• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Mírná obezita může být pro člověka výhodou, říká obezitolog Martin Matoulek

    Počet obézních a s nadváhou je v naší společnosti kolem 57 procent z dospělé populace, což je alarmující číslo. Bohužel se obezita čím dál více dotýká i těch mladších. Jedinou obranou je podle obezitologa MUDr. Martina Matoulka aktivní způsob života. „ Jestli je někomu 60, 70 let, je pro něj zcela zásadní, aby měl svaly na horních a dolních končetinách. Přežít můžete celkem dlouho, to dneska moderní medicína umí. Ale jak ho přežijete a prožijete, o tom rozhodne často vaše zdatnost, tedy schopnost čelit zátěži,“ říká.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    Dagmar Drastíková

    Vynikající článek a velmi přínosný a objektivní rozhovor. Jsem cvičitelka zdravotní tělesné výchovy a tvůrce patentované zdravotní a rehabilitační pomůcky Daflex a metody Daflex System. Určeno mimo jiné, právě pro lidi o kterých se ve článku mluví. Daflex má funkci pomocníka pro správně provedený pohyb, zajímavý i pro " lenochy ". Ještě jsem nikde nepotkala opravdu tak všeobecný přístup a náhled ze stran poradců přes výživu. Děkuji za tento článek.

    +1/0
    6.11.2015 9:43

    J47a33k81u70b 32J83a48n25á49s 7657689853359

    A já místo běhání a jiného "zbytečného" pohybu doporučuji zásaditvornou či veganskou stravu cca za 2měsíce (13kg dolů)sem měl zpátky ideální váhu kterou si držím už půl roku bez posiloven či běhání..Stačí procházky nebo víc makat v práci kde jste za to placení a ne jen tak ničit si kolena a klouby

    0/0
    1.11.2015 16:35

    J92a59r87o59s39l40a10v 54M19a88l65ý 5276971208103

    Tak otázka je co jste shodil. Bez pohybu to byly pravděpodobně zejména svaly.

    +4/0
    2.11.2015 7:59

    M44a83r91i83o 14T42r92n12k79a 6320583468980

    ja som bol na diete a na zaciatku som si urobil test kolko som mal svalovej hmoty a tuku. zhodil som asi 12kg za 3 mesiace a pomer bol 70% tuk a zvysok svalova hmota. som cvicil pravidelne 4x do tyzdna. co som cital posilovanie znizuje pomer  ubytku svalovej hmoty asi na 10%  svaly  a 90% tuk a u mna to bolo ako keby som vobec ani necvicil. je to cisto induvidualne.

    0/0
    5.11.2015 13:47

    O68l60d70ř54i78c39h 87J50a24n60e60č36e14k 8909916243911

    zajímavý článek, s nímž lze velmi dobře souhlasit - přijde mi nicméně poněkud kostrbatý. velmi mnoho informací a skáče se od jednoho tématu ke druhému, některé dobré myšlenky jsou sice nastíněny, ale nejsou ani trochu rozvedeny - třeba ta o VO2max a proč je ve stáří důležitější než hmotnost, resp. obecně se trochu rozepsat o tom, proč nízká hmotnost automaticky neznamená zdravé tělo, nebo pořádně vysvětlit zmíněný jojo efekt a neplácat prostě že "tělo si na dietu zvykne".

    on vůbec ten titulek "Mírná obezita může být výhodou" v kategorii "Běhání" je dost zavádějící! v čem je prosím mírná obezita výhodná pro běžce? v článku o tom každopádně není ani slovo.

    že je mírná obezita obecně lepší (zdravější) než výrazná hubenost, o tom se nepřu. ale docela by mě zajímalo srovnání mírně obézního člověka s aktivním (sportovcem), jenž má tuk spíše při dolní hranici 'normálu' (mám na mysli rekreačního sportovce, resp. závodníka někde na úrovni okresních přeborů, který systematicky nehuntuje tělo tak jako profesionál)

    0/0
    27.10.2015 15:16

    K15a14r85e38l 24L15a80n76a 12I31n59g66. 9856781172

    Moc zajímavý článek. Existuje ovšem zaručený a ověřený způsob, jak vše  vyjádřit - prostě pro zhubnutí je třeba přestat žrát ... Co by nám ale potom dělalo radost ?

    0/0
    25.10.2015 6:58

    O80l62d55ř50i38c94h 72J29a80n22e92č68e40k 8329766383111

    tak mě třeba dělá radost pohyb a "žeru" z donucení - abych kompenzoval ten energetický výdej ;-)

    ono jestli pro zhubnutí stačí přestat žrát není tak jednoznačné - dokud nadváhu nemáte a aspoň trochu se hýbete, tak pro udržení váhy opravdu stačí nežrat. pokud ale již nadváhu máte a přitom v těle jen nezbytné minimum svalů, tak hubnutí bez pohybu nepůjde.

    +1/0
    27.10.2015 15:06

    J19i65n39d53ř42i23š40k45a 64B72u11r37g65e90r57o74v81á 3295324388465

    Byla jsem od mládí velký čtenář, pohyb mě nebavil, bylajsem tlouštík. Od února, kdy jsem ve svých 57 letech absolvovala plikaci žaludku při váze 109kg, jsem naprosto nenásilnou formou zhubla 23kg. Jím šestkrát denně, 150ml objem potravin. Nemám hlad ani chutě. Sama bych to nikdy nedokázala! Navíc jsem to vylepšila chůzí z práce, odpoledne 3,5km svižně a kondice je úžasná. Díky za rozhovor, nezatracení operací pro ty, kdo nedokáží jít jinou cestou, nemají dlouhodobou vůli. Hezký den

    0/0
    24.10.2015 14:54
    Foto

    T72o63m20a40s 65V56r11l22i22k 8467785547314

    Ja si zase myslim, ze se vice kil shodi v kuchyni, nez v telocvicne.

    0/0
    23.10.2015 1:16
    Foto

    J64i75ř23í 76S37v29o41b19o91d39a 6107289535569

    S panem doktorem jsem se setkal letos v květnu při natáčení jednoho dílu pořadu "Máte slovo", který se věnoval hudbnutí. On tam byl jako odborník, já jako člověk, který dokázal sám bez pomoci odborníků zhubnout během 11 měsíců 90 kg. Musmím říci, že pan doktor na mě působil sympaticky, problematice rozumí a ví, o čem mluví.

    Jinak z rozhovoru bych vypíchl jednu věc, která mě hodně zaujala: "A potom, ne každý umí žít v hubeném těle. Když je člověk dvacet, třicet, čtyřicet let v obézním těle, naučí se s ním žít. Najednou má ale o padesát kilo méně – a to nemusí být jednodušší."

    Přesně tímhle jsem si prošel. Odmala jsem byl tlusté vykrmované dítě a celý život jsem žil s obezitou nejvyššího stupně, nevhodné stravovací návyky a nezdravý životní styl jsem si přenesl i do dospělosti a dlouho pro mě bylo těžké se pokusit s tím něco udělat. Ale pak jednoho dne přišel ten zlom, kdy jsem si řekl dost. Hubnout jsem začal sám bez jakéhokoliv dohledu odborníků ve svých 27 letech při hmotnosti 190 kg, po 11 měsících  jsem se dostal na nějakých 101 kg (dnes mám kolem 106 kg, což přičítám i tomu, že jsem začal chodit do posilovny a nabral jsem svalovou hmotu). A opravdu asi nejtěžší věcí bylo srovnat se s jinak vypadajícícm tělem. Kdo nezažil, nepochopí. Měl jsem pocit, že tohle tělo není moje, že jsem ho někomu ukradl, myšlením jsem byl pořád v tlustém těle, ale reálně jsem byl v normálně vypadajícím těle. Nevěděl jsem, jak se k tomu tělu najednou chovat, jak s ním zacházet. Jasně, uznání okolí, chvála ze všech stran, to bylo fajn. Ale myšlení nelze změnit ze dne na den. Nikdo a nic vás nedokáže připravit na to, jaké to bude, když se to nakonec povede. Určitou roli mohou také hrát nesplněná očekávání. Je snadné svalovat své problémy na tlusté tělo, ale když zjistíte po zhubnutí, že vlastně v těle problém nebyl a že je to ve vás, může nastat kruté vystřízlivění. Myslím však, že i toto jsem zvládl a dnes se cítím jako vyrovnaný spokojený člověk, kterého baví život.

    +22/0
    22.10.2015 9:39
    Foto

    E11v21a 65P50á57n15e72k 8720919757434

    Sympaticky doktor, navic sam ve forme, takze nekaze vodu, ale jde vzorem.

    +1/0
    21.10.2015 10:03

    J12a57r82o43s51l59a64v 57H21e69j91n97a 4687511939

    Enem esli to nemá z těch génů.

    +1/0
    22.10.2015 18:32

    R18o14m62a70n 79H39r47o13n54z21a 5116791376958

    Ve zdravém těle zdravý vzduch ;-).

    0/0
    20.10.2015 20:51

    R25o90m13a30n 11H93r27o83n36z57a 5876501626948

    ...zdravý DUCH ;-D

    0/0
    20.10.2015 20:52

    R45o40m28a66n 81H15r20o64n67z39a 5146621716198

    zdravý DUCH ;-D

    0/0
    20.10.2015 20:52

    P79a88v40e57l 83F30a24r54a 9107947474501

    Vy nám tady tvrdíte vzduch? ;-D

    0/0
    1.11.2015 21:59

    M10i89r30o36s22l91a87v 83U17r18b79a81n 1226557891149

    Skvely rozhovor, jen v jedne malickosti nesouhlasim - ze nema smysl studovat slozeni potravin. Urcite nema z pohledu jesti to ma o kJ vice nebo mene, ale domnivam se, ze stoji zato sledovat, zda potravina neobsahuje nejaky karcinogenni bonus. Ono se sice rekne, ze potravina ho ma mnozstvi, ktere je male a vejde se do limitu, jenze kdyz takto "obohacene" potraviny clovek sni za den dve nebo tri (a muze jit o zcela odlisne vyrobky), tak najednou uz ten celkovy prijem uplne pod limitem nemusi byt.

    +5/−1
    20.10.2015 6:35

    P36a45v89l96í40n55a 74B55u68t56a91n78o74v30á 3854274718438

    Máte pravdu. Problém ale je, ale ikdyž máte napsáno nějaké složení, skutečnost může být taky naprosto jiná :-/

    +2/−2
    21.10.2015 13:34

    K64a20r73e47l 12V90á70v82ř35e 6715795604759

    To není tak jednoduchý. Jsou inštituce, který po tom dost jdou a díky jim za to (y) Osobně deklarovanému složení věřím.

    0/0
    7.11.2015 15:16

    J71a73n33a 49N72o59v57a53k68o44v54a 1809533440957

    Me by zajimalo to bmi, prece ve dvaceti mam jine bmi cim jsem starsi tak proste ta kila nabiram to je logicke tak prece kdyz mam 60 let merim 160 tak nemuzu mit 60 kilo to je proste blbost

    Podle me kdyz jste starsi tak ta kila mate jelikoz kdyz prijde nemoc tak pak nemate kde brat tu zasobu a muzete umrit, proto opravdu verim az budeme hubeny tak vy budete studeny a take se zeptejte chirurgu ti maji radeji kdyz jsou lidi teosku tucny jelikoz se lepe zotavuji z operace nez ty hubeny kteri po operaci ztrati kila a jedou na doraz jelikoz nemaji zasoby na preziti

    Takze bych uvitala tabulku veku a kolik mam vazit a ne blbou tabulku abych vzila cely zivot stejne 

    Se podivejte na herce nejdrive byli hubeny a ted se zakuladduji

    0/−3
    19.10.2015 20:17

    M15i42r87o92s64l49a21v 35U93r61b96a87n 1166697711489

    dle meho to souvisi se zpomalovanim metabolismu, s vekem by mel clovek dle meho snizovat energeticky prijem.

    +2/0
    20.10.2015 6:36

    R82a88d95i26m 17D10r95b46o53h22l85a21v 5501396913317

    Přesně tak. První zlom je po třicítce, pokud člověk má stejný výdej i příjem energie, tak jednoduše přibere. Většina. Další pak zhruba kolem té šedesátky, totéž.

    +1/0
    23.10.2015 10:35

    O46l35d86ř30i38c91h 66J20a31n62e96č54e21k 8619686463971

    souhlas. nevím, jestli je na vině zpomalování metabolismu - nicméně zní to logicky ;-)

    každopádně s věkem přirozeně ubývají svaly (pokud proti tomu aktivně nebojujete) a tím se i snižuje spotřeba energie - čili s přibývajícím věkem musíte buďto omezovat jídlo, nebo přidat pohyb - jinak začnete (zdánlivě nelogicky) tloustnout.

    +1/0
    27.10.2015 15:03

    P71a16v96l64í48n78a 96B42u90t56a20n37o35v24á 3524324158668

    Index BMI berte jako orientační ukazatel;-)Kulturistovi taky vyjde že má nadváhu či je obézní a přitom tuk aby na jeho těle člověk pohledal.

    0/0
    21.10.2015 13:44

    G68e43o84r28g54e 95B39u15r85i47a98n 3908421603269

    Tak to by mne zajimalo co budete psat na tento vysledek:

    www.facebook.com;set=ms.c.eJwzNDAyMDQ0MrewMDU0NTM2MdIzhIsYmwGhgQkAfUEG~%3Bg~-~-.bps.a.10201127881156242.1073741836.1745783075&type=3&theater

    0/0
    22.10.2015 10:02

    O73l51d66ř85i34c81h 86J17a32n95e11č19e10k 8929366823111

    proč je to blbost?

    ano s přibývajícím věkem v těle přirozeně přibývá tuků a ubývá svalů - tedy pokud proti tomu aktivně nebojujeme nebo pokud nemáme mimořádně dobrou genetickou dispozici.

    však se ten 'normální podíl tuku v těle' leckdy uvádí v závislosti na věku - s vyšším věkem je "povoleno" více tuku.

    s tím souvisí i to zakuladdování (zakulacování ;-)) - tuk má výrazně nižší hustotu než svaly, takže když Vám ubude 5kg svalů a přibude 5kg tukové tkáně, budete zřetelně objemnější (kulatější).

    a naopak, když žena, která není úplně hubená, začne intenzivně cvičit, snadno se stane, že např. na pažích 'zhubne' a na váze přitom přibere! - prostě svaly, které tuk nahradí, mají menší objem, ale větší hmotnost.

    každopádně přirozený úbytek svalů a přírůstek tuků musí být následován snižováním energetického příjmu, jinak začnete čím dál více tloustnout - méně svalů = menší spotřeba energie = při stejném příjmu se více ukládá...

    nevidím důvod, proč byste v 60 letech při 160cm nemohla mít 60kg. i kdybyste měla trochu víc, o.k., ale určitě "nepotřebujete" mít 90kg!

    0/0
    27.10.2015 15:00

    Jiří Pumprla

    Skvěle a duchaplně odpovězeno i sepsáno, gratuluji, pane kolego, i pane redaktore. Tohle budu rád používat i mých pacientů:-) Jasné, pochopitelné, korektní a plně konzistentní s mými odbornými názory i klinickými zkušenostmi!

    Srdečně JP

    +1/0
    16.10.2015 17:06
    Foto

    J87a55n 12M77a64c85k 5867522672195

    "karty, které nám někdo rozdal a my je nesmíte zahodit."

    za tohle bude ta lupa?

    0/−2
    16.10.2015 14:31

    V73ě21r93a 91Č64e76r76m18á50k10o64v29á 8421866560779

    Skvělý článek a rozhovor!R^

    +5/0
    14.10.2015 17:58

    V95l57a94d29i14m91í20r 26V89y53s14o24k95ý 8862792971805

    super článek a pán. fandím mu. škodaže praha je tak daleko :D

    +1/0
    14.10.2015 11:38

    D23a77l42i20b11o18r 53J33u26ř28i41c10a 8338364695

    Není to jenom o tom aby příjem kalorií byl shodný s výdejem, ale taky o tom, jaké kalorie do sebe hážeme a o životosprávě celkově. Pohyb není ani zdaleka tolik podstatný. Jsou i lidé jejichž první jídlo je klidně až v 10 večer u televize kde svalí kilo hranolek s tatarkou a kečupem, a pak se diví proč jsou vlastně tlustí když za celý den pomalu ani nejedli. To je potom zbytečně něco svádět na genetiku.

    +2/0
    13.10.2015 19:51

    J89a17n 18C90o93n72s88t68a29n83t75i74n 1322721923540

    jinak mám jednu poznámku: proč auta nejezdí na vodu nebo na solární pohon? protože to není v ničím zájmu. proč farmacie nevyvinula žádný lék na obezitu? protože by přišla o obrovskou skupinu lidí, kteří z hlediska čerpání nákladů patří jednoznačně (třeba narozdíl od kuřáků) k absolutní špici a počet návazných nemocí je obrovský. a na ty už léky jsou. je to paradox, ale není v ničím zájmu to řešit, protože byznys.

    +1/−10
    13.10.2015 19:33

    J23a83r30o60s72l78a44v 84H55o85r74á80k 5753912836880

    Protoze samotna obezita v drtive vetsine pripadu neni onemocnenim, ale nasledkem niciveho zivotniho stylu. Stejne tak nelze vynalezt lek na hloupost. I kdyz by se hodil.

    +9/0
    17.10.2015 12:01

    A30l76e54n15a 78V71e16s86e50l87á 3733901275428

    Že nevyvinula? Obezita není nemoc, přinejmenším ne ve smyslu, že by šla léčit léky. A přesto léků na zhubnutí jsou kvanta. Protože byznys...

    +1/0
    21.10.2015 16:18

    H78a10n52a 34D85o86s49t15á18l26o38v72á 1169484850244

    Výborný článek. Škoda, že se většina lidí nedostane do rukou takovým odborníkům, ale doktorům, kteří umí jenom dát brožuru a "počítejte kalorie" nebo hůř - pseudoporadcům, kterým jde jen o prachy.

    +12/0
    13.10.2015 19:27

    J86a52n 91C90o85n12s95t48a49n43t21i23n 1732321893700

    Tak tenhle článek by měl na homepage viset tři měsíce na prvním místě, konečně někdo srozumitelný, uvěřitelný a především upřímný, moc děkuju!

    +26/0
    13.10.2015 19:21

    A92l38e52š 95Z79e32l66i96n11k80a 1704452876

    Opravdu fundovaný člověk, jako jeden z mála dietologů to chopil především za tu důležitější stránku - psychiku člověka a jeho motivaci k dobrému i zlému. I po té dietologické stránce to dává smysl. Děkuji, máte můj obdiv:-)R^

    +20/0
    13.10.2015 17:41

    L49u97b10o47m63í73r 85V48r35t51a91l 6970567851461

    Tak tahle si představuju rozhovor s odborníkem, ne jako to co předvádí různí "odborníci" s třemi tituly před a dalšími tituly za jménem v rozhovorech na jiné téma.

    +16/0
    13.10.2015 16:41

    M53i37c91h44a93l 48S12l22a19v42í28k 2171298344926

    prostě je potřeba být tlustej aby tělo bylo dost silné a mohlo se obezitě bránit...

    +2/0
    13.10.2015 16:24

    R83a30d34k12o 60S92k23a23l35i67c26k84y 8546120111131

    Pěkný článek, jen ty dva odstavce o školách tam jsou trochu zbytečné. Neházel bych to na ně.

    Doplnil bych doporučení pro rodiče:

    Sebrat dětem tablet a vyhnat ven. Pro nás bylo domácí vězení trest, nyní je "trestem" vyhnání ven. To musíme změnit !!

    +6/0
    13.10.2015 16:20

    J81a75n 80K60r57a53l 2780101934116

    dnes jen tak bez dozoru dite na ulici(ve meste) nepustis(ja ne) Tzn ndrive to bylo snazsi(druhak tablety nebyly):-)

    Nicmene prikladem musi jit rodice, pripadne jim ty aktivity doprat, to kazdopadne.

    +4/−1
    13.10.2015 16:27

    R95a87d38k30o 55S78k28a11l57i18c76k31y 8826850591231

    jj, viz. moje reakce na paní Smolíkovou

    0/0
    13.10.2015 16:32

    J78i19n35d32r26i67c16h 41K25o34l53a52r 7420350765553

    Pritom to dřív bylo v určitých ohledech nebezpecnejsi. Dnes jsou všude kamery, dřív, když by chtěl někdo deckam ublížit, tak mel vic sanci. Jen jsme všichni vystraseni, protože media si libuji prave v těchto zprávách, dřív se o takových pripadech spis mlcelo. Na silnicich je ted sice rušněji a nebezpečněji, ale my jsme se taky jako decka netoulali nekde po cestách, ale nejvíce na nejblizsim hristi.

    +2/0
    21.10.2015 10:05

    R12o66b91i26n 35Ž96i46ž69k16a 2368114526936

    Přesně, kriminalita i dopravní nehody vytrvale klesají, strach z nich vytrvale stoupá :-)

    +1/0
    21.10.2015 23:12

    R14o53b97i74n 97Ž39i10ž90k67a 2778784296316

    No ono i dřív nebylo děcko jako děcko, já neměl tablety ale knížky.. a ono je hrozně těžký z pohledu rodiče říct "Přestaň se vzdělávat,  běž lítat po Žižkově". :-)

    0/0
    21.10.2015 23:13

    L88u40c53i73e 57S25m81o10l75í80k28o67v96á 9521224873613

    co se týče pohybu dětí, myslím že hlavní problém je v tom, že opravdu není mnoho příležitostí k dostatečnému pohybu... kolik škol pořádá cyklovýlety, kolik měst má kvalitní cyklostezky i v centrech? kolik škol má bazény? že děti mohou běhat po hřišti je sice hezké, ale kolik jich běh baví? přitom je to vpodstatě jediná aktivita, kterou školy nabízí... tedy aktivity s během spojené... fotbal, basketbal, florbal atd...

    +1/−1
    13.10.2015 15:51

    R20a40d15k88o 30S29k10a54l67i37c46k55y 8206970231461

    Spíše se zeptejte takhle:

    Kolik rodičů nabídne dětem rozmanitý pohyb?

    Proč se sakra všichni ptají (a vymlouvají) na školu? Škola má učit. Rodiče mají vychovávat a vést děti k prosperitě, tedy mj. ke zdravému životnímu stylu.

    +19/0
    13.10.2015 16:15

    L15u74b57o39m61í62r 53V36r22t14a76l 6270557401421

    To je přece jasné. Snáž se hledá chyba na druhých než u sebe a jít dětem příkladem to chce opravdové odhodlání.

    +1/0
    13.10.2015 16:44
    Foto

    M56a78r79t26i68n 88S26t98e19i33n 3727122563532

    No pane, ono to není až zase tak jednoduché. Já se dětem věnuju maximálně, ale je to za cenu toho, že nemohu být úspěšný v zaměstnání, protože třeba nemůžu pracovat přesčas, atd. A ono sportovat jenom o víkendu nepovažuju za dostatečně přínosné. Takže každá věc má rub i líc...

    +2/0
    19.10.2015 7:31

    P62a29v69l30í53n59a 47B46u39t32a57n77o60v61á 3184254328378

    V zaměstnání Vás můžou nahradit ze dne na den. Ať jste úspěšný nebo ne. Vaše děti mají jediného a jedinéčného tátu, kterého jim nevynahradí nic ;-)R^

    +2/0
    21.10.2015 13:47



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.