• Rozbor běhu: dynamický styl, jemuž pomůže předsazení pánve

    Po technické stránce celkem vydařený běh, ale přesto zahrnuje několik chyb, které se týkají pohybu předloktí, náklonu trupu a dopadu. I tak se ale má běžec Pavel od čeho odrážet.

    Horní polovina těla je přirozeně uvolněná, stejně tak jako ramena a následně paže. Ruce pracují rytmicky v pohybu. Vzpřímená hlava a "daleký pohled" napomáhají vzpřímenému držení trupu, který působí příjemně uvolněným dojmem. Mohl by však být více nakloněn vpřed.

    Plusy a minusy

    Negativa

    • předloktí směřuje do stran před tělo - rotace

    • dopad na střední část chodidla

    • malý náklon trupu vpřed

    Pozitiva

    • celková dynamika běhu

    • velký rozsah pohybů bérce - zákop, předkopnutí

    • pružnost v odraze

    • odpovídající délka kroku

    • vzpřímené držení hlavy a trupu

    Drobnou chybkou, či spíše mírným odchýlením od jakéhosi "ideálu", jsou paže, které se v oblasti předloktí stáčí před tělo. To lze sledovat zejména při pohledu na běžce zepředu. Toho, aby se paže pohybovaly více v boční rovině běžcova těla, lze dosáhnout větším soustředěním se na tento cyklický pohyb a při nácviku správně prováděné série běžeckých cvičení, takzvané běžecké abecedy. Příčinou mohou být i mírně zkrácené prsní svaly.

    I přes to, že se jedná o mírnější intenzitu běhu, dodržuje Pavel poměrně svižný zákop s následným předkopnutím bérce vpřed. Přední noha si "jde" pro dynamický došlap a následný odraz. Délka kroku odpovídá intenzitě běhu a je ideální.

    Kdyby Pavel více předsadil pánev vpřed, bude to ideální poloha na velmi efektivní dopad a odraz přes špičku, který si s technikou a stylem běhu, který předvádí, může dovolit. Nyní je dopad rozložen na větší přední část chodidla-plosky.

    Při podrobnějším prozkoumání si můžeme povšimnout, že Pavel pokládá nohu mírně na vnější stranu chodidla – kotník a koleno rotují směrem ven. Hovoříme o takzvané mírné supinaci. Je dána zejména anatomicky, postavením kolen, kyčlí a typem vyšší klenby.

    Nelze to brát jako chybu, je to predispozičně daný běžecký fakt. Takový běžec by si jen měl dát pozor při výběru obuvi, případně je možná regulace ortopedickými vložkami na míru.

    Doporučená náprava

    • běžecká abeceda pod dohledem trenéra (důsledné držení paží a předloktí, odrazy přes špičku)
    • předsunutí pánve: posilování břišního svalstva a protahování bederní části zad
    • nácvik držení rukou: pravidelný strečink prsních svalů, využití holí na nordic-walking
    • pamatovat na mírný náklon trupu vpřed: možno též občasné využití holí na nordic walking

    Dušan Erbs

    Na závodní úrovni se věnuje atletice od sedmé třídy základní školy (od roku 1993), na výkonnostní úrovni pak od roku 1996. Vstoupil do týmu AC Pardubice, v němž působí dodnes. Soustředil se střední tratě a po opuštění dráhové atletiky se plně věnuje dlouhým krosovým či silničním tratím na pět až patnáct kilometrů.  Od roku 2003 je jeho druhým sportem canicross, je členem týmu SK Děti Severu.

    Je mistrem České republiky v krosu v rámci České obce sokolské, mistrem Evropy i světa v canicrossu a je trenérem atletiky.

    Dušan Erbs

    Dušan Erbs


    Autoři:


    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?




    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.