• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Strečink skoro nikdo nemiluje. Poradíme vám, jak na něj

    Je důležitou součástí sportovního tréninku. Ať už jste profesionálové, nebo amatéři, protahování je nutným protipólem zatížení těla sportem, protože to, co se zatěžuje, to se také zkracuje. Přečtěte si, jak se vrhnout na strečink.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    V78l53a93d59a49n 24K30a77h86a38n 9201364274342

    Pekny prehled. Sice hodne z rychlyku, ale i tak jsem se dozvedel par dobrych tipu. Jedine co me trosku zmatlo je to cviceni s prestavkou 24-36 hodin. Kdyz mam prakticky kazdy den celkem narocnou pohybovou aktivitu (squash, fotbal, kolo), tak delam strecink po kazde aktivite a sem tam cvicim i rano (samozrejme po zahrati). Je fakt ze treba vnitrni stranu stehen se mi porad nedari protahnout jak bych chtel uz hodne dlouho, takze mam ubrat a fakt tohle delat max. co druhy den?

    0/0
    15.9.2014 23:30
    Foto

    K31a54t59e53ř97i39n63a 97H37o70n87o56v37á 3550878285796

    Samozřejmě, každé tělo je jiné, tedy potřeba strečinku je odlišná. Ve Vašem případě bych ani tak neviděla problém ve frekvenci, jako v provádění protahovacích cviků, protože při správně vedeném strečinku by jste měl být za řádově několik týdnu protažený vcelku dobře. Ranní protahování, myslím, zase až takový efekt nemá, ale na druhou stranu, své tělo znáte nejlépe Vy sám, pokud Vám to tedy vyhovuje, je vše v pořádku. A ještě ohledně přestávek mezi protahováním - je to míněno na jednu svalovou skupinu, nikoliv celkově, snad to šlo z mého textu pochopit.

    0/0
    27.9.2014 21:26

    Z25b27y32n54ě46k 50L83e76b82á37n87e44k 7237760267226

    Provádím strečink před vý:-)během i po běhu, takže špatně?

    Doporučujete raději před aktivitou, nobo až po ní?

    Děkuji

    0/0
    10.9.2014 13:12
    Foto

    K92a52t20e18ř82i12n17a 69H79o25n33o70v92á 3850748895676

    V naprosto ideálním sportovním světě je uváděn postup: zahřátí (rozklusání) - dynamický strečink (strečink, kdy v koncové - protahovací - pozici svalu lehce kmitáte) - vlastní tréninková dávka ev. závod - cooldown (vyklusání) - statický (výdržový) strečink. Uvádí se, že pozátěžový  strečink by měl být proveden do dvou hodin po ukončení sportovní aktivity, já se ale spíše přikláním k názoru, že lépe je provést protažení co nejdříve, protože svaly jsou ještě prokrvené a zahřáté, protažení je tak účinnější.

    0/0
    10.9.2014 22:41

    K58a94r18e93l 79V83o13r75e75l 4257111759627

    Ty jo takový kočičky, já snad začnu běhat ;-)

    +1/0
    8.9.2014 15:51
    Foto

    K24a93t71e43ř44i13n77a 20H96o23n20o62v74á 3310278225826

    Pokud se Váš komentář vztahoval k fotografiím mého článku, pak děkuji (i když nerozumím tomu množnému číslu), pokud se jedná o omyl, odcházím trucovat do kouta. :) A běhat určitě začněte, je to fajn..

    +1/0
    9.9.2014 10:38

    K95a62r97e76l 64V80o17r27e22l 4687161429167

    Samozřejmě se můžete spokojeně vyhřívat na výsluní , můj komentář nebyl omyl. Jen jsem nepoznal, že to sexy koťátko v těch šortečkách jste taky Vy. Viděl jsem dvě slečny / paní. R^ V

    0/0
    11.9.2014 12:10
    Foto

    K86a15t93e26ř11i39n98a 59H51o70n21o57v60á 3800978415156

    Uff, už mě to v tom koutě přestávalo bavit. :) Děkuji za kompliment, výsluní se v tomto počasí bude velice hodit. Přeji pěkný den!

    0/0
    12.9.2014 7:14

    J62a85k62u92b 28S48t76r85n58a22d 1635257313447

    Čemu na tom nerozumíte? Snadněji to napsat nejde, pročlověka, který se sportu věnuje je to jasné. Tyto cviky jsou základní a jetřeba je dělat správně, to je ten správný význam tohoto článku. Jinak o výši IQse dá asi hodně polemizovat.

    +1/0
    8.9.2014 12:09

    J71a77n 90K36o14v68á57ř 8294861239327

    Uvítal bych spíš cviky pro někoho, kdo má svaly a šlachy opravdu zkrácené. Cviky jako tady člověk najde všude, ale polovina z nich je pro některé z nás prostě fyzicky neproveditelná. Viz třeba poslední obrázek. Předpokládejme, že by se mi povedlo sednout tak, že bych měl roztažené a zároveň natažené nohy. Pak ovšem vzhledem ke zkrácení všech šlach budu v záklonu, protože se prostě do předklonu nedostanu. Pak se budu muset buď opřít rukama za zády nebo padnout. Fyzika a těžiště těla mluví jasně. Takže nějaké cvičení nepřichází v úvahu. Všude se navíc mluví o tom, že protahování by nemělo bolet. No v mém případě prakticky bez bolesti neudělám nic. A stejně je to ve finále k ničemu. Takhle je to od dětství. Pamatuju si, že mě posílali na něco, co se jmenovalo strašidelně "Nápravný tělocvik". Taky to nebylo k ničemu.

    0/−1
    3.9.2014 17:24
    Foto

    K53a90t86e28ř13i10n19a 85H17o15n29o78v22á 3670668265396

    Vážený pane Kováři,

    zkrácení svalů, které popisujete, je opravdu výrazné, ale řešitelné. Doporučila bych Vám návštěvu fyzioterapeuta, který Vám cviky ušije na míru. Kupříkladu, poslední cvik - sed roznožný, je možné alternativně nahradit beze ztráty účinnosti. Limitace rovného sedu v této pozici je způsobena tahem hamstringů, které neumožňují vzpřímenou pozici pánve a tedy jste nucen být v záklonu. Je tedy opravdu nesmyslné protahovat přitahovače v této pozici, pokud předtím neuvedete do odpovídající délky hamstringy. Dobrý strečink opravdu bolet nemá, protože na míšní úrovni působí ochranný mechanismus, který brání přetažení a tedy hrozícímu poškození svalu a který reaguje na bolestivý podnět. Pokud protahujete přes bolest, dochází k paradoxní situaci, kdy mozek vysílá povel "protáhni!" a mícha současně povel "stáhni!", tedy benefity strečinku prakticky ztrácíte a opravdu Vaše snaha může být k ničemu, jak píšete. Všechny pozice mají různá provedení, která se uzpůsobují přímo v praxi dle stavu pacienta. Zkuste ještě jednou rehabilitaci, třeba budete překvapen... Přeji pěkný večer.

    0/0
    3.9.2014 22:28

    S51t27a44n44i30s36l49a79v 69Ř54í93h71a 7568425973481

    Dobré ráno,

    mám tento dotaz. I když se ohnu s nataženýma nohama s patama u sebe, lokty opřu o zem. Je možné, že se můžou klouby dostat do takové polohy, že mám potom "problém" udělat turecký sed. Kyčle potom dost bolí. Děkuji za odpověď. S pozdravem

    Stanislav Ríha

    0/0
    3.9.2014 7:30
    Foto

    K69a74t57e89ř67i54n21a 53H38o23n38o51v97á 3770688465516

    Dobrý den, pane Řího,

    samozřejmě tato situace možná je. Těžko soudit na dálku, ale důvodem vzniku tohoto problému může být zvýšená laxicita vazů v oblasti kyčelního kloubu, která se může projevovat popsanými příznaky. Tedy maximální pohyb (protažení) může způsobit dočasné "povysunutí" kyčelního kloubu z jamky, které se projeví bolestivostí v další krajní poloze. Jestli se o tento problém opravdu jedná, by Vám měl říct fyzioterapeut, který Vás komplexně vyšetří. Pokud tomu tak je, cílem je centrace hlavice, která se provádí buď využitím Dornovy metody, nebo aplikací speciálních stabilizačních cviků s posílením zevních rotátorů kyčelního kloubu. Příčinou může být i počínající artróza, v tom případě je na místě léčba chondroprotektivy. S pozdravem kh

    0/0
    3.9.2014 13:55

    P27a76v69e78l 87D32r63o46t48á43r 7543254239604

    OK, bez videa tohle nemá cenu. Polovině popisů není rozumět ani s vysokým IQ.

    0/−2
    2.9.2014 23:50
    Foto

    K72a31t40e51ř91i18n36a 71H96o15n89o15v17á 3970978805916

    Dobrý den, pane Drotáre, bohužel není možné popisovat naprosto podrobně provádění jednotlivých cviků, protože by článek byl velice dlouhý. Druhým důvodem určité strohosti je fakt, že většina cviků je známá, cílem tedy byl spíše komplexní přehled. A některé cviky byly detailně zmíněny v předchozích článcích - jedná se např. o protahování bedrokyčlostehenního svalu nebo  natahovače stehenní povázky. Přeji pěkný den.

    0/0
    3.9.2014 13:44

    P85a56v29e38l 64D38r69o81t51á93r 7523284219664

    Dobrý den, třetí slovo v mém příspěvku:

    VIDEO

    0/0
    3.9.2014 16:03
    Foto

    K38a24t61e64ř30i67n35a 75H37o25n54o79v64á 3870818255646

    Dobrý večer, pokusím se Vám to vysvětlit. Jsem fyzioterapeutka, která pracuje na plný úvazek a aktuálně má cca 40 hodin přesčasů. Články píšu ve svém volném času a fotografie vznikají v rychlosti v práci, což se samozřejmě bohužel negativně podepisuje na jejich kvalitě, to uznávám. Aktuálně se z časových důvodů do video projektů pouštět opravdu nemohu. Jsem fyzioterapeutka, nikoliv novinářka, proto prosím o shovívavost.

    0/0
    3.9.2014 22:17

    T48o66m51a68s 68A92u31g18u92s69t69y50n 6247836531840

    Svaly posturální mají tendence ke zkrácení? od kdy? pokud už se bavíme o svalech s převážně fázickou nebo posturální funkcí, tak jsou snad ty s fázickou více náchylné ke zkrácení, ne? Tzv. posturální jsou zase více náchylné k oslabení.

    0/0
    29.8.2014 13:01
    Foto

    K48a61t89e54ř43i76n23a 65H19o28n14o82v83á 3730808985366

    Dobrý den, pane Augustyne, posturální svaly jsou opravdu tendenční ke zkrácení. Jedná se o svaly s převážně antigravitační funkcí, tedy svaly, jejichž převážnou funkcí je držení těla proti gravitaci. A protože tato funkce vyžaduje setrvalou svalovou kontrakci, mají tyto svaly převahu červených (posturálních) svalových vláken, které mají tendenci se zkracovat. Jedná se kupříkladu o hamstringy. Svaly fázické mají větší podíl bílých vláken, slouží převážně k zajištění pohybu, v motorickém vývoji se zapojují po svalech posturálních a mají tendenci k oslabení (kupříkladu vnitřní a vnější hlava čtyřhlavého svalu stehenního). Každý sval má samozřejmě funkce obě, ale jedna z nich bývá vyjádřena více.

    Pokud by totiž situace byla obrácená, tedy svaly převážně držící vzpřímený stoj by ochabovaly, tak bychom se dlouho ve stoji neudrželi, nemyslíte?

    +1/0
    29.8.2014 13:27



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.