• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Strečink skoro nikdo nemiluje. Poradíme vám, jak na něj

    Je důležitou součástí sportovního tréninku. Ať už jste profesionálové, nebo amatéři, protahování je nutným protipólem zatížení těla sportem, protože to, co se zatěžuje, to se také zkracuje. Přečtěte si, jak se vrhnout na strečink.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    V72l64a13d72a47n 17K59a25h98a30n 9291354394862

    Pekny prehled. Sice hodne z rychlyku, ale i tak jsem se dozvedel par dobrych tipu. Jedine co me trosku zmatlo je to cviceni s prestavkou 24-36 hodin. Kdyz mam prakticky kazdy den celkem narocnou pohybovou aktivitu (squash, fotbal, kolo), tak delam strecink po kazde aktivite a sem tam cvicim i rano (samozrejme po zahrati). Je fakt ze treba vnitrni stranu stehen se mi porad nedari protahnout jak bych chtel uz hodne dlouho, takze mam ubrat a fakt tohle delat max. co druhy den?

    0/0
    15.9.2014 23:30
    Foto

    K77a76t13e98ř93i65n15a 30H82o93n47o81v68á 3210698675526

    Samozřejmě, každé tělo je jiné, tedy potřeba strečinku je odlišná. Ve Vašem případě bych ani tak neviděla problém ve frekvenci, jako v provádění protahovacích cviků, protože při správně vedeném strečinku by jste měl být za řádově několik týdnu protažený vcelku dobře. Ranní protahování, myslím, zase až takový efekt nemá, ale na druhou stranu, své tělo znáte nejlépe Vy sám, pokud Vám to tedy vyhovuje, je vše v pořádku. A ještě ohledně přestávek mezi protahováním - je to míněno na jednu svalovou skupinu, nikoliv celkově, snad to šlo z mého textu pochopit.

    0/0
    27.9.2014 21:26

    Z45b72y82n86ě50k 80L66e13b44á92n21e19k 7277730147696

    Provádím strečink před vý:-)během i po běhu, takže špatně?

    Doporučujete raději před aktivitou, nobo až po ní?

    Děkuji

    0/0
    10.9.2014 13:12
    Foto

    K91a29t43e58ř54i22n47a 63H51o81n18o34v65á 3470488545406

    V naprosto ideálním sportovním světě je uváděn postup: zahřátí (rozklusání) - dynamický strečink (strečink, kdy v koncové - protahovací - pozici svalu lehce kmitáte) - vlastní tréninková dávka ev. závod - cooldown (vyklusání) - statický (výdržový) strečink. Uvádí se, že pozátěžový  strečink by měl být proveden do dvou hodin po ukončení sportovní aktivity, já se ale spíše přikláním k názoru, že lépe je provést protažení co nejdříve, protože svaly jsou ještě prokrvené a zahřáté, protažení je tak účinnější.

    0/0
    10.9.2014 22:41

    K77a83r62e56l 10V36o95r46e95l 4587711939217

    Ty jo takový kočičky, já snad začnu běhat ;-)

    +1/0
    8.9.2014 15:51
    Foto

    K64a30t42e22ř75i90n36a 19H96o32n34o28v44á 3680718415466

    Pokud se Váš komentář vztahoval k fotografiím mého článku, pak děkuji (i když nerozumím tomu množnému číslu), pokud se jedná o omyl, odcházím trucovat do kouta. :) A běhat určitě začněte, je to fajn..

    +1/0
    9.9.2014 10:38

    K95a53r66e77l 49V88o51r22e91l 4917471229587

    Samozřejmě se můžete spokojeně vyhřívat na výsluní , můj komentář nebyl omyl. Jen jsem nepoznal, že to sexy koťátko v těch šortečkách jste taky Vy. Viděl jsem dvě slečny / paní. R^ V

    0/0
    11.9.2014 12:10
    Foto

    K62a74t69e40ř27i87n90a 53H71o56n27o31v79á 3610378375646

    Uff, už mě to v tom koutě přestávalo bavit. :) Děkuji za kompliment, výsluní se v tomto počasí bude velice hodit. Přeji pěkný den!

    0/0
    12.9.2014 7:14

    J67a34k14u58b 61S28t36r42n25a40d 1905987833977

    Čemu na tom nerozumíte? Snadněji to napsat nejde, pročlověka, který se sportu věnuje je to jasné. Tyto cviky jsou základní a jetřeba je dělat správně, to je ten správný význam tohoto článku. Jinak o výši IQse dá asi hodně polemizovat.

    +1/0
    8.9.2014 12:09

    J88a95n 48K68o59v57á14ř 8514821509927

    Uvítal bych spíš cviky pro někoho, kdo má svaly a šlachy opravdu zkrácené. Cviky jako tady člověk najde všude, ale polovina z nich je pro některé z nás prostě fyzicky neproveditelná. Viz třeba poslední obrázek. Předpokládejme, že by se mi povedlo sednout tak, že bych měl roztažené a zároveň natažené nohy. Pak ovšem vzhledem ke zkrácení všech šlach budu v záklonu, protože se prostě do předklonu nedostanu. Pak se budu muset buď opřít rukama za zády nebo padnout. Fyzika a těžiště těla mluví jasně. Takže nějaké cvičení nepřichází v úvahu. Všude se navíc mluví o tom, že protahování by nemělo bolet. No v mém případě prakticky bez bolesti neudělám nic. A stejně je to ve finále k ničemu. Takhle je to od dětství. Pamatuju si, že mě posílali na něco, co se jmenovalo strašidelně "Nápravný tělocvik". Taky to nebylo k ničemu.

    0/−1
    3.9.2014 17:24
    Foto

    K34a96t48e55ř68i37n24a 83H36o34n22o17v98á 3110568425966

    Vážený pane Kováři,

    zkrácení svalů, které popisujete, je opravdu výrazné, ale řešitelné. Doporučila bych Vám návštěvu fyzioterapeuta, který Vám cviky ušije na míru. Kupříkladu, poslední cvik - sed roznožný, je možné alternativně nahradit beze ztráty účinnosti. Limitace rovného sedu v této pozici je způsobena tahem hamstringů, které neumožňují vzpřímenou pozici pánve a tedy jste nucen být v záklonu. Je tedy opravdu nesmyslné protahovat přitahovače v této pozici, pokud předtím neuvedete do odpovídající délky hamstringy. Dobrý strečink opravdu bolet nemá, protože na míšní úrovni působí ochranný mechanismus, který brání přetažení a tedy hrozícímu poškození svalu a který reaguje na bolestivý podnět. Pokud protahujete přes bolest, dochází k paradoxní situaci, kdy mozek vysílá povel "protáhni!" a mícha současně povel "stáhni!", tedy benefity strečinku prakticky ztrácíte a opravdu Vaše snaha může být k ničemu, jak píšete. Všechny pozice mají různá provedení, která se uzpůsobují přímo v praxi dle stavu pacienta. Zkuste ještě jednou rehabilitaci, třeba budete překvapen... Přeji pěkný večer.

    0/0
    3.9.2014 22:28

    S11t56a10n53i86s57l38a35v 41Ř91í76h78a 7608265503631

    Dobré ráno,

    mám tento dotaz. I když se ohnu s nataženýma nohama s patama u sebe, lokty opřu o zem. Je možné, že se můžou klouby dostat do takové polohy, že mám potom "problém" udělat turecký sed. Kyčle potom dost bolí. Děkuji za odpověď. S pozdravem

    Stanislav Ríha

    0/0
    3.9.2014 7:30
    Foto

    K64a37t30e87ř85i55n12a 76H24o56n73o75v87á 3480678125256

    Dobrý den, pane Řího,

    samozřejmě tato situace možná je. Těžko soudit na dálku, ale důvodem vzniku tohoto problému může být zvýšená laxicita vazů v oblasti kyčelního kloubu, která se může projevovat popsanými příznaky. Tedy maximální pohyb (protažení) může způsobit dočasné "povysunutí" kyčelního kloubu z jamky, které se projeví bolestivostí v další krajní poloze. Jestli se o tento problém opravdu jedná, by Vám měl říct fyzioterapeut, který Vás komplexně vyšetří. Pokud tomu tak je, cílem je centrace hlavice, která se provádí buď využitím Dornovy metody, nebo aplikací speciálních stabilizačních cviků s posílením zevních rotátorů kyčelního kloubu. Příčinou může být i počínající artróza, v tom případě je na místě léčba chondroprotektivy. S pozdravem kh

    0/0
    3.9.2014 13:55

    P16a49v35e50l 49D47r48o19t30á37r 7453464159754

    OK, bez videa tohle nemá cenu. Polovině popisů není rozumět ani s vysokým IQ.

    0/−2
    2.9.2014 23:50
    Foto

    K18a71t53e44ř73i35n54a 20H55o54n32o38v39á 3830628465916

    Dobrý den, pane Drotáre, bohužel není možné popisovat naprosto podrobně provádění jednotlivých cviků, protože by článek byl velice dlouhý. Druhým důvodem určité strohosti je fakt, že většina cviků je známá, cílem tedy byl spíše komplexní přehled. A některé cviky byly detailně zmíněny v předchozích článcích - jedná se např. o protahování bedrokyčlostehenního svalu nebo  natahovače stehenní povázky. Přeji pěkný den.

    0/0
    3.9.2014 13:44

    P34a74v63e53l 75D24r23o25t88á81r 7773654279664

    Dobrý den, třetí slovo v mém příspěvku:

    VIDEO

    0/0
    3.9.2014 16:03
    Foto

    K39a19t80e64ř13i44n14a 93H76o70n95o93v80á 3270208175636

    Dobrý večer, pokusím se Vám to vysvětlit. Jsem fyzioterapeutka, která pracuje na plný úvazek a aktuálně má cca 40 hodin přesčasů. Články píšu ve svém volném času a fotografie vznikají v rychlosti v práci, což se samozřejmě bohužel negativně podepisuje na jejich kvalitě, to uznávám. Aktuálně se z časových důvodů do video projektů pouštět opravdu nemohu. Jsem fyzioterapeutka, nikoliv novinářka, proto prosím o shovívavost.

    0/0
    3.9.2014 22:17

    T56o83m45a20s 71A50u31g41u56s39t28y83n 6537756541370

    Svaly posturální mají tendence ke zkrácení? od kdy? pokud už se bavíme o svalech s převážně fázickou nebo posturální funkcí, tak jsou snad ty s fázickou více náchylné ke zkrácení, ne? Tzv. posturální jsou zase více náchylné k oslabení.

    0/0
    29.8.2014 13:01
    Foto

    K87a92t28e58ř28i58n11a 86H40o96n92o57v81á 3430958145816

    Dobrý den, pane Augustyne, posturální svaly jsou opravdu tendenční ke zkrácení. Jedná se o svaly s převážně antigravitační funkcí, tedy svaly, jejichž převážnou funkcí je držení těla proti gravitaci. A protože tato funkce vyžaduje setrvalou svalovou kontrakci, mají tyto svaly převahu červených (posturálních) svalových vláken, které mají tendenci se zkracovat. Jedná se kupříkladu o hamstringy. Svaly fázické mají větší podíl bílých vláken, slouží převážně k zajištění pohybu, v motorickém vývoji se zapojují po svalech posturálních a mají tendenci k oslabení (kupříkladu vnitřní a vnější hlava čtyřhlavého svalu stehenního). Každý sval má samozřejmě funkce obě, ale jedna z nich bývá vyjádřena více.

    Pokud by totiž situace byla obrácená, tedy svaly převážně držící vzpřímený stoj by ochabovaly, tak bychom se dlouho ve stoji neudrželi, nemyslíte?

    +1/0
    29.8.2014 13:27





    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.