• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Jak běhat z kopce? Jíst při běhu, ano, či ne? A co platí na bolavé holeně?

    Má se při běhu, který trvá kolem dvou a půl hodiny, jíst? Jak na bolavou okostici? A jak běhat z kopce, aby dostalo tělo co nejméně zabrat? I tyhle otázky přistály v naší nedávno otevřené Poradně. Odpovídal na ně zkušený běžec Honza Jakubíček.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    D79a33v90i28d 12K66a29r90s42k35ý 2530699360577

    Vypadá to, že se pití moc při běhu neřeší. Já jsem možná opačný extrém.

    Mám kolem pasu pás ze čtyřmi lahvičkami. Každá má cca. 1,2 dcl. Co 20 min. jednu vypiju. Mám tedy zásobu tekutin na hodinu a čtyřicet minut. Piji klasický ionťák v hypotonickém ředění.

    Jídlo bych řešil až při tréninkovém běhu nad 2 hodiny. V závodním běhu (1/2maraton) sním 2 gely.

    0/0
    2.6.2014 21:07

    A31n38t89o67n28í83n 46S81e45b27e29r61a 7843968130559

    Doufám, že příště poradíte jaksprávně  běhat na tramvaj.  Je to specifické běhání v botech do města, v ruce tašku nebo notebook a ještě oblečení oemzující pohyb. To mi dělá největší potíže. :-)

    +2/0
    4.5.2014 15:16

    M17i14c45h73a49l 67Z78o93u97b93e17k 9511413208651

    Zrovna dnes jsem dával 20km (přesně 19,8) a i když bylo relativně studené a vlhké prostředí--kdy bych to zvládl bez pití, což by nebylo poprvé--, měl jsem sebou malou plastovou lahvičku s vodou (2 deci) s rozpuštěnou kostkou cukru a špetkou soli. Tyhle lahvičky dávají např. v Pendolinu , ale dají se sehnat i supermarketu.  V ruce jí skoro necítím a  není skoro vidět Piji po 5km vždy dva loky a musím říct, že je to docela dost znát k lepšímu, než když to jdu bez vody, jen na sucho.  Jak jsem už řekl, uběhnu to bez vody taky, ale je to podle mě zbytečný huntování. Jinak nejím nic.

    Do 15km jdu bez vody....pokud není 30st. ve stínu, tak už je samozřejmě situace jiná a machrovat bez pití je kravina, ať to vypadá (podle někoho) jakkoliv směšně.

    Na ještě delší štreky beru pití stejně samozřejmě, jako třeba hroznový cukr a nebo piškot či můsli tyčku.

    Běh z kopce je pakárna asi pro každého. Zažil jsem závod, kdy jsem to "pustil" co to šlo a dole jsem málem chcípnul, což je podle mě blbost a nebo se do toho jde opravdu trošku "posadit" a zkrátit krok, jít o trošičku více na špičky a být v mírnějším záklonu. I tak je to samozřejmě nepříjemná věc a někdo to vyloženě nesnáší. Já s tím větší problém nemám.

    A bolavé holeně??............s tím jsem měl problém když jsem začínal a běhal ve špatných botech.  Zaujala mě tenkrát jedna rada zkušeného běžce: " pokud ti bolest holení nevhání slzy do očí, rozběhej to"...já si tenkrát koupil jiné boty a rozběhal to. ;-)

    +1/0
    3.5.2014 19:35

    Pavel Trňáček

    20 km za 2,5 hodiny? to je turistika, ne běh

    0/0
    3.5.2014 17:06

    J20a41r52o23s61l91a74v 72O41n25d97r87u72š98k50a 3814325869858

    Přiznávám předem, že jsem článek nečetl. Nadpis mě rozesmál natolik, že už jsem neměl potřebu číst dále.

    "Jak běhat z kopce ?" - kotoul letmo to řeší. On už se nějaký ten kamínek najde  :-)

    "Jíst při běhu, ano či ne ?" - Určitě ano, svíčkovou s knedlíkem, a rovnou se dvanácti. Alespoň bude dost kalorií na běh   :-)

    0/−5
    3.5.2014 0:11

    R28o49b33e61r18t 63T58r95á69v34n76í93k 7499350607185

    Proc mate potrebu zapojit se do diskuze o necem, co vas nezajima?

    +3/0
    3.5.2014 17:02

    Z29d42e82n50ě62k 41S40l13á58d50e78k 7150937571

    vidím, že nadpis vás rozesmál, ale zřejmě jste ho nepochopil., když píšete o kotoulech.

    +2/0
    3.5.2014 20:29

    Vít Libovický

    Na běhy nad 20 km si vždy beru 1-2 l hypot. nápoje a něco málo jídla - gel, banán, jablko. Nevím, proč bych měl zatěžovat ledviny a játra silnou dehydratací. I takhle vypotím až 3 % své váhy (i v zimě), což už je na hraně. Doporučuji přečíst si něco odborné literatury o dehydrataci při sportovní zátěži.

    +1/0
    2.5.2014 22:02

    Z22d83e63n54ě90k 25S85l79á43d58e12k 7950157481

    to je rozumné, rovněž, je vhodné nastudovat takovou "hydrataci" také užitečné, alespoň běžci pochopí jak mají pít.

    0/0
    3.5.2014 20:31

    Radim M

    Běhání z kopce za mě: Ruce mám víc dole, dělám menší krůčky, že jsem trochu víc zakloněný než při běhu po rovině je jasné, jinak bych se převrátil:-)

    0/0
    2.5.2014 20:03

    T64o30m57á62š 21S89y31s 2494489450333

    Za sebe - při běhu nejím a nepiju. Ono by to nedopadlo dobře a nevypadalo mc hezky ...

    Okostice je potvora - u mě pomohlo shodit cca 7 kilo a prodloužit krok.

    Z kopce to neumím a tak spíše zadrobím krok a kličkuju

    +1/0
    2.5.2014 13:42

    Z86d19e29n12ě66k 83S53l11á22d21e91k 7400937441

    vše je jak již bylo mnohokrát napsáno ve správném pohybu a to jak běžec zajišťuje podporu, pokud se to dělá správně nedochází k přetežování, druhou věcí je obuv. Vhodná jsou cvičení s elastickou gumou upnutou za špičku chodidla (u prstů) a její přitahováhí, odtahování, pohyb do stran. Procvičí se s tím a nejen to posilní partie kolem holeně, ale chce to čas a skloubit vše do správného pohybu.

    0/0
    2.5.2014 18:14

    Z44d32e49n97ě33k 48S66l35á90d48e37k 7920267921

    Pokud jde o běh z kopce, je toto samo o sobě důležité pokud jde o účinky těla, experimentování s délkou kroku a zároveň snahu udržet konstantní a relativně nízkou výšku paty od země mírným vertikálním přizvednutím. Při pomalé rychlosti se naučíte maximalizovat délku kroku bez vyššího zvednutí nohy současně s každou změnou podpory.

    Přitom je dobré se zaměřit:

    - na udržení horní části těla v uvolněné poloze,

    - rychlé zvedání chodidel ze země a

    - udržení svalů lýtek a čtyřhlavého svalu stehenního ve vysoké úrovni relaxace (tento sval hraje při podpoře velmi velkou úlohu a stará se o vaši stabilitu, tak si ho neunavte).

              Otázka jídla a pití , vyžaduje selský rozum, pro nalezení odpovědi. Začněme tím, že otázka jídla a pití a jak dlouho před anebo v průbšhu tréninku bude asi v inverzi vůči sobě: tedy méně času na jídlo znamená menší množství potravin. Důvod je jasný. Organismus nebude schopen využít energii současně na trávení a fyzický výkon. Již od předků víme, že po dobrém a mírném jídle je vhodný také mírná aktivita, protože vám pomůže s trávení jídla, ale ihned po jídle aktivní a přísný trénink není vhodný. Takže je na místě pravidlo: méně jídla a pití, neměli byste cítit hlad. Optimální stav je mezi plným žaludkem a hladem, raději si zobnout vícekrát než jednou pořádně. Přičemž je důležitá intenzita, ale tu má každý jedinec jinou i s trávením, vše je nutné vyzkoušet. Podstatnou roli hraje také druh potraviny, lehce a těžce stravitelná, to má také každý jinak. Věda však ukazuje, že obvyklý čas pro trávení je asi 2 hod. a déle. Ale musíte mít na paměti, že jídlo v průbšhu aktivity není hlavním palivem pro tělo a potrvá to nějaký čas dostat se na nějakou použitelnou úroveň s přihlédnutím, že trávení je proces sám o sobě energeticky náročná. Takže opět budou vašim cílem myšlenky a vnímání, pokud budete mít hlad, vaše vnímání bude méně a méně soustředěno na výkon. Na dlouhý běh si přibalkte  něco lehce rychle stravitelného a malého, co vaše myšlenky uspokojí.

    +2/0
    2.5.2014 10:58

    T14o35m71a45s 27M31e13l16o65s 6765763745580

    Mě připadají ti, co běhají s lahví v ruce vždycky hrozně srandovní, jako by to byla nějaká nutnost. Podle stylu jak běží, tak je odhaduji do 5 km a ta flaška v ruce musí být děsivě otravná. Obecně se určitě stačí zavodnit PŘED kratším během ca do 12 km. Před 2 dny jsem běžel 22 km a žízní jsem při tom neumřel... Ještě historka z We run Prague: na Václáváku jsem se úspěšně vyhnul pár podavačům vody, ale jednomu už jsem se nevyhnul, no tak jsem se holt napil a pak sice stále předbíhal své spoluběžníky a při tom zvracel vodu na diváky :-)

    0/−1
    2.5.2014 10:36

    M93a92r37e72k 89Z62a27h76r66a80d51i25l 6964659605281

    To muselo být krásné :-P ...

    +2/0
    2.5.2014 10:47

    L80u74c73i66e 60B95a85r49t55o22ň72o40v38á 5650718307585

    Máte zajímavé názory na okolní běžce a ještě se ani neumíte při závodě chovat slušně.

    +3/−1
    2.5.2014 21:51

    D89a71n42i63e74l 47Š39e97v26č46í53k 7306300309648

    No, kdybyste viděl běhat mne, tak si asi myslíte, že neuběhnu v kuse ani kilometr. Nicméně standardně běhám 10 km v terénu. Při prodlouženém tréningu 15 až 20 km. Žádný sprint, ale pěkně na pohodu tf v aerobním pásmu. Nesuďte hobby běžce podle pohledu! Můžete se hrubě mýlit. A zavodnit organizmus před dlouhým během se vám stejně nepodaří, protože tělo rozumně vstřebá pouze část podané tekutiny, zbytek jím jenom "proteče". Navíc existují různé potící typy. Někdo se nezpotí ani za sviňu a z někoho tečou čůrky i při pohodovém běhu, takže je to s tím pitím individuální. Já osobně jsem ten fakt hodně se potící typ a 15 km bez příjmu tekutin je krajní. Na konci už cítím nateklé prsty a takříkajíc od konečků prstů začínám schnout. Prostě takový pocit nateklých a suchých rukou. V tu chvíli vím, že nutně potřebuji tekutiny. Toť má zkušenost.

    +8/0
    2.5.2014 23:04

    Z52d87e83n12ě13k 17S96l96á17d86e26k 7770897861

    přijímanou tekutinu doplňujte v průběhu, ale v malém množszví několikrát, podstatná je teplota nápoje, měla by mít teplotu přibližně prostředí, v kterém trénujete. Vaše tělo nespotřebuje tolik energie na zpracování a přenos buňkám, tedy na ohřátí na stravitelnou teplotu.

    Zpravidla to dělám tak, že na delší tratě popíjím 2-4 doušky cca 10 - 15minut (někdy nosím camelback), tak abych nenarušil plynulost běhu a dýcháním, tedy zvolním nezastavuji. Zastávky používám na jiné tělesné potřeby.;-)

    0/0
    3.5.2014 20:37





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.