• Psychoanalytik zdarma: pohyb třídí myšlenky a nachází nová východiska

    Taky si při běhu tříbíte myšlenky? Vracíte se z výběhu s novými nápady a vyřešenými problémy? Všimněte si, že běh je dialog se sebou samým a proto ho můžete využít místo návštěvy psychoanalytika i osobního kouče.

    Běh vás posílí nejen fyzicky, ale i psychicky. | foto: Profimedia.cz

    Existují dva druhy lidí. Ti, kteří se před problémy schovávají, utíkají před nimi nebo je zametají pod koberec a dělají, že žádné nejsou. A pak ti, kteří se k nim staví čelem - ti, co vždy hledají způsoby a možnosti, jak je vyřešit. První skupina lidí bude často hledat příčinu obtíží mimo svou schopnost kontroly. Ty tento článek neosloví. A pak jsou ti druzí.

    Neschovávat hlavu do písku

    Každý z nás odloží některý úkol na později, v tom není nic zvláštního, důležité je, aby to nenarušilo normální fungování. Jak ale na to pravé řešení přijít? Způsobů je více a je nutné říci, že každý z nás si najde svou vlastní cestu. 

    Jedním způsobem je běh. Běh, při kterém zůstáváte v aerobním režimu, běžíte po známých cestách, nemusíte přemýšlet nad směrem ani si hlídat cesty, abyste nezabloudili. Možná vás napadne, že vašim důvodem k běhání je právě opak, vypnutí hlavy, aspoň chvilkové nic-neřešení, odpoutání se od starostí všedního dne: když se točí nohy, hlava odpočívá. Ale nelekejte se. Styčným bodem je vnitřní rozmluva se sebou samým. Odpoutání se od vnějších povinností a ponoření se do sebe, kdy necháváte myšlenky plynule přicházet a odcházet. Často se nám do mysli dostanou ty myšlenky, které máme nedořešené. Pomocí běhu si můžeme uklidit v hlavě. Cílem je získat kontrolu nad svými myšlenkami, začít přemýšlet racionálně a konstruktivně. Nejvíce z toho čerpají ti, kteří potřebují o problému mluvit, zformulovat si názor a po vyslovení ho poopravit.

    Běh je totiž neustálý dialog. Skrz vnitřní řeč jsme schopní vést rozhovor s kýmkoliv, pohádat se s ním, ale i udobřit se. Je to čas jen a jen pro nás, čas být sám sebou. Myšlenky mohou plynout, protože ničemu jinému není potřeba věnovat pozornost, jen překážkám na trati. Ve chvíli, kdy mobilní telefon necháme v předsíni a zavřeme dveře, jsme tu sami pro sebe. Otevírá se před námi úplně jiný čas, než který trávíme třeba cestou domů v tramvaji. Ano, jedeme sami, ale naše uši, často i když nechtějí, vyslechnou rozhovor sousedů, naše tenze mírně stoupá, když tramvaj dlouho někde stojí, a ozve-li se ostřejší zvuk, automaticky se za ním otočíme. Dopřejte si klid od ruchů a uvidíte, že bez nátlaku dokážete přijít na pár řešení, vyjasníte si svůj postoj, vymyslíte další variantu úkolu. 

    Nekončící rozhovor

    V rámci svého vnitřního dialogu používáme slova. Bez nich to prostě nejde. Pomocí slov utváříme sebe sama, náš postoj ke světu, hodnotíme své schopnosti v různých situacích. To, jak k sobě hovoříme, přímo ovlivňuje naše emoce a ty zase ovlivňují naše budoucí jednání. A právě díky rozproudění oběhové soustavy jsme čilejší, naše vnitřní řeč je přímější, ostřejší, sebevědomější. Mozek se okysličuje a je schopen fungovat daleko lépe. Tento pocit posiluje víru v sebe sama, větší sebejistotu, schopnost jednat. Po doběhnutí se dostavuje energie, která nás tlačí neodsouvat řešení na neurčito, ale konat.

    Otázkou je, jestli je řešení potřeba provést okamžitě, nebo zda počká. Doporučuji si u dveří, ke kterým se z výběhu vracíte, nechat papír a stručně, v bodech, si sepsat, co vás napadlo, k čemu jste se v mysli dostali. Důležité je to udělat dříve, než se s někým setkáte, tedy ještě před dveřmi. Následně si dát sprchu, která často dovrší příjemný pocit z běhu, ale hlavně má regenerační účinek a dokáže z nás smýt značnou část únavy. Těm, kteří se nechtějí unáhlit, neradi jednají impulsivně, bych doporučila, aby se na všechna řešení a následná rozhodnutí vyspali a nejednali pod opojením z běhu. Ráno je vždy moudřejší večera a potřebné vychladnutí není od věci. Jestli vám i v tuto chvíli připadají zápisky po běhu smysluplné, je nejvyšší čas na činy.

    Doběhněte si pro to

    Když máte hlavu plnou starostí nebo jste zahlceni pracovními úkoly, starostmi kolem dětí, jdete to vyběhat. Po návratu z výběhu se vám budou zdát trable menší. Důvodů může být více: přišli jste na způsob, jak se s tím poprat, vyčistili jste si hlavu od malých zádrhelů, odpočinuli jste si a máte více energie na boj všedních dní, věnovali jste čas sami sobě, došli jste k závěru, že ne všechno musíte řešit vy, občas se problém vyřeší sám, ale důležité je na to nespoléhat.

    Ať jste prokrastinátoři, nebo realizátoři svých cílů: Vyndejte ze skříně sportovní oblečení, obujte si maratonky a vzhůru za jiným úhlem pohledu, ztracenou vnitřní rovnováhou či jen čistou hlavou!

    Běhejte s čistou hlavou...

    ... na správnou techniku ale nezapomínejte. Spolehlivě vám v tom pomůže Škorpilova škola běhu. Stovky osvědčených rad, tipů a triků pořídíte se slevou na Knihy.iDNES.cz.

     

    Autor:


    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.