• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Rozbor běhu: až moc strnulý. až moc ideální

    Rozhodně nevěřím, že Libor běhá takhle technicky běžně. Namířený objektiv kamery nejspíš udělal své. Libor se šteluje do „ideální“ závodní běžecké techniky, nenechá běh plynout přirozeně. Výsledkem je strnulost.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    T86o37m24á76š 62M70r14á97z 4670590781426

    Můžu se zeptat čím jste svoje tvrzení podpořil Vy? Tím, že dáte jednu metodu běhu od N. Romanova, která Vás evidentně oslovila a jinou už asi nepřijmete...

    Letová fáze je část běžeckého kroku, stejně jako dokrok, moment vertikály, aktivní odraz a pak letíte. viz. Tvrzník a kol. Letová fáze neslouží ke zrychlení, ale k relaxaci a přípravě na dokrok, díky změně svalové aktivity na excentrickou z koncetrické a tím lépe odtlumit dokrok. Za rychlost a ekonomiku odpovídá aktivní odraz a připravenost vašich svalů se schopností využít ground reaction force.

    Úplně si nedokážu vysvětlit Váš termín uvolněná noha, jak uvolněná? To poslední co bych chtěl je dopadat na uvolněnou nohu, myslím si, že svalové předpětí je výhodnější, než relaxovaná noha. Pokud bud te mít hyperpronátora, který při každém došlapu nezpevní nohu, protože vlivem pronace ani nemůže, rychle se stane kandidátem na problémy s nohama. Navíc díky uvolnění nohy bude ztrácet GrF a jeho běh nebude ekonomický, zároveň prošvihne díky rozvolnění nohy správný moment odrazu a víc se na něj nadře.

    0/0
    27.9.2014 10:26

    D42a30v58i41d 24M14a38c54h51a33l74s90k48ý 5193879398195

    Díky za detailní odpověď, myslím, že mám teď už jasno :-)

    0/0
    23.9.2014 7:54

    D26u76š21a24n 14E80r94b40s 6128185109922

    Pokračování...

    V rozboru navíc nenabádám ke snížení frekvence utohotopřípadu, ale k nezkracování kroku, ale k mírnému prodloužení. Což při zachovánídané frekvence dosáhne zrychlení za zvýšení času pro relaxaci svalů dolníchkončetin a tím pádem ke zvýšení výkonu.

    K té vzletové výšece... ano, je pravda že nadměrná výška letu je neekonomická,zbtxyečný pohyb a vydaná energie. TAké jsem v několika rozborech upozorňoval natzv. skákaný běh, když běžec příliš zvedal těžiště na úkor posunu vpřed. Nadruhou stranu škrtat téměř chodidlama o zem není také příliš  správné.Takže rozumná míra dle somatotypu člověka, tempu a také očekávanému výkonu.

    Děkuji Michalovi za ukázku, ta mluví za vše co se týká práce dolních končetin ajednotlivých fází. Zkrátka drobení kroku pro vytrvalce není žádoucí.

    Jinak bych se osobně asi odpoutal od nějakých čísel co do centimetrů délkykroku, frekvence za minutu atd. Alfa a omega jsou v tréninku, fyzické přípravě.Co se nenaběhá a nevydře, technikou nedohoníme a ani když si budeme počítatkroky....

    0/0
    22.9.2014 9:59

    D51u66š52a54n 43E52r36b12s 6948215529122

    Ahoj Davide. V rozboru nebylo myšleno a psáno o kráceníkroků jakožto myslíš ty, tedy o frekvenci, ale kroku jako takového, respektiveletové fáze. Běžec na videu zcela "neekonomicky" krátí krok, tím ženeprotáhne letovou fázi a zbytečně došlapuje pod sebe. Tím se okrádá  oenergii, kterou důrazným odrazem převede do běžeckého kroku. Bavíme se zde ovytrvalostním běhu, ne o sprintech, tudíž přednost má délka kroku, ne kadence.Musíme si uvědomit, kdy svaly dolních končetin při běhu relaxují. Je to zejménaprávě v období letové fáze, bércové svalové skupiny vč. lýtkového svalu dále vmikrofázi zákopu, zadní strana stehen v období právě přenosu a předkopu bércevpřed atd. Prioritní by mělo být tedy dbát na délku kroku, samozřejmě vždypřiměřeně rychlosti, tempu, ale i terénu. Jinou délku kroku, ale i frekvencibudu mít na dráze či silnici, jinou v horském či krosovém terénu. Každopádně ikdyž se podíváme na rozbor běhu sprintera na 100m v poslední třetině běhu, taki zde je délka kroku poměrně velká. Došlap u něho je sice "podtělo-těžiště", ale to je tím, že trup "jde" mnohem více vpředvlivem enormní práce paží než u běžce plazivce.

    0/0
    22.9.2014 9:59

    Z98d88e54n16ě64k 45S48l65á74d53e25k 7350137501

    snaží se nechat dopadnout nohu volně tedy pod těžiště což má být správně "aby se nebrzdil", to není neekonomické. Limit ekonomiky nikdo nezná. vy jste si první. Blahopřeji.

    Opět špatně: pro vytrvalce nemá přednost délka kroku, ale rychlost změny podpory těžiště.

    Na závěr: nechápu jak zde můžetwe dělat rozbory běhu.

    Je samozřejmé, že při sprintu , vytrval. běhu apod. bude mít tentýž běžec jinou délku kroku a to v souvislosti s s geometrií k terénu a vlivu gravitace.

    Mimojiné termín: letová fáze co to je? NEmyslíte tím jeden již z mou zmíněných Newt.zákonů, a to v tom smyslu, že dopad na zem v grav.poli země stejně nezrychlíte. Až na to někdo přide tak ať mi dá vědět, budu trénovat sprintery.

    0/0
    26.9.2014 23:06

    D92a21v70i11d 14M87a61c42h37a29l93s94k18ý 5163799398265

    Ahoj, píšete, že pozitiva Liborova běhu jsou mimo jiné velká frekvence kroků a negativa mimo jiné zkracování kroků... Neprotiřečíte si? Jak můžu zvýšit frekvenci kroků bez toho abych krok zkrátil? - to není rýpnutí, mě to opravdu zajímá.

    Když se NEsoustředím na zkracování kroků, tak dělám cca 165 kroků/min; zkrácením kroků dosáhnu zhruba o 10 kroků více (měřeno na 5km trati). Upřímně mě napadá pouze jeden jiný způsob jak zvýšit frekvenci kroků a tím je ... běžet rychleji :-)

    Je zkracování kroků nežádoucím efektem? Já četl argumenty, že zkrácení kroků má pozitivna v tom, že energie nebude vynaložena zbytečně na pohyb do vzduchu a tím pádem i ulevím nohám, protože na ně nebudu dopadat z výšky. Co si o tom myslíte?

    Díky za radu

    +1/0
    19.9.2014 13:35
    Foto

    P73a20t67r69i70k 37Š67l37é16g95r 1561905526766

    Stejnou otázku si kladu i já. :) Já bych řekl, že nejlepší je takový zlatý střed - neběžet ani moc dlouhými kroky ani moc zkrácenými. Plus dopad přes přední část chodidla a efektivní běh by měl být na světě. Hlavně se na to moc nesoustředit jako na dýchání, pak se spíš stresujete a běžíte pomaleji.

    0/0
    19.9.2014 23:41

    M96i47c78h17a87l 45S29t67e37p75a94n47e60k 7948930449442

    Když jsem podobná doporučení četl poprvé, nedokázal jsem si moc představit, jak by to mělo vypadat. Ale začal jsem si všímat, jak běhají dobří atleti. Obrázek/video za tisíc slov:  youtu.be

    Když to porovnáte s videem od Libora, je ten rozdíl už asi patrný. Problém je také, že on neběží moc svižně, spíš vyklusává (napřed jsem si myslel, že dělá Abecedu). Krok opravdu uměle ukončuje brzy, aby dopadl na špičku. 

    Asi by se nemělo říkat "zkraťte krok", ale spíš "neprotahujte zbytečně krok, raději zvyšte frekvenci".

    Můj styl je v reálu dost špatný, ale teoreticky to mám zvládnuté. ;) Dnes na desítce jsem měl frekvenci 176 kroků/min a délku 1,44 m, takže také žádná sláva.

    +1/0
    20.9.2014 16:15

    Z77d23e20n87ě16k 19S55l84á14d89e71k 7860247501

    ano v posledním odstavci máte recht, podívete se na stránku posemethod.com tam to mají pro blbce a graficky a nemusíte číst tyto protichudné a nepodložené nesmysly.

    0/0
    26.9.2014 23:10





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.