• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Jak běhat z kopce? Jíst při běhu, ano, či ne? A co platí na bolavé holeně?

    Má se při běhu, který trvá kolem dvou a půl hodiny, jíst? Jak na bolavou okostici? A jak běhat z kopce, aby dostalo tělo co nejméně zabrat? I tyhle otázky přistály v naší nedávno otevřené Poradně. Odpovídal na ně zkušený běžec Honza Jakubíček.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    D82a69v28i30d 66K89a28r43s76k90ý 2230839180567

    Vypadá to, že se pití moc při běhu neřeší. Já jsem možná opačný extrém.

    Mám kolem pasu pás ze čtyřmi lahvičkami. Každá má cca. 1,2 dcl. Co 20 min. jednu vypiju. Mám tedy zásobu tekutin na hodinu a čtyřicet minut. Piji klasický ionťák v hypotonickém ředění.

    Jídlo bych řešil až při tréninkovém běhu nad 2 hodiny. V závodním běhu (1/2maraton) sním 2 gely.

    0/0
    2.6.2014 21:07

    A57n67t37o20n16í21n 77S52e48b81e84r38a 7273498160199

    Doufám, že příště poradíte jaksprávně  běhat na tramvaj.  Je to specifické běhání v botech do města, v ruce tašku nebo notebook a ještě oblečení oemzující pohyb. To mi dělá největší potíže. :-)

    +2/0
    4.5.2014 15:16

    M50i77c51h82a48l 79Z14o19u68b85e71k 9801593628461

    Zrovna dnes jsem dával 20km (přesně 19,8) a i když bylo relativně studené a vlhké prostředí--kdy bych to zvládl bez pití, což by nebylo poprvé--, měl jsem sebou malou plastovou lahvičku s vodou (2 deci) s rozpuštěnou kostkou cukru a špetkou soli. Tyhle lahvičky dávají např. v Pendolinu , ale dají se sehnat i supermarketu.  V ruce jí skoro necítím a  není skoro vidět Piji po 5km vždy dva loky a musím říct, že je to docela dost znát k lepšímu, než když to jdu bez vody, jen na sucho.  Jak jsem už řekl, uběhnu to bez vody taky, ale je to podle mě zbytečný huntování. Jinak nejím nic.

    Do 15km jdu bez vody....pokud není 30st. ve stínu, tak už je samozřejmě situace jiná a machrovat bez pití je kravina, ať to vypadá (podle někoho) jakkoliv směšně.

    Na ještě delší štreky beru pití stejně samozřejmě, jako třeba hroznový cukr a nebo piškot či můsli tyčku.

    Běh z kopce je pakárna asi pro každého. Zažil jsem závod, kdy jsem to "pustil" co to šlo a dole jsem málem chcípnul, což je podle mě blbost a nebo se do toho jde opravdu trošku "posadit" a zkrátit krok, jít o trošičku více na špičky a být v mírnějším záklonu. I tak je to samozřejmě nepříjemná věc a někdo to vyloženě nesnáší. Já s tím větší problém nemám.

    A bolavé holeně??............s tím jsem měl problém když jsem začínal a běhal ve špatných botech.  Zaujala mě tenkrát jedna rada zkušeného běžce: " pokud ti bolest holení nevhání slzy do očí, rozběhej to"...já si tenkrát koupil jiné boty a rozběhal to. ;-)

    +1/0
    3.5.2014 19:35

    Pavel Trňáček

    20 km za 2,5 hodiny? to je turistika, ne běh

    0/0
    3.5.2014 17:06

    J51a49r33o34s36l94a32v 28O55n45d11r84u89š12k27a 3824185929988

    Přiznávám předem, že jsem článek nečetl. Nadpis mě rozesmál natolik, že už jsem neměl potřebu číst dále.

    "Jak běhat z kopce ?" - kotoul letmo to řeší. On už se nějaký ten kamínek najde  :-)

    "Jíst při běhu, ano či ne ?" - Určitě ano, svíčkovou s knedlíkem, a rovnou se dvanácti. Alespoň bude dost kalorií na běh   :-)

    0/−5
    3.5.2014 0:11

    R48o39b45e37r52t 47T98r50á48v35n60í24k 7169950417605

    Proc mate potrebu zapojit se do diskuze o necem, co vas nezajima?

    +3/0
    3.5.2014 17:02

    Z13d90e53n83ě89k 93S42l50á97d58e76k 7850367591

    vidím, že nadpis vás rozesmál, ale zřejmě jste ho nepochopil., když píšete o kotoulech.

    +2/0
    3.5.2014 20:29

    Vít Libovický

    Na běhy nad 20 km si vždy beru 1-2 l hypot. nápoje a něco málo jídla - gel, banán, jablko. Nevím, proč bych měl zatěžovat ledviny a játra silnou dehydratací. I takhle vypotím až 3 % své váhy (i v zimě), což už je na hraně. Doporučuji přečíst si něco odborné literatury o dehydrataci při sportovní zátěži.

    +1/0
    2.5.2014 22:02

    Z92d71e41n29ě26k 18S98l12á33d82e86k 7690707131

    to je rozumné, rovněž, je vhodné nastudovat takovou "hydrataci" také užitečné, alespoň běžci pochopí jak mají pít.

    0/0
    3.5.2014 20:31

    Radim M

    Běhání z kopce za mě: Ruce mám víc dole, dělám menší krůčky, že jsem trochu víc zakloněný než při běhu po rovině je jasné, jinak bych se převrátil:-)

    0/0
    2.5.2014 20:03

    T49o48m68á33š 85S21y73s 2984289970663

    Za sebe - při běhu nejím a nepiju. Ono by to nedopadlo dobře a nevypadalo mc hezky ...

    Okostice je potvora - u mě pomohlo shodit cca 7 kilo a prodloužit krok.

    Z kopce to neumím a tak spíše zadrobím krok a kličkuju

    +1/0
    2.5.2014 13:42

    Z96d41e86n60ě66k 20S49l57á76d92e41k 7970977961

    vše je jak již bylo mnohokrát napsáno ve správném pohybu a to jak běžec zajišťuje podporu, pokud se to dělá správně nedochází k přetežování, druhou věcí je obuv. Vhodná jsou cvičení s elastickou gumou upnutou za špičku chodidla (u prstů) a její přitahováhí, odtahování, pohyb do stran. Procvičí se s tím a nejen to posilní partie kolem holeně, ale chce to čas a skloubit vše do správného pohybu.

    0/0
    2.5.2014 18:14

    Z38d36e30n13ě82k 22S86l53á92d80e73k 7710657221

    Pokud jde o běh z kopce, je toto samo o sobě důležité pokud jde o účinky těla, experimentování s délkou kroku a zároveň snahu udržet konstantní a relativně nízkou výšku paty od země mírným vertikálním přizvednutím. Při pomalé rychlosti se naučíte maximalizovat délku kroku bez vyššího zvednutí nohy současně s každou změnou podpory.

    Přitom je dobré se zaměřit:

    - na udržení horní části těla v uvolněné poloze,

    - rychlé zvedání chodidel ze země a

    - udržení svalů lýtek a čtyřhlavého svalu stehenního ve vysoké úrovni relaxace (tento sval hraje při podpoře velmi velkou úlohu a stará se o vaši stabilitu, tak si ho neunavte).

              Otázka jídla a pití , vyžaduje selský rozum, pro nalezení odpovědi. Začněme tím, že otázka jídla a pití a jak dlouho před anebo v průbšhu tréninku bude asi v inverzi vůči sobě: tedy méně času na jídlo znamená menší množství potravin. Důvod je jasný. Organismus nebude schopen využít energii současně na trávení a fyzický výkon. Již od předků víme, že po dobrém a mírném jídle je vhodný také mírná aktivita, protože vám pomůže s trávení jídla, ale ihned po jídle aktivní a přísný trénink není vhodný. Takže je na místě pravidlo: méně jídla a pití, neměli byste cítit hlad. Optimální stav je mezi plným žaludkem a hladem, raději si zobnout vícekrát než jednou pořádně. Přičemž je důležitá intenzita, ale tu má každý jedinec jinou i s trávením, vše je nutné vyzkoušet. Podstatnou roli hraje také druh potraviny, lehce a těžce stravitelná, to má také každý jinak. Věda však ukazuje, že obvyklý čas pro trávení je asi 2 hod. a déle. Ale musíte mít na paměti, že jídlo v průbšhu aktivity není hlavním palivem pro tělo a potrvá to nějaký čas dostat se na nějakou použitelnou úroveň s přihlédnutím, že trávení je proces sám o sobě energeticky náročná. Takže opět budou vašim cílem myšlenky a vnímání, pokud budete mít hlad, vaše vnímání bude méně a méně soustředěno na výkon. Na dlouhý běh si přibalkte  něco lehce rychle stravitelného a malého, co vaše myšlenky uspokojí.

    +2/0
    2.5.2014 10:58

    T36o41m93a14s 44M86e39l56o41s 6905833355200

    Mě připadají ti, co běhají s lahví v ruce vždycky hrozně srandovní, jako by to byla nějaká nutnost. Podle stylu jak běží, tak je odhaduji do 5 km a ta flaška v ruce musí být děsivě otravná. Obecně se určitě stačí zavodnit PŘED kratším během ca do 12 km. Před 2 dny jsem běžel 22 km a žízní jsem při tom neumřel... Ještě historka z We run Prague: na Václáváku jsem se úspěšně vyhnul pár podavačům vody, ale jednomu už jsem se nevyhnul, no tak jsem se holt napil a pak sice stále předbíhal své spoluběžníky a při tom zvracel vodu na diváky :-)

    0/−1
    2.5.2014 10:36

    M76a38r15e51k 50Z40a95h65r18a89d85i40l 6534729255661

    To muselo být krásné :-P ...

    +2/0
    2.5.2014 10:47

    L24u93c53i83e 18B62a71r58t53o67ň50o64v46á 5520938927155

    Máte zajímavé názory na okolní běžce a ještě se ani neumíte při závodě chovat slušně.

    +3/−1
    2.5.2014 21:51

    D83a80n12i52e50l 77Š16e57v32č49í10k 7506400289298

    No, kdybyste viděl běhat mne, tak si asi myslíte, že neuběhnu v kuse ani kilometr. Nicméně standardně běhám 10 km v terénu. Při prodlouženém tréningu 15 až 20 km. Žádný sprint, ale pěkně na pohodu tf v aerobním pásmu. Nesuďte hobby běžce podle pohledu! Můžete se hrubě mýlit. A zavodnit organizmus před dlouhým během se vám stejně nepodaří, protože tělo rozumně vstřebá pouze část podané tekutiny, zbytek jím jenom "proteče". Navíc existují různé potící typy. Někdo se nezpotí ani za sviňu a z někoho tečou čůrky i při pohodovém běhu, takže je to s tím pitím individuální. Já osobně jsem ten fakt hodně se potící typ a 15 km bez příjmu tekutin je krajní. Na konci už cítím nateklé prsty a takříkajíc od konečků prstů začínám schnout. Prostě takový pocit nateklých a suchých rukou. V tu chvíli vím, že nutně potřebuji tekutiny. Toť má zkušenost.

    +8/0
    2.5.2014 23:04

    Z24d61e87n17ě75k 72S47l28á84d46e11k 7840927531

    přijímanou tekutinu doplňujte v průběhu, ale v malém množszví několikrát, podstatná je teplota nápoje, měla by mít teplotu přibližně prostředí, v kterém trénujete. Vaše tělo nespotřebuje tolik energie na zpracování a přenos buňkám, tedy na ohřátí na stravitelnou teplotu.

    Zpravidla to dělám tak, že na delší tratě popíjím 2-4 doušky cca 10 - 15minut (někdy nosím camelback), tak abych nenarušil plynulost běhu a dýcháním, tedy zvolním nezastavuji. Zastávky používám na jiné tělesné potřeby.;-)

    0/0
    3.5.2014 20:37





    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.