• Poradna

    Běžecká poradna Rungo

    Poradna

    Na otázky odpovídá

    Vít Kněžínek

    Vítek Kněžínek Spletitými cestami osudu jsem se skrze nejrůznější sportovní odvětví prokousal až k běhu, kterým žiji a který mě živí. Mám vášeň poznávat a zkoušet nejrůznější výstroj všeho druhu. Miluji pohyb po horách a lesích, ale i tvrdou a hladkou silnici a když na běhání nemám zrovna náladu, snažím se objevovat další disciplíny, které by mohly běžcův život okořenit. Přestože je Vítek je konzultant běžecké speciálky Triexpert, tak je Poradna 100% nezávislá.

    Nejvíce se ptáte

    Závody
    Ahoj Honzo
    Je dobré se před závodem k večeru na 10km se dopoledne lehce proběhnout? Nebo se už cca dva dny před závodem nepřepínat.díky.
    Gabka
    Honza Jakubíček
    Ahoj Gabko
    Před závodem je obecně dobré šetřit síly a určitě se nepřepínat. To ale neznamená jen nohy nahoru. Je dobré si jít lehounce zaběhat na rozhýbání a do toho si třeba dát i nějaké trošku svižnější rovinky do 10s. Vše by ale mělo být v odpočinkovém duchu. Záleží dost na Tvé kondici, kolik máš natrénováno zdravotním stavu atd.

    Závody
    Ahoj. Mohu 14 dnů před maratonem běžet naplno 1/2 maraton? Maraton poběžím po nekolikáté a chtěl bych se přiblížit ke 4 hodinam. Půlmaraton bych rád pod 1:50. Je 14 dnů mezi závody dostatečná doba k regeneraci?
    Děkuji.
    Tomáš
    Honza Jakubíček
    Ahoj Tomáši
    Pokud máš dobře natrénováno a už jsi letos alespoň 1-2x závodil tak ano. Neměl by být problém zregenerovat. Raději ho ale běž s malinkou rezervou a hlavně to nepřepal. Mezi závody už pak spíš odpočívej
    Závody
    Čau Honzo. Běhám 4x týdně 12-18 km několik let,převážně kopce.Mám problém,že když jsem ve velké zátěži, tak v cíli vždy zvracim. Tak musim vždycky spomalit a rozdejchat a při závodě to neni moc dobry:(
    S potravou nemám problém,jím vše.
    Díky za radu Pepé :) - otázka upravena poradcem
    Pepé Lovosice
    Honza Jakubíček
    Ahoj Pepé
    S tou stravou je to celkem složité, nicméně pokud se Ti to  stává při kratších závodech do 10km, tak bych navrhoval abys před závodem minimálně 4 hodiny už nic moc nejedl a případně jen menší a lehkou snídani ráno. Nejdůležitější je to, co sníš den až dva před závodem. Na delších závodech už to může být větší problém, je potřeba najít si takovou závodní a předzávodní stravu, která Ti nebude způsobovat problémy.
    Závody
    Ahoj Honzo, táhne mi na 56 a mám za sebou šestileté období běhání. Nemám zádné zkušenosti s triatlonem, ale chtěla bych se pokusit zdolat jeden dlouhý.Už je to téměř jistě má čerstvá výzva pro příští rok. Vystačím se 7 měsíci tréninku ? Běh a své oblíbené závody bych si ale chtěla ponechat nedotčené :-) Nejde mi o čas, ale o dokončení . :-)Děkuji
    Ilona
    Honza Jakubíček
    Ahoj Ilono
    Pokud máš na mysli závod typu polovičního Ironmana, tak  by to mohlo být reálné, pokud umíš plavat, jsi zdravotně v pořádku a zvládneš bezproblému uběhnout půlmaraton, abys mohla tréninku věnovat dostatek času.Pokud máš na mysli celého Ironmana , tak to bych Ti spíš nedoporučil. Ale v obou případech je to jen odhad, nevím skoro nic o tvé výkonnosti a  atd.
    Závody
    Dobrý večer
    Poprosil bych o tip na triatlon střední délky (cokoliv, kde bude plavání aspoň 1.5 km), který by nepatřil pod ČTA nebo tam aspoň neuplatňovali pravidla o rozměrech jídního kola (vzdálenost pedálů od sedla atd).

    Jezdím na kole Azub Ibex (dle silničního zákona plně vyhovující jízdní kolo), pár sprint triatlonů už tak mám za sebou, bavilo mě to a chtěl bych zkusit něco trošku delšího, jenže si jen kvuli triatlonu nechci kupovat další kolo, takže hledám závod kam pouští opravdu všechny typy jízdních kol, nejen karbonový silničky... - otázka upravena poradcem
    Jerry
    Honza Jakubíček
    Ahoj Jerry
    Koukni na Doksyrace.  nebo na web czechtriseries.cz kde najdeš souhrn snad všech triatlonů, duatlonů a xterry v ČR. Jsou tam i mimopohárové závody. ALe ani na těch pohárových se kola nijak zevrubně nekontrolují, triatlon není cyklistika. Většinou se spokojí rozhodčí s tím aby kolo dobře brzdilo a abys měl správnou helmu.
    Závody
    Rád bych zorganizoval v mém bydlišti rungo výběh. Co proto mám udělat? Díky za odpověď.
    Petr
    Honza Jakubíček
    Ahoj Petře
    To nevím, napiš někomu přímo z týmu pořadatelů.
    Závody
    Dobrý den
    Prosím o Váš názor. Kolik km by měl člověk uběhnout v tréninku, pokud chce zdolat půlmaraton. Nejde o nějaký čas, pouze ho zaběhnout do cca. 2:45 hod. Je pravdou, že pokud půlmaraton v tréninku nezaběhne, že to nedá ani při závodě?
    Děkuji, hezký den - otázka upravena poradcem
    Stenly
    Honza Jakubíček
    Ahoj Stenly
    Pokud budeš v tréninku schopen bez větších problémů uběhnout alespoň 14-15 km tak bys měl pak v závodě půlmaraton zdolat. Samozřejmě stát se může cokoli a nemusíš to uběhnout ani když to předtím v tréninku uběhneš celé. Pokud si ale dobře rozvrhneš síly tak to určitě půjde i z 15 km tréninku. Co se týká tempa tak za 2:45 je to spíš chůze než běh, takže pokud nejsi vyloženě nesportovec, mířil bych výš. Zkus si změřit jaké tempo běháš při treninku a podle toho pak ve stejném tempu závod začít a myslím že to bude rychleji než 2:45
    Závody
    Dobrý, chcel by som sa opýtať na toto. Kamarát ma lanári na banskobystrický pol maratón. Neviem však či sa do toho pustiť. V podstate som len začínajúci bežec. Dnes sa mi podarilo spraviť 12 km za 1:18, do trojhodinového limitu by som sa hádam zmestil :-). Na prípravu mám mesiac, nechcem to však zbytočne prepáliť. Ďakujem
    Vlado
    Honza Jakubíček
    Ahoj Vlado
    Pokud jsi začátečník tak bych Ti doporučil se startem na půlmaratonu ještě počkat až budeš mít víc natrénováno. Třeba bys to teď uběhl, ale asi by sis to moc neužil a o to jde přece především 
    Závody
    Ahoj Honzo, mám dotaz :-) lze za rok natrénovat na Ironmana? Nezačínám samozřejmě z nuly (maraton v roce 2012 mám za 3:40, jezdím na kole, plavu, nic z toho závodně, spíše pro radost). Delší dobu (asi půl roku) jsem teď nedělala téměř nic kvůli zranění třísla. Je reálné, že bych v červnu 2015 dala Moraviaman se ctí (nechci vyhrát, ale nemusím být na hraně časového limitu :-) ) Děkuji a přeji hezký den.
    Aneta
    Honza Jakubíček
    Ahoj Aneto
    ZA rok se na Ironmana natrénovat dá, pokud teda nezačínáš úplně od nuly, což ale podle toho co píšeš nezačínáš. Záleží na hrozně moc věcech, zda se to opravdu podaří. Především na zdraví, tréninkových možnostech a Tvém talentu. Také zda ho chceš odzávodit  nebo prostě to "jen" dát. Ale myslím si že bys to měla zvládnout pokud to vezmeš svědomitě a rozumně
    Závody
    Ahoj Honzo , nedávno jsem Tě zahlédl na Czechmanovi a tam směřuje i má otázka . Už 3. rokem se točím kolem dlouhých triatlonů s časy kolem 13. hodin . A velkým problémem stále zůstává výživa , zkoušel jsem nejprve jen gely , pak jen tyčky a musím přiznat , že u maratonu už jak vezmu do ruky gel nebo tyčky , tak se mi dělá zle ze všeho sladkého . Nemáš nějakou dobrou zkušenost s alternativní výživou pro vytrvalostní disciplíny delší než 10 hodin ? Děkuji a hezký den a ať to běhá :-))
    Pavel
    Honza Jakubíček
    Ahoj Pavle
    Přesně vím o čem mluvíš, často mívám stejný problém. Nejdůležitější je vyzkoušet si jaká značka gelů a tyčinek Ti dělá dobře. Já osobně používám gely a tyčky od 3 výrobců, které mám vyzkoušené a ty si na závody vozím svoje, pokud je náhodou na trati nedávají. Nic jiného než co máš vyzkoušené že Ti neudělá zle, nejez. Chce to trošku experimentovat při tréninku. Potom je také dobré si na závod připravit něco malého co není sladké až sladkokyselé. Výborné jsou třeba slané krekry, chlebové tyčinky, nebo sendvič z bílého chleba, případně i vařená brambora. Stačí jen pár soust. Dostat do žaludku něco, aby se trošku zklidnil. Hodně pomáhá i pravá Cocacola, ne jiné limonády. Je to trošku Alchymie než se to podaří vychytat, ale na dlouhých cyklotrénincích a bězích to lze vyzkoušet. Je to trošku na víc povídání ale kdyby Tě to zajímalo nějak víc, tak klidně napiš mail a probereme to.
    Závody
    Ahoj, rad bych se zeptal jak by měla byt tepovka v závode - např. na 10km. Díky Michal
    Michal
    Honza Jakubíček
    Ahoj Michale
    Většinou to bývá okolo 88-92% maximální TF. Záleží na tom, jestli to poběžíš 35 minut nebo hodinu. Čím déle, tím samozřejmě nižší TF budeš schopen držet
    Závody
    Dobry den pane Jakubicku, pan Petr Fort (vyzivovy poradce) v clanku na rungo,cz, rika, ze by se pri maratonu mel pit v prvni polovine hypotonicky iontak a v druhe isotonicky, je to na obcerstvovackach zohledneno, jak je poznam? Potom tvrdi, 2-3 dcl/ napoje na obcerstvovackach muze zpusobit vazny problem, ale doporucuje 0,3-0,5l/ hodinu, pri rychlosti 10km/hod. na maraton a obcerstvovacka co 5km, si ty dva udaje protireci, jake mnozstvi vypit na obcerstvovacce? Za nazor dekuji. Mirek
    Mirek
    Honza Jakubíček
    Ahoj Mirku
    Tipoval bych že na akcích jako je PIM, bude převážně hypotonický ionťák, protože bývá levnější. Ale jestli to tak opravdu je, to nevím. Případně bych to vyřešil nějakou magnesiovou tabletou nebo jiným minerálovým doplňkem,  který budete mít s sebou. Co se týká doplňování tekutin při závodě tak záoleží hodně i na počasí. Ve velkém vedru to může být trošku problém. Žaludek dokáže zpracovat maximálně 0,7l za hodinu což je maximum co můžeme vypít. I když si na jedné občerstvovačce dáš 2-3deci tak to nemusí být ideální. Každopádně před závodem jako je maraton je potřeba zavodňovat tělo už několik dní před závodem a při závodě se snažit pít už od začátku a nenechávat to až na dobu kdy budeš mít žízeň. Jaké množství je pro každého ideální je potřeba si vyzkoušet už v tréninku nebo na nějakém méně důležitém závodě. 
    Závody
    Dobry den, max tepovku mam asi 190. Zkousel jsem merit klidovou po probuzeni a vychazi mi kolem 70 ti. Na maraton je doporucovano bezet na 82%, tzn.cca 156tepu/min. Podle M. Skorpila bych, ale mel bezet((Tmax- Tkl )x0,82)+ Tkl, tak mi vychazi 168tep/min. To uz dycham na prerusovanou mluvu. Tak nevim, v jakych tepech PIM bezet. Vim, ze na zacatku o neco nize a druha cast zase vyse. Za odpoved dekuji.
    Mirek
    Honza Jakubíček
    Ahoj Mirku
    Jak vidíš různé zdroje uvádějí různé výpočty. Určit který je ten správný, podle mě nejde. Každý člověk je jiný a mění se i v čase, podle toho jak máš natrénováno a dalších proměnných, což žádný výpočet nemůže zohlednit. Nejlepší je spolehnout se na svůj odhad. Pokud máš na maraton dobře natrénováno, tak bys to měl být schopen +- odhadnout. Samozřejmě je vždy lepší začít trošku opatrněji a pak tempo případně vystupňovat. Nejlepší je vždy vlastní zkušenost takže až poběžíš maraton poněkolikáté, budeš už velmi dobře vědět.
    Závody
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat na stravování před půlmaratonem. Start závodu je v 18:00 hod. V kolik hodin bych měla naposledy jíst a co by to mělo být. Děkuji za odpověď
    Nela
    Honza Jakubíček
    Ahoj Nelo
     Určitě celý den už jen něco lehkého, co Ti dodá energii, například rýže a těstoviny, raději v menším množství a k tomu průběžně zavodňovat. Před startem už bych alespoň 3 hodiny nic moc nejedl, maximálně něco na způsob energetické tyčky
    Závody
    Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, zda nemáte nějaký osvědčený recept na předzávodní nervozitu, která většinou začíná den před závodem a projevuje se i střevními problémy.
    Díky moc! - otázka upravena poradcem
    Petra
    Honza Jakubíček
    Ahoj Petro
    Předstartovní stres prožívá každý člověk úplně jinak. Nejlepší je závodit častěji a potom se s tím budeš lépe vyrovnávat. Také hodně pomáhá udělat si nějaký předzávodní stereotyp který budeš vždy dodržovat, Počínaje stravou a spánkem třeba i více dní dopředu (tím pádem i vylučování ) a hlavně rozcvičení. Na druhou stranu i předstartovní nervozita je prospěšná, právě díky ní  v podstatě dokážeš zaběhnout na závodě rychleji než v tréninku, takže se tomu úplně nebraň. Rozhodně není dobré závodit třeba každý víkend. nejdůležitější ze všeho je ale závody si užívat a nestresovat se případným neůspěchem v každé závodě.
    Závody
    Dobry den, zaujima ma Vas nazor na tuhnutie lytok. Moze to byt teniskami? Behavam pravidelne 3 roky (4x tyzdenne 30-40km), doteraz nikdy som s tym nemala problem. Az teraz, pocas polmaratonu mi na cca 10.km (rovina) zacali tuhnut. Sice som nesla dole z tempa a udrzala si ho, ale zvysok sa mi bezalo neprijemne, az cez bolest. Mohlo to byt sposobene teniskami (kupila som si pretekarske Asics gel DS-trainer, v ktorych som pred polmaratonom odbehla len cca 8km, doteraz som behavala treningy aj preteky v nimbusoch), alebo vyplavovanim laktatu? Bezala som v tempe, ktore som mala natrenovane (5:38), mala som kompresne podkolienky, inak (okrem tych tuchych lytok) sa mi bezalo super, cele som to udychala nosom a tep som mala cca na urovni anerobneho prahu (poznam svoju laktatovu krivku). Predosly polmaraton som odbehla podstatne pomalsie (6:00), pri vyssom tepe, tempove behy aj preteky na 10km behavam rychlejsie (cca 5:10) a doteraz nikdy sa mi to nestalo. Dakujem
    Hanka
    Honza Jakubíček
    Ahoj Hanko
    Nejspíš to bude změnou bot. Ty DS Trainery jsou přeci jen podstatně méně odpružené než než Nimbus. Takže z toho to bude.



    Závody
    Začínám běhat a chtěl bych poradit, který závod v Brně je dobré si zaběhnout jako první. Délka kolem 5km a aby tam bylo víc začátečníků. Taky nevím jaký čas bych na tuto vzdálenost měl zhruba mít, abych nebyl úplně mimo :-D Díky za radu.
    Patrik
    Honza Jakubíček
    Ahoj Patriku

    Zkus třeba hned v neděli Běh Zdraví v Židlochovicích, nebo 17.5. Memoriál Jaroslava Chromého.  Rozhodně se ale neboj že bys na některém závodu " byl mimo" To by byli jedině Ti co by si něco podobného mysleli o jakémkoli běžci, byť třeba začátečníkovi. Přeji fajn zážitek a držím place.
    Závody
    Jaké boty si mám vzít na svuj první maraton. Mam nadváhu, ale běhám každý den. Mám za sebou několik půlmaratonů. Ale cely maraton jsem vkuse během ještě neběžel.
    Michal
    Honza Jakubíček
    Ahoj Michale
    Takto z fleku je těžké radit. Záleží samozřejmě jaké boty máš k dispozici, za kolik poběžíš a jak na tom s tou nadváhou, případně i zdravotně jsi. Pokud je to ale Tvůj první maraton, a nebudeš chtít běžet pod 3:30 volil bych raději boty, na které jsi zvyklý z tréninku a máš v nich už něco naběháno. Aby byli dostatečně tlumivé a pohodlné.




    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.