáte jednu metodu běhu od N. Romanova, která Vás evidentně oslovila a jinou už asi nepřijmete...

    Letová fáze je část běžeckého kroku, stejně jako dokrok, moment vertikály, aktivní odraz a pak letíte. viz. Tvrzník a kol. Letová fáze neslouží ke zrychlení, ale k relaxaci a přípravě na dokrok, díky změně svalové aktivity na excentrickou z koncetrické a tím lépe odtlumit dokrok. Za rychlost a ekonomiku odpovídá aktivní odraz a připravenost vašich svalů se schopností využít ground reaction force.

    Úplně si nedokážu vysvětlit Váš termín uvolněná noha, jak uvolněná? To poslední co bych chtěl je dopadat na uvolněnou nohu, myslím si, že svalové předpětí je výhodnější, než relaxovaná noha. Pokud bud te mít hyperpronátora, který při každém došlapu nezpevní nohu, protože vlivem pronace ani nemůže, rychle se stane kandidátem na problémy s nohama. Navíc díky uvolnění nohy bude ztrácet GrF a jeho běh nebude ekonomický, zároveň prošvihne díky rozvolnění nohy správný moment odrazu a víc se na něj nadře.

    0/0
    27.9.2014 10:26

    D47a96v91i92d 33M57a81c42h29a80l13s75k81ý 5333969408845

    Díky za detailní odpověď, myslím, že mám teď už jasno :-)

    0/0
    23.9.2014 7:54

    D52u20š90a83n 19E38r48b67s 6988405109772

    Pokračování...

    V rozboru navíc nenabádám ke snížení frekvence utohotopřípadu, ale k nezkracování kroku, ale k mírnému prodloužení. Což při zachovánídané frekvence dosáhne zrychlení za zvýšení času pro relaxaci svalů dolníchkončetin a tím pádem ke zvýšení výkonu.

    K té vzletové výšece... ano, je pravda že nadměrná výška letu je neekonomická,zbtxyečný pohyb a vydaná energie. TAké jsem v několika rozborech upozorňoval natzv. skákaný běh, když běžec příliš zvedal těžiště na úkor posunu vpřed. Nadruhou stranu škrtat téměř chodidlama o zem není také příliš  správné.Takže rozumná míra dle somatotypu člověka, tempu a také očekávanému výkonu.

    Děkuji Michalovi za ukázku, ta mluví za vše co se týká práce dolních končetin ajednotlivých fází. Zkrátka drobení kroku pro vytrvalce není žádoucí.

    Jinak bych se osobně asi odpoutal od nějakých čísel co do centimetrů délkykroku, frekvence za minutu atd. Alfa a omega jsou v tréninku, fyzické přípravě.Co se nenaběhá a nevydře, technikou nedohoníme a ani když si budeme počítatkroky....

    0/0
    22.9.2014 9:59

    D47u51š78a35n 13E83r43b31s 6428385499652

    Ahoj Davide. V rozboru nebylo myšleno a psáno o kráceníkroků jakožto myslíš ty, tedy o frekvenci, ale kroku jako takového, respektiveletové fáze. Běžec na videu zcela "neekonomicky" krátí krok, tím ženeprotáhne letovou fázi a zbytečně došlapuje pod sebe. Tím se okrádá  oenergii, kterou důrazným odrazem převede do běžeckého kroku. Bavíme se zde ovytrvalostním běhu, ne o sprintech, tudíž přednost má délka kroku, ne kadence.Musíme si uvědomit, kdy svaly dolních končetin při běhu relaxují. Je to zejménaprávě v období letové fáze, bércové svalové skupiny vč. lýtkového svalu dále vmikrofázi zákopu, zadní strana stehen v období právě přenosu a předkopu bércevpřed atd. Prioritní by mělo být tedy dbát na délku kroku, samozřejmě vždypřiměřeně rychlosti, tempu, ale i terénu. Jinou délku kroku, ale i frekvencibudu mít na dráze či silnici, jinou v horském či krosovém terénu. Každopádně ikdyž se podíváme na rozbor běhu sprintera na 100m v poslední třetině běhu, taki zde je délka kroku poměrně velká. Došlap u něho je sice "podtělo-těžiště", ale to je tím, že trup "jde" mnohem více vpředvlivem enormní práce paží než u běžce plazivce.

    0/0
    22.9.2014 9:59

    Z33d68e34n85ě25k 43S62l60á39d77e74k 7530387661

    snaží se nechat dopadnout nohu volně tedy pod těžiště což má být správně "aby se nebrzdil", to není neekonomické. Limit ekonomiky nikdo nezná. vy jste si první. Blahopřeji.

    Opět špatně: pro vytrvalce nemá přednost délka kroku, ale rychlost změny podpory těžiště.

    Na závěr: nechápu jak zde můžetwe dělat rozbory běhu.

    Je samozřejmé, že při sprintu , vytrval. běhu apod. bude mít tentýž běžec jinou délku kroku a to v souvislosti s s geometrií k terénu a vlivu gravitace.

    Mimojiné termín: letová fáze co to je? NEmyslíte tím jeden již z mou zmíněných Newt.zákonů, a to v tom smyslu, že dopad na zem v grav.poli země stejně nezrychlíte. Až na to někdo přide tak ať mi dá vědět, budu trénovat sprintery.

    0/0
    26.9.2014 23:06

    D38a68v53i34d 34M26a80c63h81a38l34s49k77ý 5493639188525

    Ahoj, píšete, že pozitiva Liborova běhu jsou mimo jiné velká frekvence kroků a negativa mimo jiné zkracování kroků... Neprotiřečíte si? Jak můžu zvýšit frekvenci kroků bez toho abych krok zkrátil? - to není rýpnutí, mě to opravdu zajímá.

    Když se NEsoustředím na zkracování kroků, tak dělám cca 165 kroků/min; zkrácením kroků dosáhnu zhruba o 10 kroků více (měřeno na 5km trati). Upřímně mě napadá pouze jeden jiný způsob jak zvýšit frekvenci kroků a tím je ... běžet rychleji :-)

    Je zkracování kroků nežádoucím efektem? Já četl argumenty, že zkrácení kroků má pozitivna v tom, že energie nebude vynaložena zbytečně na pohyb do vzduchu a tím pádem i ulevím nohám, protože na ně nebudu dopadat z výšky. Co si o tom myslíte?

    Díky za radu

    +1/0
    19.9.2014 13:35
    Foto

    P24a70t34r60i49k 13Š61l52é64g77r 1481485696766

    Stejnou otázku si kladu i já. :) Já bych řekl, že nejlepší je takový zlatý střed - neběžet ani moc dlouhými kroky ani moc zkrácenými. Plus dopad přes přední část chodidla a efektivní běh by měl být na světě. Hlavně se na to moc nesoustředit jako na dýchání, pak se spíš stresujete a běžíte pomaleji.

    0/0
    19.9.2014 23:41

    M34i96c46h55a73l 77S17t14e32p83a69n86e94k 7618750659232

    Když jsem podobná doporučení četl poprvé, nedokázal jsem si moc představit, jak by to mělo vypadat. Ale začal jsem si všímat, jak běhají dobří atleti. Obrázek/video za tisíc slov:  youtu.be

    Když to porovnáte s videem od Libora, je ten rozdíl už asi patrný. Problém je také, že on neběží moc svižně, spíš vyklusává (napřed jsem si myslel, že dělá Abecedu). Krok opravdu uměle ukončuje brzy, aby dopadl na špičku. 

    Asi by se nemělo říkat "zkraťte krok", ale spíš "neprotahujte zbytečně krok, raději zvyšte frekvenci".

    Můj styl je v reálu dost špatný, ale teoreticky to mám zvládnuté. ;) Dnes na desítce jsem měl frekvenci 176 kroků/min a délku 1,44 m, takže také žádná sláva.

    +1/0
    20.9.2014 16:15

    Z96d31e35n60ě82k 14S16l87á64d90e81k 7680487411

    ano v posledním odstavci máte recht, podívete se na stránku posemethod.com tam to mají pro blbce a graficky a nemusíte číst tyto protichudné a nepodložené nesmysly.

    0/0
    26.9.2014 23:10





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.