• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Jak běhat z kopce? Jíst při běhu, ano, či ne? A co platí na bolavé holeně?

    Má se při běhu, který trvá kolem dvou a půl hodiny, jíst? Jak na bolavou okostici? A jak běhat z kopce, aby dostalo tělo co nejméně zabrat? I tyhle otázky přistály v naší nedávno otevřené Poradně. Odpovídal na ně zkušený běžec Honza Jakubíček.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    D17a34v16i61d 39K17a92r94s18k88ý 2450799680597

    Vypadá to, že se pití moc při běhu neřeší. Já jsem možná opačný extrém.

    Mám kolem pasu pás ze čtyřmi lahvičkami. Každá má cca. 1,2 dcl. Co 20 min. jednu vypiju. Mám tedy zásobu tekutin na hodinu a čtyřicet minut. Piji klasický ionťák v hypotonickém ředění.

    Jídlo bych řešil až při tréninkovém běhu nad 2 hodiny. V závodním běhu (1/2maraton) sním 2 gely.

    0/0
    2.6.2014 21:07

    A16n48t34o81n21í89n 18S28e29b62e26r24a 7463128650309

    Doufám, že příště poradíte jaksprávně  běhat na tramvaj.  Je to specifické běhání v botech do města, v ruce tašku nebo notebook a ještě oblečení oemzující pohyb. To mi dělá největší potíže. :-)

    +2/0
    4.5.2014 15:16

    M76i76c12h78a94l 35Z40o44u21b11e38k 9731463808961

    Zrovna dnes jsem dával 20km (přesně 19,8) a i když bylo relativně studené a vlhké prostředí--kdy bych to zvládl bez pití, což by nebylo poprvé--, měl jsem sebou malou plastovou lahvičku s vodou (2 deci) s rozpuštěnou kostkou cukru a špetkou soli. Tyhle lahvičky dávají např. v Pendolinu , ale dají se sehnat i supermarketu.  V ruce jí skoro necítím a  není skoro vidět Piji po 5km vždy dva loky a musím říct, že je to docela dost znát k lepšímu, než když to jdu bez vody, jen na sucho.  Jak jsem už řekl, uběhnu to bez vody taky, ale je to podle mě zbytečný huntování. Jinak nejím nic.

    Do 15km jdu bez vody....pokud není 30st. ve stínu, tak už je samozřejmě situace jiná a machrovat bez pití je kravina, ať to vypadá (podle někoho) jakkoliv směšně.

    Na ještě delší štreky beru pití stejně samozřejmě, jako třeba hroznový cukr a nebo piškot či můsli tyčku.

    Běh z kopce je pakárna asi pro každého. Zažil jsem závod, kdy jsem to "pustil" co to šlo a dole jsem málem chcípnul, což je podle mě blbost a nebo se do toho jde opravdu trošku "posadit" a zkrátit krok, jít o trošičku více na špičky a být v mírnějším záklonu. I tak je to samozřejmě nepříjemná věc a někdo to vyloženě nesnáší. Já s tím větší problém nemám.

    A bolavé holeně??............s tím jsem měl problém když jsem začínal a běhal ve špatných botech.  Zaujala mě tenkrát jedna rada zkušeného běžce: " pokud ti bolest holení nevhání slzy do očí, rozběhej to"...já si tenkrát koupil jiné boty a rozběhal to. ;-)

    +1/0
    3.5.2014 19:35

    Pavel Trňáček

    20 km za 2,5 hodiny? to je turistika, ne běh

    0/0
    3.5.2014 17:06

    J29a95r44o76s15l20a46v 84O77n97d88r14u52š44k24a 3704895389878

    Přiznávám předem, že jsem článek nečetl. Nadpis mě rozesmál natolik, že už jsem neměl potřebu číst dále.

    "Jak běhat z kopce ?" - kotoul letmo to řeší. On už se nějaký ten kamínek najde  :-)

    "Jíst při běhu, ano či ne ?" - Určitě ano, svíčkovou s knedlíkem, a rovnou se dvanácti. Alespoň bude dost kalorií na běh   :-)

    0/−5
    3.5.2014 0:11

    R21o67b76e88r64t 80T17r89á69v19n61í43k 7809480647965

    Proc mate potrebu zapojit se do diskuze o necem, co vas nezajima?

    +3/0
    3.5.2014 17:02

    Z27d12e35n60ě20k 39S91l33á79d15e30k 7860987961

    vidím, že nadpis vás rozesmál, ale zřejmě jste ho nepochopil., když píšete o kotoulech.

    +2/0
    3.5.2014 20:29

    Vít Libovický

    Na běhy nad 20 km si vždy beru 1-2 l hypot. nápoje a něco málo jídla - gel, banán, jablko. Nevím, proč bych měl zatěžovat ledviny a játra silnou dehydratací. I takhle vypotím až 3 % své váhy (i v zimě), což už je na hraně. Doporučuji přečíst si něco odborné literatury o dehydrataci při sportovní zátěži.

    +1/0
    2.5.2014 22:02

    Z40d47e45n58ě68k 39S52l17á78d94e96k 7290767741

    to je rozumné, rovněž, je vhodné nastudovat takovou "hydrataci" také užitečné, alespoň běžci pochopí jak mají pít.

    0/0
    3.5.2014 20:31

    Radim M

    Běhání z kopce za mě: Ruce mám víc dole, dělám menší krůčky, že jsem trochu víc zakloněný než při běhu po rovině je jasné, jinak bych se převrátil:-)

    0/0
    2.5.2014 20:03

    T26o64m17á65š 87S46y96s 2684649770763

    Za sebe - při běhu nejím a nepiju. Ono by to nedopadlo dobře a nevypadalo mc hezky ...

    Okostice je potvora - u mě pomohlo shodit cca 7 kilo a prodloužit krok.

    Z kopce to neumím a tak spíše zadrobím krok a kličkuju

    +1/0
    2.5.2014 13:42

    Z80d75e52n19ě58k 59S29l89á72d78e24k 7970317791

    vše je jak již bylo mnohokrát napsáno ve správném pohybu a to jak běžec zajišťuje podporu, pokud se to dělá správně nedochází k přetežování, druhou věcí je obuv. Vhodná jsou cvičení s elastickou gumou upnutou za špičku chodidla (u prstů) a její přitahováhí, odtahování, pohyb do stran. Procvičí se s tím a nejen to posilní partie kolem holeně, ale chce to čas a skloubit vše do správného pohybu.

    0/0
    2.5.2014 18:14

    Z35d53e20n32ě39k 62S90l62á26d17e25k 7970647981

    Pokud jde o běh z kopce, je toto samo o sobě důležité pokud jde o účinky těla, experimentování s délkou kroku a zároveň snahu udržet konstantní a relativně nízkou výšku paty od země mírným vertikálním přizvednutím. Při pomalé rychlosti se naučíte maximalizovat délku kroku bez vyššího zvednutí nohy současně s každou změnou podpory.

    Přitom je dobré se zaměřit:

    - na udržení horní části těla v uvolněné poloze,

    - rychlé zvedání chodidel ze země a

    - udržení svalů lýtek a čtyřhlavého svalu stehenního ve vysoké úrovni relaxace (tento sval hraje při podpoře velmi velkou úlohu a stará se o vaši stabilitu, tak si ho neunavte).

              Otázka jídla a pití , vyžaduje selský rozum, pro nalezení odpovědi. Začněme tím, že otázka jídla a pití a jak dlouho před anebo v průbšhu tréninku bude asi v inverzi vůči sobě: tedy méně času na jídlo znamená menší množství potravin. Důvod je jasný. Organismus nebude schopen využít energii současně na trávení a fyzický výkon. Již od předků víme, že po dobrém a mírném jídle je vhodný také mírná aktivita, protože vám pomůže s trávení jídla, ale ihned po jídle aktivní a přísný trénink není vhodný. Takže je na místě pravidlo: méně jídla a pití, neměli byste cítit hlad. Optimální stav je mezi plným žaludkem a hladem, raději si zobnout vícekrát než jednou pořádně. Přičemž je důležitá intenzita, ale tu má každý jedinec jinou i s trávením, vše je nutné vyzkoušet. Podstatnou roli hraje také druh potraviny, lehce a těžce stravitelná, to má také každý jinak. Věda však ukazuje, že obvyklý čas pro trávení je asi 2 hod. a déle. Ale musíte mít na paměti, že jídlo v průbšhu aktivity není hlavním palivem pro tělo a potrvá to nějaký čas dostat se na nějakou použitelnou úroveň s přihlédnutím, že trávení je proces sám o sobě energeticky náročná. Takže opět budou vašim cílem myšlenky a vnímání, pokud budete mít hlad, vaše vnímání bude méně a méně soustředěno na výkon. Na dlouhý běh si přibalkte  něco lehce rychle stravitelného a malého, co vaše myšlenky uspokojí.

    +2/0
    2.5.2014 10:58

    T62o98m71a82s 66M81e86l63o10s 6965293445760

    Mě připadají ti, co běhají s lahví v ruce vždycky hrozně srandovní, jako by to byla nějaká nutnost. Podle stylu jak běží, tak je odhaduji do 5 km a ta flaška v ruce musí být děsivě otravná. Obecně se určitě stačí zavodnit PŘED kratším během ca do 12 km. Před 2 dny jsem běžel 22 km a žízní jsem při tom neumřel... Ještě historka z We run Prague: na Václáváku jsem se úspěšně vyhnul pár podavačům vody, ale jednomu už jsem se nevyhnul, no tak jsem se holt napil a pak sice stále předbíhal své spoluběžníky a při tom zvracel vodu na diváky :-)

    0/−1
    2.5.2014 10:36

    M38a13r95e12k 66Z84a85h61r91a85d45i34l 6254859285591

    To muselo být krásné :-P ...

    +2/0
    2.5.2014 10:47

    L44u92c60i94e 30B37a72r16t40o40ň49o91v71á 5530228127945

    Máte zajímavé názory na okolní běžce a ještě se ani neumíte při závodě chovat slušně.

    +3/−1
    2.5.2014 21:51

    D84a61n59i29e15l 57Š23e78v46č69í23k 7356580509948

    No, kdybyste viděl běhat mne, tak si asi myslíte, že neuběhnu v kuse ani kilometr. Nicméně standardně běhám 10 km v terénu. Při prodlouženém tréningu 15 až 20 km. Žádný sprint, ale pěkně na pohodu tf v aerobním pásmu. Nesuďte hobby běžce podle pohledu! Můžete se hrubě mýlit. A zavodnit organizmus před dlouhým během se vám stejně nepodaří, protože tělo rozumně vstřebá pouze část podané tekutiny, zbytek jím jenom "proteče". Navíc existují různé potící typy. Někdo se nezpotí ani za sviňu a z někoho tečou čůrky i při pohodovém běhu, takže je to s tím pitím individuální. Já osobně jsem ten fakt hodně se potící typ a 15 km bez příjmu tekutin je krajní. Na konci už cítím nateklé prsty a takříkajíc od konečků prstů začínám schnout. Prostě takový pocit nateklých a suchých rukou. V tu chvíli vím, že nutně potřebuji tekutiny. Toť má zkušenost.

    +8/0
    2.5.2014 23:04

    Z68d13e64n14ě68k 49S56l11á40d89e70k 7350447921

    přijímanou tekutinu doplňujte v průběhu, ale v malém množszví několikrát, podstatná je teplota nápoje, měla by mít teplotu přibližně prostředí, v kterém trénujete. Vaše tělo nespotřebuje tolik energie na zpracování a přenos buňkám, tedy na ohřátí na stravitelnou teplotu.

    Zpravidla to dělám tak, že na delší tratě popíjím 2-4 doušky cca 10 - 15minut (někdy nosím camelback), tak abych nenarušil plynulost běhu a dýcháním, tedy zvolním nezastavuji. Zastávky používám na jiné tělesné potřeby.;-)

    0/0
    3.5.2014 20:37





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.