• Jste závislí na běhu? Odhalte, v jaké fázi jste

    Běh je legální droga a stejně jako čokoláda má pozitivní dopady na vaše zdraví jen do určité míry. Víte, v jaké fázi běžecké závislosti se nacházíte a jak moc je to pro vás nebezpečné?

    Běh přináší nejen vyčerpání, ale i mnoho emocí | foto: Profimedia.cz

    Možná si běžce idealizujete jako tvora, jež hrdinně dusá laními kroky vstříc zářné budoucnosti v podobě štíhlého osvaleného těla a plic o kapacitě kovářského měchu. Pravda je ale taková, že typický zástupce této lidské čeládky je tvor charakteristický puchýřnatými chodidly s nehty v různých odstínech fialové, z nichž alespoň jeden je slezlý nebo se k tomu právě chystá. Bytost, která se poskočným krokem odkazujícím na nějakou bolístku prohání světem a sama sebe se marně ptá, proč vlastně všechno to nepohodlí podstupuje.

    Fotogalerie

    S nepochopitelnou nutkavostí vstává v pět ráno na výběh před prací, protože v opačném případě není schopna ani srovnat papíry do šanonu, a minuty do konce pracovní doby odpočítává v předtuše bujarých radovánek v podobě desetikilometrového běhu domů. Závislost na sebedestrukci se dostavuje plíživě a jako u většiny závislostí ji z počátku nelze rozeznat. A když ji rozeznáte, většinou už je na nápravu pozdě. Závislost na běhu má čtyři postupně se rozvíjející fáze a na jejím konci naleznete totální změnu organismu a někdy i smrt vyčerpáním.

    1.Experiment

    V experimentální fázi běžecké závislosti zjišťuje infikovaný jedinec, že občasné užívání této drogy přináší báječné požitky. Droga se mu stává prostředkem k dočasnému úniku z reality všedního dne, spolehlivým a hodným přítelem. Negativní účinky na těle ani duchu ještě nejsou patrné a varovná upozornění od moudřejších osob blízkých nebývají akceptována. Pracovní i studijní výsledky jsou díky rauši z nového koníčku lepší a před rodinou či partnerem se rodící se závislost daří dobře utajit. Neklamnými známkami jsou i tyto příznaky:

    • Na vašem FB profilu je spousta fotografií z cest, garden party s přáteli a místy nějaká fotografie z běhu.
    • Myslíte si, že Strava je jídlo.
    • Když neběháte, pracujete nebo se bavíte s přáteli.
    • Většina vašich přátel nejsou běžci.
    • Přemýšlíte, že možná někdy s běháním přestanete a začnete hrát gorodky.

    Asi šedesát procent uživatelů končí s během v první fázi závislosti. Ti tvrdší v ní postoupí dále.

    2.Společenská konzumace běhu

    V dalším stádiu se užívání drogy zvané běh stává pravidelnějším. Holduje se mu především o víkendech, a to na sociálně přijatelných místech, jako jsou běžecké kluby, závody. Díky tomu se začínají množit opožděné příchody domů, jedinec přizpůsobuje svůj program touze po své droze a zanedbává své povinnosti na úkor tréninku. Například mytí nádobí - tedy pokud zrovna nepotřebuje vypucovat camel bag.

    Uživatelé si sami pro sebe stanovují pravidla, aby zabránili vzniku závislosti, ale i tak zjišťují, že začínají zanedbávat původní zájmy a staří kamarádi „neběžci“ začínají být pomalu vytlačováni novými kamarády z běžeckého prostředí. Ve stádiu sociálního užívání se nacházíte, pokud:

    • Máte profil na Stravě.
    • S běháním už byste nechtěli přestat. Nikdy.
    • Většina vašich přátel jsou běžci.
    • Když neběháte, alespoň na běhání myslíte nebo o něm mluvíte.

    V tomto stádiu uživatelé pociťují problémy a touží se s nimi svěřit. Žádají o pomoc, ale současně se droze věnovat dál. Proto si obvykle najdou trenéra.

    3.Každodenní užívání

    V této fázi běžecké závislosti zjistíte, že se váš život začal točit jen kolem běhání. Zatímco problémy s okosticemi a výběrem šestého páru závodek řešíte s velkou péčí, u vašich dveří se začínají hromadit nevyřešené problémy typu „kam vezmeme maminku letos na dovolenou“ nebo „proč je kolega Šeredný pořád tak nerudný“.

    Ideální kompenzací od tohoto stresu je samozřejmě běh. Postupně zjišťujete, že mizí vaše kontrola nad užíváním drogy a musíte chodit běhat téměř každý den. Váš nový životní styl vede k vyloučení ze společnosti slušných lidí. Pohybujete se na periferii chodníku mezi stejně upocenými běžci. Vaše původní gaučové zájmy mizí a vy zjišťujete, že jste už týden nezalistovali v televizním programu. Peníze na obstarání běžeckého vybavení získáváte všemi možnými způsoby, například formou přesčasů, doučováním matematiky sousedovic repetenta nebo sběrem drobných lesních plodů. V případě nouze nepohrdnete ani drobným lesním a polním pychem nebo dealerstvím běžeckých pomůcek. Další známky tohoto stádia jsou:

    • Běžecké boty schováváte do šuplíku, aby je nikdo z vašich nejbližších nenašel a nemohl vás nařknout z běhoholismu. Další máte ulité ve schránce na dopisy a v kyblíku pod schody.
    • Máte profil na Stravě, Garminu i Movescountu.
    • S běháním můžete přestat, kdy budete chtít. Ale vám se nechce.
    • Nikdy byste nekamarádili s někým, kdo není běžec.
    • Kdyby běh nebyl, museli byste si ho vymyslet.
    • Neběháte, jenom když jste vážně zranění. Třeba když vám ufiknou obě nohy.

    Uživatelé v každodenní závislosti touží po pomoci, chtějí běhat méně, ale nedaří se jim to. Hledají odbornou pomoc u fyzioterapeutů, kteří je přesvědčují, že běh je absolutně normální pohyb.

    4.Užívání pro dosažení normálu

    „Běhám, tedy jsem.“ To je motto jedinců v terminálním stádiu běžecké závislosti. Život bez běhu se jim zdá být nesnesitelným a v případě, že svou drogu z nějakých důvodů nedostanou, pociťují silné fyzické abstinenční příznaky. Například zvyšující se objem v pase. Nebo hejno bílých myší, kterak je s hanlivým povykem předbíhá. Původní vztahy s pracovní a párty partou jsou zpřetrhány, jedinci žijí své dny v uzavřené komunitě stejně postižených lidí. Na jejich těla se čím dál více ukazují neklamné známky užívání běžecké drogy – lýtka sílí, stehna zeštíhlují, nehty na nohou fialoví. Dalšími příznaky jsou:

    • Každých pět minut kontrolujete všechny své profily na Stravě, Garminu, Movescountu, jestli vás někdo nepředběhl na vybraném segmentu. Pokud ano, okamžitě se obouváte a vyrážíte situaci napravit.
    • Lidé, kteří neběhají, přece neexistují. Nebo ano?
    • Jak přestat s běháním? Jak neběhat? Vy přece pořád běháte!

    V tomto stádiu je vždy nutná dlouhodobá odborná pomoc zvenčí. Nejlépe soustředěné působení trenéra, fyzioterapeuta a terapeutické běžecké skupiny, které běžce vrátí nohama na zem a připomene mu, že kromě běhání existují i jiné životní radosti.

    Běh je, stejně jako čokoláda a červené víno, tělu prospěšný - do určité míry. Způsobuje nevratné změny na vašem těle a náklonnost k němu je přenosná z jedné osoby na druhou. Navíc se při setkání dvou běžců může snadno stát, že se z jejich společného potomka rovněž vyklube běžec. Takže si dejte pozor a užívejte běhu s rozumem, než vás závislost dostane.



    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?




    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.