• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Jak běhat z kopce? Jíst při běhu, ano, či ne? A co platí na bolavé holeně?

    Má se při běhu, který trvá kolem dvou a půl hodiny, jíst? Jak na bolavou okostici? A jak běhat z kopce, aby dostalo tělo co nejméně zabrat? I tyhle otázky přistály v naší nedávno otevřené Poradně. Odpovídal na ně zkušený běžec Honza Jakubíček.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    D63a61v94i76d 97K81a39r50s86k84ý 2900759480607

    Vypadá to, že se pití moc při běhu neřeší. Já jsem možná opačný extrém.

    Mám kolem pasu pás ze čtyřmi lahvičkami. Každá má cca. 1,2 dcl. Co 20 min. jednu vypiju. Mám tedy zásobu tekutin na hodinu a čtyřicet minut. Piji klasický ionťák v hypotonickém ředění.

    Jídlo bych řešil až při tréninkovém běhu nad 2 hodiny. V závodním běhu (1/2maraton) sním 2 gely.

    0/0
    2.6.2014 21:07

    A14n20t71o29n22í29n 12S31e16b84e18r55a 7243568600939

    Doufám, že příště poradíte jaksprávně  běhat na tramvaj.  Je to specifické běhání v botech do města, v ruce tašku nebo notebook a ještě oblečení oemzující pohyb. To mi dělá největší potíže. :-)

    +2/0
    4.5.2014 15:16

    M87i69c47h27a78l 64Z27o53u45b26e59k 9641723778151

    Zrovna dnes jsem dával 20km (přesně 19,8) a i když bylo relativně studené a vlhké prostředí--kdy bych to zvládl bez pití, což by nebylo poprvé--, měl jsem sebou malou plastovou lahvičku s vodou (2 deci) s rozpuštěnou kostkou cukru a špetkou soli. Tyhle lahvičky dávají např. v Pendolinu , ale dají se sehnat i supermarketu.  V ruce jí skoro necítím a  není skoro vidět Piji po 5km vždy dva loky a musím říct, že je to docela dost znát k lepšímu, než když to jdu bez vody, jen na sucho.  Jak jsem už řekl, uběhnu to bez vody taky, ale je to podle mě zbytečný huntování. Jinak nejím nic.

    Do 15km jdu bez vody....pokud není 30st. ve stínu, tak už je samozřejmě situace jiná a machrovat bez pití je kravina, ať to vypadá (podle někoho) jakkoliv směšně.

    Na ještě delší štreky beru pití stejně samozřejmě, jako třeba hroznový cukr a nebo piškot či můsli tyčku.

    Běh z kopce je pakárna asi pro každého. Zažil jsem závod, kdy jsem to "pustil" co to šlo a dole jsem málem chcípnul, což je podle mě blbost a nebo se do toho jde opravdu trošku "posadit" a zkrátit krok, jít o trošičku více na špičky a být v mírnějším záklonu. I tak je to samozřejmě nepříjemná věc a někdo to vyloženě nesnáší. Já s tím větší problém nemám.

    A bolavé holeně??............s tím jsem měl problém když jsem začínal a běhal ve špatných botech.  Zaujala mě tenkrát jedna rada zkušeného běžce: " pokud ti bolest holení nevhání slzy do očí, rozběhej to"...já si tenkrát koupil jiné boty a rozběhal to. ;-)

    +1/0
    3.5.2014 19:35

    Pavel Trňáček

    20 km za 2,5 hodiny? to je turistika, ne běh

    0/0
    3.5.2014 17:06

    J20a86r45o78s37l61a38v 31O53n82d44r48u74š74k76a 3754535419408

    Přiznávám předem, že jsem článek nečetl. Nadpis mě rozesmál natolik, že už jsem neměl potřebu číst dále.

    "Jak běhat z kopce ?" - kotoul letmo to řeší. On už se nějaký ten kamínek najde  :-)

    "Jíst při běhu, ano či ne ?" - Určitě ano, svíčkovou s knedlíkem, a rovnou se dvanácti. Alespoň bude dost kalorií na běh   :-)

    0/−5
    3.5.2014 0:11

    R70o43b24e54r72t 43T71r53á49v57n12í57k 7859880347535

    Proc mate potrebu zapojit se do diskuze o necem, co vas nezajima?

    +3/0
    3.5.2014 17:02

    Z82d46e50n50ě16k 51S90l20á65d50e42k 7720707111

    vidím, že nadpis vás rozesmál, ale zřejmě jste ho nepochopil., když píšete o kotoulech.

    +2/0
    3.5.2014 20:29

    Vít Libovický

    Na běhy nad 20 km si vždy beru 1-2 l hypot. nápoje a něco málo jídla - gel, banán, jablko. Nevím, proč bych měl zatěžovat ledviny a játra silnou dehydratací. I takhle vypotím až 3 % své váhy (i v zimě), což už je na hraně. Doporučuji přečíst si něco odborné literatury o dehydrataci při sportovní zátěži.

    +1/0
    2.5.2014 22:02

    Z76d84e88n95ě11k 61S77l56á74d44e22k 7170657871

    to je rozumné, rovněž, je vhodné nastudovat takovou "hydrataci" také užitečné, alespoň běžci pochopí jak mají pít.

    0/0
    3.5.2014 20:31

    Radim M

    Běhání z kopce za mě: Ruce mám víc dole, dělám menší krůčky, že jsem trochu víc zakloněný než při běhu po rovině je jasné, jinak bych se převrátil:-)

    0/0
    2.5.2014 20:03

    T80o39m93á90š 72S27y90s 2854289870563

    Za sebe - při běhu nejím a nepiju. Ono by to nedopadlo dobře a nevypadalo mc hezky ...

    Okostice je potvora - u mě pomohlo shodit cca 7 kilo a prodloužit krok.

    Z kopce to neumím a tak spíše zadrobím krok a kličkuju

    +1/0
    2.5.2014 13:42

    Z34d91e73n48ě30k 51S61l87á98d24e38k 7850837221

    vše je jak již bylo mnohokrát napsáno ve správném pohybu a to jak běžec zajišťuje podporu, pokud se to dělá správně nedochází k přetežování, druhou věcí je obuv. Vhodná jsou cvičení s elastickou gumou upnutou za špičku chodidla (u prstů) a její přitahováhí, odtahování, pohyb do stran. Procvičí se s tím a nejen to posilní partie kolem holeně, ale chce to čas a skloubit vše do správného pohybu.

    0/0
    2.5.2014 18:14

    Z49d63e86n44ě88k 71S58l76á56d97e57k 7830547911

    Pokud jde o běh z kopce, je toto samo o sobě důležité pokud jde o účinky těla, experimentování s délkou kroku a zároveň snahu udržet konstantní a relativně nízkou výšku paty od země mírným vertikálním přizvednutím. Při pomalé rychlosti se naučíte maximalizovat délku kroku bez vyššího zvednutí nohy současně s každou změnou podpory.

    Přitom je dobré se zaměřit:

    - na udržení horní části těla v uvolněné poloze,

    - rychlé zvedání chodidel ze země a

    - udržení svalů lýtek a čtyřhlavého svalu stehenního ve vysoké úrovni relaxace (tento sval hraje při podpoře velmi velkou úlohu a stará se o vaši stabilitu, tak si ho neunavte).

              Otázka jídla a pití , vyžaduje selský rozum, pro nalezení odpovědi. Začněme tím, že otázka jídla a pití a jak dlouho před anebo v průbšhu tréninku bude asi v inverzi vůči sobě: tedy méně času na jídlo znamená menší množství potravin. Důvod je jasný. Organismus nebude schopen využít energii současně na trávení a fyzický výkon. Již od předků víme, že po dobrém a mírném jídle je vhodný také mírná aktivita, protože vám pomůže s trávení jídla, ale ihned po jídle aktivní a přísný trénink není vhodný. Takže je na místě pravidlo: méně jídla a pití, neměli byste cítit hlad. Optimální stav je mezi plným žaludkem a hladem, raději si zobnout vícekrát než jednou pořádně. Přičemž je důležitá intenzita, ale tu má každý jedinec jinou i s trávením, vše je nutné vyzkoušet. Podstatnou roli hraje také druh potraviny, lehce a těžce stravitelná, to má také každý jinak. Věda však ukazuje, že obvyklý čas pro trávení je asi 2 hod. a déle. Ale musíte mít na paměti, že jídlo v průbšhu aktivity není hlavním palivem pro tělo a potrvá to nějaký čas dostat se na nějakou použitelnou úroveň s přihlédnutím, že trávení je proces sám o sobě energeticky náročná. Takže opět budou vašim cílem myšlenky a vnímání, pokud budete mít hlad, vaše vnímání bude méně a méně soustředěno na výkon. Na dlouhý běh si přibalkte  něco lehce rychle stravitelného a malého, co vaše myšlenky uspokojí.

    +2/0
    2.5.2014 10:58

    T41o16m84a22s 71M14e25l42o89s 6105503515480

    Mě připadají ti, co běhají s lahví v ruce vždycky hrozně srandovní, jako by to byla nějaká nutnost. Podle stylu jak běží, tak je odhaduji do 5 km a ta flaška v ruce musí být děsivě otravná. Obecně se určitě stačí zavodnit PŘED kratším během ca do 12 km. Před 2 dny jsem běžel 22 km a žízní jsem při tom neumřel... Ještě historka z We run Prague: na Václáváku jsem se úspěšně vyhnul pár podavačům vody, ale jednomu už jsem se nevyhnul, no tak jsem se holt napil a pak sice stále předbíhal své spoluběžníky a při tom zvracel vodu na diváky :-)

    0/−1
    2.5.2014 10:36

    M68a45r45e29k 51Z94a76h43r40a16d73i78l 6344699885131

    To muselo být krásné :-P ...

    +2/0
    2.5.2014 10:47

    L11u88c53i94e 62B39a25r69t46o54ň77o36v37á 5910818297565

    Máte zajímavé názory na okolní běžce a ještě se ani neumíte při závodě chovat slušně.

    +3/−1
    2.5.2014 21:51

    D81a58n36i14e59l 88Š48e18v71č88í21k 7186770409978

    No, kdybyste viděl běhat mne, tak si asi myslíte, že neuběhnu v kuse ani kilometr. Nicméně standardně běhám 10 km v terénu. Při prodlouženém tréningu 15 až 20 km. Žádný sprint, ale pěkně na pohodu tf v aerobním pásmu. Nesuďte hobby běžce podle pohledu! Můžete se hrubě mýlit. A zavodnit organizmus před dlouhým během se vám stejně nepodaří, protože tělo rozumně vstřebá pouze část podané tekutiny, zbytek jím jenom "proteče". Navíc existují různé potící typy. Někdo se nezpotí ani za sviňu a z někoho tečou čůrky i při pohodovém běhu, takže je to s tím pitím individuální. Já osobně jsem ten fakt hodně se potící typ a 15 km bez příjmu tekutin je krajní. Na konci už cítím nateklé prsty a takříkajíc od konečků prstů začínám schnout. Prostě takový pocit nateklých a suchých rukou. V tu chvíli vím, že nutně potřebuji tekutiny. Toť má zkušenost.

    +8/0
    2.5.2014 23:04

    Z50d63e65n39ě60k 48S46l78á90d50e65k 7210797171

    přijímanou tekutinu doplňujte v průběhu, ale v malém množszví několikrát, podstatná je teplota nápoje, měla by mít teplotu přibližně prostředí, v kterém trénujete. Vaše tělo nespotřebuje tolik energie na zpracování a přenos buňkám, tedy na ohřátí na stravitelnou teplotu.

    Zpravidla to dělám tak, že na delší tratě popíjím 2-4 doušky cca 10 - 15minut (někdy nosím camelback), tak abych nenarušil plynulost běhu a dýcháním, tedy zvolním nezastavuji. Zastávky používám na jiné tělesné potřeby.;-)

    0/0
    3.5.2014 20:37





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.