• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Nemůžete po ránu vstát kvůli bolesti chodidel?

    Plantar Fascia je šlacha, která spojuje patní kost a prsty. Její zánět je nejčastější příčinou bolesti v chodidle. Jak její zánět či přetížení diagnostikovat a doma léčit, se dozvíte v dnešním článku.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    T45o40m79á63š 40M75r17á51z 4810780881356

    Nechci vypadat jako kverulant, ale hlavní důvod plantární fasciitidy je nadměrná pronace chodidla. Vše ostatní jsou jen další rizikové faktory. Problém PF je  v momentu impaktu nohy s podložkou dochází k velkému propadu mediální klenby a následnému nadměrnému přetažení šlachy z důvodu valgozity paty (pata přetáčí fascii a táhne od prsrů) a přednoží!!! Zkrácení plantární fascie si dovedu představit u vysokého nártu nebo u supinátora, ale myslím si že nebudou mít problém s plantární fascií, alespoň u mne v ordinaci se moc nevyskytují.

    Vámi navrhovaná terapie vede pouze do ambulance ortopeda, protahovat něco, co je již tak natažené až, až...??? Co budete dělat s běžcem, který má bolesti PF z důvodu mediálního kolapsu kolen, který je díky dysfunkci zevních rotátorů kyčle? Tento člověk se podle Vaší terapie uprotuhuje k smrti a problém PF bude stále a stále. Lepší varianta je korekce osy chodidla, osy celé dolní končetiny a uvolnění úponu, funkční trénink v opoře.

    0/0
    7.3.2015 19:20

    J79a85n 50K40a42l56u61s 6886669121526

    Děkuji za příspěvek Tomáši, předem chci zdůraznit že si za uvedeným postupempevně stojím, protože pomohl mě a lidem v mém okolí od bolesti PF. Nikdo komujsem tento postup doporučil neměl žádné další problémy s bolestí PF. UrčitěVámi souhlasím a máte naprostou pravdu, že je třeba odstranit příčinu a ne jennásledek. Dáte mi však za pravdu, že najít příčinu například Vámi zmiňovanou"dysfunkci zevních rotátorů kyčle" asi jen těžko stanovím přeswebovou diskusi nebo email. K tomu jepotřeba osobní konzultace. Proto mým cílem nebylo hledat příčinu, ale pomoci kodstranění bolesti v PF.

    Důležitou podmínkou v mém postupu je testpopsaný v textu, kdy sedíme v kleče s prsty chodidel na podlaze a patapostižené nohy výrazně vychyluje do vnější strany. To nám dává jasný důkaz otom že PF je výrazně přetížena, zkrácena a je třeba ji šetrným způsobem vrátitdo původní délky. Pokud by tento test ukázal že PF není zkrácena je možné, žeza bolestí paty je něco jiného. Například to může být i chybná diagnostika.  Chodidlo má velice složitou stavbu.

    Nemyslím si že můj postup by někomu ublížilnebo vedla do "ambulance ortopeda". Jedná se o velmi jemnou technikua její účinek by měl být patrný po 10-14 dnech a pokud by nefungovalaurčitě  nikomu neublíží. Nemám výhradyproti Vámi navrhované "korekci osy chodidla, osy celé dolní končetinya uvolnění úponu, funkční trénink v opoře". To je však náprava příčiny nedůsledku, kterému jsem se v mém článku věnoval.

    Dále přikladám zahraniční články věnujícíse PF a její léčbě, které zmiňují protahování PF jako metodu léčby. 

    www.painscience.com

    salud.uncomo.com

    Jako poslední bych chtěl definovat slovo "Kverulant",což je notorický stěžovatel. Pokud jste volil toto slovo, tak to tedy asinení poprvé, kdy arogantní a útočnou formou přispíváte do diskuze...

    Honza

    0/0
    10.3.2015 22:05

    T11o27m50á82š 49M54r73á53z 4870790481326

    Děkuji za odpověď, 

    Kverulanta neberte osobně chtěl jsem odlehčit téma (viz D Járy Cimrmana), jsem rád, že si za svým článkem stojíte, ale šel jste s kůží na trh a já jen diskutuji.

    Mohu se zeptat, jaká je příčina zkrácené PF? Co povede ke zkratu PF a přetížení jejího úponu na patní kosti. Pakliže budeme uvažovat o PF u overpronace (z jakéhokoliv důvodu plochonoží, mediální kolaps, strukturální změna), bude váš test pozitivní z důvodu nastavení nohy do windlass manévru, který bude napínat PF a tahat za zmožený úpon, ale pata se nikam vychylovat nebude. Následně selhává Vaše protahování, zafunguje pevný tejp, který odlehčí PF a zastavení nadměrné pronace. Jak jsem již psal PF je v této situaci přetažená a tím, že ji protáhnete v posteli, jen nebudete mít startovací bolesti. Stejně zafunguje speciální ortéza, nebo ponožka, která drží PF ve windlassu přes noc a ráno bolesti nejsou. 

    Proč reaguji příkře? Protože Váš článek funguje stejně, jako když popíšu cukrovku a jako doporučení dám vynechání kostkového cukru. Kdyby jste alepsoň doporučil vyšetření od specialisty a Váš postup, jako doplněk ale vy už na začátku slibujete selfdiagnostiku a cílenou léčbu. Mohu Vás ujistit po 10 letech praxe to tak nefunguje. Dovedu si představit situaci (artritida, neurologie, změna kolagenu,...), kdy je přetížení obrovské a během Vašeho testu PF praskne, takový čtenář Vám poděkuje.

    Tomáš

    0/0
    18.3.2015 21:55
    Foto

    K98a65t33e44ř81i70n57a 16H50o85n10o14v20á 3600818705706

    Musím se zastat pana Tomáše, rozhodně jeho příspěvek nevnímám jako arogantní a útočný. Vnáší jen jistou polemiku k Vašemu názoru. Pracuji jako fyzioterapeut a Váš článek beru jako impuls k tomu, zkusit něco nového v terapii. Ne každý pacient si totiž může dovolit speciální ortézu na noc, která má účinek bránící retrakci přetížené fascie a výrazně snižuje ranní, startovací, bolesti(což ve svém příspěvku zmiňuje i pan Tomáš). Stejně tak stojím za názorem, že vždy je nutná komplexní léčba. Ten hlavní - spoušťový - problém totiž často není tam, kde je bolest. Spíše tomu bývá naopak. V tom se liší léčba kauzální od léčby symptomatické (tj léčím spouštěč potíží - kauzalita, oproti léčím příznak - symptomatika).  P.S. A nemusí tomu tak být jen na severním pólu (reakce na ty cimrmany.. :)

    0/0
    19.3.2015 12:40

    E43r28i82k 42S87e78d46l89á92č66e95k 2189358112556

    Zdravím, 

    Také se mi nedávno objevil problém s bolesti chodidla, nicméně bolest chodidla se objevuje až třeba po pár kilometrech, ne na začátku běhu a pata mě nijak zvlášt nebolí, bolest cítím uprostřed chodidla spíše na vnější straně a pociťuji ji nejvíc při odrazu. Když si tu nohu protahuju, jakdeby prsty nahoru, tak bolest nijak zvlášt necítím, ani když si nohu nějak mačkám, jen cítím jak ta šlacha je napnutá pří tom napínání nohy. Zajímalo by mě jestli také može jít u tu Plantar Fascia nebo je to jiný problém, teď mám v plánu zajít k ortopedovi, ale obávám se, že ten mi k tomu víc moc neřekne a sportovního fyzioterapeuta v okolí nemáme.

    0/0
    7.3.2015 17:26

    J40a63n 50K74a18l21u78s 6276189951116

    Ahoj Eriku, pokud nemáš bolesti na spodu chodidla u paty při prvních ranní krocích pak to s největší pravděpodobností PF nebude. Měl by jsi navštívit lékaře nebo ortopeda, protože je nemožné takhle na dálku stanovovat správnou diagnózu. Nic o tobě nevím...

    Za sebe můžu říct, že jsem měl jednou podobný problém a byl to menší zánět který se mi postupem času ztratil. U měl byl pravděpodobně způsobený silně opotřebovanou běžeckou obuví na vnější straně. Vyměnil jsem ji a bolest postupně ustala.

    0/0
    10.3.2015 21:41

    tomas novotny

    ahoj,

    mám tento problém, ale mám dotaz,

    ranní bolest cca po 3 dnech odezní, ale po dalším běhu se vrátí.

    Moje dotazy:

    unavená/natažená šlacha se po těch 3 dnech plně zahojí a pak si jí zase při běhu (špatnou technikou, nebo čím) poraním?

    a nebo je ta šlacha stále unavená/natažená a čas rehabilitace bych měl prodloužit např. na + 10 dní?

    pro info, běhám v mininus asi rok a problém mám až teď a rozhodně jsem kilometáž nebo způsob trenínku nezměnil/nezvyšil, 

    jedině, mě napadlo, že jsem měl teďka pauzu pár týdnů a když jsem znovu začal, tak se možná "podělalo" 

    díky za jakýkoli příspěvek,

    tomáš

    0/0
    6.3.2015 13:50

    M25i26c46h72a88l 71Z13o81u54b60e65k 9881213858851

    Vzhledem k tomu, že to řeším taky, odpovím dle vlastních zkušeností.  Nejsem si jist, jestli se šlacha do 3 dnů uzdraví. Já jsem neběhal 16 dnů a nemůžu říct, že by se mě šlacha uzdravila.  Fyzioterapeutka mi řekla, že když ohnu prsty směrem k holeni, tak si můžu nahmátnout fascii na spodku chodidla. Když je tvrdá a napnutá jako drát, je to namožený. Když je měkká a flexibilní, je to O.k.  Já se s tím trápil a trápím už dlouho a vyzkoušel jsem kde-co. Pomáhá vše co je popsáno v tohle článku, pomáhá ledování, pomáhá masírování, pomáhají i homeopatika--mám třeba Arnica Montana, Hekla lava, symphytum officinale atd.  To všechno jsem zkusil.  Co mě ale pomohlo opravdu nejvíc, tak vložky do bot. Ne z Lidlu :-) , ale Formthotics, které se tvarují přímo na míru dle nohy.  Rozhodně mi jak sportovní lékař, tak fyzioterapeutka i doktorka na fyziu nedoporučili minimalistické boty!!!  Ty vložky podporují klenbu nohy a tím chrání fascii před přetížením. K tomu mám homeopatickou Arnicu + masáže a ledování. Na delší běhy dávám tejpy. Ty pomáhají až neuvěřitelně dobře!!

    Druhá věc je, jestli máš třeba i ostruhu na patě.  Tam je to samozřejmě v návaznosti na tu plantární fascii, ale neznamená to nutně, že když tě bolí pata, máš zánět PF. Já třeba myslel, že na pravé noze, kde mě bolela pata, mám dysbalanci a zánět PF a jak jsem byl udivenej, když mi doktorka i fyzioterapeutka řekla, že pravá noha je O.k, ale na levé mám zánět PF !! ......  ono by se o tom dalo asi mluvit donekonečna. Pokud máš nejistotu a chceš se posunout dál, zajdi za sportovním lékařem. Nech si udělat RTG pat, abys zjistil, jestli na patě něco nemáš--výrůstek, ostruhu atd. A takto se zase posuneš dál a můžeš řešit další věci....např. došlap, stavbu nohy (propadlou klenbu) atd., vložky do bot, úpravu běžeckého stilu atd., atd.

    0/0
    6.3.2015 19:36

    J54a88n 14K60a96l25u83s 6536729551196

    Ahoj Tomáši, plně souhlasím s Michalem Zoubkem. Pokud si přečteš dobře můj článek tak 3 dny určitě nestačí. V článku píši "Cvičení je nutné provádět každé ráno před vstáním z postele a pokaždé během dne, kdy je potřeba, a to po dobu více než dvou až tří týdnů."

    Po tuto dobu také nepočítej, že by jsi měl jít běhat. Zpravidla když už 2 týdny bolest ráno necítíš, stále protahuješ PF tak můžeš jít zkusit jít běhat na cca 10-15min lehce. Nejdůležitější je najít a odstranit příčinu PF a pak pomalu znovu začít běhat. Přeju hodně štěstí a pokud nebude dařit naštiv ortopeda.

    Honza

    0/0
    10.3.2015 21:54

    Jan Kalus

    !!Omlouvám se za nedorozumění.  Ano, sedem na plných chodidlech jsem myslel dřep na plných chodidlech. V mé odeslané verzi jsem fotky testů také přiložil, ale bohužel  se po cestě vytratily. Článek se neodesílá jako klasický dokument... !! Děkuji jak za kladné tak i záporné reakce. Honza

    0/0
    3.3.2015 22:21

    M17i61c58h63a10l 73Z46o85u62b30e52k 9291763338141

    Není tím míněn klasický dřep, ale s patami na zemi???

    Jinak článek velice dobrý. R^R^R^

    0/0
    3.3.2015 19:14

    J52u56r94č73a 74S39t87a31n66i89s23l56a97v 9859408718727

    Chybí mi nějaké foto jak provádět testy. Sed vkleče na patách si dovedu představit ale není mi úplně jasný sed na plných chodidlech, má to snad být dřep na plná chodidla?

    +1/0
    3.3.2015 8:09
    Foto

    M26a78r64t50i32n 89J60i91n52d34ř32i65š12e68k 7366379921711

    Také to tak chápu, ale obrázek by byl určitě vhodný.

    +2/0
    3.3.2015 14:08



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.