• Rozbor běžeckého stylu: sedící býk

    Patrik v tom "krásně" sedí. Tak dokonalý běžecký posed by dal nejspíš zabrat i zkušenému běžci, který by ho chtěl napodobit. To není však jediná chybka, kterou na video záznamu Patrik předvádí. Chválit nemůžu, i když je mi to líto, Patriku, je vidět, jak moc chceš.

    Ocenit ale musím neznámého kameramana, přesně takhle by totiž měly nahrávky vypadat, pěkně z blízka a co nejvíce z profilu. Teď už ale k běžeckému výkonu.

    Ty ruce!

    Věc první: co ta ručička, nebo spíše ručičky? Při běhu se nemá máchat dlaní dolů, jako by mě běh vůbec nezajímal, má být mírně sevřená, palec má směřovat nahoru.

    Noha sleduje ruku

    Výše popsaná závada postavení dlaní se projevuje nejmarkantněji ve chvíli, kdy se do toho Patrik pořádně opře, aby nám předvedl, jak umí sprint: došlap je naplocho, je to prostě úplně stejné plácnutí jako plácnutí Patrikovy dlaně směrem dolů.

    Výzva

    Pokud nám pošlete třicetivteřinový záznam běhu (natočte se z profilu a v jednom záběru), objasníme vám, co děláte dobře a v čem chybujete. Posílejte na redakce@rungo.cz, do předmětu napište STYL. Video budeme následně i s rozborem publikovat na Rungo.cz.

    Došlap příliš na špičku a zamrzlý kotník

    Patrik předvádí učebnicový příklad, jak to vypadá, když se člověk snaží naučit přirozený běžecký styl sám, podle textů, a neumí číst (odezírat) z pohyblivých obrázků. Nic nevnucuji, jen mi Patrik svým videem nahrál: někdy je dobré objednat si individuální lekci, rady se vstřebají snáze.

    Postavení či spíše zalomení těla

    Nejlépe je vidět doslova lukovité prohnutí těla v závěrečné sekvenci, kdy se Patrik snaží běžet co nejrychleji. Většinou se člověk, běží-li rychle, v ose srovná, u Patrika se však všechny chyby v jeho běžeckém stylu ještě prohloubily.

    Řekl bych, že Patrik chce až přespříliš moc běžet stylově správně – a právě to jej v úsilí stresuje. Moje první rada by tedy zněla: uvolnit se. Postav se rovně, pokrč jednu nohu v koleni a pak ji zase polož na zem. Udělej to párkrát za sebou, jen tohle, nic víc, žádná věda. Kromě toho máš jediný úkol, vnímat, jak se chodidlo dotýká povrchu, na němž stojí, nejprve svým středem a pak patou. Že noha dosedá k povrchu pod tělem, ne před ním, jako je to vidět na zaslaném videu.

    Pak se rozejdi, postupně přidávej na tempu, až se pomalu rozběhneš. Nohu se nesnaž nijak řídit, nechej ji dělat svou práci, tedy přesně ty pohyby, které dělala, když jen stála a ohýbala se v koleni. Pokud jde o střed těla, předsaď zadek, zpevni střed těla a nenechej ho sednout ani se zlomit v pase.

    To je vše, co je třeba udělat, chceš-li běžet přirozeně. Hodně zdaru!

    Miloš Škorpil je zakladatelem serveru bezeckaskola.cz a čestným šéfredaktorem Rungo.cz

    Autor:


    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Rozbor běžeckého stylu: sedící býk

    Někdy je to tak, že člověk ví, umí, má zkušenosti, ale bohužel je neumí vhodně předat. J
    J50a67n
    S56m61í31š22e31k
    Co prosím znamená "předsadit zadek"? Znamená to strčit pánev dopředu?
    T33o62m
    P28á55l15e24k
    Rozbory jsou super, ale to vaše přehnané titulování byste si mohli nechat až tu bude zase jiný režim: "Miloš...
    P17a79t98r84i27k
    Š76l64é57g60r
    Foto :D Díky Milošovi za opravu! A to jsem si myslel, že běhám lehce, ale ne efektivně. Musíte se prostě nechat natočit,...

    V diskusi je 18 příspěvků, poslední příspěvek 13. 4. 2014, 7:45



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.