• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Posilování břicha: jak ano a jak ne, aby byly vaše „buchty“ funkční

    Funkční tělo potřebuje funkční střed. Je jedno, který sport děláte nebo zda vůbec něco děláte. I když kromě čtení Rungo.cz jen převážně ležíte na gauči, minimálně při zácpě zcela jistě touhu po silných břišních svalech pocítíte.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    Franta Kotva

    Zajímalo by mě, která z fotografií ukazuje ty funkční buchty? Ta s vyžraným lavorem? Domníval jsem se, že výraz pekáč buchet má v souvislosti s břišním svalstvem jinou podobu. ;-D

    0/0
    23.7.2015 17:52

    M67a74r45i75e 69K88r24e80j19č18o21v59á 4535379183589

    Omlouvám se hned zkraje, nečetla jsem celou diskuzi, snad někoho neopakuji... Líbí se mi Vaše komplexní cviky, protože dle mého názoru funguje naše tělo komplexně a účinné a bezpečné cviky jsou právě takové. Co mi ovšem vadí je, že tu nejsou mezistupně - na to, abych dělala takovéto cviky, se k nim potřebuji propracovat a to tady chybí - žádné nižší pozice. Co mi chybí v článku, je zmínění o funkci břišního svalstva, kterým není flexe (ohnutí) páteře, ale kyfotizace, což je rozdíl! Přítah kolen k břichu také není úplně nejšťastnější (volila bych spíše vzhůru, jako bych chtěla dát nohy za hlavu), ale OK - nicméně neodlepování lopatek (, které není zmíněno) by mělo být samozřejmostí... Samotné cviky nezajistí úbytek kg, možná zpevnění - na snížení hmotnosti je třeba kombinovat s kardiem, aby se tělo udrželo v určité tepovce, kdy spaluje (mluvím z vlastní zkušenosti, doporučuji Jilian Michaels). Na cílení v určité úrovni břicha doporučuji overball, který mimo jiné sníží i podíl aktivace iliopsoatu (bedrokyčlostehenního svalu)... Asi jsem hodně kritická, ale promiňte kolegyně - jste z oboru a v tom případě jsem malinko nekompromisnější. :-)

    0/0
    20.7.2015 23:05

    J51a82n 77F19i47a13l44a 7734357455729

    Hlavně holky, ať vám všude netrčí kosti. Hubená holka - brrr. Odřít se můžu i na schodech.

    0/0
    17.7.2015 7:30

    A44l30e65š 67Z34e33l95i65n24k58a 1124202626

    Dobrý den, proč by neměli lidé tlačit bedra k podložce_? Vždyť to je pro mnohé cesta jak aktivovat břišní svaly na úkor přitahovačů stehen a najít správné postavení pánve.

    Dal jsem dohromady 5 isometrických cviků, které jsou odcvičeny rychle a naučí lidi cíleně aktivovat břišní svaly

    www.youtube.com/watch?v=Js6BO_ZNTfk

    0/0
    13.7.2015 16:53

    K30a44t13e93ř76i81n77a 48T65y61c94o38v48á 9320831966365

    přesně tak. pokud bedra neleží na podložce, tahají zátěž záda a ne břicho

    0/0
    14.7.2015 18:37
    Foto

    K38a65t53e49ř54i72n45a 76H39o86n68o83v35á 3550278625596

    Dobrý den, rozsáhlejší vysvětlení jsem napsala níže pod Váš příspěvek. Stručně  - nejedná se o aktivní prohnutí, ale fyziologickou lordózu - tady jsme se asi nepochopily... Při tomto nastavení záda rozhodně žádnou dechberoucí činnost nevykonávají a navíc je ošetřeno, aby se netrápila ploténka ve vrcholu křivky (tj. když jsou bedra přitlačena a provedete flexi trupu - vznikne v bederní páteři kyfóza a ploténka, která je na vrcholu křivky je neúměrně zatížená) - toť vše. Více naleznete níže.

    0/0
    15.7.2015 7:22

    K45a92t81e43ř14i11n68a 49T52y83c88o85v66á 9440691846195

    jak jsem již psala. záda v neutrálu, neboli fyziologickém prohnutí, udrží vědomě zdatný cvičenec. ostatní mají tendenci si ulevovat tím, že povolí břicho a tahají cviky zády a ještě švihem, která jsou silnější, ale námahou si zvykají na špatné prohnutí, stabilizují se v něm. naopak břicho takto neposílíte, protože ho nezaktivujete. takže funkčních ze série je prvních pár cviků, ostatními si škodíte

    +1/0
    16.7.2015 19:46

    R78o35m65a13n 91M78i58r53o32s18l42a70v 4367733357546

    Pěkně vysvětleno a jako bonus i vtipně :-)

    0/0
    12.7.2015 5:44

    J23a76n 66S43e75d91l71á70ř 7157497717755

    Slyšel jsem názor, že je jedno, jestli je buchet pekáč, nebo pytel.

    0/0
    6.7.2015 12:14

    F36r85a13n79t97i67š20e56k 76L50u65p67í26n40e21k 8311206956302

    Ja mam buchty v brichu

    0/0
    6.7.2015 0:28

    P74a56v24e40l 69D44r40o94t12á67r 7313364989174

    Dobrý den,

    jak praktikovat cviky ve vzporu, pokud má člověk v zápěstích gangliony (gangliomy) a nemůže tedy opřít dlaň o podložku? Je OK cvičit tyto cviky se zatnutými pěstmi?

    +1/0
    1.7.2015 12:02
    Foto

    K87a47t81e45ř66i44n49a 69H55o55n55o65v19á 3650358365136

    Dobrý den, samozřejmě cvičit na pěstech lze - je však třeba brát v úvahu, že opěrná plocha je menší než u dlaní a může tak být větší nestabilita v dané pozici. Protože postavení dlaní výrazně ovlivňuje postavení lopatek (resp. z toho, jak se opíráte o dlaně lze vcelku přesně poznat, jak se v zátěži chovají vaše lopatky), je při opoře o pěsti ještě více nutné sledovat lopatky - aby neujížděly do nestability. Pokud je nemožnost opory o dlaň z jiného důvodu než u Vás (teď radím tak nějak obecně) a vadí vyloženě jen ta pozice, je možné problém vyřešit podložením kořene dlaní složeným ručníkem (tj. pozice, kdy je zápěstí a kořen dlaně lehce výš, než prsty, a tedy úhel v zápěstí je menší než devadesát stupňů) - snad jsem to popsala pochopitelně...

    0/0
    1.7.2015 21:07

    K54a74t37e49ř65i39n65a 37T33y83c37o49v22á 9450541636985

    zkuste z lokte. je to menší zátěž, ale můžete si dát víc sérií

    0/0
    14.7.2015 18:39

    P93e14t21r 24B32o57c47e39k 1887786902100

    Tak nevím zda jsem tak nepozorný, ale nenašel jsem strečink na břišní svaly před a po cvičení - bez správného strečinku se to nicméně doopravdy dělat nedá (kdoví z čeho má každý druhý v posilovně hrudní hyperkyfózu a bederní hyperlordózu....).

    Protažení břicha není tak úplně snadné - když budete hledat, nejjednodušší a bezpečné je na míči GYMBALL tak, že si na něj lehnete zády a prohnete se šetrně vzad... ;-)

    0/0
    30.6.2015 17:01
    Foto

    K87a84t49e45ř57i65n10a 72H14o42n72o54v94á 3110148825426

    Nepozorný zcela jistě nejste - strečink uveden opravdu není. Je jen zlehka zmíněn u pozic, které namáhají bedrokyčlostehenní sval. Obecně strečovat je nutné svaly, které mají tendenci ke zkrácení, což se u břicha týká vlastně jen horní části přímého břišního svalu. Zbytek je spíše v hypotonu a bez strečinku se obejde lépe, než jiné partie těla. Hyperkyfóza je u lidí, kteří posilují, způsobena spíše hypertonem prsních svalů (bench) a částečně latissimem (přítahy na hrazdě). Hyperlordóza zase bedrokyčlostehenním svalem (oblíbené sedy lehy na šikmé lavici nebo zvedání míče nataženýma nohama vleže na zádech...) Se strečinkem, jak jej popisujete, souhlasím, je fajn, lépe se člověk ale uvolní na rolleru (velkém válci), který má menší nestabilitu a taky bych ráda napsala, že není dobré se svalit na míč (roller)do pozice, kde je hlava níž, než je srdce, těsně po cvičení. Tlak to nemá rád...

    +1/0
    1.7.2015 21:18

    P32e71t28r 25B96o29c80e72k 1137596692250

    Jak to čtu, tak se vším souhlasit bohužel nedokážu.... Ne že by "to nebyla pravda" ale jedná se o tak hyperopatrné a sterilní aktivity že jde spíš o fyzioterapii než posilování, tj. že s tím budete břicho cvičit dost dlouho. BTW řada toho je dávno popsaná v Tlapákově metodice (vše další jsou vlastně jen výcucy i když nemíním to urážlivě pouze upozorňuji pro ty co nevědí) a poměrně hezky je vše již delší dobu popsáno např na ronnie.cz "zdravotní aspekty posilování" např. jádro a pak vše další.

    Abych byl konkrétní s čím nesouhlasím:

    Místo "přítahu kolen" bych doporučil šetrné zvedání beder od podložky (pár cm) s nohama dle kondice pokrčenýma nebo vztyčenýma - posiluje spodní břicho velmi úspěšně a poměrně šetrně. Navíc pomáhá proti bolestem bederní páteře právě zpevněním břicha.

    Důvod: přitahováním nohou taháte přes musculus iliopsoas, kterýmu se naopak máte vyhnout a pro jádro je jeho poilování nevhodné (lze snadno "vygooglit" viz např zmíněn "Zdrav Aspekty Posil" )

    Nedělat přednosy: zvedat nohy je opravdu k ničemu, a pokud jsou natažené je to už hodně špatně pokud nejste profi spotovci (viz musculus iliopsoas).

    Doporučuji s pokrčenýma nohama opět přitahovat spodní břicho vpřed, tj oddalovat zadek od podložky - opět stačí pár centimetrů. Cvik musí být tedy zaměřený na břišní svaly a ne nohy.

    Oba cviky jsou do značné míry obdobou zkracovaček, které se používají na "horní břicho"....

    To jsem uvedl jen pro příklad. Doplnil bych více, ale diskuse nedává k tomu prostor ....

    PS: Cvičím sám, nejsem trenér, chodím do posilovny k "Burešovi", s ronnie.cz ani s tlapákem nejsem v žádném vztahu, pouze je vnímám jako dobré zdroje pro začátečníky, to co píšu mám vyzkoušené také na sobě. Přeju hodně úspěchů ve vašem snažení ;-)

    0/0
    30.6.2015 16:40
    Foto

    K35a43t81e28ř97i43n14a 45H49o33n60o14v27á 3500388135486

    Přísahám, že knihu pana Tlapáka neznám a článek na ronnie týkající se břicha jsem také nečetla. :) 

    Samozřejmě, že cviky jsou hyperopatrné, já totiž opravdu jsem fyzioterapeut, nikoliv trenér. Prosím, uvědomte si, že uvedené cviky by měly být bezpečné pro širokou populaci, proto ten výběr. Věc druhá: stojím si za tím, že pokud se tyto cviky cvičit budou, tak změna bude vidět - jsme na webu pro běžce, nikoliv pro fitness, tedy základní parametry máme jiné. Cviky, které představují větší zátěž (a tedy i větší riziko) je nutné dávkovat individuálně, s přihlédnutím ke konkrétním potížím daného člověka a jeho kondici - rozhodně to nejde plošně na webu - s tím snad se mnou souhlasíte. 

    ad "přítah kolen" - pokud je výchozí pozice ve flexi v kyčelních kloubech a současné zevní rotaci, je tah iliopsoatu minimální. Flexe je vedena spodním břichem (pánev se "roluje") a částečně přímou hlavou čtyřhlavého svalu stehenního. 

    ad "přednosy" - u člověka, který se fitnessu nevěnuje, bych je nezařazovala - nemyslím jen kvůli břichu, ale spousta lidí visí na vytažených ramenech a s "vypnutými" lopatkami... Opět připomínám, že nejsme na stránkách fitness - tedy je to z mého pohledu zbytečně těžké cvičení, technicky náročné = rizikové. 

    P.S. cvičím sama, nejsem trenér, nechodím do posilovny k "Burešovi", mnohem raději chodím běhat, s ronnie ani panem Tlapákem nejsem aktuálně v žádném vztahu (ano, ronnie občas čtu a úžasný Tlapák nám přednášel na fakultě - ale to je už dávno..:), to, co píšu mám také vyzkoušeno na sobě. Je fakt, že na fotkách nemám sixpack, ale zabudovanou nutellu (doping na večerní učení na státnice), tedy to není tak motivující, ale cvičení fakt funguje...!  A všem také přeji hodně úspěchů ve snažení! :)

    +6/0
    1.7.2015 21:38

    O19l88d84ř92i43c87h 73J17a67n65e22č31e29k 8609456293981

    naprostý souhlas!

    jsou to cviky pro širokou veřejnost (ať už běžeckou nebo neběžeckou), které jí sice nespraví úchvatný pekáč buchet, ale každopádně velmi pomohou při tak potřebné stabilizaci jádra! většinu jich znám z jiných programů, které si na jedné straně říkají fitness (nikoliv čistý silový trénink, ale všestranná vytrvalostní síla - 'intenzivní aerobic'), na druhé silně zakládají na své vědecké podstatě. jako výkonnostní běžec o nich mohu hovořit jen v dobrém.

    zvedání beder, o němž píše pan Bocek, bych nicméně doporučil též - je to velmi náročný a efektivní cvik - ale to právě skrývá i jeho úskalí, protože je náročný, řada lidí ho provádí špatně. mají příslušné svaly příliš slabé a přitom se snaží bedra nahoru dostat za každou cenu, nejčastěji švihem a houpáním, místo toho aby na začátku svaly jen bez pohybu vzhůru aktivovali.

    0/0
    3.7.2015 14:29

    P10a82v12e38l 68O66d32r64a43z87i67l 6814749737670

    Pěkný článek! Jestlipak tyto cviky přispějí nějak výrazněji k likvidaci tukového bachoru?;-)

    Rungo a technet jsou nejlepší mezi portály idnes. Možná bych přidal ještě bydlení.

    Bohužel, největší výnos asi budou mít nejkontroverznější články na zprávách...;-)

    +3/0
    29.6.2015 10:10

    G75e54o61r31g 66Ü76b26e53r95a34l63l 9542403383818

    Ne, k likvidaci tukové tkáně je potřeba přehodnotit stravu (žádné pečivo, minimum masa a pokud ano tak kuřecí prsa a ryby, žádný cukr, minimum oleje) a obden 45-60 min kardio (aerobní cvičení/běh). Ano, je to opravdu tak jednoduché, ale určitě ne lehké pro člověka který (si myslí) že nedokáže žít bez svých smažáků a zákusků konzumovaných na gauči. Ano, začátky bolí ale věřte že po nějakém čase bude vaše tělo dychtit po zdravé stravě a pohybu! Všechno je o zvyku.

    +1/−5
    1.7.2015 14:12

    O67l48d81ř96i89c91h 83J48a19n16e81č63e73k 8319506523331

    tak s tím si dovolím víceméně nesouhlasit.

    přehodnocení stravy jako prostředek pro hubnutí: záleží na výchozím stavu. pokud jíte příliš a 'nevhodné' věci, tak samozřejmě ano. ale současně nelze redukovat neomezeně, tělo pro svůj zdravý chod nějakou energii a hlavně 'ty ostatní živiny' rozhodně potřebuje.

    žádné pečivo: nesouhlas. ano, žádné bílé pečivo. a pokud možno taky žádný cukr. ale speciálně pro Vámi doporučovanou kardio aktivitu uhlovodíky rozhodně potřebujete! takže trocha (nutričně hodnotného!) pečiva, těstovin apod. by tam být měla.

    minimum masa: a to prosím proč? odkud prosím budete brát aminokyseliny? pokud chcete hubnout úbytkem svalové hmoty, protože ji tělo nebude mít z čeho obnovovat, tak to tedy pěkně děkuji. maso není ani tak zdroj energie (pro tělo je náročné jej na energii využít), jako hlavně proteinů. jistě, je obrovský rozdíl mezi masem a levnou uzeninou. s kuřecími prsy a rybami tedy souhlas.

    aerobní cvičení: pro redukci váhy naprosto nevhodné! pomůže tak leda pro vybudování a udržení kondice, kterou potřebujete při jiné (intenzivnější) aktivitě. aerobní aktivita nízké intenzity a delšího trvání naopak učí tělo vytrvalosti, tj. efektivnímu nakládání s dostupnou energií, tj. sama o sobě může Váš energetický výdej dokonce snížit!

    pro redukci hmotnosti potřebujete intenzivnější aktivitu, ideálně takovou, která současně i trochu buduje svalstvo.

    samozřejmě, pokud jíte špatně, tak bez korekce jídelníčku to nepůjde. ale jídlo samo o sobě při nedostatku pohybu taky nic nezmůže, protože prostě nemůžete omezovat do nekonečna (bez nežádoucích efektů)!

    +5/0
    3.7.2015 14:14

    G76e54o49r54g 85Ü76b52e54r47a60l45l 9612523223358

    Děkuji za výklad ale stojím si na 100% za vším co jsem napsal. Nikde jsem nepsal o redukci množství potravy. Kdo hodně cvičí, musí hodně jíst. Aerobní aktivita vysoké intenzity je TO nejlepší pro redukci tukové tkáně. Je dokázané že maso zatěžuje organismus - doporučuji na týden vynechat masné výrobky, uvidíte jak skvěle se budete cítit. Proteiny lze skvěle nahradit obrovskou škálou jiných potravin (vejce, klíčky, luštěniny...). Existuje množství kulturistů veganů. Svůj komentář jsem napsal pro lidi kteří opravdu chtěji se sebou něco udělat, a vyjmutí pšenice a lepku z jídelníčku je naprosto klíčový krok. Doporučuji si vyrábět vlastní placky z mouky pohankové, rýžové, cizrnové, ovesné atd. atd. Tyto pak můžeme naplnit zeleninou, sýrem, omáčkami, zarolovat a zapéct v sendvičovači. Přeji hezký víkend

    0/0
    4.7.2015 9:22

    O39l78d43ř37i53c92h 16J28a93n57e70č38e82k 8379166473241

    promiňte, ale myslím, že teď jste napsal něco výrazně odlišného, než prve - anebo to aspoň dost odlišně působí.

    co jste napsal ve středu, zní tak, že by člověk měl jíst v podstatě jen zeleninu a možná mléčné výrobky a obden se jít zlehka proběhnout (i když to "zlehka" nebylo řečeno). a s tím jsem si dovolil hrubě nesouhlasit.

    naopak s tímto ze soboty se již dokážu docela dobře ztotožnit: ano maso mléčnými výrobky nebo jiným zdrojem proteinů nahradit lze. přesto nevidím důvod, ho zcela vynechat.

    vynechat pšenici a lepek vůbec a nahradit ji vlastními plackami z bezlepkových mouk - jistě, proč ne. jenže Váš první příspěvek zněl tak, že by se mělo vynechat cokoliv, co zavání obilím. 

    "aerobní aktivita vysoké intenzity" zní taky poněkud jinak než "45-60min běh" - ten efekt totiž bude dost odlišný, jestli půjdete na 60% nebo 80% maximální tepové frekvence. zdaleka ne každý totiž vydrží hodinu na 80% a už vůbec ne ti, co dosud leželi na kanapi a nyní bojují s nadváhou, ti by si při tom spíš zlikvidovali klouby. a dlouhodobě zůstávat na 60% Vám z hlediska hubnutí nic nepřinese. samozřejmě ten postup, co optimálně dělat, se liší podle toho, jestli jste jakž takž aktivní člověk a chcete udržovat nebo mírně (a bez spěchu) vylepšit, anebo jste po letech vstal s výraznou nadváhou z kanape a chcete v dohledné době shodit desítky kil.

    +2/0
    6.7.2015 15:41

    V69l89a33d88a84n 58K89a93h42a52n 9131244404932

    Obden chlastam pivo, zeru stejky, psenici i lepek a zhubl jsem za 18 mesicu 20kg. Takze vypustit lepek a psenici urcite klicove neni.

    0/0
    13.7.2015 22:58

    G70e54o46r12g 30Ü18b24e22r53a43l27l 9952603793578

    škoda že jste ke svému názoru nepřiložil informaci, co je tedy podle vás klíčové? Jak jste dokázal zhubnout 20kg? Nestačí jen vyvracet argumenty ostatních a nepodělit se, díky čemu jste tedy uspěl vy?

    0/0
    14.7.2015 12:22

    V58i96k76t32o62r 33Z46á74b21r68a88n19s48k67ý 3440258344603

    Jak přistoupit ke zlepšení postavy je dáno tím, v jakém stadiu se člověk nachází.

    Také musím podotknout, že mantra hubnutí je k ničemu, pokud si někdo myslí, že  aby shodil bachor  nebo několik pneu je jen otázkou redukční diety.

    Pro většinu těžkých vah z chodníku je nutné spojit správný pohyb se správnou stravou. V takovém případě to kardio, jogging či jak chcete, tomu nepomůže. Běhání na pásu v posilce s pulsmetrem nebo oblíbenlé HEAT jsou jen k dobrému zadostiučení, nikoli k badatelnému výsledku.

    Dle mého je třeba začít s posilováním (zvýší dlouhodobě bazální metabolizmus), doplnit jej vytrvalostní aktivitou (běh, svižná delší chůze, kolo) a upravit jídelníček. Racionální strava je 60% úspěchu, ale sama o sobě nestačí.

    Na závěr: svaly musí nahradit tuk. Aby rostly, potřebují mj. hlavně bílkoviny. A lepší bílkoviny než ty z masa, ještě nikdo neobjevil.

    0/0
    18.7.2015 22:17

    H14o66n23z51a 42P45a92n77s67k68ý 3253732720140

    Četl jsem sice i to, co jste napsal (i) později, každopádně jestli tato kombinace stravy vyhovuje Vám, nemusí  vyhovovat ostatním. Mně když se někdo vykrmenější ptá na zdravý jídlo, tak mu řeknu  to co nejspíš všichni - tmavý pečivo, rýže, kuřecí, šunku, ryby, minimum smaženého a případně neládovat se levným jídlem.... ale - k čemu to? když ten člověk sedí a nedělá nic.. nebo to pak zahltne nějakým levným jídlem či nedejbože hranolkama a burgerem.. 

    50% jídlo 50% životaspráva

    0/0
    11.7.2015 10:21

    G56e76o45r91g 33Ü65b80e96r93a32l82l 9772833423138

    Jasně, jen se dále mazlete s těmi co trpí nadváhou místo aby jste jim řekl co OPRAVDU zabírá (viz můj návod) a tak jednou pro vždy pomohli. A ano, snažil jsem se do svého popisu vměstnat myšlenku vegetariánství. Odstranění masa z jídelníčku je trojitá výhra: 1. Cítili by jste se lépe (naše tělo maso tráví nejhůř ze všech potravin, taky máme zažívání a chrup býložravce a maso pro zdravé fungování organizmu NEpotřebujeme!) 2. Omezil by se nehumání chov a zabíjení nevinných zvířat. 3. Ulevilo by se životnímu prostředí (naprostou většinu úrody sežerou právě zvířata, navíc produkují obrovské množství škodlivých plynů). 

    Říkáte že by jste bez masa nemohli být protože vám příliš chutná? Věřte že by jste si na něj po několika málo měsících abstinence ani nevzpoměli. Na kolenou vás prosím, najděte si na internetu 10 vegetariánských receptů (zejména z indické kuchyně) a postupně si je uvařte. Slibuji vám že budete nadšeni.

    0/0
    12.7.2015 21:23

    M52a64r33t78i38n 26N64a33p96l91a19v18a 1208890103813

    No a tim bylo asi receno vsechno. Takze vy maso nejite a nemaji ho jist ani ostatni, jinak jsou spatni...

    0/0
    14.7.2015 17:46

    K43a11t30e93ř73i93n39a 67T57y25c22o43v56á 9690451506695

    pletete se. člověk je všežravec. v nouzi přežije na lecčems, ale proč by to měl dělat?

    0/0
    14.7.2015 18:50

    O93l88d83ř81i69c29h 49J33a97n17e74č67e42k 8829146843231

    tak jistěže tyto cviky přispějí k likvidaci tukového bachoru - stejně jako při tréninku jakýchkoliv jiných svalů pálíte kalorie pohybem, při následné regeneraci a i trvale, protože mohutnější svaly potřebují více energie i když zrovna ležíte na gauči.

    ale ve srovnání s jinými svaly nejsou "břišáky" tak velké a ani nesnesou tak dlouhou zátěž, takže zas až tak fantastický ten efekt nebude. trénované břicho sice dobře vypadá, pomůže při řadě jiných sportovních aktivit, ale samo o sobě není úplně prostředek na hubnutí.

    0/0
    3.7.2015 14:03

    T71o86m82a60s 68A51u43g38u14s43t85y95n 6757816791740

    Já bych se rád zeptal, proč nejsou vhodné sklapovačky? Respektive co je jimi myšleno, neboť tento cvik nemá jednoznačné provedení... (varianta, kterou používáme je s nohy nad zemí, v kyčly pravý úhel, v kolenou pravý úhel)

    Víceméně takto:  i.idnes.cz

    0/0
    23.6.2015 6:34
    Foto

    K61a49t54e58ř21i49n22a 45H21o14n74o89v44á 3580188465756

    Klasické sklapovačky jsou pohybem , při kterém z lehu na zádech zvedáte natažené dolní končetiny a současně zvedáte trup a paže. Páka při tomto pohybu se přenáší přímo do oblasti bederní páteře, proto jej jako fyzioterapeuti nemáme rádi. Varianta, jaká je na Vaší fotografii, není klasická sklapovačka, nevím, jaká je výchozí pozice, ale pokud pracujete s koleny v praném úhlu, zcela jistě je výsledný vektor sil, který působí na bederní páteř, menší. Nutné je po takovýchto cvicích však protahovat a protahovat a protahovat bedrokyčlostehenní sval. A ještě jednou protahovat..:)

    Vámi uvedený cvik je pro zdravého jedince víceméně tolerovatelný, pro člověka s bolestmi a nestabilitou v bederní páteři bych ho raději ve cvičební jednotce neviděla.

    +1/0
    23.6.2015 8:21

    T24o85m41a65s 56A31u11g10u30s11t77y15n 6937936721870

    Děkuji za odpověď a hlavně za velmi dobře napsaný článek.

    Ilipsoas je u mě problém, já tento cvik raděj nedělám, pro své zdravé svěřence jej tedy používat můžu, to jsem rád, že je neničím :) (ani tento cvik nepoužíváme často)

    0/0
    23.6.2015 9:45

    Š71t65ě11p33á20n 60V31a42n34ě49k 3293389977277

    Ad to vtažené břicho...vzpomněl jsem si na toto video :) Doma to nezkoušejte, William je profík  youtu.be

    0/0
    22.6.2015 23:30

    J10i68ř95í 60K26o73n42d98r47á62t 4235921638

    Tak už by jste si to měli nějak vyjasnit. Co odborník to názor. Zde na idnesu je např. fizioterapeut který přednožení a zvedání nohou naopak doporučuje. Rotace trupu „na čtyři doby“ mi celkem připomíná zkracovačky, což zase nedoporučuje. Jinak doktor (specialista na záda) mi doporučil zvednout natažený nohy 1CM nad zem a tam je držet (což je podle něj cvik na břicho při kterým se nezatěžují bedra)....................

    0/0
    22.6.2015 17:41

    J27i20ř44í 90K12o95n84d50r64á44t 4585131578

    přednožení-přednos, fyzioterapeut........

    0/0
    22.6.2015 17:52
    Foto

    K84a17t55e95ř98i67n75a 79H80o48n16o76v93á 3130918205496

    Myslím, že vyjasnit to asi nepůjde. Prostě kolik lidí, tolik názorů, důležité je, že člověk by si měl ten svůj umět obhájit.. Přednos je vysoce náročný cvik, při kterém svaly břišní pohyb pouze stabilizují, hlavní práce je na svalu bedrokyčlostehenním (myšleno ve fázi zvedání dolních končetin z natažení do cca 90st.). Zkracovačky zcela jistě doporučuji, pouze s připomenutím, že se nemají tlačit záda k podložce. Nedoporučuji sklapovačky. Cvik, který jste popsal jako poručení od lékaře, nabízí k vysvětlení - stejně jako výše zmíněné cviky - jeden fakt. Už jste viděl břišní sval, který se upíná na dolní končetinu, a tedy jí pohybuje? Asi ne, že? Proč tedy cvičit břišní svaly převážně cviky, které břišní svaly nevykonávají, ale v pozici pouze stabilizují? A není lepší cviky, kde maká převážně bedrokyčlostehenní sval raději  omezit? Když víme, že tento sval, je-li přeposílen, způsobuje zvýšené prohnutí v zádech a bolest beder, nebo rotaci kosti stehenní proti holeni a tak bolest kolene? Plus další situace, ale to by bylo na dlouho...

    +1/0
    22.6.2015 19:35

    J36i89ř20í 23K68o29n40d85r12á28t 4625351968

    Děkuji za vysvětlení.R^

    0/0
    22.6.2015 21:56
    Foto

    K72a20t20e61ř38i83n94a 88H77o15n46o67v27á 3510688205316

    Rádo se stalo... :)

    0/0
    22.6.2015 22:00

    K56a77t72e70ř40i65n92a 18T57y26c44o81v40á 9480441936785

    nesouhlasím s prohnutými zády u jakéhokoli cvičení břišních svalů. pokud nejsou bedra na zemi, přebírají zátěž záda. co vás vede k opakovanému upozorňování na to, že bedra nemají ležet na podložce? (viz např. pilates)

    0/0
    14.7.2015 18:56
    Foto

    K30a53t50e96ř40i80n98a 86H96o16n25o33v89á 3230928285836

    Asi jsem to nenapsala přesně, nemyslela jsem aktivně prohnutá záda, ale záda, která jsou během cvičení ve svém fyziologickém lordotickém zakřivení. Ve fyzioterapii je vidět ústup od práce s břišními svaly za současného přitlačení beder k podložce (zvýšený tlak na ploténky), např. koncept DNS dle Koláře pracuje již v jiném nastavení. A když jsem byla, tuším před dvěma lety, na kurzu Core v Praze, který byl vyloženě fitness, tak jsem se k této informaci dostala taky. Tedy úmyslně zcela jistě neprohýbat, snažíme se zachovat fyziologické prohnutí, které v zádech je (trošku komplikovanější je to u pacientů s hyperlordózou, ale to už zabíhám do detailů), na druhou stranu - zcela jasně doporučujeme netlačit bedra k podložce. 

    Nesouhlasím s Vaším názorem, že pokud nejsou bedra na zemi, přebírají zátěž záda. Spíše si ale myslím, že došlo k nepochopení v nastavení. Při AKTIVNÍM prohnutí svaly zad zcela jistě pracují, ale to není náš případ. 

    Je spousta konceptů, které přitlačení beder k podložce cíleně provádí (ve fyzioterapii např. koncept dle Mojžíšové nebo spirální stabilizace páteře - dříve známá jako SM systém), obecně lze říci, že u lidí, kteří mají problémy v oblasti zad je to s otazníkem - zejména, jedná-li se již o terén výhřezu ploténky. Obecně je nutné respektovat fenomén tzv. periferizace bolestí - ale to je zase jiná kapitola... 

    Touto cestou se omlouvám všem, kteří vznesli nějaký dotaz a já neodpověděla - na diskusi se snažím reagovat týden - dva týdny po uveřejnění článku, více vzhledem k rodinným, pracovním a studijním věcem nestihnu (zná každý, kdo má děti...:)

    0/0
    15.7.2015 7:17

    K75a93t25e74ř25i42n46a 90T96y27c11o80v29á 9880121846855

    udržet záda při cvičení břicha v neutrálu je zvláště pro jedince, který nemá jasno, ani natrénováno problém. proto se doporučuje imprint. že námahu ze cvičení přebírají záda cítím naprosto jednoznačně. a domnívám se, že to je úhelný kámen při správném cvičení břicha. i tam, kde břicho není hlavní použitou svalovou skupinou je vidět, jak si lidé pomáhají prohnutými zády. dobře udělaný klik hned tak neuvidíte a většina lidí si jej usnadňuje prohnutím zad

    0/0
    16.7.2015 19:39

    T13o33m26a51s 36A34u32g73u10s83t92y30n 6597206281570

    fyzioterapeut není tělocvikář

    0/0
    23.6.2015 6:30

    P50a34v50e75l 93K53ř59i35v31k24a 9481616

    Cvik "vakuum" je zřejmě to, co se provádí v józe pod názvem "uddijána": v zádrži dechu po výdechu se provede hrudníkem nádechový pohyb a je-li uvolněná bránice a břišní svaly, vznikne v dutině hrudní podtlak, který "vcucne" obsah dutiny břišní nahoru. Podmínkou ovšem je právě to, že břišní svaly jsou uvolněné - potom zajedou dozadu a pod bránici. Není mi jasné, jak mohou být posilovány, když se vlastně jedná o protažení uvolněného svalu, nikoliv o kontrakci.

    0/0
    22.6.2015 17:22
    Foto

    K95a10t87e23ř52i70n34a 90H42o96n72o69v98á 3330888175246

    Popsal jste to velice pěkně, ale myslím, že i při provádění nádechu bez dechu je bránice v kontrakci, tedy rozhodně není relaxovaná. Takto ve fyzioterapii ošetřujeme bolestivá místa na bránici. A jde-li o samotné provedení cviku - myslím, že i na profi fotkách kulturistů, kteří vakuum provádí,  je vidět, že břišní svaly jsou v lehké kontrakci. Ale v józe se to třeba opravdu cvičí jinak, ostatně pozice kobry a terapie bederní páteře do extenze dle McKenzieho na fotografiích vypadají také podobně a přitom se liší zapojením břišních svalů. Asi to chce zkusit...:)

    +1/0
    22.6.2015 19:43

    M27i96c43h18a59l 68H78a82c36k 9454776815

    Cvikem "vakuum" jsem své okolí strašil od mala :)

    +3/0
    22.6.2015 7:10
    Foto

    K49a57t81e73ř95i51n84a 45H40o34n59o31v15á 3150788105596

    A já straším na rungo teď...:)

    +1/0
    22.6.2015 19:44

    J42i95ř80í 88D36u97f35e40k 1470776123540

    Škoda ze nemate praxi v praze... jinak super článek!!

    0/0
    29.6.2015 12:30
    Foto

    K15a91t11e54ř18i15n60a 93H87o58n74o16v43á 3270748215976

    Velice děkuji!

    0/0
    1.7.2015 21:42





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.