• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Jak běhat z kopce? Jíst při běhu, ano, či ne? A co platí na bolavé holeně?

    Má se při běhu, který trvá kolem dvou a půl hodiny, jíst? Jak na bolavou okostici? A jak běhat z kopce, aby dostalo tělo co nejméně zabrat? I tyhle otázky přistály v naší nedávno otevřené Poradně. Odpovídal na ně zkušený běžec Honza Jakubíček.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    D54a53v46i51d 15K77a84r64s70k85ý 2360549480777

    Vypadá to, že se pití moc při běhu neřeší. Já jsem možná opačný extrém.

    Mám kolem pasu pás ze čtyřmi lahvičkami. Každá má cca. 1,2 dcl. Co 20 min. jednu vypiju. Mám tedy zásobu tekutin na hodinu a čtyřicet minut. Piji klasický ionťák v hypotonickém ředění.

    Jídlo bych řešil až při tréninkovém běhu nad 2 hodiny. V závodním běhu (1/2maraton) sním 2 gely.

    0/0
    2.6.2014 21:07

    A30n29t78o41n89í27n 93S85e98b41e32r83a 7193678740849

    Doufám, že příště poradíte jaksprávně  běhat na tramvaj.  Je to specifické běhání v botech do města, v ruce tašku nebo notebook a ještě oblečení oemzující pohyb. To mi dělá největší potíže. :-)

    +2/0
    4.5.2014 15:16

    M89i91c31h21a24l 30Z48o57u28b94e83k 9581753678761

    Zrovna dnes jsem dával 20km (přesně 19,8) a i když bylo relativně studené a vlhké prostředí--kdy bych to zvládl bez pití, což by nebylo poprvé--, měl jsem sebou malou plastovou lahvičku s vodou (2 deci) s rozpuštěnou kostkou cukru a špetkou soli. Tyhle lahvičky dávají např. v Pendolinu , ale dají se sehnat i supermarketu.  V ruce jí skoro necítím a  není skoro vidět Piji po 5km vždy dva loky a musím říct, že je to docela dost znát k lepšímu, než když to jdu bez vody, jen na sucho.  Jak jsem už řekl, uběhnu to bez vody taky, ale je to podle mě zbytečný huntování. Jinak nejím nic.

    Do 15km jdu bez vody....pokud není 30st. ve stínu, tak už je samozřejmě situace jiná a machrovat bez pití je kravina, ať to vypadá (podle někoho) jakkoliv směšně.

    Na ještě delší štreky beru pití stejně samozřejmě, jako třeba hroznový cukr a nebo piškot či můsli tyčku.

    Běh z kopce je pakárna asi pro každého. Zažil jsem závod, kdy jsem to "pustil" co to šlo a dole jsem málem chcípnul, což je podle mě blbost a nebo se do toho jde opravdu trošku "posadit" a zkrátit krok, jít o trošičku více na špičky a být v mírnějším záklonu. I tak je to samozřejmě nepříjemná věc a někdo to vyloženě nesnáší. Já s tím větší problém nemám.

    A bolavé holeně??............s tím jsem měl problém když jsem začínal a běhal ve špatných botech.  Zaujala mě tenkrát jedna rada zkušeného běžce: " pokud ti bolest holení nevhání slzy do očí, rozběhej to"...já si tenkrát koupil jiné boty a rozběhal to. ;-)

    +1/0
    3.5.2014 19:35

    Pavel Trňáček

    20 km za 2,5 hodiny? to je turistika, ne běh

    0/0
    3.5.2014 17:06

    J91a95r15o96s65l56a51v 86O77n58d54r22u24š66k94a 3194205789808

    Přiznávám předem, že jsem článek nečetl. Nadpis mě rozesmál natolik, že už jsem neměl potřebu číst dále.

    "Jak běhat z kopce ?" - kotoul letmo to řeší. On už se nějaký ten kamínek najde  :-)

    "Jíst při běhu, ano či ne ?" - Určitě ano, svíčkovou s knedlíkem, a rovnou se dvanácti. Alespoň bude dost kalorií na běh   :-)

    0/−5
    3.5.2014 0:11

    R93o15b42e33r56t 80T70r59á46v16n68í28k 7289310497365

    Proc mate potrebu zapojit se do diskuze o necem, co vas nezajima?

    +3/0
    3.5.2014 17:02

    Z77d21e12n28ě43k 12S23l71á66d12e16k 7800627181

    vidím, že nadpis vás rozesmál, ale zřejmě jste ho nepochopil., když píšete o kotoulech.

    +2/0
    3.5.2014 20:29

    Vít Libovický

    Na běhy nad 20 km si vždy beru 1-2 l hypot. nápoje a něco málo jídla - gel, banán, jablko. Nevím, proč bych měl zatěžovat ledviny a játra silnou dehydratací. I takhle vypotím až 3 % své váhy (i v zimě), což už je na hraně. Doporučuji přečíst si něco odborné literatury o dehydrataci při sportovní zátěži.

    +1/0
    2.5.2014 22:02

    Z84d14e76n81ě62k 44S67l48á34d36e15k 7190457281

    to je rozumné, rovněž, je vhodné nastudovat takovou "hydrataci" také užitečné, alespoň běžci pochopí jak mají pít.

    0/0
    3.5.2014 20:31

    Radim M

    Běhání z kopce za mě: Ruce mám víc dole, dělám menší krůčky, že jsem trochu víc zakloněný než při běhu po rovině je jasné, jinak bych se převrátil:-)

    0/0
    2.5.2014 20:03

    T59o40m32á71š 87S88y82s 2174909450783

    Za sebe - při běhu nejím a nepiju. Ono by to nedopadlo dobře a nevypadalo mc hezky ...

    Okostice je potvora - u mě pomohlo shodit cca 7 kilo a prodloužit krok.

    Z kopce to neumím a tak spíše zadrobím krok a kličkuju

    +1/0
    2.5.2014 13:42

    Z79d42e75n31ě50k 10S18l50á61d11e90k 7460657861

    vše je jak již bylo mnohokrát napsáno ve správném pohybu a to jak běžec zajišťuje podporu, pokud se to dělá správně nedochází k přetežování, druhou věcí je obuv. Vhodná jsou cvičení s elastickou gumou upnutou za špičku chodidla (u prstů) a její přitahováhí, odtahování, pohyb do stran. Procvičí se s tím a nejen to posilní partie kolem holeně, ale chce to čas a skloubit vše do správného pohybu.

    0/0
    2.5.2014 18:14

    Z80d86e53n84ě96k 19S96l83á63d41e43k 7390287911

    Pokud jde o běh z kopce, je toto samo o sobě důležité pokud jde o účinky těla, experimentování s délkou kroku a zároveň snahu udržet konstantní a relativně nízkou výšku paty od země mírným vertikálním přizvednutím. Při pomalé rychlosti se naučíte maximalizovat délku kroku bez vyššího zvednutí nohy současně s každou změnou podpory.

    Přitom je dobré se zaměřit:

    - na udržení horní části těla v uvolněné poloze,

    - rychlé zvedání chodidel ze země a

    - udržení svalů lýtek a čtyřhlavého svalu stehenního ve vysoké úrovni relaxace (tento sval hraje při podpoře velmi velkou úlohu a stará se o vaši stabilitu, tak si ho neunavte).

              Otázka jídla a pití , vyžaduje selský rozum, pro nalezení odpovědi. Začněme tím, že otázka jídla a pití a jak dlouho před anebo v průbšhu tréninku bude asi v inverzi vůči sobě: tedy méně času na jídlo znamená menší množství potravin. Důvod je jasný. Organismus nebude schopen využít energii současně na trávení a fyzický výkon. Již od předků víme, že po dobrém a mírném jídle je vhodný také mírná aktivita, protože vám pomůže s trávení jídla, ale ihned po jídle aktivní a přísný trénink není vhodný. Takže je na místě pravidlo: méně jídla a pití, neměli byste cítit hlad. Optimální stav je mezi plným žaludkem a hladem, raději si zobnout vícekrát než jednou pořádně. Přičemž je důležitá intenzita, ale tu má každý jedinec jinou i s trávením, vše je nutné vyzkoušet. Podstatnou roli hraje také druh potraviny, lehce a těžce stravitelná, to má také každý jinak. Věda však ukazuje, že obvyklý čas pro trávení je asi 2 hod. a déle. Ale musíte mít na paměti, že jídlo v průbšhu aktivity není hlavním palivem pro tělo a potrvá to nějaký čas dostat se na nějakou použitelnou úroveň s přihlédnutím, že trávení je proces sám o sobě energeticky náročná. Takže opět budou vašim cílem myšlenky a vnímání, pokud budete mít hlad, vaše vnímání bude méně a méně soustředěno na výkon. Na dlouhý běh si přibalkte  něco lehce rychle stravitelného a malého, co vaše myšlenky uspokojí.

    +2/0
    2.5.2014 10:58

    T78o11m92a68s 97M11e29l67o46s 6975333275630

    Mě připadají ti, co běhají s lahví v ruce vždycky hrozně srandovní, jako by to byla nějaká nutnost. Podle stylu jak běží, tak je odhaduji do 5 km a ta flaška v ruce musí být děsivě otravná. Obecně se určitě stačí zavodnit PŘED kratším během ca do 12 km. Před 2 dny jsem běžel 22 km a žízní jsem při tom neumřel... Ještě historka z We run Prague: na Václáváku jsem se úspěšně vyhnul pár podavačům vody, ale jednomu už jsem se nevyhnul, no tak jsem se holt napil a pak sice stále předbíhal své spoluběžníky a při tom zvracel vodu na diváky :-)

    0/−1
    2.5.2014 10:36

    M56a44r36e22k 73Z45a89h10r44a96d20i80l 6484939255111

    To muselo být krásné :-P ...

    +2/0
    2.5.2014 10:47

    L42u90c31i17e 38B49a67r42t92o44ň46o29v44á 5880298677425

    Máte zajímavé názory na okolní běžce a ještě se ani neumíte při závodě chovat slušně.

    +3/−1
    2.5.2014 21:51

    D61a62n57i50e66l 96Š48e28v56č81í90k 7226290149848

    No, kdybyste viděl běhat mne, tak si asi myslíte, že neuběhnu v kuse ani kilometr. Nicméně standardně běhám 10 km v terénu. Při prodlouženém tréningu 15 až 20 km. Žádný sprint, ale pěkně na pohodu tf v aerobním pásmu. Nesuďte hobby běžce podle pohledu! Můžete se hrubě mýlit. A zavodnit organizmus před dlouhým během se vám stejně nepodaří, protože tělo rozumně vstřebá pouze část podané tekutiny, zbytek jím jenom "proteče". Navíc existují různé potící typy. Někdo se nezpotí ani za sviňu a z někoho tečou čůrky i při pohodovém běhu, takže je to s tím pitím individuální. Já osobně jsem ten fakt hodně se potící typ a 15 km bez příjmu tekutin je krajní. Na konci už cítím nateklé prsty a takříkajíc od konečků prstů začínám schnout. Prostě takový pocit nateklých a suchých rukou. V tu chvíli vím, že nutně potřebuji tekutiny. Toť má zkušenost.

    +8/0
    2.5.2014 23:04

    Z28d35e54n75ě26k 88S24l88á11d42e77k 7370267551

    přijímanou tekutinu doplňujte v průběhu, ale v malém množszví několikrát, podstatná je teplota nápoje, měla by mít teplotu přibližně prostředí, v kterém trénujete. Vaše tělo nespotřebuje tolik energie na zpracování a přenos buňkám, tedy na ohřátí na stravitelnou teplotu.

    Zpravidla to dělám tak, že na delší tratě popíjím 2-4 doušky cca 10 - 15minut (někdy nosím camelback), tak abych nenarušil plynulost běhu a dýcháním, tedy zvolním nezastavuji. Zastávky používám na jiné tělesné potřeby.;-)

    0/0
    3.5.2014 20:37



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.