• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Strečink skoro nikdo nemiluje. Poradíme vám, jak na něj

    Je důležitou součástí sportovního tréninku. Ať už jste profesionálové, nebo amatéři, protahování je nutným protipólem zatížení těla sportem, protože to, co se zatěžuje, to se také zkracuje. Přečtěte si, jak se vrhnout na strečink.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    V90l55a23d90a20n 37K82a96h72a96n 9821254734252

    Pekny prehled. Sice hodne z rychlyku, ale i tak jsem se dozvedel par dobrych tipu. Jedine co me trosku zmatlo je to cviceni s prestavkou 24-36 hodin. Kdyz mam prakticky kazdy den celkem narocnou pohybovou aktivitu (squash, fotbal, kolo), tak delam strecink po kazde aktivite a sem tam cvicim i rano (samozrejme po zahrati). Je fakt ze treba vnitrni stranu stehen se mi porad nedari protahnout jak bych chtel uz hodne dlouho, takze mam ubrat a fakt tohle delat max. co druhy den?

    0/0
    15.9.2014 23:30
    Foto

    K28a36t74e98ř51i24n80a 39H62o74n60o51v65á 3620478745216

    Samozřejmě, každé tělo je jiné, tedy potřeba strečinku je odlišná. Ve Vašem případě bych ani tak neviděla problém ve frekvenci, jako v provádění protahovacích cviků, protože při správně vedeném strečinku by jste měl být za řádově několik týdnu protažený vcelku dobře. Ranní protahování, myslím, zase až takový efekt nemá, ale na druhou stranu, své tělo znáte nejlépe Vy sám, pokud Vám to tedy vyhovuje, je vše v pořádku. A ještě ohledně přestávek mezi protahováním - je to míněno na jednu svalovou skupinu, nikoliv celkově, snad to šlo z mého textu pochopit.

    0/0
    27.9.2014 21:26

    Z26b29y46n56ě97k 81L13e16b36á30n32e41k 7427260757136

    Provádím strečink před vý:-)během i po běhu, takže špatně?

    Doporučujete raději před aktivitou, nobo až po ní?

    Děkuji

    0/0
    10.9.2014 13:12
    Foto

    K51a17t23e65ř70i63n79a 54H37o80n62o49v53á 3730458325616

    V naprosto ideálním sportovním světě je uváděn postup: zahřátí (rozklusání) - dynamický strečink (strečink, kdy v koncové - protahovací - pozici svalu lehce kmitáte) - vlastní tréninková dávka ev. závod - cooldown (vyklusání) - statický (výdržový) strečink. Uvádí se, že pozátěžový  strečink by měl být proveden do dvou hodin po ukončení sportovní aktivity, já se ale spíše přikláním k názoru, že lépe je provést protažení co nejdříve, protože svaly jsou ještě prokrvené a zahřáté, protažení je tak účinnější.

    0/0
    10.9.2014 22:41

    K79a63r77e26l 26V46o32r68e72l 4317901489957

    Ty jo takový kočičky, já snad začnu běhat ;-)

    +1/0
    8.9.2014 15:51
    Foto

    K45a97t57e98ř58i49n80a 13H56o46n74o18v75á 3450428595416

    Pokud se Váš komentář vztahoval k fotografiím mého článku, pak děkuji (i když nerozumím tomu množnému číslu), pokud se jedná o omyl, odcházím trucovat do kouta. :) A běhat určitě začněte, je to fajn..

    +1/0
    9.9.2014 10:38

    K89a96r70e61l 78V47o58r85e15l 4837531929497

    Samozřejmě se můžete spokojeně vyhřívat na výsluní , můj komentář nebyl omyl. Jen jsem nepoznal, že to sexy koťátko v těch šortečkách jste taky Vy. Viděl jsem dvě slečny / paní. R^ V

    0/0
    11.9.2014 12:10
    Foto

    K72a40t57e91ř81i15n50a 93H34o63n29o15v42á 3870698505806

    Uff, už mě to v tom koutě přestávalo bavit. :) Děkuji za kompliment, výsluní se v tomto počasí bude velice hodit. Přeji pěkný den!

    0/0
    12.9.2014 7:14

    J13a72k37u81b 33S30t86r27n96a49d 1705927743947

    Čemu na tom nerozumíte? Snadněji to napsat nejde, pročlověka, který se sportu věnuje je to jasné. Tyto cviky jsou základní a jetřeba je dělat správně, to je ten správný význam tohoto článku. Jinak o výši IQse dá asi hodně polemizovat.

    +1/0
    8.9.2014 12:09

    J87a62n 83K16o26v26á93ř 8404911649177

    Uvítal bych spíš cviky pro někoho, kdo má svaly a šlachy opravdu zkrácené. Cviky jako tady člověk najde všude, ale polovina z nich je pro některé z nás prostě fyzicky neproveditelná. Viz třeba poslední obrázek. Předpokládejme, že by se mi povedlo sednout tak, že bych měl roztažené a zároveň natažené nohy. Pak ovšem vzhledem ke zkrácení všech šlach budu v záklonu, protože se prostě do předklonu nedostanu. Pak se budu muset buď opřít rukama za zády nebo padnout. Fyzika a těžiště těla mluví jasně. Takže nějaké cvičení nepřichází v úvahu. Všude se navíc mluví o tom, že protahování by nemělo bolet. No v mém případě prakticky bez bolesti neudělám nic. A stejně je to ve finále k ničemu. Takhle je to od dětství. Pamatuju si, že mě posílali na něco, co se jmenovalo strašidelně "Nápravný tělocvik". Taky to nebylo k ničemu.

    0/−1
    3.9.2014 17:24
    Foto

    K36a77t64e28ř89i77n18a 15H11o20n26o20v26á 3510528405936

    Vážený pane Kováři,

    zkrácení svalů, které popisujete, je opravdu výrazné, ale řešitelné. Doporučila bych Vám návštěvu fyzioterapeuta, který Vám cviky ušije na míru. Kupříkladu, poslední cvik - sed roznožný, je možné alternativně nahradit beze ztráty účinnosti. Limitace rovného sedu v této pozici je způsobena tahem hamstringů, které neumožňují vzpřímenou pozici pánve a tedy jste nucen být v záklonu. Je tedy opravdu nesmyslné protahovat přitahovače v této pozici, pokud předtím neuvedete do odpovídající délky hamstringy. Dobrý strečink opravdu bolet nemá, protože na míšní úrovni působí ochranný mechanismus, který brání přetažení a tedy hrozícímu poškození svalu a který reaguje na bolestivý podnět. Pokud protahujete přes bolest, dochází k paradoxní situaci, kdy mozek vysílá povel "protáhni!" a mícha současně povel "stáhni!", tedy benefity strečinku prakticky ztrácíte a opravdu Vaše snaha může být k ničemu, jak píšete. Všechny pozice mají různá provedení, která se uzpůsobují přímo v praxi dle stavu pacienta. Zkuste ještě jednou rehabilitaci, třeba budete překvapen... Přeji pěkný večer.

    0/0
    3.9.2014 22:28

    S41t43a56n29i38s75l65a31v 36Ř71í52h56a 7498215183301

    Dobré ráno,

    mám tento dotaz. I když se ohnu s nataženýma nohama s patama u sebe, lokty opřu o zem. Je možné, že se můžou klouby dostat do takové polohy, že mám potom "problém" udělat turecký sed. Kyčle potom dost bolí. Děkuji za odpověď. S pozdravem

    Stanislav Ríha

    0/0
    3.9.2014 7:30
    Foto

    K55a54t64e67ř36i29n41a 64H90o63n78o76v46á 3410628855326

    Dobrý den, pane Řího,

    samozřejmě tato situace možná je. Těžko soudit na dálku, ale důvodem vzniku tohoto problému může být zvýšená laxicita vazů v oblasti kyčelního kloubu, která se může projevovat popsanými příznaky. Tedy maximální pohyb (protažení) může způsobit dočasné "povysunutí" kyčelního kloubu z jamky, které se projeví bolestivostí v další krajní poloze. Jestli se o tento problém opravdu jedná, by Vám měl říct fyzioterapeut, který Vás komplexně vyšetří. Pokud tomu tak je, cílem je centrace hlavice, která se provádí buď využitím Dornovy metody, nebo aplikací speciálních stabilizačních cviků s posílením zevních rotátorů kyčelního kloubu. Příčinou může být i počínající artróza, v tom případě je na místě léčba chondroprotektivy. S pozdravem kh

    0/0
    3.9.2014 13:55

    P61a95v44e45l 77D59r21o43t91á28r 7353614659884

    OK, bez videa tohle nemá cenu. Polovině popisů není rozumět ani s vysokým IQ.

    0/−2
    2.9.2014 23:50
    Foto

    K12a94t64e70ř86i84n13a 74H10o78n64o65v59á 3980298885736

    Dobrý den, pane Drotáre, bohužel není možné popisovat naprosto podrobně provádění jednotlivých cviků, protože by článek byl velice dlouhý. Druhým důvodem určité strohosti je fakt, že většina cviků je známá, cílem tedy byl spíše komplexní přehled. A některé cviky byly detailně zmíněny v předchozích článcích - jedná se např. o protahování bedrokyčlostehenního svalu nebo  natahovače stehenní povázky. Přeji pěkný den.

    0/0
    3.9.2014 13:44

    P84a30v93e53l 76D72r51o94t42á30r 7753184929794

    Dobrý den, třetí slovo v mém příspěvku:

    VIDEO

    0/0
    3.9.2014 16:03
    Foto

    K98a12t60e82ř22i74n54a 76H81o57n60o26v78á 3790288605916

    Dobrý večer, pokusím se Vám to vysvětlit. Jsem fyzioterapeutka, která pracuje na plný úvazek a aktuálně má cca 40 hodin přesčasů. Články píšu ve svém volném času a fotografie vznikají v rychlosti v práci, což se samozřejmě bohužel negativně podepisuje na jejich kvalitě, to uznávám. Aktuálně se z časových důvodů do video projektů pouštět opravdu nemohu. Jsem fyzioterapeutka, nikoliv novinářka, proto prosím o shovívavost.

    0/0
    3.9.2014 22:17

    T53o27m42a15s 66A21u22g39u52s68t38y65n 6187946801300

    Svaly posturální mají tendence ke zkrácení? od kdy? pokud už se bavíme o svalech s převážně fázickou nebo posturální funkcí, tak jsou snad ty s fázickou více náchylné ke zkrácení, ne? Tzv. posturální jsou zase více náchylné k oslabení.

    0/0
    29.8.2014 13:01
    Foto

    K79a62t14e75ř85i53n44a 95H12o71n42o36v96á 3920338445496

    Dobrý den, pane Augustyne, posturální svaly jsou opravdu tendenční ke zkrácení. Jedná se o svaly s převážně antigravitační funkcí, tedy svaly, jejichž převážnou funkcí je držení těla proti gravitaci. A protože tato funkce vyžaduje setrvalou svalovou kontrakci, mají tyto svaly převahu červených (posturálních) svalových vláken, které mají tendenci se zkracovat. Jedná se kupříkladu o hamstringy. Svaly fázické mají větší podíl bílých vláken, slouží převážně k zajištění pohybu, v motorickém vývoji se zapojují po svalech posturálních a mají tendenci k oslabení (kupříkladu vnitřní a vnější hlava čtyřhlavého svalu stehenního). Každý sval má samozřejmě funkce obě, ale jedna z nich bývá vyjádřena více.

    Pokud by totiž situace byla obrácená, tedy svaly převážně držící vzpřímený stoj by ochabovaly, tak bychom se dlouho ve stoji neudrželi, nemyslíte?

    +1/0
    29.8.2014 13:27





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.