• Otestovali jsme dynamickou adidasku, která posunuje světové rekordy

    Značka adidas je neodmyslitelně spojená s nejrychlejšími světovými časy na maratonu. Její boty mělo na nohou hned několik posledních světových rekordmanů, v drtivé většině případů se přitom jednalo o model Adizero Adios, jehož aktuální podoba nese označení Adios Boost 2.

    TEST: Adidas Adizero Adios 2 - velmi rychlá a zároveň pohodlná závodní bota na tvrdé povrchy. | foto: Vít Kněžínek, Rungo.cz

    Vše začalo v éře legendárního Haile Gebrselassieho, který v Berlíně roku 2008 v první generaci adiosek zaběhl jako první člověk v historii čas pod dvě hodiny a čtyři minuty. V té době však patřila tato bota díky nízké váze, minimálnímu tlumení a vysoké tuhosti k modelům určeným výhradně výkonnostním běžcům.

    Čtyři roky pomáhaly první adiosky nejen elitním běžcům v překonávání osobních i světových rekordů na vytrvaleckých distancích, než jsme se dočkali prvního vylepšení. Rok 2012 přinesl model Adios 2, který vzbudil velmi rozporuplné emoce. Na jednu stranu se jednalo o botu, která byla mnohem více otevřená širšímu spektru běžců, na stranu druhou ztratila druhá generace mnoho z dynamiky svého předchůdce.

    Fotogalerie

    Adios 2 oproti němu disponovaly výrazně vyšším tlumením, díky kterému je mohl na maraton obout i méně výkonnostní běžec. Zachovaný zůstal pro adidas typický střih těsně obepínající chodidlo a podešev s mikrovzorkem zajišťující takřka bezkonkurenční přilnavost na tvrdém podkladu. Zajímavá byla i životnost této verze, která u lehčích běžců dosáhla až na metu 800 kilometrů.

    Stejně jako první verze i ta druhá vydržela na trhu nezvykle dlouhou dobu. Osudným se jí stal až rok 2014, kdy neustála tlak nové tlumicí technologie Boost, která postupně zasáhla i do výkonnostní řady Adizero. Zrodily se tak nové boty Adios Boost, které potvrdily všeobecný vývoj adidasu směrem k rekreačním běžcům. Nové, na boostu postavené adiosky byly ještě o něco málo těžší a tlumenější než adiprenová varianta a rozšíření se dočkal i střih, aby vyhovoval širší škále chodidel.

    Opakoval se tak scénář z roku 2012, kdy provedené změny rozdělily příznivce této závodky na dva tábory. Rozšířil se počet rekreačních běžců využívajících stále vynikající dynamické vlastnosti Adiosu při útoku na osobní rekordy a snížil se počet elitních a výkonnostních běžců, kteří začali dávat přednost odlehčeným variantám, jako jsou Adizero Takumi Sen. Nutno podotknout, že se stále jednalo o botu, ve které byl Patrick Makau schopný posunout světový rekord na maratonu o další vteřiny.

    Další změny už tentokrát adidas aplikoval v obvyklém ročním cyklu. Zrodila se tak doposud nejaktuálnější podoba Adizero Adios Boost 2, která přináší oproti první boostové verzi několik drobných vylepšení.

    Adidas Adizero Adios Boost 2

    Silniční závodka na vzdálenosti 10 až 42 kilometrů.

    Hmotnost: 230 gramů

    Drop: 10 milimetrů

    Cena: 3 899,-

    Klady:

    • Vysoká dynamika při svižnějším tempu.
    • Pohodlné tlumení vhodné i na maratonské vzdálenosti.
    • Příjemný svršek a vysoká přilnavost.

    Zápory:

    • Střih vhodný spíše na užší tvar chodidla.
    • Na závodní botu vyšší váha i cena.

    Prakticky totožná zůstala podešev s kombinací mikrovzorku a směsi od Continentalu. Díky ní si Adiosy zachovávají jednu z nejlepších přilnavostí na asfaltu i dlažbě mezi všemi silničními závodními botami. Zcela beze změny zůstala mezipodešev s boostovou základnou vyztuženou pevnější adiprenovou obroučkou těsně pod chodidlem. Klíčovým prvkem je i nezvykle pevná torzní výztuha, která dělá Adios Adiosem. Díky tomuto prvku bota disponuje velmi vysokou dynamikou a umožňuje snadněji udržovat vysoké tempo.

    Nejzásadnější změny proběhly na svršku boty. Ten je nyní pravděpodobně nejširší, jaký kdy u Adiosu byl, a zároveň perfektně obepíná chodidlo v oblasti nártu a kolem paty. Stále se bavíme o botách značky adidas, takže střih bude užší než u většiny ostatních výrobců, ale tato bota se dá bez potíží využít, i pokud máte příčnou klenbu lehce širší. Změnil se i materiál svršku, který je pružnější a zároveň odolnější než u předchozí verze. Pozorovat lze i návrat ke kořenům, lepené švy a 3D potisk totiž opět nahradila tradiční šitá konstrukce.

    Pokud se na změny podíváme skrze řeč čísel, zjistíme, že hmotnost závodky je takřka neznatelně vyšší a pohybuje se těsně pod hranicí 230 gramů. Rozdíl mezi patou a špičkou je pak totožný a dosahuje 10 milimetrů.

    Adizero Adios Boost 2 je špičková maratonka vyznačující se obrovskou všestranností. Stále je to model držící světový nejrychlejší maratónský čas, zároveň je Adios bota, kterou využívá široké spektrum běžců na všech typech závodů od velkých městských běhů po lokální pouťáky.

    Autor pracuje jako konzultant běžecké speciálky Triexpert.



    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Otestovali jsme dynamickou adidasku, která posunuje světové rekordy

    P59e90t97r
    B23r75é36m
    Foto Já osobně mám první generaci těchto botek a jsem s nimi nad míru spokojen. Na silniční závody, tempové tréninky a na...
    J82o82s87e60f
    M89i72k14u57l97í34k
    Drahý, drahý, drahý. Jinak koupil jsem si Techfit boost vloni a naběhal jsem v nich asi 200 km a najednou koukám, že se...
    M12i76c88h73a25l
    H97r38a36b29e32c
    Foto nevím jak techfit, ale já mám glide boos, naběháno více než 1000km podrážka ja mírně oběhaná, ale stále funkční a vše...
    P95e42t86r
    H46a32r10a91n36t
    Foto Mám již 4 generaci Supernova Glide (z toho druhou s technologií boost). Na starších jsem naběhal okolo 2000km a ty boty...

    V diskusi je 9 příspěvků, poslední příspěvek 17. 8. 2015, 8:25

    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.