• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Kolaps při závodě. Moje žena měla natrénováno, přesto skončila na JIP

    Toto je varování všem běžcům, kteří si myslí, že jim se to stát nemůže. Nadcházející kolaps organismu při horkém počasí podle pocitu jednoduše nepoznáte. Výsledkem je nejen pobyt v nemocnici a několikadenní rekonvalescence, ale i starost vašich blízkých.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    A92d29a89m 20Č45a71b75l71a 1169532130433

    Rozvrat mineralniho hospodareni? Spolu s popisem to zni na hyponatremii, dusledek nadmerneho piti. Skoda, ze autor nedodal laboratorni vysledky, hned by bylo jasneji o pricine.

    0/0
    24.8.2016 17:00

    L65a47d65a 53N72o79v43a79k 4672793567

    běh je prostě dost divnej sport....

    +2/−2
    28.7.2016 23:28

    P75e89t84r 82Z91d35e41n94ě47k 2764379944

    Jsem podle lékařů polymorbidní pacient. Moje diabetoložka mi říká: ano, chodit hodně, ale v těchto vedrech jen hodně brzy ráno a přes den se držet v klidu a ve stínu, nejlépe doma. Snažím se to dodržovat, není o co stát. I hodně trénovaní a mladší než ta paní mívají kolikrát velké potíže.

    0/0
    27.7.2016 17:33

    M40i89l41o66š 89H97l53a97v10á90č 9353221727664

    Letos jsme měli podobný problém s půlmaratonem v Brně. Taky spousta lidí přecenila své možnosti, podcenili pitný režim, protože v den závodu, přesto, že to bylo v dubnu se udělalo mimořádné teplo. Nedá se říci, že měli někteří málo natrénováno (možná ano), ale největší problém byla rychlá změna počasí a nezkušenost jednotlivých závodníků a přecenění vlastních možností. To ale je a bude asi normální u všech podobných závodů, vyloučit se to dá těžko, ale myslím, že všichni, kteří takto běhají dělají dobře a jde jen o to vychytat tu mezní normu, kde je nutné nepřekročit svoje možnosti! Na našich závodech vidím i sedmdesátníky a jsou naprosto skvělí. Osobně si myslím, že kdyby neběhali, tak už někde jen leží ve zdravotnických zařízeních! Takže ke kolapsu dojít může, ale jsou to většinou výjimky a snad nedojde k nejhoršímu. I zmíněný Dan Orálek má svoje problémy a na kapačkách je dost často, ale určitě nepřestane běhat, jen možná v dohledné době trošku zvolní! Já všem běžcům držím palce a ať jim běhání vydrží co nejdéle, včetně mé ženy a dcer!

    0/0
    24.7.2016 1:50

    M69a13g77d64a40l90e35n49a 43H43r55o85n91o78v79s21k17á 3940872194699

    Chyba vůbec je, v takovém vedru běžet. Manžel v běhu závodí do 25 st., na kole do 30. A má recht... Já v takovém horku odmítám nechat vystoupat tep nad vytrvalostní pásmo, snad jen chvilkově.

    0/−2
    23.7.2016 3:38

    J23a82n 47P76o89l69a35n58s74k97ý 4592707293681

    Dříve jsem psal, že nechápu, proč lidé jezdí na kole. Nějaký čas jsem využíval jak auta, tak běhu. Nyní? Nechápu proč jsem běhal - přiznejme si jednu věc.. Je to náročné a to nejen na tep.. Je to náročné hlavně pro kosti a klouby. Pokud člověku nezáleží na jeho zdraví pak ok. Ale musí počítat s tím, že to tělo huntuje a v padesáti bude rád, že se zvedne ze záchodu. V současnosti najíždím okolo 7-8 tisíc ročně na kole. Ano i zde jsou rizika. Ale znám spoustu starších pánů, třeba i šedesáti letých, kteří jsou schopni jet stejně rychle jako já. Kolik znáte běžců v tomto věku, kteří toho jsou schopni - kteří vůbec jsou schopni běhat a přirozeně chodit? Vrcholem všeho jsou tlouštíci běhající po asfaltových stezkách od Bráníku do Modřan - uvědomuje si vůbec někdo z nich - co vlastně dělá? A proč někdo z Vás, co běhá pravidelně něco neřeknete - ten člověk si ničí tělo 10x rychleji než ten, který běhá pravidelně a hlavně bez 25 kilového pytle na zádech. :-/ Buďte ohleduplní nejen k sobě, ale i k ostatním a dejte těmto lidem jasně vědět - co dělají. Já už jsem pár známých co takto chtěli zhubnout velmi rychle odradil. Pokud jste tlustej a štve Vás to, tak mažte pro kolo a nejdříve alespoň tak kila snižte na nějakou únosnou hranici - a jestli i po té budete toužit po běhání, tak běhejte.. ;-)

    +2/−6
    21.7.2016 11:23

    P71e91t69r 21K96a14ň14o49v97s32k44ý 1214602287309

    > Kolik znáte běžců v tomto věku, kteří toho jsou schopni - kteří vůbec jsou

    > schopni běhat a přirozeně chodit?

    Takových znám hodně. :-) A i proto nesouhlasím ani s tím, co píšete pár vět předtím, tedy že běhání huntuje tělo a v padesáti běžec bude rád, že se zvedne ze záchodu. Kondice a zdraví některých běžeckých veteránů jsou obdivuhodné.

    +4/0
    21.7.2016 23:26

    P79e27t26r 83P56e98c89h93e26k 2638119653244

    Také znám hodně běžců přes 60 let a běhají pořád dobře....

    +2/−1
    25.7.2016 12:52

    T83o67m56á35š 31K59r21a48u25s 6356756224

    Běžně běhám s lidmi kolem 75 let a stále zvládají tempo 6min/km. Tak myslím že ze záchodu vstanou vpohodě.

    +1/0
    1.8.2016 12:21

    J65a18r42d49a 53Š54m57í73d 3399548271429

    o hubnutí toho moc nevíte. Chůze a potažmo běh je nejpřirozenější pohyb pro člověka a pro hubnutí i nejlepší. Pokud tedy někdo začne běhat a upraví jídelníček, tak ten váš batoh shodí celkem rychle....

    +2/0
    26.7.2016 12:26

    J54o44s22e71f 11N74o94v43a12k 5488352236648

    Ano a ne. Stopadesátikilovej tlouštík by běhat neměl, jen rychle chodit, jinak by si odpravil kolena a kyčle...

    0/0
    2.8.2016 7:38

    Š86t84ě39p68á18n 40S12e89k18a44n43i81n61a 2769194554185

    Možná stačilo jen napsat: Nedala to. .. a zapít to ledovým čajem?

    +1/−4
    15.7.2016 13:07

    A49n54t22o39n92í75n 24S98e75b23e59r80a 7773628690179

    Běhání je dost drastický sport, hlavně pro amatéry, do toho bych nešel.....

    Jsou o dost více příjemnější a mírnější sporty.

    0/0
    15.7.2016 12:06

    J35a88n 67C71o43n69s45t85a39n63t36i76n 1382291233270

    v diskuzi už vše podstatné padlo, tak jen můj postřeh (běhám olomoucké půlmaratony pravidelně). letošní půlmaraton v Olomouci a zlepšení osobáku je čistokrevný oxymorón. v každém mailu, na facebooku a v tištěných materiálech to na běžce přímo řvalo, že je třeba k tomu letos přistoupit zcela zodpovědně a překonávání osobáku odložit na jindy. vždyť horko bylo i těm keňanům! z Olomouce jsme odjížděli autem cca o půlnoci a na tachometru byl údaj 28 stupňů celsia. na většinu kolapsů podle mě zadělal jeden brzký úsek, který byl táhlý, mírně do kopce a naprostá rovina, ale hlavně přímo naproti slunci, před kterým se na tom úseku nedalo schovat. počítal jsem kolapsy, kolem kterých jsem já běžel, bylo jich 28. ale to zásadní chci napsat jako dlouhodobou zkušenost hobby běžce. PODLE MĚ je jeden z nejzásadnějších problémů ta SPECIÁLNÍ PŘÍPRAVA na závod. člověk si celý rok v poklidu jede ten svůj režim, tělo je na něj zvyklé a pak si přečte nějaký chytrolínský článek o tom, co vše je nutné těsně před závodem udělat, sníst, vypít atd. naprostá šílenost a jednou se to i mně velmi vymstilo. takže velmi zjednodušeně: nestresujte tělo neobvyklostmi (či nezavedenostmi) těsně před během (nerad tomu říkám závod, páč já se tam chodím proběhnout a ne závodit) a případný osobák ve 44 letech hobby běhání je iracionální sám o sobě, pokud je jediným cílem. osobáku nechte volný průběh, buď to přijde, nebo ne. a poslední věc: vyhoďte všechny ty měřiče, pípátka a jiné hovadiny, taky jsem jimi byl ještě před několika lety "ověšen", ale bez nich je to fakt paráda! ;-D

    +2/−1
    14.7.2016 9:36

    O33n56d40ř84e68j 51R57a91i62s 3538193644878

    Při tepu 190 už není člověk schopen ani mluvit. Zdravé tempo a tudíž i zdravý běh je do té doby dokud běžec dokáže s kolegou mluvit o běžných věcech souvislými větami. Není potřeba žádný pulsmetr. Jakmile člověk není schopen mluvit je puls nad 150 a to není zdravé pro nikoho, ani pro super běžce, oni jsou pouze více trénování ale tělo tak jako tak dostavá zabrat. Vše by se mělo dělat s rozumem a pro radost a né někomu něco dokazovat a nebo se obětovat pro tým. No nic hlavně že to dobře dopadlo, poučení pro příště. Od doby co jsem málem skolaboval na Xteře jsem si řekl chlapečku přibrzdi, není kam se hnát, nic ti neuteče.

    +1/−5
    14.7.2016 8:46

    T40o36m65á80š 22K54r51a30u87s 6456156834

    Značně amatérsky a zjenodušeně pojaté vysvětlení. To že je někdo zvyklý běhat ve vyšších tepových frekvencích neznamená že se zajíká nedostakem kyslíku.

    0/0
    1.8.2016 12:19

    Z75d52e62n22ě87k 31S47e93i46d63l 9537161389314

    Přidám svoji zkušenost, běžel jsem tenhle závod taky, můj první půlmaraton v životě. Jsem jenom hobík, 44 let, ale v dobré kondici, také jsem nic nepodcenil, chystal jsem se na to poctivě v podstatě 9 měsíců (běhám už ale roky, kromě jiných sportů), měl jsem dostatečně naběháno, hydratováno, odpočato, nechtěl jsem lámat rekordy, říkal jsem si, že to půjdu pro radost na pohodu v čase kolem 1:55, v tempu, ve kterém běžně chodím 15km+ výběhy.

    Jo pane, první 4km tepovka 190-200, přitom hodně nad zamýšleným tempem (v tom davu po startu fakt nešlo běžet svoje), přičítal jsem to nezkušenosti, nervozitě, tak jsem postupně ubíral z tempa, až jsem byl vysoko nad 6min/km, což už pro mě není běh, ale nelepšilo se to, vůbec jsem to nechápal. A na osmém km bylo vymalováno! Původní cíl se postupně měnil na "aspoň to dokončit", poslední dva kilometry byly totální peklo, z těch si toho moc nepamatuju, jenom že kolem lidi padali jako hrušky. Naštěstí jsem měl dost rozumu, uvědomil si hrozící průser a zavčasu vzdal ambici na jakýkoliv čas (skončil jsem někde na 2:12), jinak jsem přesvědčený, že by to opravdu hodně špatně dopadlo. I tak jsem byl v cíli totálně mimo, žaludeční problémy, naprostá dehydratace, dvě hodiny po doběhu musela žena vzít taxík, jinak bych nedošel domů, tak mi bylo špatně. A ještě v tu dobu byly stany zdravotníků pořád plné lidí na kapačkách, tomu jsem se naštěstí vyhnul.

    Jak říkám, byl to můj první "ostrý" půlmaraton, pořád jsem potom přemýšlel, co jsem udělal blbě, že to takhle dopadlo, hledal jsem chybu u sebe, že jsem prostě amatér, byl to můj první závod a něco jsem strašně zmatlal. Ale takhle s odstupem mi došlo, jak extrémní to bylo počasí (horko/vlhost), kolik lidí tam zkolabovalo, a mladších a vyběhanějších než já, takže teď jsem upřímně rád, že jsem to vůbec dal a hlavně ve zdraví přežil.

    Tenhle závod a zážitek byl opravdu extrémní, nic težšího jsem si pro svůj první půlmaraton asi nemohl přát, smekám před všemi, co ho dokončili, bez ohledu na čas...

    +1/0
    13.7.2016 2:29

    J66a46n 19C78o79n25s36t31a51n33t98i21n 1572171673740

    blbě jste neudělal nic, buďte v klidu, byl to fakt extrém a vyhráli ho všichni, kdo ho bez jakýchkoliv následků dokončili (případně brzy a rozumně vzdali). on to je totiž ve skutečnosti závod pro cca 200 běžců, pro ostatní by to měla být společenská událost, pro mě tedy je a byla ;-D

    +3/0
    14.7.2016 9:41

    R13a68d93e78k 83H74o15d38a50ň 9656877261923

    Buď si realisticky přiznáte, že jste chybu udělal v tom, že jste přepálil první 4 km a vše ostatní byl důsledek. A uděláte něco proto, aby se situace neopakovala, protože dle popisu jste na konci byl zralý skončit ve špitále.

    Nebo se k tomu postavíte tak jak píšete v třetím odstavci (tedy "vlastně na tom byla spousta lidí hůř, tak je to v pohodě"), vezmete to tak že jste vlastně vítěz. A pak dříve nebo skončíte jak žena autora článku.

    0/0
    14.7.2016 12:59

    T92o72m21á74š 82K33r84a83u77s 6656346674

    na Věk 44 se mi ale zdá dosažení tepu 200 téměř nemožné. Hranici bych viděl max na těch 185 či nepatrně víc,ale hádat se nechci. Jen mi to přijde divné.

    0/0
    1.8.2016 12:28

    Michal Štajnrt

    Tak jsem se zpožděním pročetl diskusi a podle mne nezaznělo to hlavní. Podmínky vysoká teplota + vysoká vlhkost snižují schopnost lidského těla odvádět teplo odparem. Takže spousta lidí vůbec nemůže dosáhnout svého normálního maxima, protože se dříve přehřejí. Podle popisu článku všechno sedí na klasické přehřátí - úpal, včetně toho, že když se to pořádně rozjede, tak i po snížení teploty je člověku bídně dál.

    Tady nepomůže dostatečná hydratace, která je sice důležitá, ale před kolapsem v těchto podmínkách vůbec neochrání, protože odvod tepla je zhoršen čistě fyzikálně(kolabující afričtí běžci - v Keni je suché horko, které umožňuje odpar).

    Ještě než přehřátý člověk zkolabuje, obvykle má o dost zhoršený úsudek, takže ignoruje např vysoké pulsy, respektive ho nenapadne je zkontrolovat a nemusí vnímat fyzické příznaky toho že začíná být opravdu zle.

    Co se s tím dá dělat. Především je potřeba umět takové podmínky rozpoznat a přizpůsobit se. Pokud je možnost se nějak chladit zevně využít to. Pokud běžec nemá natrénováno v takovém pralesním počasí a tím neví, kolik si může dovolit, nezbyde mu, než znatelně snížit tempo třeba na 80% pečlivě se sledovat a po prvních pár kilometrech tempo zkorigovat na jednu či druhou stranu.

    +3/0
    11.7.2016 19:44

    Michal Štajnrt

    Trochu se zpožděním jsem pročetl diskusi. A nezaznělo to hlavní. Podmínky vysoká vlhkost+vysoká teplota výrazně snižují schopnost organismu odvádět teplo odparem. V podstatě spousta lidí nedokáže dosáhnout svého maxima, protože se dřív přehřejí. Podle popisu všechno sedí na klasické přehřátí - úpal, včetně toho, že i když se člověk nakonec nějak zase dostane na bezpečnou teplotu, je mu často bídně dál.

    Dostatečná hydratace je sice nezbytná věc, ale v takových podmínkách naprosto neochrání před kolapsem, protože odvod tepla z těla je snížený čistě fyzikálně( kolabující afričtí běžci, v Keni bývá suché horko, které umožňuje odpar)

    A samozřejmě než postižený zkolabuje, dojde u něho ke zhoršení úsudku, takže bude ignorovat vysoké pulsy z hodinek a první příznaky toho, že je opravdu zle.

    Jediné co se dá dělat, je umět takové podmínky rozpoznat. A buď mít dopředu vyzkoušené, jaké tempo v nich běžec vydrží, nebo preventivně znatelně snížit tempo třeba na 80%, bedlivě se sledovat a případně tempo zkorigovat na jednu či druhou stranu.

    0/0
    11.7.2016 19:32

    Marek Friedl

    Při teplotě vyšší než 27 C by se vůbec neměl závod běžet. Toto je vina organizátorů. Minimálně by měli učasníky důrazně varovat, že jsou to extrémní podmínky a mají to běžet jen symbolicky. Jestli nikdo neumřel, tak můžou mluvit o štěstí.

    +3/−4
    11.7.2016 12:36

    Z30d21e87n87ě19k 89S86e77i87d50l 9467441519814

    Organizátoři varovali, opakovaně před startem hlásili, že jsou extrémní podmínky a že lidi nemají blbnout. Jenže ty podmínky byly opravdu extrémní, a to je hodně hodně hodně slabé slovo!!!

    +3/0
    13.7.2016 1:43

    F70r14a50n39t59i47š15e57k 40M36í98č81e34k 1442890292

    Organizátoři účastníky varovali a to dokonce opakovaně a přikládali informace ohledně pitného režimu. Chápu, že podmínky byly etrémní, na druhou stranu se na světě běhá spousta závodů v daleko extrémnějších podmínkách. Vždy je na zvážení organízátorů, zdali se závod bude konat či ne.

    0/0
    22.7.2016 0:55

    V90á37c54l25a34v 83Š27u62b77r77t 9367163248837

    No jestli kolabovali i Afričani, tak se ten závod neměl především vůbec konat! Všichni tu hodnotí tento jednotlivý příběh a co paní udělala, nebo neudělala špatně, ale jaksi opomíjí, že podobné problémy měly desítky běžčů...

    +2/0
    9.7.2016 21:10

    F70r37a47n80t12i22š72e25k 94S18u12k25e62n57í60k 3195178626437

    Je mi 67. Běhám od roku 1980 a mám 35 maratonů, většinou v 80. létech min. století. Začal jsem na 3:01:19 a končil na 2:38:48. V té době se půlmaratóny tolik neběhaly, spíše 25 (1:31) a 20 (1:10). Podle přepočtu bych měl dát půlmaraton v r.1991, kdy jsem běžel své maximum dát za 1:16. Veškerá příprava byla zaměřena na vytrvalost, úseky sporadicky, když už tak 3 x 5 km po 18:10, nebo 6-10 x km po 3:30. V té době (bylo mi 42) jsem běhal 100-140 km týdně tempem od 4:30 do 5:00. Vše v pohodě, bez kolapsů a to i na Povážském maratonu (2:59) v roce 1982, který byl pověstný horkým počasím.

    Dnes už závodím jen 1 za rok a to půlmaraton. Teď to běhám okolo 1:45 až 1:55 podle situace. Měsíčně naběhám okolo 230-250 km. Musím. Je to závislost a nejlépe se cítím po 15-20km, které dávám co druhý den. Přesto se nevyhnu problémům se zadními stehenními svaly, které mě cca 1 za rok na zhruba 3 týdny vyřadí z tréninku. Pak plavu, jezdím na kole (zajímavé je, že na kole mne nic neomezuje) a zkouším znovu běhat a když už mne nic nebolí, tak zase přejdu na běh.

    Myslím si, že základem formy je vytrvalost a příprava organizmu na delší rovnoměrnou zátěž. Tu získáváme delším pomalejším běhen v aerobním režimu. Myslím si, že na půlmaraton je třeba v přípravě naběhat okolo minimálně 60 km týdně a na maraton okolo 100 km týdně. Pak nás nemůže horké počasí překvapit pokud zvolníme a řádně doplňujeme tekutiny. Po 40 km týdně, pokud neděláme ještě nějakou jinou aerobní aktivitu se nemůžeme divit, že můžeme zkolabovat. Organizmus není adaptován dostatečně a reaguje kolapsem. To je celé.

    +4/0
    7.7.2016 14:32

    G97e31o55r16g96e 66B46u29r32i75a80n 3688771513259

    Docela by mne zajimal duvod, proc jste dal 2x minus Adrienu Sehnalovi na jeho prispevky. Pokud to tedy nejaky duvod vubec melo.

    0/0
    11.7.2016 14:23

    J51a38n 54Š85e63s86t17á27k 3228589169324

    teda to je pěknej masakr, to měla být hlavní zpráva dne, a ne až teď to sem dát jako takový až nenápadný upozornění...

    +1/0
    7.7.2016 11:44

    R68a63d15e26k 68H29o53d80a85ň 9486807411833

    Trochu mě zaráží rozpory v článku:

    1) 40 km týdně určitě na půlmaraton stačí (zvlášť když v plánu byla jen půlka)

    2) v 44 letech bych ale při tom tréninku čekal výsledek spíše kolem 1.50-1.55, s ohledem na teploty bych to pak posunul spíš na "pod 2.00"

    3) jenže to by odpovídalo času na kilometr spíše k 5:40-5:45 min/km, nikoli "bezpečně pod 5" což vypadá na tempo tak o 50-60 sekund rychlejším, navíc o kus dál se píše že těch 10 km k předávce dala "pod 50", a to si ještě cestou "lehla"

    4) a pak, a to hlavně, ty tepy. Přece pokud běžím s tepovkou, tak musím vědět kde mám zhruba limity, a běžet čtvrt hodiny na 190ti tepech se špičkama k 200, to je přece úlet

    Já samozřejmě chápu že na těch "masovkách" je to těžký. Padne startovní výstřel, každý s pocitem "běžím jak laň" za hudby "Eye of the Tiger" vyletí jak kdyby trénoval 7krát týdně s Keňany, a strhne to často i lidi co by mohli mít rozum a natrénováno mají. Ale přece když trénuju pár hodin týdně, stejně vím že ambice "na bednu" nemám, a riskovat zdraví kvůli pár minutám? Navíc když už si člověk pořídí i měřák tepu (pokud by náhodou sám nevnímal že je jako fakt uvařený), a stejně se uvaří?

    Trochu mi to připomíná dramatické články po památném Nike "We Run Prague" tuším 2011, kde od sedmého kilometru vypadal chodník jak ubytovna, tělo na těle... samozřejmě možná vaši ženu podceňuji, ale při 40 km týdně u ženy ve věku 44 let (nebo to byl vtip) tempo "s rezervou" pod 5 připadá dost brutální i kdyby bylo ten den 20 stupňů.

    +10/0
    7.7.2016 10:38

    P45a74v52e91l 29B37a42b46ě21r41á18d 5803614759780

    Mám ten dojem, že paní na dané podmínky a na tempo, které zvolila, zkrátka natrénováno neměla!!

    +2/0
    5.7.2016 23:41
    Foto

    V20l24a38d93i48m59í23r 60Č68e70r63m10á58k 7968438642882

    Já běhávám 3-4 krát týdně 12-16km a na žádné závody jsem si ještě netroufl,ale někteří rádoby běžci se chtějí jenom ukázat před kamarády jací jsou frajéři!

    A ta paní měla naběháno dost,ale to horko je prostě zrádné a múže se to stát úplně každému!

    +1/−4
    5.7.2016 19:51

    J73o54s78e51f 41S73o30j38k78a 3890315522725

    Nedávno tady pan Pešava v rozhovoru uváděl že měl 500 hodin tréninku + 200 hodin regenerace. Půlmaraton zaběhl za 1:01:31. Za kolik ho máte vy, když trénujete 600 hodin? On je trénink a Trénink. Já odběhám v průměru cca 35km/týden. Závodím tak čtyřikrát za sezónu poslední tři roky. Před tím dlouho nic. Přesto myslím, že jsem jako rekreační běžec docela kvalitně připraven - mám rekord na 1/2maraton 1:28, v olomouci za 1:34, protože jsem musel zvolnit kvůli horku.

    Není to jen o odběhaných km nebo hodinách, ale o životním stylu a množství aktivit, které děláte a to jsme se o paní nedočetli. Pokud někdo vede aktivní životní styl a k tomu naběhá 40km/ týdně a trénuje i něco jiného, může být na tom mnohem lépe, než někdo kdo sedí celý den u počítače a odběhá 600 hodin za rok. Myslím, že mých 35km týdně úplně na účast na závodech stačí. Sice nevyhraju, ale zaběhám si.

    Paní navíc neběžela půlmaraton. Souhlasím, že nedokázala přečíst signály svého těla a přizpůsobit tomu závod. Tady příprava chyběla, ovšem větší objem by to nevyřešil - tady je potřeba odběhat intenzity podobné závodní. Hodně lidí má totiž zkreslené představy a když v pohodě zaběhnou desítku v tréninku za 50 se suchým trikem mají pocit, že kdyby zabrali dají to třeba za 40, nebo 45, ale tak to nemusí fungovat.

    Je tu ovšem druhý možný výklad, že se vědomě rozhodla jít za každou cenu na plno nez ohledu na důsledky. Pak je to hloupost a nebo obdivuhodná zarputilost, záleží jak se na to díváte.

    0/0
    3.7.2016 21:37

    P18e87t66r 76K11a75ň34o51v47s44k84ý 1614912337579

    Trochu tu paní chápu. Mám teď za sebou už stovky závodů, ale když si přečtu své poznámky z prvních dvou, tak jsem neměl moc daleko od toho, abych dopadl podobně, na prvním na 11,3 km jsem se po doběhu cítil dost blbě, na druhém, při desítce na dráze při slunečném počasí a teplotě cca. 30 stupňů jsem naštěstí po pocitech úžehu po 5 km vzdal. Prostě pokud člověk nemá dostatek zkušeností, tak nedokáže dobře odhadnout, jaké jsou jeho možnosti a třeba ani to, jaký je vliv horka. Naopak, pokud má člověk za sebou stovky závodů, jako jsem já, nebo je Adrien, tak lze i ve špatných podmínkách odběhnout závod relativně slušně a bez větších zdravotních rizik, i když ani ta nelze nikdy stoprocentně vyloučit.

    Nesouhlasím ale s p.Valou - dle mého názoru by měli pořadatelé povinně běžce komerčně připojistit a zajistit kvalitní zdravotní servis, včetně posílení personálu nemocnic apod., však se platí startovné dost velké.

    Zajímavá zkušenost: při jednom závodu RunCzechu, též půlmaratonu, jsem se vlastní chybou dostal do dehydratace. Přítomní zdravotníci ale NEMĚLI vodu, ale měl jsem sílu aspoň jít, tak jsem po trase závodu ušel další 2 km, než jsem se konečně dostal k občerstvovačce, kde voda byla, a jak jsem se pořádně osvěžil, tak jsem dostal chuť běźet dál a závod ještě dokončil v čase 1:53:41, jinak bych samozřejmě vzdal. Toto mě tenkrát šokovalo, že zdravotníci neměli vodu a řekli mi, že nejbližší je 2 km daleko.

    Takže, chtějí-li pořadatelé konat masové závody, musejí počítat s tím, že někteří běžci na nich nebudou adekvátně připraveni či že udělají chyby, a musejí se snažit negativní důsledky tohoto omezit. A rozhodně sem patří i zvážení, zda je vhodné konat masové závody pro běžce v době, kdy je poměrně významná pravděpodobnost, že bude slunečno a horko.

    +3/0
    3.7.2016 22:29

    J72o41s87e24f 96S52o90j87k31a 3100685822635

    Měla to být reakce na Matěje Nováka, ale nějak se mi to nepovedlo přidat pod něj.

    0/0
    4.7.2016 20:34

    J73o19s79e33f 38V26a97l55a 9220913293423

    jenom na doplneni - vytrvalostni sport je dobry tehdy, pokud se nejede uplne na doraz. Cili v zasade jenom nezavodne. Existuje spousta dobre i "dobre" trenovanych, kteri pro podobnych zavodech cyklo nebo beh prisli o zivot. Tu situaci bych nebagatelizoval jako jenom "par dnu na JIP", HFmax 201 podle sporttesteru znamena setsakra vysoke riziko malignich poruch rytmu, tedy opravdu smrtelnych komplikaci (jako dusledek iontove nerovnovahy). Pokud takova komorova fibrilace prijde, je ze zavodnika do 4 minut mrtvola, nebude-li odborne resiuscitovan ( s pouzitim defobrilatoru. Jinak poznamka o vhnodnosti "pripravy nemocnic na probihajici zavod" To si predstavuje autor jak ? ze si naberou vice personalu ? Kdo to zaplati ? Poradatel ani zavodnici urcite ne.........

    +4/0
    3.7.2016 14:21
    Foto

    A88d64r31i17e44n 65S79e80h95n79a15l 1572432373

    Další důvod, proč jsem neměl v Olomouci problém je skutečnost, že jsem letos už běžel několik půlmaratonu většinou jako druhou nebo třetí disciplínu. Nebo po Karlových Varech jsem běžel druhý den Brdskou 25km.

    Pokud má někdo nějaké dotazy nebo ho zajímá zdravý životní styl(za polední 3 roky útrata v lekárně 0Kč - před 10 lety to bylo 40 000Kč/rok), tak se přidejte do mé skupiny na facebook.com www.facebook.com

    0/−2
    2.7.2016 22:42

    P74e64t95r 77K55a11ň17o51v87s72k35ý 1144372637179

    Adriene, samozřejmě úctyhodný výkon, ale toto si trošku protiřečí, ne?

    > Počáteční tempo s keňskými běžci bylo 2:50/km.

    > Běžel jsem stále stejné tempo od prvního km

    Tempa pětek podle RunCzechu (čas 1:37:07) máš 4:31 4:36 4:36 4:40

    S tou solí bych se též nebál, že by někdo dokázal zkonzumovat 10g naráz, či že by to zkoušel. :-)

    Každopádně ale je jasné, že ne každý z těch 6 tisíc běžců má podobné zkušenosti jako Ty a ne každý bere své běhání tak vážně, aby měl svého trenéra.

    0/0
    3.7.2016 0:29
    Foto

    A59d27r28i94e93n 64S63e35h66n24a64l 1122132823

    Bylo to myšleno tak, že na konci 1.kilometru jsem se dostal na tempo 4:30 -4:40 a to jsem neměnil. Běžel jsem s velkou rezervou, neboť jsem zvyklý, že může přijít krize mezi 17. a 20. Km a to velmi náhle. A když je velká rezerva, tak nemusím tolik zpomalovat. Díky tomu žádná krize nepřišla a ještě jsem měl v cíli rezervu tak na 4 Km. 10 minut po doběhu jsem si dal 4 deci vody a běžel na nádraží 2,5 km s dvěma těžkými baťohy. Měl jsem místenku do poledního vlaku. Musel jsem si tempo v závodě i potom přesně naplánovat, jinak bych se nedostal do Prahy.

    V cíli neperlivá voda a banán(přírodní cukr a minerály ve vyváženém poměru)

    je to nejlepšíR^, co může dostat dehydratovaný běžec, ale chlorid sodný je neuvěřitelná prasárnaRv.

    0/0
    3.7.2016 18:30

    G76e38o74r75g93e 87B32u90r25i23a72n 3408811223429

    Zdravy zivotni styl mne zajima. Za poslednich 9 let utrata v lekarne 0,-Kc. Do skupiny jsem se uz prihlasil, cekam na schvaleni. :-)

    0/0
    11.7.2016 14:16
    Foto

    A43d18r60i51e27n 88S30e87h38n47a43l 1192102703

    Já se na vedro a takový závod jako Olomouc poctivě připravuji celý rok. Netrénuji jen běh, posiluji srdce, játra, plíce, učím tělo hospodařit ekonomicky s tělními tekutinami, ztrácím minimum potu o proti netrénovaným běžcům. Mám klidový tep 36, tlak 96 na 64, vomax2 - 64. Je mi 63 let předběhlo mi jen 191 mladších mužů. Pokud by se můj výkon(v tom vedru) přepočítal podle věkové koeficientu na věk 28let, bylo by to asi 1:15. Na černochy by to nestačilo, ale ostuda by to nebyla vzhledem k tomu horku. Ale to uvádím jako perličku, necítím se tak starý, abych se dožadoval přepočtu podle věku. Mě úplně stačí, že jsem v reálu předběhl přes 6200 lidí.

    Za největší hazard považuji to, že většina lidí běhá bez zkušeného trenéra. Osobně bych pustil na trať jen 10% lidí.

    Další hazardem bylo, jak se většina lidí v tom horku chovala a taktika běhu - o tom bych musel napsat celý článek, jak se má běžec chovat v horku a jak pořadatel kromě vybírání předraženého startovného.

    A za třetí, to už je na trestní oznámení na pořadatele, byl jsem v šoku, když jsem vyděl v cíli plné misky chloridu sodného. Už 10g může být smrtelná dávka. Stačí, aby si to nějaký nezkušený dehydratovaný běžec dal do pusy a je K.O.

    Dal jsem po Karlových Varech další 1. místo s náskokem 4 minuty na soupeře, který v Budějovicích běžel 1:29. Já se zhoršil o 1 minutu, ale stačilo to. Počáteční tempo s keňskými běžci bylo 2:50/km. Keňané mi dodali ohromné množství energie - byla to běžecká euforie. Nechápu, že mi to jejich tempo nedělalo problém. Později jsem raději postupně zvolňoval, abych se neuvařil. Keňané se mi vzdalovali jako jedoucí auto. Najednou jsem byl chvilku sám, než mi doběhla banda bělochů, samí skvělí běžci. Děkuji všem, co mne pozdravili a pokecali si se mnou.

    0/−2
    2.7.2016 22:12
    Foto

    A21d41r45i14e48n 15S95e95h39n61a69l 1282362353

    Že se potká velké vedro se závodem, s tím se musí počítat a trénovat na to. Já své svěřence na to připravuji. Mě nejvíce vadilo, že jsem neměl vodiče. Do pátého kilometru mne všichni předbíhali jako šílenci, ale po pátém kilometru skoro všichni tak zpomalili, že jsem je musel předběhnout. Běžel jsem stále stejné tempo od prvního km. Jídlo a pití se mi podařilo vyladit tak, že jsem nemusel během závodu vůbec pít. Po závodě jsem běžel ještě na vlak 2,5 km s dvěma těžkými ruksaky, tak jsem se znovu zařadil mezi závodníky a ani mi nevadilo pomalejší tempo.

    0/−2
    2.7.2016 22:13

    Dana Nova

    Nesouhlasim s tim, ze 40km tydne je na pulku malo. Nehlede na to, ze pani bezela "jen" 10 km v ramci 2RUN. Myslim, ze nejvetsi chybou byla snaha o super vysledek a pravdepodobne nezkusenost s behem v takovych podminkach.

    Nechapu, proc je rada z vas tak kriticka. Jako kdyby vy jste pri behu zadnou chybu nikdy neudelali. Myslim, ze tady se presne ukazuje, ze po bitve je kazdy general a vetsina navic chytra jak radio:-P

    Myslim, ze je fajn, ze nekdo nasel odvahu napsat o "sve" blbosti resp. manzelcine a pokud se priste alespon par lidi zamysli nad tim, zda stoji pro tech 700 korun riskovat sve zdravi, splnilo to svuj ucel.

    Doufam, ze bezkyne je jiz v poradku a priste bude rozumnejsi;-)

    +22/0
    30.6.2016 10:43

    P12e81t30r 34K81a22ň33o79v56s51k60ý 1644862187859

    Však, kdyby se do pojištění storna přidala i možnost storna kvůli počasí (například při teplotě nad 30 stupňů), tak by to bylo též fajn.

    Jinak ale nemám dojem, že by tu šla nějaká cílená kritika na tu paní, naopak třeba diskuse ohledně pitného a stravovacího režimu v den závodu je k věci, protože toto MOHLO její kolaps ovlivnit. Takže pokud se někdo zamyslí třeba o tom, k čemu jsou iontové nápoje, a kdy a proč se konzumují, tak též jen dobře.

    Kolaps v tomto počasí mohou mít i velmi zkušení lidé, akorát část z nich rozpozná problém včas a třeba "jen" závod nedokončí. Jinou věcí je si zvážit, jaké jsou klady i zápory závodu v horku a pak se podle toho zařídit. Beztak, kolabující lidi na závodech vidí snad každý, a přesto si většina z nás řekne, že nám se to nestane. Pravdou ovšem je, že spíše budou mít problémy ti, kteří tyto příběhy nečtou.

    Dále, opakovaně čtu o nedostatečné kapacitě zdravotní služby při závodu. To je tak velký problém, aby pořadatelé objednali a zaplatili zdravotníky navíc?

    +3/0
    30.6.2016 12:54

    Kamila Nova

    Nesouhlasim s tim, ze 40km tydne je na pulku malo. Nehlede na to, ze pani bezela "jen" 10 km v ramci 2RUN. Myslim, ze nejvetsi chybou byla snaha o super vysledek a pravdepodobne nezkusenost s behem v takovych podminkach.

    Nechapu, proc je rada z vas tak kriticka. Jako kdyby vy jste pri behu zadnou chybu nikdy neudelali. Myslim, ze tady se presne ukazuje, ze po bitve je kazdy general a vetsina navic chytra jak radio:-P

    Myslim, ze je fajn, ze nekdo nasel odvahu napsat o "sve" blbosti resp. manzelcine a pokud se priste alespon par lidi zamysli nad tim, zda stoji pro tech 700 korun riskovat sve zdravi, splnilo to svuj ucel.

    Doufam, ze bezkyne je jiz v poradku a priste bude rozumnejsi;-)

    +3/0
    30.6.2016 10:24

    J46a55n 53R23i89e54g12e41l 1934766735372

    netreba dramatizovat, asi nestaci 1200km rocne na to, aby posbirala zkusenosti na zavodech, priste bude vedet, pripravu jako mela ona, nedele 3/4 lidi, cili priste vi, ze se nic nema prehanet. Minuly rok v Rajci byloi 38 stupnu, kolabovali tam desitky lidi, pomahala armada, zadne drama, kdyz nekdo nezna sve telo, jde na krev, tak to musi cekat...

    +2/0
    30.6.2016 8:32
    Foto

    O46l21d30ř88i56c69h 92V61y35k65y22d84a28l 1579861609884

    Zeptám se možná hloupě .... to nemohli pořadatelé vzhledem k podmínkám požádat hasiče o pomoc? Mám na mysli instalaci sprch na trasu. A otázka ionťáků? Nepřeceňují se jejich účinky? Pokud lovím v paměti, tak na vojně nás poměrně často oblékli do atombordelu ... říkali tomu odolnost proti přehřátí ... a žádnými ionťáky nás neobdařili.;-)

    0/−1
    30.6.2016 6:51

    M62a86r49t19i87n 53T25e23p73l23a44n 9577780885393

    Na trase bylo 7 občerstvovaček, 2x kropící vůz, 1x sprcha. To by skoro i mohlo stačit.

    +1/0
    30.6.2016 10:23

    B14a48r94t43o44l30o70m18ě26j 25S33k20o89č41d37o71p96o25l79e 4152240854876

    Díky za varování pro jiné běžce, poučení z chyb je vzácné, a když je to z cizích chyb, je to vždycky milejší (tedy ne pro autora). Zajímalo by mě jen, jak ji napadlo pít celý den ionťák... Vždyť dneska už je kolem běhu tolik informací.

    +4/0
    29.6.2016 23:42

    L37u33k76á73š 43O95d78s27t77r86č33i55l 7240184907270

    Právě že asi z těch "informací" co se všude objevovaly, takové PR na výrobce ionťáku

    +1/0
    30.6.2016 9:09





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.