• Přísné diety nepomohou. Jediná cesta je nestřídat tloustnutí a hubnutí

    Pryč s alibismem. Konec roku, to jsou energeticky vydatné pokrmy a hodiny strávené u televize. Výsledkem je nárůst tělesné hmotnosti, včetně zvětšení objemu tukových buněk. Mnozí se to po Novém roce snaží napravit striktním redukčně-detoxikačním režimem. Jdou na to špatně.

    Pět kroků zpět a jeden dopředu. Asi tak dopadá proces přejídat se, mít špatný jídelníček - a zuřivě hubnout. | foto: Profimedia.cz

    Extrém tak totiž následuje extrém, zatímco v posledních deseti dnech roku převyšoval energetický příjem (EP) častokrát i dvojnásobně energetické potřeby organismu, po prvních deset lednových dnů (někdo vydrží i déle) přežívají ani ne na polovičních dávkách optimálního EP.

    Tělo šetří

    Problém je, že žádná dieta ve smyslu restrikce příjmu energie a živin problém nadváhy z dlouhodobého hlediska nevyřeší. Naopak, následkem surově "osekaného" EP dochází k úplnému opaku toho, co si přejeme. Tělo přepíná do úsporného provozu, snižuje klidový, a tím pádem i celkový energetický výdej.

    Při velmi nízkém EP a nedostatečném množství pohybu (častokrát to jde ruku v ruce) nedochází jenom k úbytku tukové tkáně, ale i k úbytku aktivní tělesné hmoty (ATH, především svalů). Méně ATH způsobí nižší spotřebu energie v klidu a ještě větší rozdíl vzniká při spotřebě energie při fyzické aktivitě. Zatímco před Vánoci (při obvyklém jídelníčku) jsme za hodinu běhu spotřebovali například 500 kalorií (2 100 kJ), na konci ledna, v době diety a úbytku ATH (a tukové hmoty) spotřebujeme při běhu stejné délky a intenzity klidně i o 10 procent energie méně. K čemu to vede? Hubne se nám stále obtížněji a obtížněji.

    Proto nedržte diety, nesnažte se hubnout. Jenom si tím zhoršujete situaci do dalšího období. Každé hubnutí vytváří "jizvu v metabolismu". Vaše tělo následně spotřebovává méně energie (více šetří) a jste na nejlepší cestě k tloustnutí. Jediným řešením je v žádném ročním období nepřibírat.

    Samozřejmě, drobné výkyvy hmotnosti v rozsahu plus minus dva kilogramy nejsou problém (dochází k nim v důsledku změn zavodnění organismu, plnosti zažívacího traktu či glykogenových zásob). Jenže jakmile jednou výrazněji naberete a následně násilně "přiškrtíte" energetický příjem, velmi často se rozjede nežádoucí kolotoč: tloustnu – hubnu – tloustnu – hubnu.

    Je-li to aspoň trochu možné (a ono to možné určitě je), snažte se v průběhu celého roku stravovat, co se energetického příjmu týče, víceméně podobně. Pokud nemáte výrazné změny v tréninkovém zatížení (například v podobě náročných několikadenních soustředění), není potřeba s energetickým příjmem zásadně manipulovat.

    Po celý rok se snažte dodržovat jednoduchá základní doporučení:

    • Stravu rozdělte rovnoměrně do celého dne do čtyř až pěti dávek.
    • Snídejte (snídaně "nastartuje" metabolismus po nočním lačnění).
    • Do každého jídla vždy přidejte pro energetické "naředění" buď zeleninu, nebo ovoce.
    • Sacharidy (cereálie, pečivo, přílohy, tyčinky, sušenky) přijímejte úměrně k množství pohybu.
    • Upřednostňujte sacharidové zdroje s přítomností vlákniny – zeleninu, ovoce, luštěniny, celozrnné pekařské výrobky, ořechy a rostlinná semena.
    • Hlavní denní jídla by měla obsahovat nízkotučné zdroje bílkovin (libové maso, drůbež, ryby, šunku, sýry, tvaroh, vejce).
    • Koncentrované tuky (oleje, máslo, margaríny) užívejte v omezených dávkách, výborné jsou v malém množství ořechy a rostlinná semena.
    • Kromě delších tréninků (kde je dobré využívat iontových nápojů) pijte především neenergetické nápoje (voda, stolní minerální vody, čaje), zbytečně tak nebudete navyšovat příjem "prázdných" kalorií.

    Autor: Vlastimil Chadim, www.nutricoach.cz

    Autor:
    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?

    Přísné diety nepomohou. Jediná cesta je nestřídat tloustnutí a hubnutí

    C73a62r38l
    B67r72u13n62o
    Lidi tohle je blbost , 5 jídel deně ? Totální kravina pokud neděláte fest celý den rukama.  Ze jsou malý  je knicemu...
    G12e59o83r66g10e
    B62u34r37i28a38n
    Co treba takto: http://suprememastertv.cz/zdraviasport1.php?anim1=hormony_v_potravinach_zpusobuji_rakovinu_cz.flv

    V diskusi jsou 2 příspěvky, poslední příspěvek 30. 12. 2013, 23:34

    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.