• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Jak se připravit na "desítku" aneb přidej se k jednomu z nás

    Desítka není jen číslo nebo pivo, ale i běžecká vytrvalostní disciplína. Závod, ve kterém se kloubí rychlost s vytrvalostí. Trénink by zde neměl stát jen na běhání dlouhých tratí, ale je třeba zapojit i trochu toho sprintu. Jak tedy na to?

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    O42l91d61ř81i48c92h 90B54í40l37ý 7118645974686

    Problém tréninkových plánu tohoto typu je ten, že stačí běhat a zlepšíte se. Nechci aby to vyznělo špatně, ale pokud by ten dotyčný kterému se říká chrt ( otázka co jsou lidi s časem 35:00 na desítky a co teprve závodáci ) trénoval sám a pravidelně běhal, dostane se na takovej čas samozřejmě taky, akorát by ho to nestálo nesmyslný prachy a peníze by mohl využít třeba na různá kompenzační cvičení, případně opravdového trénera který by ho naučil jak správně strečovat, protahovat a pracoval by s ním na stylu....

    0/0
    27.4.2014 13:10

    P21a28v69e21l 71D85u91c78h17a94n 2848406143233

    Co myslíte tím "nestálo nesmyslný prachy"? Ono ho to nic nestojí. Co se týká "kdyby běhal sám" - zřejmě by se zlepšoval, jak píšete, ale výrazně pomaleji než podle tohoto tréninkového plánu (ať už jej hodnotíte jakkoliv).

    Poněkolikáté se zde objevuje poznámka o chybějícím strečinku, technice - protože všechny tři běžce znám, tak chápu, že to v článku chybí, protože všichni tyhle věci znají. Trenér všechny každý týden vidí běhat, takže ke stylu jim určitě své řekne. A kompenzační cvičení v tréninkovém plánu je (plavání, tanec, posilovna, lezení).

    0/0
    27.4.2014 21:20

    O93l46d35ř50i63c51h 14B55í47l24ý 7368255564116

    no tak mimo rádoby mediálních hvězd jejichž naprosto průměrné výsledky zvládne většina populace si už toho trenéra bude muset zaplatit. Nebo si snad myslíte, že to někdo dělá pro jejich krásný oči ... ?

    Ale chápu, že napsat pravdu nebude tak prodejný. Pokud mi chcete tvrdit, že se nebude tak zlepšovat....osobně si to nemyslím, s tímto plánem z mého pohledu ne.

    Pamatujete si na Cooperův test ? Zkuste si tak nějak srovnat tyto výsledky s tím co je a bylo na školách vidět ( podotýkám, je a bylo vidět bez trenéra )

    0/0
    28.4.2014 12:46

    P15a80v30e11l 59D64u22c13h14a59n 2808306773633

    Jsem fascinován. Tak třeba mně můj trenér, starý atlet, mi píše rozpisy, protože ho baví pohled na mé zářící oči, když se zlepším, zaběhnu si osobáček nebo prostě jen někde společně vyklusáváme a já si užívám, že běžím. Nicméně chápu a nepopírám, že pro některé lidi je psaní tréninků dobrý business. Nikoliv však pro Nikolu, za rady nebere nic než slova díků. Manželka má také individuální rozpis "pro dobrou vůli" nikoliv za peníze (u jiného trenéra než já).

    Váš názor na "běh podle tréninkového plánu" vs. "zmatené pobíhání jak se mi chce" vám snad ani nemám jak vyvrátit, protože neznám nikoho, kdo by dělal oboje a pak to mohl srovnat.. Takže se jen odvolám na kniho Run less, run faster.

    Cooperův test - jo, o tom něco vím :) Je neuvěřitelné, když se průměrný povaleč jako já zvedne z gauče, na Cooperově testě vyplivne plíce pro 2km a o rok později je o kilometr dál v zcela jiné formě. Obávám se, že proto je to váš odkaz na Cooperův test neprůkazný - myslím, že většina lidí (neběžců) měla na střední škole Cooperův test lepší než by zvládli zaběhnout  dnes.

    Celá ta věc s trenérem se má asi tak - běhat podle metodiky je výrazně smysluplnější než se v tom jen tak plácat. To pak člověk čte příspěvky typu "běhám rok a nezlepšuju se" nebo "zkoušel jsem běhat, ale nezhubnul jsem", atp..

    0/0
    28.4.2014 13:18

    O83l66d96ř17i87c76h 59B92í12l60ý 7118565634656

    nebudu se s Váma přít o zlepšování....docela souhlasím, že ten progres může být klidně větší a zejména na někoho to působí víc motivačně....ale jestli zaběhnete chrt ( překlad průměrně pomalého času ) desítku az 45 s trenérem nebo za 47 bez je úplně jedno.

    Za 40 to zaběhne bez trenéra každý, pokud má vůli. Za 35 pořád většina lidí, co jsou jen hobíci a běhají si sami a něco o běhu ví....

    Dneska je prostě in mít na všechno trenéra, na jídlo, na sport pro rekreaci, na hlavu atd a atd....

    JEstli někdo ptřebuje trenéra např, aby pochopil, že se hubne a spaluje jen v určitém pásmu, pak asi není co dodat.

    Zároveň, ale nechci tvrdit, že spousta dobrých běžců trenéry nemají, jen mi přijde, že trenér na rekreační popobíhání je zbytečnej.

    0/0
    28.4.2014 18:45

    P79a54v83e56l 39D89u72c36h74a82n 2798496113893

    Ale ono to přeci není jedno, jestli člověk zaběhne desítku za 47 nebo 45, to už je dost veliký rozdíl ve výkonu. Jestli desítku za 40 zaběhne každý, to se asi přít nebudeme (pro mě je otázka za jak dlouho a jak starý, těžký, jakou minulost by měl mít). Desítka pod 40 už je pro mě nepředstavitelný rachot (dnes v tom tempu vydržím kolem 3,5km)..

    Píšete, že pod 35 už musí člověk o běhu "něco vědět" - to určitě, ať už má nebo nemá trenéra. Pro mě je právě tohle "získávání informací" dosti obtížné - ne tak sám sobě určovat kdy a kolik toho mám naběhat..

    Rekreační pobíhání u nás provozují téměř všichni běžci (pokud tím myslíte amatéry - třeba jako Ondru Fejfara), nicméně - běhám 5-6x týdně a jsem běžec hobík, přesto nesouhlasím, že jsem rekreační běžec. Kdybych chtěl být rekreační běžec, tak si jdu 2-3x týdně vyklusat svých 8km, nehonil bych se do kopců tam  a zpět, po dráze se stopkama v rukách a v přírodě v tempu, které je hodně jen ne rekreační.

    Vlastně vám závidím - znám lidi, kteří mají pohybové nadání a tam kam se já musím vydřít za rok, tam oni fakticky začínají. Zřejmě mezi ně patříte. Já ne. Po roce běhání (29 let, začínal jsem na 95kg, dnes už jen 75 na 175cm výšky, kdy jsem předtím pár let jen tloustnul) jsem vydřel desítku za 43:43 - a opakuji, že trénuji 5x týdně. Když mám divoký, vlhký chlapecký sen, tak sním o desítce pod 40 - za rok a půl, to by byl panečku výkonnostní skok!

    Rozumím vím, že běžec co chce běžet 10km za 40 minut z pohledu masovosti není gazela. Spousta lidí běhá rychleji. Jenže - a to vás chci požádat - vezměte v potaz fakt, že RunGo je web pro začátečníky a o začátečnících. A neshazujte tedy jejich nadšení z každé sražené minuty v osobáku. Pro vás nuda, pro mě posun a veliká radost. Máma od dvou dětí nepoběží nejspíš desítku pod 35, ale viděl jste někdy v cíli takovou mámu šťastnou, že dokončila pod hodinu? Že doběhla půlmaraton - třeba v doprovodu své dcery, která se také rozhodla změnit svůj život? O tom je pro mě běhání.

    +1/0
    28.4.2014 20:29

    O42l75d68ř42i72c49h 70B80í27l28ý 7368795504226

    já s Vámi souhlasím, zejména s koncem a pokud to vyznívá jak to píšete, chápete mě špatně.

    Nikdy bych si nedovolil shazovat něcí výkony, Ti co uběhnou třeba tu desítku za hodinu se na ní mnohdy nadřou víc,než běžec co u odchází protaženej v suchým tričku.

    Stejně tak s Vámi souhlasím, že věk je limitující faktor.

    Rozcházím se v tom, že mně je relativně jedno, jestli nakonec zaběhnu čas XX nebo XY třeba o 2 min lepší, ano chci se zlepšit, sportuju hodně i když  určitě nejen běh, ale dělám to pro radost...zlepšvání s tím jde ruku v ruce.

    Za sebe bych řekl, že bych možná více než stopky vychutnával tu radost, i když neříkám že mnohé ranní výběhy za tmy v teplotách hluboko pod nilou jsou vždy rozkoší.

    Rozhodně všem přeji ať si plní jejich sny, jen jsem chtěl ukázat, že na zmíněné časy to možná půjde i bez nejnovějších bot, gelů, Vo2 testů atd...

    +1/0
    28.4.2014 21:48

    P77a68v10e13l 10D55u33c58h74a34n 2898866893573

    :) Shoda. Moc děkuji.

    Stopky jsou cena za to, abych se přiblížil ke svému snu - vyběhnout kdykoliv, kdekoliv a kamkoliv na jak dlouho chci já. Miluji ten pocit, když ráno vstanu, manželka ještě spí, obléknu se do běžeckého, chytnu vodu a zmizím na 2-3 hodiny běhat do lesa/hor, podle toho co je po ruce.. Ale chci víc - pobíhat celé dopoledne, vrátit se domů a být plný zážitků a dojmů o které se rád podělím s manželkou, pokud tam někam bude chtít jet na kole.. A co je na tom pro mě nejtěžší? Neběžecká vytrvalost - fungovat po zbytek dne, jako bych v nohách neměl 20-25 kilometrů :)

    0/0
    28.4.2014 22:30

    O90l23d36ř48i74c68h 59B36í90l67ý 7828235934976

    držím palce, s takovým přístupem brzo překonáte i to co si myslíte, že je nemožné, alespoň zatím.

    Běhání v lese je nejlepší, at už je motivace jakkákoliv. Cítit tn vzduch, přírodu, volnost a když k tomu člověk cítí ještě svoje tělo, jak dobře pracuje.....těžko chtít víc

    +1/0
    28.4.2014 22:38

    Jakub Havel

    Taky se pripojuju k udivu predchozich komentatoru nad naordinovanym behem na TF 100. Mohli by pak chrt a hobik dat vedet, jakym tempem na tepovce 100 bezeli?

    Tepovku 100 mam asi tak pri volne chuzi nebo pri regeneracni jizde na kole po rovine, kdyz jsem unavenej. Pri behu vyloucenoX

    Btw. moje klidova TF je 42 a TFmax 200. Vykonnostne jsem nekde mezi chrtem a hobikem;-)

    0/0
    27.4.2014 0:31
    Foto

    M36a65r29t58i49n 60J57i16n82d76ř48i55š66e82k 7106449521841

    Také by mě moc zajímalo, jak tu TF100 zvládají a hlavně, jestli se jim časem podaří nějaký progres.

    0/0
    28.4.2014 9:19

    Jan Štembera

    Ze všech instantních tréninkových plánů, co jsou jich plné běžecké knížky a časopisy, je tohle vůbec to nejhorší, co jsem kdy viděl. Už pro získání licence atletické 3.trenérské třídy je potřeba v rámci seminární práce obhájit návrh tréninkového plánu, s tímhle elaborátem by se tam Nikola Havlík ani nestihl posadit... K běhání na TF 100 se ani nevyjadřuju, to je pro 99% populace naprostá pitomost. Ať si každý běhá jak chce a podle čeho chce, nepleťte ale lidem hlavy, že takhle je to správně

    +2/−1
    25.4.2014 14:42
    Foto

    N59i23k89o14l90a 87H15a81v61l51i76k 3412294857617

    V první řadě děkuji za reakci. Spekulovat nyní o tom jak hrozny je tento plán nemá cenu. To ukáží až výsledky. 

    Ale zajímá mě proč je běh v tepovce 100 pitomost? Rád se poucim.

    0/0
    25.4.2014 15:44

    J34a31n 19Š15t40e47m39b98e83r40a 4595103286121

    Zkus třeba Benson/Connolly - Trénink podle srdeční frekvence. Najdeš spoustu odpovědí. Navíc jsou i tam zajímavý tréninkový plány. Chtít být dobrým trenérem znamená se pořád učit

    0/0
    25.4.2014 22:01

    Z76d35e56n25ě97k 63S79l18á32d73e40k 7530667971

    rozhodně mohu souhůlasit, správný trenér by neměl sestavovat bezhlavě plány, k tomu je potřeba znát jedince, a neznám plán, který by nesnesl v jeho průběhu úpravy "podotýkám správný plán". To co jsem si přečetl sestaví kdejaký laik, ale co tu postrádám, je rozvoj základní techniky, to je klíč každého tréninku, bez toho nerozvíjíte své dovednosti a své schopnosti neposouváte do další úrovně. Nevím kde se tohle učí, ale je to jako: hod míč, ale jak, no prostě to hoď. Bez toho aby bylo vysvětleno jak to prostě nejde.

    Ať se autor nezlobí, ale tohle není propacovaný time table, ale směs všeho možného.

    Zajímalo by mne zda autor ví zda protahovat, nebo se věnovat pružnosti, ohebnosti kloubů, jsou to docela podstatné věci pro každého běžce a nikdo to tady nepitvá josu to jen samé plany na kilometry.

    Na desítku se dá natrénovat i bez nějakého ohromného počtu naběhaných kilometru stejně 21km a nějaké metry, je to jen v rozvoji techniky a tomu asi nikdo neuvěří, protože teorie se dnes nenosí. Ať pan autor vysvětlí, proč se zaměřuje zrovna na fyziologické aspekty, jsou i jiné a o těch se nemluví.

    0/0
    26.4.2014 21:27

    Z16d38e50n57ě61k 93S41l60á90d38e21k 7470297241

    to je fakt, něco takového jsem neviděl ani já. To co u takového plánu postrádám je rozvoj techniky běhu a zde základních elementů, kdo toto netrénuje, marně honí kilometry.

    To je přesně ono je založen jako vždy na fyziologickém aspektu nikoli na těch dalších.

    Zajímalo by mě proč tam autor píše o břišních svalech, proč ne třeba o svalovém jádru, které je hlavním přispěvovatelem v běhu? Ale toto cvičení vidím často zařazené v tréniku běžce a když se ho zeptám jaký to má smysl neznají odpověď. Tak jako tady. JE to asi tím, že stále se věnujeme svalům kostem aj..., ale nikdo se nezajímá jak sval přispívá do pohybu a jaká jsou jeho omezení a to jsou důvody k poranění.

    A co taková pružnost a roztažnost, neboli jinak flexibilita a stretch, chápe autor význam těchto dvou slov a umí je použít i vtréninku "správně"? Když vidím jak si běžec chytí špičku nohy a přitáhne ji k zadku je to to samé, proč to dělá proboha? Protahuje přední stehenní sval, na co, v čem je to dobré? Takový rozsah pohybu ani při běhu nevyužije a jednak pro tento sval je to nepřirozené, k jeho protažení dochází při samotném vyklusání v mezi jeho požadavku.

    To že některé věci půjdou dobře nebo hůře, je spíše věcí zaměření a soustředění na problém a schopost ho řešit. V běhu to přece nefunguje tak, že něco jde hůře stále, prostě chybí náprava a s tím musí být schopný trenér pracovat u každého jedince a ne bezhlavě sestavit "universální plán". 

    Cíl běhu by měl být jiný pro běžce než je jen čas, ale na to musí každý trenér umět odpovědět svým svěřencům, ale někdy mi přijde, že to z nich spíše běžci dolují. Zaměřují se na výkon nikoli na zlepšení dovednosti a schopnosti běžce "jak na to". Prostě odběhat několik týdnů plánu je nesmysl, není běžec, kterému by plán nebyl upravován v jeho průběhu, vůbeec však nejde o kilometry nebo čas, ale o všeobecnou přípravu nejen tu fyzickou.

    0/0
    27.4.2014 8:51

    T15o72m41á87š 85K78o84l26á30ř 2266319324808

    Ja se chci k běhání po letech vrátit a tak sbírám "rozumy"a hlavně motivaci. Díky za článek a tréningové rozpisy. :-)

    +1/0
    24.4.2014 12:33

    Broňa Geršl

    Ještě to doplním tím že dělám všechno špatně, alespoň podle vašeho webu. Vybíhám jak vyjdu ze dveří bez rozcvičení či jakékoliv přípravy bo jak vyšpekuloval Cimrman: Četník vám před stíháním taky čas na přípravu nedá:-)! Ovšem časy mám mizerné 7km běžím s průměrem 5.40 a 14km 5,50, zlepšení nepředpokládám a ani se o něj nesnažím..

    Možná by stálo za to, kdyby admin mé příspěvky vložil do nové diskuze např s názvem: Jaký na to máte názor? nebo nějak podobně, opravdu by mne to zajímalo...

    0/0
    24.4.2014 11:44
    Foto

    M86a79r40e91k 55O89d12s47t34r69c25i43l27i14k 2607444640131

    Názor na co ale? Že děláte všechno špatně? Ale to nikdo netvrdí. Sportujte, běhejte jak uznáte za vhodné. Nikdo vám nic nenařizuje. Ať se vám daří. marek

    0/0
    24.4.2014 12:08

    Broňa Geršl

    Já vás tady obdivuji bo sem občas nakouknu a nestačím se divit jaká to je pro vás všechno alchymie8-o. Asi jsem váš pravý opak, běhám z odporem protože mne to nebaví ale tak 3x týdně(musí být teplo a hezky) 7-14km podle toho kdy mi to začne lézt na nervy, bez sluchátek neuběhnu ani metr, nemám jediný měřicí přístroj protože mne to výsledky nezajímají bo běhám jen pro udržení kondice a váhy. Mám 12 let staré tenisky slepené chemoprénem, vytahaný triko a starý cyklokraťasy s tím že klíče držím v ruce a v kapse mám pouze 100kč  na pivo po ukončení tréninku.

    Jediná příprava na letní běhání je v zimě 2x týdně 1,5hod na pásu ve fitku rychlostí 6km s 15% sklonem. Achilovky apod. mne nebolí, staré boty mi vyhovují, "nějaké" dopadové zóny řeším tlustými ponožkami, styl běhu taky neřeším - prostě běžím..

    Musel jsem to napsat, protože si myslím že takových běžců jako já je hodně, co si myslíte vy?

    Jo, je mi 51let a začal jsem předloni s tím že po 200m mi bylo na zvracení a 3 dny jsem nechodil. Až letos to jde nějak samo bez námahy, akorát mne to opravdu nebaví a nic mi to neříká, ale jak jsem psal výše je to nutné zlo k udržení kondice které musím vytrpět;-€

    +1/0
    24.4.2014 10:05

    P82a39v49e60l 19D68u82c13h22a70n 2868256223493

    Jestli ona ta "alchymie" nebude skryta v tomto:

    "zlepšení nepředpokládám a ani se o něj nesnažím" -> o zlepšení se stále snažím

    "běhám z odporem protože mne to nebaví" -> běhám proto, že mě to baví

    "nemám jediný měřicí přístroj protože mne to výsledky nezajímají bo běhám jen pro udržení kondice a váhy" -> možná kdybyste měl měřící přístroj, tak byste pro udržení kondice a váhy, nemusel tak moc trpět tím odporným během, možná by stačilo běhat méně? To pomáhá odhalit ten měřící přístroj

    " běhám ... tak 3x týdně(musí být teplo a hezky) ... staré boty mi vyhovují, "nějaké" dopadové zóny řeším tlustými ponožkami, styl běhu taky neřeším " -> já běhám asi 6x za týden :) proto mě zajímá můj běžecký komfort a styl - abych mohl vyběhnout kdykoliv chci

    "Ještě to doplním tím že dělám všechno špatně" -> to není pravda :) už tím, že se neprotáhnete před během to prokazujete. Člověk se má rozcvičovat už zahřátý a pokud chce zkrátit dobu regenerace, tak se protáhne po běhu. Sportu zdar a běhu zvlášť!

    +2/0
    24.4.2014 13:46

    J13a31k28u91b 27S13z47a65b75o 7176228531624

    "5 km tempo v tepovce cca 100". Jako opravdu? Když vstanu ráno z postele tak mám větší! ;-D

    +1/0
    23.4.2014 15:17
    Foto

    N62i79k92o56l43a 53H75a11v12l16i77k 3532164147217

    Kubo nesmíš vstávat tak rychle. Ne teď vážně. Trénink v nízké tepovce tě nutí běžet technicky co nejlépe. Musíš proste hospodařit s tím co mas a když pobezis nehospodarne tak budeš muset o to víc zastavovat aby jsi snížil tu tepovku.

    +2/0
    24.4.2014 12:55

    J64a52k95u12b 22S51z43a15b73o 7706288211274

    To já chápu a vím. Ale 100? Vyzkouším kam až nejníž se dostanu.

    0/0
    24.4.2014 15:11
    Foto

    M63a42r48t64i16n 94J50i41n76d40ř81i68š72e12k 7286229231721

    To je zajímavé, musím to vyzkoušet! Mám totiž dojem že na TF 100 bych snad musel jen jít. Při pomalém běhu 6min/km mám asi 130.

    0/0
    25.4.2014 13:10
    Foto

    N95i42k53o20l64a 25H50a49v44l28i74k 3282844247427

    Martine neříkám že to je jednoduché. Ale právě proto je nutné to trénovat. Je to především o tom vyzkoušet si jak vlastně moje srdce pracuje. A případně zkoušet udělat vše proto abych mu pomohl. Tak nízká tepovka je i z důvodů rychlosti. Nikdo nečeká ze pobezis rychle. Ale je to stejné jako v autě,  tam také nejdřív začínáš pomalou jízdou.

    0/0
    25.4.2014 15:54
    Foto

    M57a47r69t67i22n 47J21i63n79d87ř21i24š43e48k 7496249911591

    Tak jsem to zkusil. Ještě že mě nikdo neviděl :-D TF 100 jsem úspěšně udržel při tempu 10 min/km. Ze začátku jsem musel často přecházet jen do chůze, jestli se tedy dalo tomu pohybu říkat běh. Rychlost byla snad stejná. Po 2 km jsem to tempo už jakž takž našel a nemusel jsem ho měnit.

    0/0
    25.4.2014 20:03

    J97a32n 77Š73t53e76m33b24e65r59a 4315663576541

    Běh na TF 100, půjde-li vůbec o běh, nemá z hlediska rozvoje aerobní kapacity vůbec žádný význam, maximálně se to blíží regeneračnímu běhu (115-120). Spíš to odpovídá chůzi s hůlkami

    0/0
    25.4.2014 22:10

    S67t36a25n63i58s53l11a34v 83T78v72r32z 4526117173119

    Jak ale mám TF 100 dosáhnout při běhu, když jenom při velice pomalém přecházení ulice mám víc?

    0/0
    26.4.2014 0:14
    Foto

    M93a14r81t68i86n 91J63i82n92d92ř44i97š80e61k 7426229391661

    Toho může určitě dosáhnou jen trénovaný vytrvalec. Bežný člověk má v klidu TF60, já mám TF40 a v cyklistickém časopisu jsem viděl tabulku nejnižších tepů cyklistů (měřených při prohlídkách před závody) a měli TF28-31. To pak můžou při TF100 vesele běžet.

    0/0
    26.4.2014 8:36





    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.