• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Strečink skoro nikdo nemiluje. Poradíme vám, jak na něj

    Je důležitou součástí sportovního tréninku. Ať už jste profesionálové, nebo amatéři, protahování je nutným protipólem zatížení těla sportem, protože to, co se zatěžuje, to se také zkracuje. Přečtěte si, jak se vrhnout na strečink.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    V45l68a90d78a91n 31K17a82h67a97n 9521644644122

    Pekny prehled. Sice hodne z rychlyku, ale i tak jsem se dozvedel par dobrych tipu. Jedine co me trosku zmatlo je to cviceni s prestavkou 24-36 hodin. Kdyz mam prakticky kazdy den celkem narocnou pohybovou aktivitu (squash, fotbal, kolo), tak delam strecink po kazde aktivite a sem tam cvicim i rano (samozrejme po zahrati). Je fakt ze treba vnitrni stranu stehen se mi porad nedari protahnout jak bych chtel uz hodne dlouho, takze mam ubrat a fakt tohle delat max. co druhy den?

    0/0
    15.9.2014 23:30
    Foto

    K56a63t44e76ř64i59n55a 36H17o15n17o60v72á 3340758865376

    Samozřejmě, každé tělo je jiné, tedy potřeba strečinku je odlišná. Ve Vašem případě bych ani tak neviděla problém ve frekvenci, jako v provádění protahovacích cviků, protože při správně vedeném strečinku by jste měl být za řádově několik týdnu protažený vcelku dobře. Ranní protahování, myslím, zase až takový efekt nemá, ale na druhou stranu, své tělo znáte nejlépe Vy sám, pokud Vám to tedy vyhovuje, je vše v pořádku. A ještě ohledně přestávek mezi protahováním - je to míněno na jednu svalovou skupinu, nikoliv celkově, snad to šlo z mého textu pochopit.

    0/0
    27.9.2014 21:26

    Z26b65y94n14ě68k 54L50e53b84á22n31e48k 7347660757896

    Provádím strečink před vý:-)během i po běhu, takže špatně?

    Doporučujete raději před aktivitou, nobo až po ní?

    Děkuji

    0/0
    10.9.2014 13:12
    Foto

    K34a72t80e23ř57i61n67a 71H40o60n39o16v66á 3550298545516

    V naprosto ideálním sportovním světě je uváděn postup: zahřátí (rozklusání) - dynamický strečink (strečink, kdy v koncové - protahovací - pozici svalu lehce kmitáte) - vlastní tréninková dávka ev. závod - cooldown (vyklusání) - statický (výdržový) strečink. Uvádí se, že pozátěžový  strečink by měl být proveden do dvou hodin po ukončení sportovní aktivity, já se ale spíše přikláním k názoru, že lépe je provést protažení co nejdříve, protože svaly jsou ještě prokrvené a zahřáté, protažení je tak účinnější.

    0/0
    10.9.2014 22:41

    K42a56r59e94l 56V16o19r59e63l 4427211319687

    Ty jo takový kočičky, já snad začnu běhat ;-)

    +1/0
    8.9.2014 15:51
    Foto

    K41a25t82e87ř90i21n27a 34H68o53n35o44v74á 3620868945336

    Pokud se Váš komentář vztahoval k fotografiím mého článku, pak děkuji (i když nerozumím tomu množnému číslu), pokud se jedná o omyl, odcházím trucovat do kouta. :) A běhat určitě začněte, je to fajn..

    +1/0
    9.9.2014 10:38

    K39a70r87e91l 73V71o28r83e24l 4237271809467

    Samozřejmě se můžete spokojeně vyhřívat na výsluní , můj komentář nebyl omyl. Jen jsem nepoznal, že to sexy koťátko v těch šortečkách jste taky Vy. Viděl jsem dvě slečny / paní. R^ V

    0/0
    11.9.2014 12:10
    Foto

    K40a98t40e24ř77i51n24a 55H37o93n85o96v16á 3210848425696

    Uff, už mě to v tom koutě přestávalo bavit. :) Děkuji za kompliment, výsluní se v tomto počasí bude velice hodit. Přeji pěkný den!

    0/0
    12.9.2014 7:14

    J21a84k29u92b 54S28t56r96n22a41d 1675737733407

    Čemu na tom nerozumíte? Snadněji to napsat nejde, pročlověka, který se sportu věnuje je to jasné. Tyto cviky jsou základní a jetřeba je dělat správně, to je ten správný význam tohoto článku. Jinak o výši IQse dá asi hodně polemizovat.

    +1/0
    8.9.2014 12:09

    J80a93n 69K23o20v66á33ř 8474411669387

    Uvítal bych spíš cviky pro někoho, kdo má svaly a šlachy opravdu zkrácené. Cviky jako tady člověk najde všude, ale polovina z nich je pro některé z nás prostě fyzicky neproveditelná. Viz třeba poslední obrázek. Předpokládejme, že by se mi povedlo sednout tak, že bych měl roztažené a zároveň natažené nohy. Pak ovšem vzhledem ke zkrácení všech šlach budu v záklonu, protože se prostě do předklonu nedostanu. Pak se budu muset buď opřít rukama za zády nebo padnout. Fyzika a těžiště těla mluví jasně. Takže nějaké cvičení nepřichází v úvahu. Všude se navíc mluví o tom, že protahování by nemělo bolet. No v mém případě prakticky bez bolesti neudělám nic. A stejně je to ve finále k ničemu. Takhle je to od dětství. Pamatuju si, že mě posílali na něco, co se jmenovalo strašidelně "Nápravný tělocvik". Taky to nebylo k ničemu.

    0/−1
    3.9.2014 17:24
    Foto

    K53a72t81e79ř87i38n58a 71H39o93n34o36v27á 3820118275826

    Vážený pane Kováři,

    zkrácení svalů, které popisujete, je opravdu výrazné, ale řešitelné. Doporučila bych Vám návštěvu fyzioterapeuta, který Vám cviky ušije na míru. Kupříkladu, poslední cvik - sed roznožný, je možné alternativně nahradit beze ztráty účinnosti. Limitace rovného sedu v této pozici je způsobena tahem hamstringů, které neumožňují vzpřímenou pozici pánve a tedy jste nucen být v záklonu. Je tedy opravdu nesmyslné protahovat přitahovače v této pozici, pokud předtím neuvedete do odpovídající délky hamstringy. Dobrý strečink opravdu bolet nemá, protože na míšní úrovni působí ochranný mechanismus, který brání přetažení a tedy hrozícímu poškození svalu a který reaguje na bolestivý podnět. Pokud protahujete přes bolest, dochází k paradoxní situaci, kdy mozek vysílá povel "protáhni!" a mícha současně povel "stáhni!", tedy benefity strečinku prakticky ztrácíte a opravdu Vaše snaha může být k ničemu, jak píšete. Všechny pozice mají různá provedení, která se uzpůsobují přímo v praxi dle stavu pacienta. Zkuste ještě jednou rehabilitaci, třeba budete překvapen... Přeji pěkný večer.

    0/0
    3.9.2014 22:28

    S19t76a50n25i55s10l25a83v 95Ř54í61h94a 7378535553741

    Dobré ráno,

    mám tento dotaz. I když se ohnu s nataženýma nohama s patama u sebe, lokty opřu o zem. Je možné, že se můžou klouby dostat do takové polohy, že mám potom "problém" udělat turecký sed. Kyčle potom dost bolí. Děkuji za odpověď. S pozdravem

    Stanislav Ríha

    0/0
    3.9.2014 7:30
    Foto

    K29a72t48e67ř67i63n68a 38H79o48n14o62v21á 3670948375566

    Dobrý den, pane Řího,

    samozřejmě tato situace možná je. Těžko soudit na dálku, ale důvodem vzniku tohoto problému může být zvýšená laxicita vazů v oblasti kyčelního kloubu, která se může projevovat popsanými příznaky. Tedy maximální pohyb (protažení) může způsobit dočasné "povysunutí" kyčelního kloubu z jamky, které se projeví bolestivostí v další krajní poloze. Jestli se o tento problém opravdu jedná, by Vám měl říct fyzioterapeut, který Vás komplexně vyšetří. Pokud tomu tak je, cílem je centrace hlavice, která se provádí buď využitím Dornovy metody, nebo aplikací speciálních stabilizačních cviků s posílením zevních rotátorů kyčelního kloubu. Příčinou může být i počínající artróza, v tom případě je na místě léčba chondroprotektivy. S pozdravem kh

    0/0
    3.9.2014 13:55

    P55a95v26e21l 38D37r88o84t34á36r 7433304289834

    OK, bez videa tohle nemá cenu. Polovině popisů není rozumět ani s vysokým IQ.

    0/−2
    2.9.2014 23:50
    Foto

    K28a15t62e78ř24i43n62a 23H80o96n12o21v92á 3880578875676

    Dobrý den, pane Drotáre, bohužel není možné popisovat naprosto podrobně provádění jednotlivých cviků, protože by článek byl velice dlouhý. Druhým důvodem určité strohosti je fakt, že většina cviků je známá, cílem tedy byl spíše komplexní přehled. A některé cviky byly detailně zmíněny v předchozích článcích - jedná se např. o protahování bedrokyčlostehenního svalu nebo  natahovače stehenní povázky. Přeji pěkný den.

    0/0
    3.9.2014 13:44

    P97a16v97e21l 42D26r46o39t86á23r 7413334439494

    Dobrý den, třetí slovo v mém příspěvku:

    VIDEO

    0/0
    3.9.2014 16:03
    Foto

    K54a61t43e50ř82i95n34a 41H23o75n58o93v14á 3270498795106

    Dobrý večer, pokusím se Vám to vysvětlit. Jsem fyzioterapeutka, která pracuje na plný úvazek a aktuálně má cca 40 hodin přesčasů. Články píšu ve svém volném času a fotografie vznikají v rychlosti v práci, což se samozřejmě bohužel negativně podepisuje na jejich kvalitě, to uznávám. Aktuálně se z časových důvodů do video projektů pouštět opravdu nemohu. Jsem fyzioterapeutka, nikoliv novinářka, proto prosím o shovívavost.

    0/0
    3.9.2014 22:17

    T27o36m30a45s 19A85u66g80u74s75t65y82n 6197296721360

    Svaly posturální mají tendence ke zkrácení? od kdy? pokud už se bavíme o svalech s převážně fázickou nebo posturální funkcí, tak jsou snad ty s fázickou více náchylné ke zkrácení, ne? Tzv. posturální jsou zase více náchylné k oslabení.

    0/0
    29.8.2014 13:01
    Foto

    K44a67t70e19ř91i32n56a 54H32o56n14o16v24á 3760658395686

    Dobrý den, pane Augustyne, posturální svaly jsou opravdu tendenční ke zkrácení. Jedná se o svaly s převážně antigravitační funkcí, tedy svaly, jejichž převážnou funkcí je držení těla proti gravitaci. A protože tato funkce vyžaduje setrvalou svalovou kontrakci, mají tyto svaly převahu červených (posturálních) svalových vláken, které mají tendenci se zkracovat. Jedná se kupříkladu o hamstringy. Svaly fázické mají větší podíl bílých vláken, slouží převážně k zajištění pohybu, v motorickém vývoji se zapojují po svalech posturálních a mají tendenci k oslabení (kupříkladu vnitřní a vnější hlava čtyřhlavého svalu stehenního). Každý sval má samozřejmě funkce obě, ale jedna z nich bývá vyjádřena více.

    Pokud by totiž situace byla obrácená, tedy svaly převážně držící vzpřímený stoj by ochabovaly, tak bychom se dlouho ve stoji neudrželi, nemyslíte?

    +1/0
    29.8.2014 13:27





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.