• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Sháníte boty na běh? Poradíme vám, jak se v nich vyznat

    V životě téměř každého běžce nadejde chvíle, kdy konečně nalezne pravý "tonevokecáš" důvod, s nímž lze obhájit nákup profesionální, a tedy finančně náročnější, běžecké obuvi před rodičem či partnerem. Přečtěte si, podle čeho se v obchodu orientovat.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

    J65a49k62u52b 76S11p31i96r20k 3789926445583

    Super clanek a mimochodem, doma mam jen jedny boty na behani, ale inspirace je to dobra.

    0/0
    11.4.2014 1:23

    M37i61r70o83s81l97a58v 51D59a87v87í81d61e47k 5151332110

    před třemi lety jsem si koupil boty na běhání Puma Asix (doufám, že jsem název napsal správně)... v jednom hypermarketu stály v povánoční akci 400 nebo 500,- Kč. pravidelně v nich běhám trasy od 10 do 30 km a občas v nich jezdím na kole... letos se s nimi budu po třetí účastnit jednoho extrémního závodu a nemůžu si je i po těch naběhaných kilometrech, desítkách praní, běhání v zimě i v létě vynachválit... i po těch letech se v nich cítím výborně a nezklamaly mě i v závodě, ve kterém se běží více jak 50 km v kombinace asfalt lesní, polní cesty a o trochu delší trasa se jede na kole. 

    tím chci říci, že se dají i v obyčejných teniskách běhat i delší tratě, hlavní je, aby si noha sedla s botou. důležité je mít i správnou ponožku (špatná fuska, je horší než špatná bota ;-D)

    0/0
    6.4.2014 23:16

    P51a24v68l94a 64S36k29l34e29n54á35ř47o15v48á 7829284612

    Zdravím, mohla bych poprosit o nějaký tip na boty? Běhám okruh cca 6 km, napůl terén, napůl asfalt, zatím potřebuju nabrat objem. Běhám v botách nespecifikovaného typu, asi bych to nazvala univerzální běžecké boty, které se dají koupit v každé obuvi. A nechci mít plnou skříň jednoúčelových bot.

    0/0
    2.4.2014 15:37

    M71i42c10h90a67l 24Z91o28u46b60e21k 9501963758891

    Já jsem ten článek pochopil a připadá mě O.K, neřkuli docela inspirativní....jsem asi jeden z mála tady??8-o

    +2/0
    1.4.2014 16:25
    Foto

    P89a88v68e74l 59M86a31r97š26í68k 9738165949965

    Dobrý den, přátelé běžci. Každý příspěvek má smysl. Není nutné se ním řídit, není nutné ho brát za svůj. Pokud je pro konkrétního sportovce inspirativní tím lépe. ;-)

    +4/0
    31.3.2014 23:34

    Jarda Tesař

    V současnosti střídám několikery boty, je to tak nejspíš lepší i pro nohy. Na silnici mám jedny gelové Asicsy 2170 (ty hlavně na zimu, kdy běhám často kvůli večernímu nedostatku světla po asfaltu), zbytek, protože jinak téměř výhradně běhám traily, jsou boty do terénu.

    Jako základní trailové používám Adidas Kanadia 5 - jejich agresivní vzorek odváděl i přes zimu na trailu vynikající práci - a střídám je s botkami s menším dropem (6mm) - Asics Fuji Racer a nově zaběhávám nedávno pořízené Adizero XT 4. Je to příjemná změna pro nohy během týdne na jeden běh vždycky navléct boty s méně masivní podrážkou. Nedělá mi problém v nich běhat delší traily, aniž bych měl nějaké následky v podobě bolavých lýtek či achilovek.

    Minimálky (od NB) jsem si zkoušel na nohu, párkrát se v nich proklusal po obchodě, ale nějak se mi do nich zatím nechce, jsem rád, že jsem si dobře zvykl na ty nižší Asicsy a Adizera. Do těch Adizero XT 4 jsem se (samozřejmě po ozkoušení na nohu) rozhodl jít po přečtení článku skyrunnera Petra Míla, který v nich uběhl bez větších problémů 201km Swiss Irontrail 2013 (skončil na druhém místě). Třeba se přes tyhle "naturálnější" boty dostanu i k minimalistickým, ale zatím tu potřebu necítím. ;-)

    Všem přeju hodně kilometrů bez zranění, ať už budou běhat v čemkoliv.

    0/0
    31.3.2014 19:47
    Foto

    J68i62ř25í 69T55i24c12h35ý 5640765675

    Co taková supinace,pronace,neutrální nášlap-podpora nášlapu. Co taková šířka chodidla, výška nártu. A hmotnostně se ty kecky prodávají uni? A fakt ty závodničky jsou pro všechny lidi na závod vhodné? 8-o

    0/0
    31.3.2014 17:57

    L16i46b36o63r 21S62e27h31n97a40l 4124340284686

    Možná nebudete souhlasit, ale na toto mám svůj názor. Jak všechny tyhle problémy řeší příroda? Má člověk se 110 kily jinou nohu než ten co má 72? Nemyslím.. Pokud by nebyla bota, oba se s tím musí popasovat stejně a noha obou by s tím neměla problém. A všechny ty možné opory a podpory? Dle mého jsou příčina dnešních problémů. Kamarád rovněž běžec začal trénovat svaly chodidla a spodní části nohou a dnes po problémech ani památky. Jeho ortoped ho zprvu málem stáhl z kůže ale....

    0/0
    1.4.2014 7:43
    Foto

    J36i83ř59í 59T54i57c61h15ý 5910455885

    Kdyby nebyly boty tak není tento článek.

    0/0
    1.4.2014 11:32

    P69a80v13e34l 55N69e41d12ě19l37a 5136490864381

    Kdysi tu někdo psal, že se z této rubriky stává místo pro běžecké závisláky a ne pro normální lidi, kteří si jdou čas od času zaběhat. Tento článek mě o tom jenom ujistil. Kdo z vás má doma více jak dvoje boty na běhání? :-/

    Nějak to už přestává být místo pro mě...

    +8/−3
    31.3.2014 16:49
    Foto

    H74a79n51a 12M13a34r22v75a64n56o74v83á 6713763814578

    Pavle, redaktoři chtějí vyjít vstříc všem běžcům, já v tom problém nevidím :) a ještě nedávno jsem měla jen jedny běžecké boty ;)

    +3/0
    31.3.2014 17:13

    N46i90n52a 52P33o46k96o97r35n13á 1692205711839

    Autorka možná běžecký závislák bude, ale pro mne jako rekreačního běžce je článek taky zajímavý - právě proto, že mám jen jeden druh bot (běhám výhradně v lese, takže krosové), a já si ráda přečtu srovnání od někoho, kdo má více zkušeností s různými terény a různými druhy běžecké obuvi. Jinak boty mám čtvery, dvoje letní a dvoje zimní, a střídám je podle situace a počasí/výšky sněhu/hloubky bahna. Nemůžu si naplánovat běhání rovnoměrně během týdne, a tak jsem ráda, když mám vždycky k dispozici suché boty. Průměrně mi jeden pár vydrží tak 3 roky, právě proto, že je střídám.

    +2/0
    31.3.2014 17:30

    L22i21b30o97r 28S77e62h97n83a25l 4744320864156

    Vždyť ale nikde nikdo nenapsal, že si je máte jít všechny bežet koupit a bez nich to nejde. Z článku si lze vzít jen to co potřebuji. Pokud jako "víkendový" běžec vím, že vždy jdu do lesa za chalupou 3km, tak proste neřeším silničky a boty na objemový trénink a kouknu se s kterou botou má autorka dobrou zkušenost v oblasti mého zájmu..tzn krátká trailová trať... A ano.. tolik párů bot moc lidí doma opravdu nemá ;-D

    0/0
    1.4.2014 7:37
    Foto

    M65a11j13d85a 61O53n50d89r10á42š83o91v55á 8365655291

    Ale to přece není o tom, že si máte pořídit vícero bot. Je to článek o tom, do které části regálu sáhnout, když do běžecké speciálky vkročíte. 

    To že já mám vícero bot je dané tím, že je testuji a tak jsem sáhla do botníku po nejoblínějších a dala vám příklad (doporučení),  které mám ráda já, jen tak pro inspiraci.

    +1/0
    1.4.2014 13:47
    Foto

    R51o66b66e12r31t 97V69o35j48t24a 4181242551265

    Troufám si řict, že se dost pletete. Když jsem začal běhat, koupil jsem první boty (neřešil jaké), začal zvedat objem a najednou bum - koleno v pytli. Berle, 2 měsíce mimo, ortoped, rentgen, magnetická rezonance a podle doktorů mi nic nebylo, nic neviděli a netušili co se mnou.

    Tak jsem se ve své zbrklosti zastavil a začal nasávat informace. Ať už "beletrie" od Scotta, tak i věci od Erica Ortona jako The Cool Impossible a další. Začal jsem zkoušet minimalistické botky a nakonec zakotvil u Nike HyperFeel a Nike Free 3.0. Mám je na objem (+30km) na zpevněném povrchu jako je asfalt a nebo mírnější terén. K tomu jsem začal řešit správné posilování, svalovou disbalanci a od té doby objem utěšeně roste a problémy se mi vyhýbají.

    Těžko říct čím bylo způsobené moje zranění. Já to přisuzuji botám a od té doby si je přepečlivě vybírám a zkouším. Mám jich už 7 párů a vybírám podle terénu (les, asfalt, bahno, led, sníh, objem, rychlost, závod, ...). Nechci zase chodit s berlema. Nohy mám jen jedny.

    Ano, uznávám, že během roku se z mojí maličkosti stal běžecký závislák co má doma 7 párů bot a tunu dalšího vybavení. Ale kdybych dnes začínal znovu, nebo měl někomu poradit, tak není nic horšího než vyběhnout ve špatně zvolených botách, byť jenom na tři kilometry. Proto jakékoli články, které dělají osvětu v oblasti bot, ukazují všechny možnosti, vítám. Všem by to mělo otevřít oči v tom smyslu, že nestačí vlézt do *Sportu a koupit první boty, které se líbí nebo poradí prodavač (většinou o tom ví velké kulové, pokud nejdete do nějaké speciálky a i o tom se dá občas pochybovat).

    Abych to uzavřel, tohle nebyl článek pro závisláky, ale pro normální lidi. Já, jako závislák, si boty stejně vyberu jinak než podle článku na iDnes. Buďme rádi, že se tomu někdo věnuje a že je tu aspoň nějaké osvěta na hojně navštěvovaném portálu.

    +2/0
    1.4.2014 15:08
    Foto

    A22n82t52o25n16í34n 20L65o27m 8272514599545

    Myslím, že se z toho dělá příliš velká věda jen aby prodejcům rostli zisky. Normálnímu smrtelníkovi stačí obyč. sportovní boty. Před 20 lety se taky běhalo a nikomu nohy neupadli.

    +1/0
    2.4.2014 16:20

    L54i14b51o23r 85S57e64h69n85a22l 4574550754706

    Díky za pěkný článek. Ohledně minimalistických bot mohu přidat svou trochu do mlýna. Dlouho jsem chtěl pořídit nové boty do terénu. O minimalistickém běhu jsem toho přečetl hodně a s teorií nastíněnou v zrozeni k běhu souhlasím. Dost jsem se ale přechodu bál a váhal. Nakonec jsem přeci jen pořídil NB 1010v2 a prostě ze dne na den přesedlal z "tlumivek". Trasu v terénu jsem na začátek zvolil cca 4,5km a pečlivě si hlídal styl běhu (ono bota vás dost navede sama). Druhý den po běhu šílená bolest v lýtkách. No to se dalo čekat. Postupně ale si vše zvyklo a měsíc na to už můžu běžet mnohem delší trasy a nebolí mě nic. Díky zlepšení stylu mám lepší časy a ještě mě to naučilo běhat do kopců což jsem vždy nenáviděl. Nechci psát, aby si to hned každý běžel koupit. Jen jsem se chtěl podělit o vlastní zkušenost...;-) Stále váhám, zda mini botky pořídit i na tvrdý povrch a delší běhy.. čas ukáže :)

    +3/0
    31.3.2014 14:55
    Foto

    M22a50j70d97a 20O26n47d12r31á37š71o18v44á 8445245261

    Děkuji za přínosný příspěvek R^

    0/0
    31.3.2014 15:06

    J53a88n 88Š26t21e10m10b32e94r49a 4725453786961

    No, tak i já přidám zkušenost, tentokrát z opačného soudku... Minibotky mě zaujaly hned zkraje, pořídil jsem si jak módní pětiprsťáky, tak parádní Innov8, a pomalu jsem si zvykal. I já prošel očistcem prvního běhu a namožených lýtek, nicméně, po zhruba třech měsících běhání "po špičce" jsem si způsobil parádní zánět plantární fascie, který aktuálně léčím 11 měsíců, a zoufale vyhlížím světlo na konci tunelu. Běhám přes dvacet let, ale horší a vleklejší běžecký zranění jsem nezažil. Takže minimalistické boty ano, ale rozhodně s rozmyslem, jako doplněk, a pouze pro ty, kteří si to vzhledem ke své váze mohou dovolit.

    +2/0
    31.3.2014 15:21
    Foto

    M53a86j92d49a 13O21n43d66r17á91š57o96v97á 8435465441

    Takové příběhy znám i z jiných stran. I já jsem opatrná a minimalismus proto (a to jsem v článku zmínila) zapojuji velmi opatrně. Jeden rok jsem postupně začleňovala do běhů ty Trailrocy, o kterých píšu a mají jen 6 mm drop, pak přišly Mantry od Salomonu (4 mm drop) a teď minimusky od NB. Vše jen občas a nožky dobrý.

    0/0
    31.3.2014 15:31

    L42i38b75o32r 88S66e84h12n48a88l 4244210754676

    Byl tam nějaký náznak před tím, než ten zánět přišel s plnou parádou? Běhám v nich jen terén a zatím kratší trasy cca do 6km tak 3x do týdne.. delší nebo po tvrdém zatím v mizuno wave riderech... taky se snažím si tyto věci hlídat a zatím nic a pocit super....

    +1/0
    31.3.2014 15:36

    J63a72n 78Š11t80e76m87b65e28r81a 4395433506841

    Byl, naprosto čistý a transparentní, který jsem jako "zkušený" běžecký trenér školácky a velkoryse ignoroval :-) Po zhruba 40-50 minutách se pod prsty objeví nepříjemné pálení, jako kdyby vadila shrnutá ponožka v botě (nezarazilo mně ani to, že se mi "shrnuje ponožka" když běžím na boso :-)) Pak přišla fáze "odražené paty", a když jsem přebíhal i tu, začala mi ve směru šlachy kalcifikovat ostruha. O plantární fascitidě se toho napsalo spoustu, ale léčba je silně mlhavá a kulhavá :-)

    0/0
    31.3.2014 15:43

    L24i55b41o37r 33S62e89h64n32a86l 4114890114236

    Děkuji za info. Teď to nemyslím nijak zle, ale ono je to asi vcelku jedno v jaké obuvi člověk behá... pokud se nerozcvičí nebo pak ignoruje tyto náznaky tak se to prostě stát může. Dobré je vědět, že ani ten minimalistický běh není spása co se možných zranění týče a brát to opatrně. S těma lýtkama jsem počítal, tak jsem to prostě taky ignoroval ale ;-)

    0/0
    31.3.2014 16:05

    Z51d30e59n48ě92k 93S90l28á95d24e75k 7680787891

    Hlavnímbiomechanickým cílem tělesného pohybu v průběhu podpory je zajistitpřesměrování sil vpřed, aniž bychom ztráceli na síle a horizontální rychlosti adokonce se z této fáze snažíme ještě něco vytěžit. Takže, co se správné techniky běhu týka, tak je toho dosaženo tak, že přistaneme na nohu v blízkosti bodu průmětutěžiště a země (ne před tělem - to se brzdíte, nebo příliš vzad- přetěžujete hamstringy), a pokračujeme v pádu vpřed s minimálním nebo žádnýmzbržděním. Pohyb tělesné hmotnosti dolů má být dokončen před začátkem páduvpřed. Ale velmi často se stává, že lýtka odolávají tomuto pohybu směrem dolů, atím je způsobena touha udržet se ve vzduchu a tak bráníme noze v dotyku sezemí ve správný okamžik. Proč se to však děje? Příčiny mohou být různé,například špatné pochopení nebo příkaz k udržení tělesné hmotnosti nabříškách chodidel. Dalším faktorm může být vysunutí nohy (zaměření se na zvednutí kolena, je nutné zaměřit se na přizvednutí kotníku, zaměříte-li se na koleno, dáte nohu před těžiště a brzdíte se) a tím i špatný pohyb. Může to býtprovedeno na vědomé nebo i podvědomé úrovni, ale výsledek bude vždy stejný,přetížené lýtkové svaly. Takto to nějak je. Samozřejmě je nutné si uvědomit, že umístěná pod hýždi musí být v této pozici ještě dříve než zajistíte podporu na zemi, jinak to mohou ucítit i vaše zadní podkolenní šlachy a hamstringy, ale to je jiná kapitola.

    0/0
    31.3.2014 16:56

    Z42d24e72n63ě66k 72S14l49á38d52e51k 7160727291

    rozhodně to není v obuvi, ale ve způsobu pohybu. Jde jen o to v kterém místě podpory zvednout nohu ze země. Sám v těchto botech běhám.

    Jak se vyhnout těmto problémům?

    nevyvíjejte příliš mnoho úsilí zůstat na bříškách chodidel,

    nedržte patu příliš vysoko nad zemí. Je v pořádku, pokud se patou dotknete země, ovšem nesmíte svou tělesnou hmotnost přenést na paty, musí zůstat na bříškách chodidel,

    soustřeďte se pouze na zvednutí nohy ze země (přizvednutí kotníků),

    nevyvíjejte žádné úsilí pro odraz nohy ze země. Udržte své vnímání na zvedání nohy, buďte uvolněni.      Pohyb tělesné hmotnosti je ukončen, kdyžtěžiště prochází přes podporu. Logický důsledek je tento: čím rychleji tělo prochází svislou čarou přes bříškachodidel, tím rychleji se lýtkové svaly uvolní od zátížení tělesnou hmotností.Pokud během sestupného pohybu těla nejsou lýtkové svaly aktivní, nebo drženy atlačeny tělesnou hmotností, pak se na ně přenese méně zatížení.

    0/0
    31.3.2014 17:13

    Z63d91e40n92ě82k 60S22l23á81d12e91k 7170967861

    je to samozřejmé, díky minimalistické obuvi jsi blíže přirozenému běhu, já používám Inov8 . Minimalistická obuv má chránit chodidlo a přiblížit přirozenému běhu, díky tomu jste schopni  napravit i chyby vnímáním povrchu, což je důležité při změně podpory.  Ikdyž už jsem to někde zmínil zde je mé vodítko:

    - noste běžecké boty ve své velikosti, nenechávejte hodně prostoru pro prsty a kolem kotníků,

    - prsty musejí mít nějakou volnost to je důležité, zpravidla se udává do jednoho centimetru,

    - pružnost ošpička pata,

    - tenké ponožky, nejlépe bavlněné.

    Proč se doporučují boty o trošku větší? Aby se zabránilo tzv. jevu „černé nehty“ asi víte o čem mluvím nenašel jsem vhodnější termín, a aby se také zabránilo nepohodlí špičkám a co je důležité aby byl v botě prostor pro otok. V případě běhu na delší vzdálenost ti nohy trošku otečou i když to nevnímáš. Tady je ještě jedna podstatná věc proč kloužou nohy v botě a to je  "technika běhu" a podpora těla. V "technice běhu v pozici" noha neklouže, protože přistáváš na bříška a pak se noha zvedne a celý cyklus se opakuje. Takže to je ten důvod pro prostor. Ale jak píšu záleží na "technice běhu". Jak se ale vypořádat s otokem? To už je práce s tkaničkami. Vezmu to pěkně od spodku, dole lehce uvolněné, střed stažený ke kotníkům a vršek opět lehce uvolněný „vytvoří se jakýsi oblouk “. Je to důležité hlavně proto, protože příliš uvolněné boty budou vytvářet chybný nebo klamný dojem a to je v rozporu s přistáním nohy a jejím zvednutím. Nutné vyzkoušet. Ponožky. Někteří běžci v minimalistických botech tedy s tenkou podrážkou dávají přednost tomu, že jsou v botě bez ponožek, já raději volím tenké ponožky pro lepší vnímání a bavlněné pro dobrou absorpci vlhkosti a samozřejmě chrání také nohu před oděrky ze švů v botech.Pak už je ve hře pružnost obuvi což u tenkých a lehkých bot je ohromná výhoda. Poslední parametr je  technologie, ta je téměř všude stejná jen výrobci mají každý jinou. Snad to někomu pomůže.

    0/0
    31.3.2014 16:46



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.