• Proč neběhat bezpečněji i efektivněji? S holemi to jde

    Čím pokročilejší podzim, tím obtížnější jsou podmínky pro běhání. Sklouznout na lyžích se ještě nemůžeme, ale nebezpečně uklouznout na mokrém či blátivém povrchu ano.

    Bláto a mokro nás při nordic runningu nezpomalí. | foto: archiv Milana Kůtka

    Než jsem začal pravidelně běhat s runningovými holemi, měl jsem v každé sezóně natažený úpon nebo šlachu kvůli uklouznutí a podvrtnutí, vždy právě v "předzimním" či "pozimním" období. Teď se mi již čtvrtým rokem zranění zcela vyhýbají. A nejvíc namáhané partie nohou, tedy achilovky, kotníky a lýtka mi zesílily, což prevenci zranění dále napomáhá.

    Ono totiž jedno souvisí s druhým. Šlachám a svalům nohy výrazně prospívá střídání způsobu běhu, a to jak pokud jde o povrch (asfalt, terén), tak i z hlediska příslušného obutí (silničky, krosovky). A já jsem dříve patřil k běžcům, kteří běhají téměř výhradně po asfaltu a po zpevněných cestách. Do přírodních terénů jsem se příliš nepouštěl, protože jsem se bál nerovností a možného úrazu.

    Fotogalerie

    Nyní otevřené terénní prostory naopak přímo vyhledávám. Pro běh s holemi se ideálně hodí parky, louky, pole, měkké lesní cesty a úvozy. Udržení stability mi zaručuje opora o hůl při jejím zapíchnutí během odrazu (opačnou paží než došlapuje noha). V důsledku nutného vybalancovávání nerovností nevrávorám, mohu stále běžet stylově správně. Pokud se objeví zákeřný výmol, runningová hůl mě podrží.

    Běh s holemi v terénu je bezpečnější variantou než prostý běh. A k přínosům připočítávám i zvýšení bezpečnosti při běhu obecně. Mám na mysli obranný význam holí při případném napadení běžce volně pobíhajícím psem nebo při obtěžování osamoceně běhajících žen různými individui.

    Běh s holemi je intenzivnější

    Ti, kdo již naši oceněnou metodu nordic runningu vyzkoušeli, se shodují, že každý si z ní může vzít "to své". Někdo převážně zdravotní aspekty, především odlehčení nosným kloubům, jiný spíše tréninkové. Zapojení holí do běhu totiž významně zvyšuje jeho intenzitu.

    Běžec s holemi podává větší výkon, má vyšší energetický výdej než při běžném běhu. Intenzivněji dýchá, mnohem více zaměstnává horní končetiny, ramena a svalstvo hrudní oblasti. Vlastně současně běží a posiluje.

    Tím se samozřejmě zvyšuje také tepová frekvence, což by mohli ve svůj prospěch využít ti, kteří chtějí běháním zhubnout. Musí si však svoji tepovku sledovat, aby se trefili do správné úrovně, při níž dochází k žádoucímu spalování tuků (okolo 65 procent TF max.). Pak jim postačí běžet s holemi o něco pomaleji než bez nich, a přitom budou spalovat tuky úplně stejně.

    Pro pokročilejší a výkonnostní běžce se může nordic running stát jednou ze zajímavých variant zpestření tréninku. Běh s holemi se v tom podobá běžkám, ale je o dost náročnější. Na rozdíl od běhu na lyžích, kdy při jízdě z kopce odpočívají paže a při odrážení způsobem soupaž na rovině naopak nohy, si totiž při běhu s holemi neodpočinou ani paže, ani nohy.

    Zkusíme-li si třeba souvislý několikakilometrový fartlek s holemi, během něhož budeme měnit rychlost i profil (hole vyniknou hlavně v kopcích), je to makačka srovnatelná s nepopulárními intervaly. Zvýšením intenzity se totiž dostaneme až do anaerobního pásma.

    Těžko to měřit přesně, ale nordic running je zhruba o čtvrtinu až třetinu náročnější než normální běh. Mám opakovaně vyzkoušeno, že například oproti hodinovému běhu bez holí jsem při běhu s holemi stejnou rychlostí a po stejné trase srovnatelně unaven už po čtyřiceti až pětačtyřiceti minutách.

    Nebo jinak: při běhu s holemi vydám stejné množství energie za kratší dobu. To se velmi hodí, když jsou opravdu nepříjemné podmínky.

    Autor: Milan Kůtek je instruktorem a propagátorem běhu s holemi.

    Autor:
    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?

    Proč neběhat bezpečněji i efektivněji? S holemi to jde

    T68o89m46á19š
    Z15a91h38á29l27k56a
    Asi jako propagátor bosého běhu budu taky muset něco napsat. Ten taky spotřebuje dost energie.
    J87i16ř19í
    T26i18c59h84ý
    Foto To budes muset být hodně moc aktivní a povýšit to na ideologii.
    J39a30n
    H83a29v90r87d46a
    Mam zkusenost z behu na lyzich, ze (narozdil od autora) pri jizde s kopce si odpocinou nejen me paze ale dokonce i...
    T23o66m19á73š
    B64a49ř27i28n68k16a
    S uvolněním při jízdě s kopce to není tak jednoznačné. pokud je sjezd technicky náročnější tak nohy dostanou pořádně...

    V diskusi je 8 příspěvků, poslední příspěvek 5. 2. 2014, 15:45

    mobilní verze
    © 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.