• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Strečink skoro nikdo nemiluje. Poradíme vám, jak na něj

    Je důležitou součástí sportovního tréninku. Ať už jste profesionálové, nebo amatéři, protahování je nutným protipólem zatížení těla sportem, protože to, co se zatěžuje, to se také zkracuje. Přečtěte si, jak se vrhnout na strečink.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    V89l87a51d93a39n 67K59a21h37a72n 9691944334732

    Pekny prehled. Sice hodne z rychlyku, ale i tak jsem se dozvedel par dobrych tipu. Jedine co me trosku zmatlo je to cviceni s prestavkou 24-36 hodin. Kdyz mam prakticky kazdy den celkem narocnou pohybovou aktivitu (squash, fotbal, kolo), tak delam strecink po kazde aktivite a sem tam cvicim i rano (samozrejme po zahrati). Je fakt ze treba vnitrni stranu stehen se mi porad nedari protahnout jak bych chtel uz hodne dlouho, takze mam ubrat a fakt tohle delat max. co druhy den?

    0/0
    15.9.2014 23:30
    Foto

    K98a52t21e60ř39i67n28a 58H44o47n68o97v12á 3290858435426

    Samozřejmě, každé tělo je jiné, tedy potřeba strečinku je odlišná. Ve Vašem případě bych ani tak neviděla problém ve frekvenci, jako v provádění protahovacích cviků, protože při správně vedeném strečinku by jste měl být za řádově několik týdnu protažený vcelku dobře. Ranní protahování, myslím, zase až takový efekt nemá, ale na druhou stranu, své tělo znáte nejlépe Vy sám, pokud Vám to tedy vyhovuje, je vše v pořádku. A ještě ohledně přestávek mezi protahováním - je to míněno na jednu svalovou skupinu, nikoliv celkově, snad to šlo z mého textu pochopit.

    0/0
    27.9.2014 21:26

    Z34b46y19n98ě79k 80L90e12b53á17n31e76k 7197530937246

    Provádím strečink před vý:-)během i po běhu, takže špatně?

    Doporučujete raději před aktivitou, nobo až po ní?

    Děkuji

    0/0
    10.9.2014 13:12
    Foto

    K26a11t17e56ř72i62n38a 52H40o53n13o35v41á 3650398345926

    V naprosto ideálním sportovním světě je uváděn postup: zahřátí (rozklusání) - dynamický strečink (strečink, kdy v koncové - protahovací - pozici svalu lehce kmitáte) - vlastní tréninková dávka ev. závod - cooldown (vyklusání) - statický (výdržový) strečink. Uvádí se, že pozátěžový  strečink by měl být proveden do dvou hodin po ukončení sportovní aktivity, já se ale spíše přikláním k názoru, že lépe je provést protažení co nejdříve, protože svaly jsou ještě prokrvené a zahřáté, protažení je tak účinnější.

    0/0
    10.9.2014 22:41

    K40a45r58e23l 74V28o70r30e58l 4847601969807

    Ty jo takový kočičky, já snad začnu běhat ;-)

    +1/0
    8.9.2014 15:51
    Foto

    K35a93t74e83ř84i27n77a 86H69o71n17o66v67á 3360778645696

    Pokud se Váš komentář vztahoval k fotografiím mého článku, pak děkuji (i když nerozumím tomu množnému číslu), pokud se jedná o omyl, odcházím trucovat do kouta. :) A běhat určitě začněte, je to fajn..

    +1/0
    9.9.2014 10:38

    K86a76r95e83l 77V17o44r10e51l 4827461359237

    Samozřejmě se můžete spokojeně vyhřívat na výsluní , můj komentář nebyl omyl. Jen jsem nepoznal, že to sexy koťátko v těch šortečkách jste taky Vy. Viděl jsem dvě slečny / paní. R^ V

    0/0
    11.9.2014 12:10
    Foto

    K76a77t54e59ř27i19n59a 57H79o22n55o15v69á 3730508565166

    Uff, už mě to v tom koutě přestávalo bavit. :) Děkuji za kompliment, výsluní se v tomto počasí bude velice hodit. Přeji pěkný den!

    0/0
    12.9.2014 7:14

    J91a92k64u87b 96S83t10r95n56a86d 1395827433437

    Čemu na tom nerozumíte? Snadněji to napsat nejde, pročlověka, který se sportu věnuje je to jasné. Tyto cviky jsou základní a jetřeba je dělat správně, to je ten správný význam tohoto článku. Jinak o výši IQse dá asi hodně polemizovat.

    +1/0
    8.9.2014 12:09

    J41a61n 55K93o39v21á18ř 8184671159227

    Uvítal bych spíš cviky pro někoho, kdo má svaly a šlachy opravdu zkrácené. Cviky jako tady člověk najde všude, ale polovina z nich je pro některé z nás prostě fyzicky neproveditelná. Viz třeba poslední obrázek. Předpokládejme, že by se mi povedlo sednout tak, že bych měl roztažené a zároveň natažené nohy. Pak ovšem vzhledem ke zkrácení všech šlach budu v záklonu, protože se prostě do předklonu nedostanu. Pak se budu muset buď opřít rukama za zády nebo padnout. Fyzika a těžiště těla mluví jasně. Takže nějaké cvičení nepřichází v úvahu. Všude se navíc mluví o tom, že protahování by nemělo bolet. No v mém případě prakticky bez bolesti neudělám nic. A stejně je to ve finále k ničemu. Takhle je to od dětství. Pamatuju si, že mě posílali na něco, co se jmenovalo strašidelně "Nápravný tělocvik". Taky to nebylo k ničemu.

    0/−1
    3.9.2014 17:24
    Foto

    K16a63t49e78ř18i43n92a 53H45o89n52o69v34á 3780928535626

    Vážený pane Kováři,

    zkrácení svalů, které popisujete, je opravdu výrazné, ale řešitelné. Doporučila bych Vám návštěvu fyzioterapeuta, který Vám cviky ušije na míru. Kupříkladu, poslední cvik - sed roznožný, je možné alternativně nahradit beze ztráty účinnosti. Limitace rovného sedu v této pozici je způsobena tahem hamstringů, které neumožňují vzpřímenou pozici pánve a tedy jste nucen být v záklonu. Je tedy opravdu nesmyslné protahovat přitahovače v této pozici, pokud předtím neuvedete do odpovídající délky hamstringy. Dobrý strečink opravdu bolet nemá, protože na míšní úrovni působí ochranný mechanismus, který brání přetažení a tedy hrozícímu poškození svalu a který reaguje na bolestivý podnět. Pokud protahujete přes bolest, dochází k paradoxní situaci, kdy mozek vysílá povel "protáhni!" a mícha současně povel "stáhni!", tedy benefity strečinku prakticky ztrácíte a opravdu Vaše snaha může být k ničemu, jak píšete. Všechny pozice mají různá provedení, která se uzpůsobují přímo v praxi dle stavu pacienta. Zkuste ještě jednou rehabilitaci, třeba budete překvapen... Přeji pěkný večer.

    0/0
    3.9.2014 22:28

    S70t31a29n73i46s77l24a53v 24Ř78í21h44a 7968835343591

    Dobré ráno,

    mám tento dotaz. I když se ohnu s nataženýma nohama s patama u sebe, lokty opřu o zem. Je možné, že se můžou klouby dostat do takové polohy, že mám potom "problém" udělat turecký sed. Kyčle potom dost bolí. Děkuji za odpověď. S pozdravem

    Stanislav Ríha

    0/0
    3.9.2014 7:30
    Foto

    K75a90t29e60ř27i48n52a 45H39o97n53o87v90á 3310248455666

    Dobrý den, pane Řího,

    samozřejmě tato situace možná je. Těžko soudit na dálku, ale důvodem vzniku tohoto problému může být zvýšená laxicita vazů v oblasti kyčelního kloubu, která se může projevovat popsanými příznaky. Tedy maximální pohyb (protažení) může způsobit dočasné "povysunutí" kyčelního kloubu z jamky, které se projeví bolestivostí v další krajní poloze. Jestli se o tento problém opravdu jedná, by Vám měl říct fyzioterapeut, který Vás komplexně vyšetří. Pokud tomu tak je, cílem je centrace hlavice, která se provádí buď využitím Dornovy metody, nebo aplikací speciálních stabilizačních cviků s posílením zevních rotátorů kyčelního kloubu. Příčinou může být i počínající artróza, v tom případě je na místě léčba chondroprotektivy. S pozdravem kh

    0/0
    3.9.2014 13:55

    P54a46v45e84l 48D69r84o35t34á92r 7633814189474

    OK, bez videa tohle nemá cenu. Polovině popisů není rozumět ani s vysokým IQ.

    0/−2
    2.9.2014 23:50
    Foto

    K16a28t19e58ř87i72n92a 45H31o78n82o44v48á 3340358615916

    Dobrý den, pane Drotáre, bohužel není možné popisovat naprosto podrobně provádění jednotlivých cviků, protože by článek byl velice dlouhý. Druhým důvodem určité strohosti je fakt, že většina cviků je známá, cílem tedy byl spíše komplexní přehled. A některé cviky byly detailně zmíněny v předchozích článcích - jedná se např. o protahování bedrokyčlostehenního svalu nebo  natahovače stehenní povázky. Přeji pěkný den.

    0/0
    3.9.2014 13:44

    P63a74v76e52l 46D87r74o36t30á44r 7353914549874

    Dobrý den, třetí slovo v mém příspěvku:

    VIDEO

    0/0
    3.9.2014 16:03
    Foto

    K63a30t60e46ř69i80n71a 36H72o73n19o24v66á 3110148315606

    Dobrý večer, pokusím se Vám to vysvětlit. Jsem fyzioterapeutka, která pracuje na plný úvazek a aktuálně má cca 40 hodin přesčasů. Články píšu ve svém volném času a fotografie vznikají v rychlosti v práci, což se samozřejmě bohužel negativně podepisuje na jejich kvalitě, to uznávám. Aktuálně se z časových důvodů do video projektů pouštět opravdu nemohu. Jsem fyzioterapeutka, nikoliv novinářka, proto prosím o shovívavost.

    0/0
    3.9.2014 22:17

    T98o72m11a98s 16A41u93g68u40s44t31y66n 6387676531760

    Svaly posturální mají tendence ke zkrácení? od kdy? pokud už se bavíme o svalech s převážně fázickou nebo posturální funkcí, tak jsou snad ty s fázickou více náchylné ke zkrácení, ne? Tzv. posturální jsou zase více náchylné k oslabení.

    0/0
    29.8.2014 13:01
    Foto

    K89a29t23e86ř86i65n80a 29H37o12n13o43v32á 3300728325986

    Dobrý den, pane Augustyne, posturální svaly jsou opravdu tendenční ke zkrácení. Jedná se o svaly s převážně antigravitační funkcí, tedy svaly, jejichž převážnou funkcí je držení těla proti gravitaci. A protože tato funkce vyžaduje setrvalou svalovou kontrakci, mají tyto svaly převahu červených (posturálních) svalových vláken, které mají tendenci se zkracovat. Jedná se kupříkladu o hamstringy. Svaly fázické mají větší podíl bílých vláken, slouží převážně k zajištění pohybu, v motorickém vývoji se zapojují po svalech posturálních a mají tendenci k oslabení (kupříkladu vnitřní a vnější hlava čtyřhlavého svalu stehenního). Každý sval má samozřejmě funkce obě, ale jedna z nich bývá vyjádřena více.

    Pokud by totiž situace byla obrácená, tedy svaly převážně držící vzpřímený stoj by ochabovaly, tak bychom se dlouho ve stoji neudrželi, nemyslíte?

    +1/0
    29.8.2014 13:27





    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.