• Plavání je vhodný kompenzační sport pro běh

    Už to slyším: Proč potřebuji kompenzační sport? Nestačí, že běhám? Ve zkratce: nestačí. Běh jako jakýkoliv jiný sport nerovnoměrně zatěžuje určité svalové partie, proto je dobré najít si další pohybovou aktivitu. Ta vám bude napomáhat v regeneraci a vyrovnávat disbalance v těle.

    Vodě se nevyhýbat. Plavání je pro běžce ideální. | foto: archiv NikolyHavlíka

    Pro člověka je plavání stejně přirozený pohyb jako běh. Každé novorozeně umí plavat, i když to zhruba v prvním roce zapomeneme. Není to finančně náročný sport, není nutné řešit vybavení, protože plavky opravdu stačí. (Ne, trend minimalismu sem ještě nedorazil.)

    Všeobecně se plavání doporučuje na bolesti zad, kloubů a dýchací obtíže. To vše vaše běžecké tělo ocení. Přirozeně posílíte horní půlku těla, kterou běháním zanedbáváte, klouby si na chvíli odpočinou od neustálých otřesů, kotníky si uleví od neustálé křeče. A dýchání? Kdo z nás by nechtěl, aby se mu lépe dýchalo. Tlak vody na hrudní koš zapříčiní posilování dýchacích svalů (bránice, mezižeberního svalstva atd.).

    Jak začít? Existuje spousta přírodních koupališť, přesto bych především v těchto měsících doporučil bazén. Nejen kvůli teplotě, ale i pro určení vzdálenosti. Není nic příjemného zjistit, že vám docházejí síly a přitom jste ještě daleko od břehu.

    Trénink si rozdělte na kratší vzdálenosti, 50 až 100 metrů s dostatečným odpočinkem mezi.

    Jde-li o styl, je to trochu složitější. Oficiálně zná plavání jen čtyři způsoby: motýlek, znak, prsa a volný styl. Závodní plavání je jedním z nejtěžších sportů na zvládnutí techniky stylu. My tu však nejsme kvůli lámání rekordů, proto si můžeme vybrat svůj způsob v klidu.

    Na páteř je velmi vhodné plavání na zádech, kdy jdou ruce soupaž a nohy kopou prsové nohy (žábu). Samotná prsa radím neplavat s hlavou nad hladinou. Zaprvé je to velice namáhavé a zadruhé z toho bolí za krkem. Nebojte se namočit si hlavu a provádět výdech pod vodou. Pod vodou ostatně plavte určité úseky i tehdy, chcete-li se zlepšit v dýchání.

    V začátcích plavte asi 30 minut. Zbytek času věnujte regeneraci: horká sprcha pomůže, mnoho veřejných bazénů je dnes už vybaveno i párou nebo saunou. Dopřejte si zasloužený odpočinek a prohřejte si svaly.

    A ještě jedno upozornění: plavání je velice návykové. Postupem času se budete chtít zlepšovat a vypilovat styl, začnete si hrát s myšlenkou zkusit triatlon. Proč vlastně ne, ale v této fázi již potřebujete konzultace s trenérem, jeho rady oceníte především v otázkách techniky. Právě ta někdy představuje tenkou hranici mezi tím, zda si tento sport zamilujete, nebo ho zatratíte.

    Autoři: ,


    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Plavání je vhodný kompenzační sport pro běh

    K92r74i31s42t93ý46n96a
    V28o23t33r97u12b77c88o10v46á
    Já to měla naopak :-) po úraze (zlomený krční obratel) mi doktor doporučil plavání, vlastně jako jediný povolený sport....

    V diskusi je 1 příspěvek, poslední příspěvek 17. 2. 2014, 21:03

    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.