• Jak se rodí běžecká bota? Ptali jsme se vývojářů

    Novinka střídá novinku neuvěřitelnou rychlostí, ale jak se taková běžecká bota vlastně vyvíjí? Měli jsme výjimečnou příležitost popovídat si s vývojáři z adidasu a zjistit pro vás, jak se rodí boty, ve kterých každý den běháte.

    Jak se rodí běžecká bota? Adidas ultra boost rozebraný na atomy. | foto: Vít Kněžínek, Rungo.cz

    V letošním roce se výrobci opravdu snaží a jedna revoluční novinka střídá druhou. Hned v lednu přišel adidas s velkolepě uvedeným modelem Ultra Boost, od kterého si slibuje velký úspěch. Jen pár dní nato se v centru New Yorku pochlubila se svou novinkou Puma a prozatím poslední na řadu přišel Reebok s oživením legendárního vzduchového systému Pump. Jak se ale tvoří novinky, které jsou zbrusu nové od podrážek až ke tkaničkám? Měli jsme možnost popovídat si s vývojáři z adidasu o tom, jak probíhá vývoj nové běžecké boty.

    Ať už se jedná o vývoj radikálně revoluční, nebo pozvolně evoluční, postup při návrhu běžeckých bot je vždy obdobný. Každý produkt obsahuje velké množství prvků, které je potřeba otestovat a upravit tak, aby byly použitelné nejen v laboratorních podmínkách, ale i v praxi.

    Každá větší značka má k dispozici obrovské vývojové centrum a množství elitních atletů i hobby běžců, kteří se přímo i nepřímo na vývoji každé novinky podílejí. I tak ale zpravidla trvá tvorba každého nového modelu několik let, než je možné ho vypustit na trh.

    Na začátku je vždy nápad a nový materiál, který je potřeba implementovat. Tento proces je poměrně náročný, protože běžecká bota během svého života dostává pořádně do těla a její vlastnosti by se v průběhu používání měly měnit co nejméně i přes veliký tlak, který je na ně kladený.

    Klíčové pro vývoj je rozdělení boty na tři části - podrážka, tlumení a svršek. Každá z těchto částí pak prochází složitým kolečkem změn a nových začátků, než je možné přejít do dalšího stádia.

    Vzhledem k tomu, že u nových modelů nemají vývojáři z čeho vycházet, je potřeba použít k postupnému ladění starší zavedené produkty. Ty se vybírají podle přesně daných požadavků a ve výsledku tak máme tři zcela rozlišné boty, z nichž každá nese jednu část připravované novinky.

    U podrážek se testuje především přilnavost použité gumy v porovnání s odolností proti opotřebení. Tyto faktory ovlivňuje nejen tvrdost směsi, ale i její barva a další proměnné. Mezipodešev musí především kvalitně tlumit, reagovat na případné terénní nerovnosti a i tady je velmi důležitá životnost a tvarová stálost. Svršek musí příjemně obepínat chodidlo a největším oříškem pro vývojáře je odstranění všech kritických míst v ohybech boty, ve kterých by se textilie mohla párat.

    Například u nového modelu adidas Ultra Boost se použitý pletený svršek testoval na závodce Adizero Adios, která se nejvíce blížila potřebným požadavkům. Podrážka i mezipodešev se pro změnu testovaly na odlišných botách.

    Teprve až se celá část pečlivě odladí, je možné spojit ji s další a znovu je testovat, tentokrát už dohromady. Finální spojení všech tří částí do zbrusu nového modelu je až pomyslnou třešničkou na dortu.

    Ani tady ale práce nekončí a všechny části spojené v jeden celek je potřeba ještě ve finále doladit tak, aby fungovaly při běžném použití tak, jak se od nich očekává.

    Autor pracuje jako konzultant běžecké speciálky Triexpert



    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Jak se rodí běžecká bota? Ptali jsme se vývojářů

    B93o75h89d39a74n
    M96a35r86e69k
    Já bych raději uvítal článek o tom, jak výrobci ladí omezenou životnost bot, aby jsme museli kažkou sezónu kupovat nové...
    V49í86t43e80k
    K29n98ě11ž46í23n70e30k
    Foto Nějaký konkrétní příklad výrobců dodávajících do ČR "omezený levný a výběhový sortiment"? Tohle je otázka...
    J23i16ř53í
    K47r46a73m59p70l
    myslel jsem, že atomy vypadají jinak
    "Tyto faktory ovlivňuje nejen tvrdost směsi, ale i její barva a další proměnné"Může mi prosím někdo vysvětlit...

    V diskusi je 7 příspěvků, poslední příspěvek 23. 3. 2015, 11:30

    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.