Diskuse k článku

Rozbor běžeckého stylu: jedna běžkyně, dvě ukázky

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

2. 5. 2014

Co clovek, to nazor. Ale ocekaval jsem mozna par radek od pana Skorpila, alespon v diskuzi. Mira

 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

Z24d16e66n15ě51k 44S20l39á90d35e56k

26. 4. 2014

mužete mi ji poslat na mail sladekz@atlas.cz, rád vám jej zanalyzuji. Ale je potřeba zaslat záznam z profilu a z předu nebo ze zadu, plus info zda máte supinační podporu nebo pronační (myslím došlap), případně nějaké problémy. Velice rád vám pomůžu srovnat případné odchylky. Vše vám zašlu na email.

 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

Z29d10e87n49ě95k 48S45l63á38d38e93k

26. 4. 2014

já měl jiné problémy, přišel jsem k úrazu s vyhřezlou ploténkou a to 11mm, a lekáři doporučovali ať toho nechám, a tato skutečnost mi nedala a začal jsem se zajímat o běh hlouběji. V postatě mě dostala otázka "jak je možné, že při běhu na tvrdém povrchu se 50 procent běžců poraní a 50 ne". Výsledek je studium a našel jsem i techniku v pozici Dr.Romanova která není jen o tom něco se nadrilovat ale chce to i vědomosti, tato technika sama o sobě je založena jen na základních cvicích s rovnováhou, těžištěm, správném postavení těla a pilováním přesností cviků, které potom implementuji do běhu. Výhoda toho je pokud cvičíte správně a správně je přenesete do běhu, v případě problému, víte kde je váš problém a víte co máte napravovat a na co se při cvičení zaměřit. Je to ve své podstatě technika, která vás naučí sama ale je to o pochopení, vnímání a to řada lidí neuznává, protože nemá svou osobní zkušenost i z té truhé strany věci. To že jste se ponořil do biomech. velké plus pro vás, pochopíte věci pro svou vlastní praxi a případné problémy budete  schopný už na základě svého vlastního rozumu redukovat a usnadníte si rozhodování.

     Co se týká knihy Born to Run četl jsem ji, je dobrá. I tréninkové plány jsou zajímavé ale upřednostňuji sestavení vlastního. Plán má být zaměřen na rozvoj schopností a dovedností jedince nikoli k sebemučení.

     Ještě uhnu k Achillově š. - ta se opravdu poraní při dopadu na zem s narovnaným kolenem a samozř. s vytlačením nohy před tělo, tedy držení paty příliš vysoko nad zemí v pevné fixované poloze a v pevném úhlu, to vše je obrovská zátěž na Achillovu šlachu. Takto to je i v případě stylu běžkyně, nevím proč to sem nikdo nenapíše alespoň radu? Ano "luxus lidí něco měnit a hlavně se naučit, jak co dělat". Když sem napíšu: že 95 prc. lidí neví, k čemu se používá protetika, a myslí si že to napraví pohyb, je prostě nesmysl. Jak jsem již mnohokrát napsal: udělej jednu chybu jednou, dobře, ale udělej ji tisíckrát". To je tak ohromný rozdíl.

 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

A82l73e40š 31W29o25l94k34e97r

29. 4. 2014

Můžete prosím trochu rozvést, co je to ta pozice Dr.Romanova, o jaké cviky na rovnováhu se jedná? Je např. nějaká dostupná kniha?

 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

Z12d64e36n32ě19k 84S53l15á45d53e37k

26. 4. 2014

doporučuji i hlubší informace o technice běhu, je fajn, že si tady má člověk alespoň s kým popovídat a vysvětlit základní věci. Hlubší informovanost vám dá schopnosti lepšího rozhodování při případných problémech při běhu.

 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

R55o37b55e13r60t 35T77r18á93v72n62í32k

26. 4. 2014

Zda se, ze hodne vite o biomechanice, coz je obor, ktery me zacal hodne zajimat pri mych problemech s achilovkami. Ty jsem si zpusobil pretizenim, spatnou technikou behu a spatnou obuvi. Uhnal jsem si chronicky zanet a po roce navic i obavu, ze uz si nezabeham. Na achilovky mi aplikovali lecbu ultrazvukem, elektroterapii, laser, razovou vlnu, rehabilitacni cviceni, vsechno marne.

V te dobe jsem si koupil knizku The Cool Impossible od Erica Ortona, trenera ultrabezcu (krome jinych pripravil autora knihy Born to Run na beh s indiany v Mexiku). Krasne a jednoduse vysvetluje spravnou techniku behu i jeji biomechanicke zduvodneni, cviky k jejimu dosazeni, posilovaci cviky na nohy a chodidla, cviky na horni cast tela a zlepseni rovnovahy, potrebu hlidat si neustale styl, tipy na stravovani... Krome toho knizka obsahuje detailni treningovy plan sity kazdemu na miru, zalozeny na vysledcich individualniho testu rychlosti a tepove frekvence.

Knizka me nadchla, akorat v te dobe jsem v podstate nebyl schopen pravidelneho behani. Zacal jsem podle ni alespon posilovat - nejdulezitejsi bylo posilit chodidla, lytka a zlepsit rovnovahu.

Po roce chozeni po ortopedech se na me usmalo stesti v podobe sikovne fyzioterapeutky, ktera si vsimla, ze stojim mirne nakrivo. Srovnala mi kycle a po trech tydnech se achilovky zazracne spravily. Proste resila pricinu problemu, nikoliv az jeho projevy.

Od Vanoc beham podle Ortona a citim se skvele. Troufam si uz i na nekolika hodinove behy v kopcich. Beham v neodpruzenych botach s nulovym dropem (Eric doporucuje:-) a hlidam si neustale techniku (taky doporucuje). Ortoped mi sice radil odpruzene boty s korekci supinace, ale veril bych mu jen kdyby me byval pomohl. Navic soucasny vyzkum biomechaniky behu, viz napr. Dr. Lieberman z Harvardske univerzity, jde jinym smerem, a to k prirozenemu behu.

Tolik ma osobni zkusenost a vysvetleni, proc me nabadani k dlouhemu kroku a doslapu pred telem nadzvedly ze zidle. Tak jsem kdysi taky behal a spatne jsem d

 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít
Reklama

R33o30b33e92r73t 30T25r93á43v65n37í54k

26. 4. 2014

dopadl. Mel jsem v umyslu poslat na rozbor i moji ukazku, ale o takove rady nemam zajem.

 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

Z64d72e64n39ě20k 94S40l28á84d11e47k

25. 4. 2014

není to o zmatení, ale chce to hlubší pohled. Pokusím se to jen shrnout:

     k bodu 1) k pohybu je nutné vytvořit rovnovážný stav a tomu odpovídá nehybná pozice těla. Při běhu se vždy snažíte dostat lepší pocit (narušené) rovnováhy v pohodlném tempu abyste nespadl. V momentě, kdy cítíte tlak , druhá noha by měla být pod tělem. Tlak by měl vycházet z bříšek chodidel odkud také vedete jakýsi odraz a zajišťujete podporu, já říkám zvednutí nohy a to tak, že přizvednu kotník a o zvednutí nohy se postarají pružné hamstringy, nikoli přední stehna to je nutné vědět (např.extensor paradox). Tento tlak je naše tělesná hmotnost, je možné se dotknout patou země při podpoře, ale nikoli přenést těl.hmotnost na patu, to se brzdíte a dostáváte se do rovnováhy, k pohybu nebo udržení rychlosti běhu je potom nutné vynaložit další energii proti gravitaci tedy pádu vpřed. Tento tlak by měl být minimální bez jeho šíření dále skrze vaše pocity, jako je svalové napětí. To vše znamená jednu věc: krátká doba podpory.

     add2)  Pro rychlost není podsatná délka kroku, ale rychlost změny podpory, tedy  čím větší je úhel sklonu vertikály těla: bod podpory-kyčle- ramena hlava, tím rychleji poběžíte (každá běžec má jinou délku).  Ano udaná kadence 180 kroků je optimální pro minimalizaci zranění (při  podpoře pod těžištěm), a také pro přenos energie. Při běhu dochází k oscilacím nahorů a dolů, to je důsledek rychlosti změny podpory a právě tímto je umožněn přenos kinetické energie, vytvořené gravitací a uložené jako elastické energie do šlach..., odkud má být energie přeměněna na jakési hnací síly  vpřed. Pokud  si představíte běžce na jednokolce, pochopíte celý biomechanický koncept. V okamžiku ztráty rovnováhy je tento jezdec více v předklonu a tím je i jeho rychlost vyšší/ stejná délka krok u běžce.

     Takže rozsah pohybu z tohoto biomech. pohledu je výsledkem rychlosti, jeho vedlejší produkt je pohyb před těžiště, který ve skutečnosti představuje brzdu, na kterou však nereagujeme.

 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

R54o27b37e69r92t 46T85r39á34v48n42í13k

25. 4. 2014

Jsem zmaten:

1) "Kladně lze ohodnotit i následný došlap, k němuž dochází dostatečně před těžištěm těla." - tedy dopad přes patu. Miloš Škorpil doporučuje dopad na střední a jiní trenéři na přední část chodidla, všichni navíc pod těžištěm. Teď co si z toho vybrat.

2) "Rychlosti běhu odpovídá délka kroku, nedochází k jeho zkracování, což je velmi pozitivní pro následný výkon a prožitek z běhu."  - pokud vím, pro efektivitu běhu je podstatné dodržovat krokovou kadenci, nikoliv natahovat krok. Při 180 krocích za minutu se při odrazu optimálně využívá energie shromážděná při dopadu ve šlachách, protože tato frekvence odpovídá jejich pružnosti. Takže při nižší rychlosti krok zkrátím, při vyšší prodloužím, abych se držel optimální frekvence, a nesnažím se za každou cenu o dlouhý krok. Sám o sobě nemá pozitivní vliv na výkon ani požitek, tomu nevěřím.

 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

Z12d85e91n78ě83k 29S58l92á88d10e11k

25. 4. 2014

dopad před těžištěm není rozhodně žádným bonusem pro pohybový aparát, běžce brzdí, a vzhledem k tomu, že se opírá o těžiště, při kontaktu se zemí dochází soustředění tlaku tělesné hmotnosti na kolena a kyčle, běžkyně si ubližuje. Pokud udělám vertikálu není to nejlepší držení těla. Nelze hovořit o efektivitě.

Pokud někdo hodnotí došlap běžkyně pozitivně, nevím, ale autor článku zřejmě neví o čem píše.

Běžkyně zbytečně zaměřuje své vnímání na zvedání kolen, to je důsledek pádu před těžiště, a většího zapojení kyčelních svalů. Při změně podpory, se tak svaly předního kvadricepsu a hamstringu dostávájí do rozporu, důsledky není nutné rozebírat. ODstranit to lze zaměřením se na přizvednutí kotníků a práci hamstringů s podporou pod těžištěm, a samozřejmě správným načasováním a celkovým uvolněním od pasu nahoru (doporučuji skákat přes čvihadlo, cvičení je nejvhodnější pro osvojení správného pohybu a samozřejmě se zaměření změny podpory a dopad na bříška chodidel).

Rozobr je nutné rozdělit na jednotlivé obrázky zachycující detaily při změně podpory, to tady zde chybí a je to klíčové pro rozbor, zda se běžkyně vychyluje od jakési vertikály bod podpory - kyčle - ramena - hlava.

Úhel v loktech udává tempo běhu, paže působí jako percepční mechanismus, pokud nebude celá pozice těla při běhu uvolněná ruce budou stále od těla. Podívete se na malé děti které se učí chodit nebo na důchodce a popřemýšlejte co dělají s rukama a proč staří lidé působí dojmem ztuhlosti. Odpověď naleznete.

Ale, přestat se soustředit na techniku to jsem ještě neslyšel. Správná technika má vycházet ze správného pohybu. Autorovi článku doporučuji nastudovat teorii, než se pustí do dalšího pro běžce nepřínosného rozboru. Takže rada zní: přestat se na běh a techniku jako takovou usilovně soustředit a běžet přirozeně a technicky správně, tak jak to Radmila předvádí v první části videoukázky. Přidat více švihu do pohybu dolních končetin. Zdroj: http://rungo.idnes.cz/rozbor-bezeckeho-stylu-jedna-bezkyne-dve-

 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít
Více už toho není