• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Jak při běhu hubnout a nebo naopak přibírat: odpovídáme na vaše dotazy

    Spojili jsme se s profesionály ze speciálek Triexpert a vytvořili pro vás odbornou poradnu. Přečtěte si o tom, jak běhat a hubnout nebo naopak přibírat a zeptejte se odborníka Vítka Kněžínka i vy.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    F71i83l65i88p 84N57a47v70r46á30t53i72l 2637680793324

    Hodně lidí mluví o snížení příjmu cukrů za účelem snížení hmotnosti....

    Já za sebe musím říct, že pokud jsem se pravidelně hýbal, nebyly cukry problém. Pivo, sladkosti, pečivo. V té době jsem pracoval v jednom fastfoodu a cpal se během přestávek cheeseburgerama. Přesto jsem mírně hubnul. Do práce jsem totiž jezdil 10 km na kole, po práci jsem si dal 5 km běhu (ca 35 minut) v lese.

    Naopak: když nejím k večeři cukry, ale bílkoviny a tuky, na tréninku (florbal) jsem úplně vyřízenej, hned se zadejchám (mám astma) a nedaří se mi dostat do správného tempa. Když jsem si dal před tréninkem k večeři sušenky (čokoládové cookies), skvěle se mi běhalo a dobře dýchalo. Během tréninku si občas dám i dextrozu, k sehnání mj v rossmann. Mají i verzi s horčíkem.

    Za sebe říkám: klidně jezte cukry, když je máte kdy a kde spálit. Co se mi osvědčilo, byl naprosté omezení tuků (žádné sýry, žádné máslo, uzeniny jen s minimem obsahu tuků) a sledování energetické hodnoty. Žiju v Německu, kde snad každá potravina má na sobě energetické hodnoty, tak to nebylo těžké. V podstatě jsem jedl knäckebrot se šunkou nebo špagety s tuňákem, cibulí a paprikou. Na snídani knäckebrot s nutelou nebo sušenky.

    Hodně tomu úbytku prospěla podle mě právě ta práce ve fastfoodu, kdy jsem byl denně 5-8 hodin v relativním pohybu.

    +1/0
    19.2.2016 21:01

    O82l56d51ř43i42c52h 11J26a32n49e58č62e70k 8919636333981

    máte pravdu, ale Vy už to vidíte dost komplexně, posuzujete to celé v určitém kontextu. kancelářské kryse nemůžete říct "klidně jezte cukry, ale jen před intenzívním sportem" - dokud ten intenzívní sport nezačne v dostatečné míře provozovat. pro člověka, který se málo hýbe a chce přestat tloustnout, je opravdu nejjednodušší a nejuniverzálnější pravidlo omezit cukry, protože ty jsou velmi často konzumovány nadmíru a snadno omezit jdou.

    tuků se taky mnohdy konzumuje příliš, ale tam už je ta situace se silným omezením složitější - nemůžete je kompletně škrtnout a musíte rozlišovat ty 'dobré' a 'špatné' - a navíc po konzumaci jen zaměstnají metabolismus, který je nějak přetaví do tukových polštářů, zatímco u cukrů je škála bezprostředních účinků na organismus mnohem širší.

    naprostý souhlas s Vámi, že intenzivní sport po půldenním půstu nebo po večeři s převahou bílkovin a tuků prostě nejde - bílkoviny a tuky v trávicím traktu silně zaměstnají metabolismus a ten tak nemá prostor na přípravu rychlé energie, kterou pro intenzívní pohyb potřebujete. tady jsou ty rychle stravitelné cukry zkrátka nezbytné.

    já za sebe vím, že u mě by paleo dieta nefungovala - jako sportovec vytrvalec zvyklý jíst spíše méně často potřebuju hromadu sacharidů (teď ale nemyslím ty jednoduché - tedy bílé/sladké pečivo apod.). ale já vím, že je spálím, tak to není problém.

    pokud se chcete zbavovat tělesného tuku, tak tam jednoduše platí, že energetický výdej musí být vyšší než příjem. je vcelku jedno, jestli to budete přehánět s cukry nebo tuky - když bude příjem vyšší než výdej, budete tloustnout. samozřejmě průvodní jevy se v závislosti na zdroji kalorií budou lišit. u většiny obézních je velký prostor příjem snížit - určitě na cukrech, většinou na tucích - takže je to to první, co by se mělo udělat. ale nesmí se snižovat drasticky, takže je zpravidla potřeba rovněž zvýšit výdej.

    Vy rozumně jíte a současně se hýbete - pak prostě nemůžete mít problém, ani když jíte nemálo ('kvalitních') cukrů.

    +1/0
    24.2.2016 13:31

    O47l13d33ř76i91c95h 45J12a76n81e44č61e33k 8729166123781

    "Nechci přestat běhat, ale současně potřebuji přibrat": to jde naprosto v pohodě, i s běžeckým vytrvaleckým tréninkem! Já intenzívně běhám dlouhé tratě (od hodiny nahoru) už asi 15 let a v podstatě po celou tu dobu permanentně hubnu v pase a současně přibývám na váze, teď mám určitě nejmíň o 10kg svalů víc než před nějakými 8 lety! Dřív jsem svaly nabíral hlavně na nohou, protože jsem nic jiného ani netrénoval, v posledních letech cvičím komplet celé tělo, takže jsem dost přibral i tam.

    To vše bez jakýchkoliv výživových doplňků (karnitin, kreatin, BCAA)! Akorát potřebuju spoustu uhlovodíků (v rozumné podobě, samozřejmě).

    Jasně, běhat půlmaratony na placaté silnici a současně dělat klasický silový trénink v posilovně (8 opakování s těžkým závažím), to moc dobře dohromady nepůjde. Já vždycky běhal dost 'na sílu' - v terénu, po pěšinách, v blátě, po kopcích - a když už vezmu do ruky činku, tak jde většinou o 'silovou vytrvalost', tj. o něco menší intenzita, zato více opakování / větší zátěž. Jasně, kulturista z Vás tak nebude, ale na slušné svaly to postačí bohatě.

    A ještě jednou - bez jakýchkoliv výživových doplňků!

    0/0
    19.2.2016 14:44

    David Novotný

    Nevím, jestli odpovídající příliš rozumí problematice, na kterou odpovídá :-/ Doporučit člověku, který chce přibrat s běháním (nebo aspoň udržet váhu) proteiny a BCAA je rada hodná amatéra. Každý, kdo se trochu někdy setkal s nabíráním svalové hmoty, ví, že "cpát se" proteiny je typická začátečnická chyba! Do půl hodiny po běhu by měl tazatel zařadit gainer, nikoliv protoeiny! Gainer mu dodá potřebnou energii, aby metabolismus nezačal odbourávat svaly. Kvalitní gainer navíc BCAA obsahuje. Proteiny bych zařadil až po gaineru, s nějakým časovým odstupem (proteiny jsou i těžké na trávení).

    +2/0
    9.2.2016 15:43

    O11n58d91ř44e81j 29P81u48t66n44a 9981834101535

    Nejsem sice odborník, ale ty BCAA by měly jít s gainerem co nejdřív po tréninku, protein samozřejmě až o něco později. Jinak by se možná taky hodil i glutamin. :-)

    0/0
    9.2.2016 19:46

    O65l30d72ř26i64c55h 54J90a59n15e40č65e69k 8669636973751

    mně to přijde jako klasické učebnicové odpovědi... s tím rozdílem, že ten 'poradce' nám tu nic neprodává, tak říká 'můžeš zkusit přidat' místo 'každopádně přidej (název konkrétního výrobku)'

    0/0
    19.2.2016 14:47

    J52a60r90o89s15l40a64v 65H83o50l37e34č60e46k 7282759376771

    pokud chce tazatel pribirat svaly posilovanim a soucasne behat, neni to nic nemozneho. jen misto vytrvalostniho treninku zaradte sprinty, odrazova cviceni. neco na zpusob treninku sprintera, nebo ctvrtkare.

    +9/0
    9.2.2016 9:59

    T41o60m55á50š 55N34o20v97o85t13n25ý 6585257849689

    Asi tak. Přes zimu se váha drží dobře, ale jak se začnou běhat úseky, tak má člověk co dělat, aby nepřibíral.

    0/0
    9.2.2016 19:52

    O67l56d33ř19i63c60h 88J18a60n79e14č27e65k 8979686223891

    viz výše.

    není to nic nemožného, a to ani s vytrvaleckým tréninkem, aspoň pokud mohu hovořit z vlastní zkušenosti. pokud by to mělo být méně než na hodinu, tak ani neobouvám běžecké boty, nechutně mnoho svalů s sebou tahám i při horských maratonech - nicméně ono i to mé vytrvalecké běhání je dost silové - lesní pěšiny, terén, bláto, kopce, ...

    0/0
    19.2.2016 14:50





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.