• Káva v pravou chvíli nakopne. Nebojte se ani čtyř šálků denně

    Povzbudí vás před závodem, bystří mozek a pomáhá s regenerací organismu. Jako doplněk pitného režimu si můžete dopřát až čtyři šálky kávy denně a vzdávat se oblíbeného nápoje nemusíte ani v případě, že právě kojíte.

    Káva povzbuzuje jen pokud ji nepijete příliš často | foto: Profimedia.cz

    Kofein obsažený v kávě zvyšuje výkonnost, pomáhá tělu se vzchopit a před sportovní aktivitou nabudí. Funguje jako legální doping. Z odborného hlediska je to alkaloid, který má příznivý vliv na centrální nervovou soustavu i srdeční činnost. Kofein zrychluje tep, uvolňuje hladké svalstvo, zvyšuje obsah mastných kyselin v oběhovém systému, rozšiřuje tepny a stimuluje oběhový i dýchací systém. Pro tyto vlastnosti bývá využíván i sportovci.

    „Káva neskutečně podporuje mozek,“ přikyvuje nutriční terapeutka Kristýna Báčová ze Světa zdraví. „Podle nejnovějších vědeckých poznatků se jí navíc nemusejí vzdávat ani kojící ženy. Bylo totiž prokázáno, že kofein se po požití kávy v mateřském mléce neprojevuje.“

    Nicméně pokud chceme, aby na nás kofein „fungoval“, nesmíme si na kávu příliš zvykat. Po třech čtyřech letech pravidelného pití si naše tělo zvykne a kofein už na nás nebude mít prakticky žádné z výše zmíněných účinků.

    Podle americké studie je ideální požít dávku kofeinu do hodiny před závodem nebo jinou důležitou sportovní akcí. Zhruba 40 minut je totiž doba, za kterou začne kofein v organismu optimálně působit.

    Neplatí, že čím více kofeinu do sebe dostanete, tím lépe vám to poběží. Ideální dávkou, kterou není třeba překračovat, je 6 miligramů kofeinu na kilogram tělesné váhy. Překročení dávky může u neotrlých jedinců způsobit rozrušení, úzkost a srdeční palpitaci. A to není nic, co bychom si před závodem přáli.

    S množstvím to nepřehánějte

    Stimulant, který dokáže být opravdu dobrým sluhou, umí být zlým pánem. Užíváním ve větším množství způsobuje závislost a stává se svým způsobem drogou. Jak už bylo zmíněno výše, účinky kofeinu se s jeho zvýšenou konzumací snižují. Člověk, který vypije tu a tam jedno espresso, pocítí po vypití šálku opadnutí únavy i příliv energie. Pokud ale vypijeme pravidelně šest šálků denně, vytvoříme si na kofein jistou rezistenci. Pokud cítíme, že nás káva už „nenakopává“ tolik, jako dříve, nemá smysl zvyšovat dávky do extrému, ale spíše si od kávy udělat pauzu.

    „Pokud už jste na kávu zvyklí, můžete vypít klidně až čtyři šálky denně,“ říká Kristýna Báčová. Doporučuje kvalitní čerstvě mletou kávu a je jedno, zda si dáme espresso nebo třeba filtrovanou kávu. Nedoporučuje naopak kávu rozpustnou nebo „českého turka“.

    Kdy kávu pít? Záleží, jak na vás káva působí. Úplný „začátečník“ by ji neměl pít navečer. Pokud jste však už zvyklí, šálek pár hodin před plánovaným usnutím vám spaní nerozhodí.

    Káva dehydratuje. Opravdu?

    Studie prokázala, že přiměřené pití kávy nemá nijak výrazné diuretické účinky. Pokud dodržujeme pitný režim (2 až 3 litry vody denně v závislosti na pohlaví, tělesné konstituci a tělesné aktivitě), nějaká ta káva nám rozhodně optimální hladinu tekutin v těle nerozhodí. Diuretické účinky kávy lze pozorovat u kávou naprosto nepolíbených jedinců nebo v případě, že to s množstvím lahodného nápoje přeženeme.

    Kávu bychom ale neměli počítat do celkového objemu vypitých nápojů (to ale koneckonců ani sladké limonády), ale brát ji jen jako jeho doplněk. „Pokud dodržujete pitný režim, kávy se rozhodně bát nemusíte – hladinu tekutin v těle vám nijak nenabourá,“ doplňuje Kristýna Báčová.

    Pro kontrolu pitného režimu není od věci si ke kávě nalít nebo objednat sklenici vody, která doplní tekutiny.

    Kofein najdete i jinde než v kávě

    I pro zaryté odpůrce kávové chuti existuje řešení. Pokud chcete účinky kofeinu vyzkoušet, ale do šálku kávy se nedonutíte, zkuste sáhnout po jiném kofeinovém nápoji. Čaj obsahuje v mnoha případech více kofeinu než káva. Látce v čaji se však pro poněkud odlišné chemické vlastnosti říká thein.

    Kvalitní sypaný černý čaj nebo částečně fermentovaný oolong může obsahovat 30 až 40 miligramů kofeinu (theinu) na šálek, zelený asi 25 až 30 miligramů. Bílý čaj nám dodá kolem 15 miligramů. Čaje ovocné kofein většinou neobsahují, nebo jen minimálně. Největší kofeinovou „bombou“ mezi nekávovými nápoji je nálev z yerba maté, který obsahuje 50 až 100 miligramů kofeinu. Nabízejí se i nápoje či pochoutky s příměsí guarany, což jsou plody jihoamerické rostliny paulinie nápojné, které obsahují až dvakrát více kofeinu než káva. Její účinky navíc podle některých studií působí až dvakrát déle.

    Co je lepší? „Záleží spíše na tom, co vám víc chutná. Já osobně dávám přednost kávě, ale pokud vám více chutnají jiné zmíněné nápoje s kofeinem, můžete je k předzávodnímu „energetickému nakopnutí“ použít také. Všechny mají podobné účinky, ale bohužel chybí studie, které by tyto nápoje porovnávaly,“ uzavírá Kristýna Báčová.

    Obsah kofeinu

    Espresso (asi 30 ml): 50–120 mg

    Instantní káva (2 dcl): 27–170 mg

    Filtrovaná káva (2 dcl): 95–200 mg

    Cola (3 dcl): 30–40 mg

    Běžný sáčkový čaj: 10–15 mg

    Hořká čokoláda: 20 mg

    Záleží i na tom, z jaké kávy je nápoj připraven. Zrna arabiky obsahují asi 1,5 procenta kofeinu, oproti tomu zrna robusty skoro dvojnásobek: 2,7 procenta.

    Záleží také, co si kdo pod kterým druhem nápoje představuje. Pokud „presso“ ošidíme, bude se obsah kofeinu blížit nižší hranici, pokud ho naopak bereme jako dvojité ristretto, může dávka kofeinu v šálku překročit 200 mg.

    Mýtem je tvrzení, že silněji pražená káva obsahuje méně kofeinu. Není to pravda – množství kofeinu, které se ztrácí pražením, je naprosto zanedbatelné.

    Přijďte si proběhnout Afriku, tropy i indiánskou vesnici

    Craft RUNGO běh brněnskou zoo

    Craft RUNGO běh brněnskou zoo
    Craft RUNGO běh brněnskou zoo
    Craft RUNGO běh brněnskou zoo

    Medvěd dohlédne na výdej startovních balíčků s unikátním tričkem, tygr pomůže s rozcvičkou a klokani vám budou fandit. Pojďte si v této unikátní atmosféře proběhnout nádherné prostředí brněnské zoo v dalším běhu ze seriálu Craft RUNGO závodů a v cíli se kromě domácího občerstvení zakousněte do perníkové medaile. Kapacita závodu je omezena!

    Sobota 17.9.2016, trať 7 kilometrů
    Více informací: Propozice - Registrace - Facebook



    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Káva v pravou chvíli nakopne. Nebojte se ani čtyř šálků denně

    Mě by teda fakt zajímalo, kjdyž se nedá káva ani slazené nápoje započítávat do pitného režimu, kam se ta tekutina z...
    T38i93b61o40r
    M10a93s42n48ý
    Kterápak asi korporace si tento článek zaplatila?
    O58l95d47ř65i39c66h
    J22a62n80e63č78e91k
    Proč? Nemyslím. Co se tam píše se nijak markantně neliší od toho, co už jsem slyšel tisíckrát.
    L78u56c89i40e
    L97i45c86h58n14o61v31s22k87á
    Zajímaly by mě ty vědecké poznatky, podle nichž se kofein neprojevuje v mateřském mléce. ..Jinak si myslím, že jde o...

    V diskusi je 8 příspěvků, poslední příspěvek 29. 6. 2016, 21:22

    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.