• Poradna

    Běžecká poradna

    Hoka One One - fly over the earth

    Na otázky odpovídá

    Vítek Kněžínek

    Vítek Kněžínek
    Spletitými cestami osudu jsem se skrze různá sportovní odvětví prokousal až k běhu, kterým žiji a který mě živí. Ne jako profesionálního atleta, ale jako konzultanta běžecké speciálky a právě tam se zrodila moje vášeň poznávat a zkoušet nejrůznější výstroj všeho druhu. Miluji pohyb po horách, ale i a hladkou silnici a když na běhání zrovna nemám náladu, snažím se objevovat další disciplíny, které by mohly běžcův život okořenit.

    Nejvíce se ptáte

    Ultra trail
    Dobrý den,

    Chtěl bych se zeptat jestli by jste mi doporučil nějakou knížku ohledně tréninku, stravy a vše kolem ultratrailu, nebo by jste mi poradil Vy na co se zaměřit atd., chtěl bych se tomu věnovat celý příští rok. A ještě bych se chtěl zeptat na to jak trénovat přes zimu, mam "hltat" km nebo trénink zaměřit něčemu jinému, jinak přes zimu plánuju hodně plavat a jezdit na veslařském trenažéru.
    Děkuji za odpověď.

    S pozdravem,
    Dominik. - otázka upravena poradcem
    Dominik
    Vítek Kněžínek
    Ahoj Dominiku, doporučuji si přečíst knížk uEat and Run od Scotta Jurka, která pěkně popisuje jeho zkušenosti s tím jaký trénink na ultra má největší smysl a že ne vždycky je to o kvantech naběhaných kilometrů. V českém prostředí pak stojí za pozornost Radek Brunner, nebo Zdeněk Kříž. Tréninky obou borců mají hlavu a patu a podle výsledků na světové scéně přináší i požadovaný efekt.

    Z nějakých základních rad můžu říct snad jen - udržovat co největší pravidelnost a vyvarovat se delším výpadkům. Čas od času dát výrazně delší běh, nebo výjezd na kole/skialpech ať si tělo zvykne na několikahodinovou zátěž. Důležitá je také pestrost, kdy trénink není jen o monotónním klusání, ale zařazovat by se měly i výběhy kopců, fartlek, nebo intervaly. Mě osobně se velmi osvědčila i jízda na koloběžce a přes zimu lehký silový trénink (jednou týdně by mělo stačit), aby si měl dostatečně zpevněný střed těla, který se ti bude hodit v prudkých výbězích i sebězích.

    Veslařský trenažer je parádní věc, ale pozor na techniku, která je naprosto zásadní, aby sis na něm neublížil a co se plavání týče - doplněk dobrý, ale nějaký velký přínos k běžeckému tréninku mít spíše nebude.

    Poslední věc se týká tréninku přes zimu - objemovému základu (neboli naběhání hromady kilometrů ve volnějšímu základu) se nevyhneš. Tady doporučuji načíst nějaké knížky o obecném vedení tréninku. To je totiž pořád stejné ať už trénuješ na ultra, nebo 5km na dráze. 
    Vítek

    Vítek 




    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.