• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Hypermobilici se běhu vzdávat nemusejí

    Zvýšená kloubní pohyblivost, hypermobilita, může pro běžce znamenat bolesti kolen či zad. Běhu se však kvůli ní vzdávat nemusejí, chce to jen pečlivou přípravu.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
    Foto

    D42a32g64m45a67r 31R17u24s11c35h38a28k79o38v46a 4938114321851

    Dobrý den, pečlivě jsem si několikrát přečetla nejen článek, ale také diskusi a musím říct, že z toho stále nejsem moudrá. Dle testu uvedeného v článku jsem hypermobilní, i mi to nedavno potvrdila cvičitelka pilates s tím, že to rozhodně není výhra a že nemám cviky dotahovat do krajní polohy. Posledních řekněme 8 let se hýbu poměrně dost a ano, vypěstovala jsem si závislost - v zimě i v létě brusle, kolo, běžky, pilates, step aerobic, volejbal, ne vše najednou, ale téměř každý den něco. Jako relax a odpočinek doplňuji saunu. Kondičku bych měla mít dobrou. Letos jsem si přibrala běh, protože mě vždycky lákal. Začala jsem mít ale výraznější problém s kolenem - bolí, otéká, i víc jak měsíc bez jakékoli aktivity není vyjímkou. Na rehabilitaci mi vždycky řeknou, že jsem přetížená a nemám správně nastavené tělo. Cvičím rehabilitační  cviky - něco jako je uvedené v článku "ani pekáč buchet...", nicméně pokrok není tak rychlý, jak bych si asi představovala. Možná i ten objem 6-8 km (převážně lesem), abych si důkladně vyčistila hlavu, je moc velký (neumím si představit, že bych tuto vzdálenost uběhla stylem přes špičku). Aplikuji tejp na palec bolavé nohy, teď už vím, i jak na koleno, tak budu tejpovat i koleno. Co můžu ještě udělat, abych se běhu nemusela vzdát a mohla fungovat?

    Za jakoukoli radu předem děkuji.

    0/0
    25.6.2014 17:47
    Foto

    K24a80t42e55ř33i22n43a 92H24o96n59o47v11á 3200338225396

    Dobrý večer, milí diskutující. Paní Hamerníková - máte pravdu, hypermobilita nemusí být ve všech kloubech, ale o tom jsem psala. Každé tělo je jiné a může reagovat a projevovat se jinak.. Pane Pulicare - nic si z toho nedělejte, já jsem hm taky a žije se mi (a sportuje) velice dobře. :) 

    Ráda bych otevřela diskusi k hypermobilním běžcům, které bolela kolena a kteří změnili běžeckou techniku z běhu přes paty na běh přes špičky. Pokud jsou tu nějací takoví, mohli by, prosím, napsat svoje zkušenosti, zda jim změna techniky pomohla? Velice by mě to zajímalo z profesního hlediska. Čistě biomechanicky totiž nedochází k takovému propnutí kolene ve fázi došlapu, tak by to mohlo být lepší. Sama ale běhám přes paty, to jen pro doplnění.

    Pěkný večer všem!

    +1/0
    17.6.2014 20:34

    Z16d75e89n77ě63k 71S78l95á92d90e14k 7750217141

    pokud běháte přes paty, tak z již ze zmíněného biomechanického pohledu se při běhu brzdíte. Nemusíte souhlasit, ale snažte se to pochopit.

    0/0
    17.6.2014 21:08
    Foto

    K10a87t41e59ř15i98n75a 40H33o33n37o91v27á 3510878365186

    Dobrý večer, pane Sládku, já Váš argument chápu, ale jako rekreačnímu běžci, který proběhnutím pravidelně kompenzuje vcelku velkou fyzickou i psychickou zátěž z práce , mi vůbec nejde o rychlost. Jedu spíš na vytrvalost a na pohodu..:) V tomto směru mě běh přes paty tedy nijak neomezuje..

    0/0
    18.6.2014 22:30
    Foto

    B55a26r16b86o34r41a 18T60o18p63i58n39k31o39v27á 1125917589586

    Ano, já jsem hypermobilní, na všechny Vámi uvedené testy odpovídám ano (ano, přetáhnu ruku přes krční páteř - doteď jsem nevěděla, že je na tom něco divného:-), ano, dosednu na paty a tento sed je pro mě dokonce velice poholný, ano, dám dlaně na zem s pocitem příjemného protažení). Cíleně pracuji na změně stylu z patičkového na ten přes špičky, čehož dociluji především využitím Nike free běžeckých bot, které mě ke změně stylu běhu nutí samy od sebe. S bolestí kolen mám problém jen při bězích delších než 20 km a pak se do toho míchá ještě bolest postranního kolenního vazu. Kdybyste chtěla cokoliv dalšího probrat, pište mi na topinka.blog@seznam.cz

    +2/0
    18.6.2014 10:34
    Foto

    K68a59t28e22ř63i74n52a 66H49o70n54o37v18á 3660818585586

    Velice Vám děkuji za popis Vašich zkušeností! Problematika mě zajímá spíše z profesního hlediska, pro ten můj běh mi stačí paty, jde mi o to, mít nějaký soubor informací, který můžu klientům rehabilitace poskytnout.. A nejlepší informace jsou ty z praxe, co si budeme povídat. Ještě jednou děkuji!

    0/0
    18.6.2014 22:34

    T15o26m74á55š 33M98r95á44z 4260100121926

    Napadá mě varianta, že při běhu přes paty jsou větší nároky na dynamickou stabilitu kolen, která samozřejmě není úplně dokonalá. HM člověk má deficit v pasivní složce což je ta větší laxicita vaziva...

    0/0
    18.6.2014 22:15
    Foto

    K20a88t34e91ř38i66n57a 36H13o52n21o81v74á 3680888625356

    Naprosto souhlasím, děkuji za názor.

    0/0
    18.6.2014 22:36

    K50a72m48i80l 67P96u74l83i12c45a59r 6313761465742

    Podle vašeho článku jsem hypermobilní, to jsou dnes novinky. ;-D

    Ale musím uznat. Vymknutí kotníku je pro mě sci-fi.

    0/0
    17.6.2014 16:40

    Jana Hamerníková

    No, s tím kotníkem to mám trochu jinak. Aneb jak řekl můj ortoped: "to jsem snad ještě neviděl. Měla jste vůbec někdy vymknutý kotník?" "Ne." "Si myslím, to snad ani nejde." Průšvih je v tom, že tím pádem hrozně trpí měkké tkáně okolo, které tu nohu musí držet tam, kde by to normálně drželo samo. Hrozně moc mi pomohly stabilní boty (pro pronaci). R^

    +1/0
    17.6.2014 8:03

    Z58d17e35n30ě97k 15S35l15á46d40e11k 7390177411

    to je pěkné, že vám pomohly boty s podporou pronace, ale tím tlumíte činnost svalů zapojených do běhu a zapojujete jiné, které by normálě takovou činnost nevyvíjely:

         Skutečnostje však taková, že prevencí poranění se zabívá jen specifická skupina lidí asnaží se řešit své problémy s učením správného pohybu.

         Takže bez ohledu na to jak moc jsme sesnažili a snažíme se s tímto fenoménem bojovat zlepšením a zkvalitněnímobuvi, lékařské metody, postupující znalosti trenérů a běžců, výzkum, vydánímtun knih a článků o běhu, tak jsme vlastně za tato léta selhali. Jediné co sezměnilo je běžecký boom. Naopak poranění přibilo. Tedy nic nepomohlo. "Pokudsi myslíte, že vzdělání je drahé,zkuste nevědomost."

         V dlouhém seznamupříčin úrazů jeobvykle zahrnuto mnoho věcí: přílišmnoho příliš brzy, příliš rychlé zvýšení objemua intenzity běhu, špatné boty, nesprávnýpovrch pro běh, anatomickévychýlení těla běžce("špatné geny"), atd., alenic, co souvisí s technikouběhu jsme nezměnili.

         Můžete si koupit nějaké nové boty, kterénabízejí různé druhy odpružení, stabilitu a kontrolu pohybu, něco velmiiluzivního a podezřelého. Pokud si myslíte, že to je skutečná náhražka toho, comozek s miliardami buněk mají dělat, rozumně nad tím zauvažujte.Strčíte-li si do bot protetika v domění rozvíjení svalů, tak je to jako,když si dáte klacek pod nohy. Je to opravdu to co skutečně hledáte?

    Existujezpůsob běhat šťastněji a bez bolesti? Je mnoho zraněných běžců a to fatálně ato je negativní platba za naše nadšení. Je nutné změnit stav naší mysli jakoprvní a starat se o to jak běhat.

    0/0
    17.6.2014 21:06

    T89o69m73á24š 59M21r44á69z 4900310811496

    Pane Sládku chtěl bych Vás ujistit, pokud má běžec subtalarni pronaci, tak příslušné svaly nepoužívá cely život. Pokud dostane pronacni podporu ať ve formě vložky, nebo pronacni boty. Dostane právě díky změně postaveni v kloubech šanci tyto svaly zapojit. Ještě jsem nezažil, ze bych po nakorigovani vložky pretizil nohy do supinace. Tady Vám nepomůže ani bůh ani změna mysli.

    0/0
    18.6.2014 22:10

    Z87d67e69n47ě86k 60S84l88á71d37e54k 7770357261

    nohy do supinace zřejmě nepřetížíte, ale tou myslí je chápáno, zamyšlení se na správným pohybem. Mimojiné, je dobré položit si otázku co je příčinou, že příslušné svaly nepoužívá někdo celý život? Určitě problém nebude řešen výstelkou v botě, tím podpořím svaly, které by za normálních okolností nebyly tolik zapojené (při běhu) a utlumím svaly, které by zapojeny být měly.

    Sám jsem trpěl supinací a dost velkou, s bolestmi u metastr.kůstek, kde jedna z nich tlačila na procházející nerv, a k tomu se připojila i pata. Problém byl řešen z počátku stélkou u ortopeda, ale bez zjevného výsledku. Ovšem velice pozitivního výsledku se dosáhlo změnou pohybu a samozřejmě patřičnými znalostmi z oblasti biomechaniky běhu (abych nerozepisoval detaily "trénink metody v pozici Dr.Romanova - více info posemethod.com). Problém je vyřešen boty nejsou sešmajdané jak tomu bývalo a nalítáno mám přes 10000km bez jakéhokoli úrazu. Vše tedy bylo v pochopení úlohy jak správně zapojit svaly při běhu (tedy chtít od svalu to co má skutečně dělat a nezneužívat jej v jiném pohybu, kde vznikají vždy odchylky a následně úraz)a posílení nejen kosterního svalstva "jádra", které je základem pro každý pohyb. Víte ono běh není jen běh, ale především dovednost. Takže studovat jen anatomii určitě pro běh nestačí, každá sval má svou specifickou úlohu včetně šlach. Když to shrnu obecně: jít proti zákonům přírody je náš největší problém.

    Osobně jsem trénoval nejen jednoho s podporou pronace a problém byl vždy v pohybu.

    Já vím, tyto když to nazvu kecičky asi nikoho nezajímají, ale zamyslel se někdy někdo nad tím, jak jsme přišli k úrazu a co je příčinou jeho opakování? Určitě to nejsou boty... ?

    0/0
    22.6.2014 11:36

    Z29d55e67n61ě78k 33S12l11á28d16e63k 7480617401

    poznámka: píšu k problematice běhu, nikoli k rehabilitaci, to jsou dvě různé věci jedna je sportem a druhá nikoli.

    0/0
    24.6.2014 21:36
    Foto

    K57a87t26e13ř48i57n26a 66H44o98n52o49v53á 3280698615256

    Souhlasím s panem Mrázem. Na jednom z kurzů nám terapeutka uváděla, že dělali vcelku obsáhlý výzkum s lidmi s těžšími poruchami klenby nožní. S překvapením zjistili, že nejlepší efekt měla kvalitní ortopedická vložka - tím myslím dělaná na míru, po komplexním vyšetření chodidla. Teď trochu hraji proti sobě, protože v praxi samozřejmě pacienty cvičit klenbu učíme, ale ono je to tak, že pokud celý den sedí, nohy jsou v botách, neaktivní, "nečtou terén", tak pár minut cvičení denně to nezachrání (a popravdě, jen velice málo lidí je schopno a ochotno cvičit nohy déle).  A když je s tímto nastavením necháte běhat - moc dlouho to držet nebude... Cvičit jistě ano, ale při výraznějších odchylkách doporučuji i kvalitní podporu.

    0/0
    18.6.2014 22:45

    T94o87m42á91š 87M11r38á52z 4570470861496

    Tam je několik problemu najednou: nejdůležitější je věk a tvar sustentacula tali. Několik studii prokázalo,  že okolo 30 roku se fixuje postavení chodidla a pak už s nimi cvičením moc nehnete,  pokud jde o děti tak vyvoj klenby začíná v roce a půl a největší boom je od 2 do 4 let. Tam máte velkou šanci, že postavení nohy změníte pouze cvičením. V 6, 7 letech dochází k osifikaci sustentacula tali,  pokud bude zkoseno do valgozity přechází problém z funkčního do strukturálního.  Tam jako fyzioterapeut nemám sanci měnit strukturu,  bohužel. 

    Jako nejúčinnější se zatim jeví kombinace funkční vložky (individualne vyrobene formthotics, schein,  vasyli a ne ty prasarny co občas předvadí protetiky) a kvalitní fyzioterapie. Nejhorší argument je ze pokud je vlozka v botě tak noha dale chátrá.  Tento argument vychází z neznalosti řízení pohybu, individuální stélka umožňuje velky aferentni pool, ktery podporuje pohybovou plasticitu mozku a změnu hybneho stereotypu.  Pro nevěřící jsou studie přímo na stránkách foot science. 

    Další fenomén,  který do toho vstupuje je boso běh, ale to je úplně jiny příběh...

    0/0
    19.6.2014 6:49

    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.