• Diskuse k článku

    Diskuse k článku

    Rozbor běžeckého stylu: běh přes paty a špatné postavení

    Běžkyně Martina předvádí výrazný běh přes paty, což rozhodně nemusíme brát jako negativum, zvláště u dlouhých běhů a začínajících běžců. Problematickými partiemi jsou především dolní končetiny.

    Upozornění

    Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
    Děkujeme za pochopení.

    Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
    Foto

    M35i81r43o65s93l36a39v 60M36a27c77e23k 5311635670862

    já běhám zásadně přes paty kvůli lepšímu rozhledu po krajině

    0/0
    29.3.2014 9:38
    Foto

    M41i96r65o24s63l55a91v 89M81a55c90e46k 5211445620592

    to na tom videu je málo, je nutno víc vystrčit paty a pořádně se zaklonit

    0/0
    29.3.2014 9:40

    J77i31ř20í 70I34z34á80k 5336208769448

    Já chci zpět hodnocení pana Škorpila ;-(;-(;-(;-(;-(;-(;-( toto je sice také sofistikované, ale moc popisné a také nenabízející návod jak z toho ven....

    0/0
    28.3.2014 9:50

    T53o13m57á83š 45L48u96d11v12í83k 5160788883536

    Asi čteme jiný článek. V tom u mě je např.: "Efektivitě běhu nenahrávají ani zkřížené ruce v křečovitém sevření předloktí pod prsy. Ruce mohou být velkými pomocníky při švihové technice běhu. Jejich pohyb by však měl být pouze v boční rovině (podél těla) a paže by měly být uvolněné." 

    To mně přijde jako dobrý návod, jak na zlepšení.

    0/0
    28.3.2014 9:56

    J82i47ř44í 92I49z91á63k 5286448109538

    Tenhle Váš druh alibismu je  obecně velmi rozšířen. To co zmiňujete tam opravdu je to je pravda ... obávám se ale, žepohyb paží je to to nejmenší ... :-( v celkovém přínosu pro běh je to totiž asi jenom 8-10% a to ještě počítáno v oblasti šetření energie, takže si s tím můžete víte co....

    0/0
    28.3.2014 10:43

    Z96d62e16n26ě42k 13S85l20á71d46e78k 7970167101

    K vysvětlení práce rukou je nutné se opřít o příklad kojenců: pokud se budete dívat jak se učí chodit, dávejte pozor co dělá rukama, jejich role vám začne být jasná. Kromě rovnováhy, což je vizuálně zřejmé, děti ruce využívají jako percepční mechanismus, identifikátor vnímání pádu, čím dále je má od těla, tím hrozí větší nebezpečí a pád. Tahle příprava na pád je instiktivní a každý ji provádí přirozeně. JEstli chcete důkaz: postavte se a padejte dozadu.

    Co se týká ramen nemají významný a přímý vstup do našeho pohybu, ať vpřed nebo nahoru. Jejich povaha je samovyrovnávací, tím, že se pohy\bují v protifázi rytmu běhu. Při vstupu se tedy neutralizují, stejnou hmotností se pohybují v opačném směru, a čistý efekt je 0. Dodávají potřebnou hmotnost pro rovnováhu.

    Mimochodem analýza pohybu běžkyně v textu přináší i spoustu nepřesností v podobě paradigmat, ale to je na velmi dlouhý článek. Důležitými prvky v běhu jsou rovnováha, gravitace a zvedání nohou v základní poloze těla, která má pro tuto sportovní aktivitu podstatný význam, bez této základní pozice těla a její znalosti, nelze hovořit o žádné technice, ale to už hovořím o termínu "technika", je tak jednoduché jej vyslovit, ale málokdo jejímu významu rozumí, a je schopen popsat proč dělá ten či onen pohyb. JE nutné rozlišovat správné provedení pohybu a vizuální provedení pohybu, to bývají základní chyby u trenérů.

    Je to jako když řeknu běžci při tréninku, přeskoč tu překážku. JAk? Prostě běž a přeskoč ji. Základní problém je, že mu neřeknu jak to má udělat.

    TEdy nesprávnými pohyby si zaděláváme na potíže, a ty řešíme sekundárními věcmi nápoji, obuví s odtlumením apod., ale to náš pohyb nenapraví. JEště jsem osobně neslyšel někoho komu například bota s podporou pronace odstranila problém. To jsou věci, které nechceme slyšet "správný pohyb", raději máme hmotné věci které vidíme a šáhneme si na ně. Komplexní výraz je potom "učit se", to šidíme a nechceme.

    +2/0
    28.3.2014 11:53

    Z71d46e61n56ě93k 24S40l80á79d51e42k 7870277371

    ono to zase není tak snadné napsat hodnocení, tak aby bylo pochopitelné pro každého, je především nutné začít ze základní polohy těla z které je veden pohyb. Pokud by pro mě měla být výchozí pozice těla jako tomu je v v technice Dr.Romanova "pose running method", musel by ji čtenář znát, aby takové hodnocení bylo přínosem nejen pro běžkyni. Pokusím se vám nastínit alespoň základní pozici pro běh v této technice, následně je nutné upozornit nelze tuto techniku kopírovat bez teoretických znalostí. Jsou zde uplatněny principy fyziky a biomechaniky.

    Základní běžeckou pozici tvoří přímka, vertikálně spojující ramena, kyčle a kotníky při podpoře na jedné noze, kolena jsou neustále ohnutá. Pozice je neměnná, to znamená že při pohybu se stále opakuje, je to nutná podmínnka. Změna podpory z jedné na druhou nohu proběhne vlivem působení sil gravitace a to při dosažení určitého kritického bodu v základní pozici, kdy je noha zvednuta pod kyčlí, tedy žádnými předklony, záklony... Vlivem gravitace a dosažení tohoto bodu, tedy zvedáním nohy, zatímco druhá jde do podpory (důležité je aby se noha dostala do podpory, když je druhá vytažena pod kyčlí). Pokud dosáhneme kritic.bodu dojde k narušení rovnováhy a pohybu vpřed s min.ztrátou energie, pohyb je efektivnější v závislosti na kvalitě provedení. Konečným výsledkem je pohyb s minimalizací úrazu. Nohy acelé tělo je uvolněné, žádné úhly v kotníku apod. Způsob tréninku této metody vzpočívá v pečlivém provádění cvičení a jejich vkomponování do pohybu, tedy běhu, to má také své důvody, pro korekci vašich chyb. V základech ja také naučit se pracovat s rovnovážnými stavy vaší těl.konstrukce.

    Je zřejmé pohyb vychází ze zadní části stehen, z kyčlí, proto ta ohnutá kolena aby bylo možné maximálně využít pružnosti zadních podkolenních vazů, šlach... Důležité je držet těl.hmotnost na bříškách chodidel odkud také dochází ke zvednutí nohy. Po celou dobu se musí udržet výše zmíněná přímka.

    0/0
    29.3.2014 8:31

    L52u65d34ě67k 57V40o48j84t90a 8844685798300

    Přijde mi, že tohle je typický holčičí běh.

    0/−4
    28.3.2014 8:54

    Z67d27e17n13ě49k 37S92l76á54d12e70k 7500857221

    Rozhodně nejde o jakýsi standard podle kterého bychom to pojmenovali "holčičí běh", potom bychom museli znát i chyby, tedy odchylky od holčičího běhu a tyto poté srovnali a pracovali na jejich korekci.

    Můj osobní názeor je, že snahou běžkyně je přiblížit se pohybově technice, kterou viděla, ale bohužel nikdo jí neřekl o tom, jaké jsou základní požadavky na její správné provedení. Prostě se to naučila vizuálně bez znalosti jakéhosi standardu. JE to jako s čísly, pokud neznáme standardní označení pro počet jednotek např. 5, nebudeme nikdy vědět kolik máme prstů na ruce. Obdobně je to s během: pokud se budeme opírat o naše těžiště v bocích, viz. běžkyně, ale proč když těžiště se opírá v podpoře, tak přijdeme k poranění.

    Podobně sportovci nechápou odlišnosti mezi "odpočinkem" a "zotavením".

    0/0
    28.3.2014 12:21

    T25o81n64í82k 54K85u58t67t15m21a21n49n 6753608862

    Tak to je asi poprvý, kdy souhlasím s nějakým rozborem běhu. Ne, že by můj běh byl nějak excelentní, ale tady to sezení a plutí po patách vypadá až nezdravě. Hlavně okolo té cca 10. sekundy je to opravdu špatné dle mě. Mně bylo kdysi dávno doporučeno, ať si vyběhnu nějakej kopec nebo zasprintuju delší trať a potom, až budu vyklusávat, abych si dal pozor na to, co moje tělo dělá, že ono samo po velký zátěži při vyklusávání, když člověk na nic nemyslí, najde svůj ideální běžeckej styl, ale silně pochybuju, že by si nějaký tělo našlo to sezení v běhu :) ale jen říkám svůj názor

    0/0
    28.3.2014 7:57

    Z55d75e87n24ě93k 72S63l72á47d91e59k 7330597961

    Představte si i takové usazení v běhu do boků, má význam v běhu, zejména pro správnou činnost zadních podkolenních vazů , hamstringů při běhu, a přenosu energie na lýtkováý sval. Jen jde o to najít tu správnou polohu.

    0/0
    28.3.2014 12:26

    Zdeněk Sládek

    Pokud si provedeme analýzu, zjistíme, že:

    1) běžec se zaměřuje při zvedání nohy z podpory na zvedání kolena, což má negativní důsledek pro naše klouby: délka podpory je zbytečně dlouhá a tedy tělesná hmotnost zatěžuje klouby a běžec si zbytečně ubližuje.

    2) pro správný pohyb je nutné držet vertikální přímku bod podpory, kyčel, ramena a hlava s mírně ohnutými koleny.

    3) dříve než zajistíme podporu je nutné mít druhou nohu již v pozici pod hýžděmi, má to jednoduché biiomechanické vysvětlenmí. Do kolize se mohou dostat přední stehenní svaly a hamstringy. Kde přední stehenní svaly nemají význam pro odraz jak je mezi běžci známo je to mýtus, ale zajišťují stabilitu těla při dopadu společně s prací kotníků, zvednutí nohy nám zajišťují podkolenní šlachy zadní strany stehen. TEdy pokud je naše fyzické úsilí větší a zaměříme se na zvedání kolen nikoli na pouhé přizvednutí kotníků ze země, kdo bude výtěz samozřejmě přední stehenní svaly, toto jsou původy bolestí hamstringů. Vysvětlení mýtu spojeného s před.steh.svaly naleznete také na internetu pod pojmem "extensor paradox".

        V každém případě jde o špatné pohyby a zvyky tyto lze odstranit cvičeními zaměřenými na naše vnitřní jádro, dopad nevést přes paty nebo špičky ale přez bříška, kde má být tělesná hmotnost, abnormality jako pronace a supinace jsou spíše naše chyby pohybu, platí obdobné včetně posílení stabilizačních svalů, opět doporučuji skákání přes švihadlo a zapojování hamstringů a vnímání těl.hmotnosti. Naučte se využívat gravitace snížíte vaše úsilí. Pokd jednu chybu uděláte jednou nevadí to, ale pokud ji zopakujete 1000x potom máte problém, z toho plyne výstelky v botech v odstranění problému nepomohou, pomůže vám správný pohyb. Běh není jen dril, ale dovednost, naučte se nejprve správným pohybům v cvičení a poté jej vkomponujte do běhu. JE to jednoduchá filozofie, jen málo kdo se chce učit a základní pohybové schopnosti ignoruje. Pamatujte si, nepracujte proti gravitaci, zaměstnejte ji, tělo vám to vrátí.

    +1/0
    28.3.2014 7:51



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.