• Zinek podpoří váš výkon a u mužů má vliv i na „funkci“

    Zinek patří mezi několik stopových prvků, které mají pro výkon běžce vysokou důležitost. Jeho parketou v tréninkem namáhaném těle je podpora imunity i spolupráce na energetickém metabolismu. Proto bychom mu měli věnovat pozornost při úvahách o své výživě a dbát na jeho vyvážený příjem.

    Zinek patří mezi několik stopových prvků, které mají pro výkon běžce vysokou důležitost. | foto: MAFRA

    V našem těle jsou atomy staré pět miliard let. Vážně! Stopové prvky, životně důležité pro správné funkce našeho těla, jsou z pěti procent kovy, které jsou přítomny v zemské kůře od té doby, co vznikla. Tyhle prehistorické atomy se dostávají díky styku s horninami a půdou do vody a rostlin a pak i do našeho těla. Všechny tyto nenápadné prvky jsou sice v našem těle přítomny jen ve stopovém množství, ale jeho funkce podporují jako šafrán dobré jídlo. Kontrolují stahy svalů, pomáhají udržovat rovnováhu vnitřního prostředí těla, regulují náš metabolismus. Jedním z těch veledůležitých kořenících přípravků je zinek.

    Význam zinku v těle běžce

    Zinek má obecně významný vliv na správný vývoj živých organismů. Jeho přítomnost v našem těle je nezbytná pro správné fungování řady enzymatických systémů. Zinek pracuje v tandemu zhruba se stovkou různých enzymů a společně zajišťují správný chod energetického metabolismu. Zvlášť důležitý je v systému výroby inzulínu. Dále stabilizuje DNA, je důležitý při buněčném dělení a působí pozitivně na imunitní systém. Vytrvalostní sporty snižují obsah zinku v těle atleta díky zvýšenému vyměšování potem a způsobují, že jsou krátce po závodě nebo těžkém tréninku náchylnější k nachlazení. Zinek zajišťuje dostatečnou koncentraci vitamínu A v našem těle a podporuje tak dobrou funkci našich očí. Navíc jeho přítomnost pozitivně ovlivňuje kvalitu vlasů, kůže a nehtů. Posílená kvalita nehtů, které běžcům ustavičně slézají, je další dobrý důvod, proč na zinek nekašlat.

    Zajímavý zinek

    Kov se značkou Zn a známou bouřlivou reakcí s kyselinami znali už ve starověkém Egyptě, kde se používal ve slitině s mědí jako mosaz. V Evropě nebylo jeho zpracování známo až do 18. století, takže se dovážel z Číny. Hlavní rudou, ze které se zinek získává, je sfalerit s půvabným českým jménem blejno zinkové. Zinek potkáte v našem běžném životě ve formě pozinkovaných železných plechů odolných vůči korozi, kovových ozdob na střechách, jako součást baterií a galvanických článků a klenotnických slitin. Ve staré Číně se z něj razily mince, za protektorátu české koruny a za nacistické „Říše“ pfennigy. 

    Nedostatek zinku v potravě způsobuje pomalé hojení ran, úbytek na váze, zhoršení paměti a smyslové poruchy, především u zraku a čichu. U oslabené populace (sportem nebo třeba hladem v zemích třetího světa) je jeho nedostatek příčinou poklesu výkonnosti imunitního systému, především vůči respiračním nebo průjmovým onemocněním. První diagnostiku si můžete udělat sami – pokud se na vašich třepivých nehtech objevují bílé zbytnělé půlměsíčky, měli byste do výživy rychle přidat pár miligramů zinku navíc. Denní příjem by měl být v rozmezí 12 až 15 miligramů zinku podle vaší váhy a stupně tréninku. Jako umělá suplementace se většinou dodává v přípravcích dohromady s hořčíkem, protože jejich zpracování v těle a funkce jsou částečně společné nebo na sobě závislé.

    V čem jíme zinek

    Zinek je ve vysoké koncentraci přítomen v běžci oblíbených chia semínkách, právě společně s kamarádem hořčíkem, případně v quinoa, fazolích a dýňových semínkách. V potravinách rostlinného původu jsou koncentrace zinku obecně nižší než v těch původu živočišného, což by měli vést v obzvláštní patrnosti především běžci – vegeteriáni. Pokud jimi nejste, pro příjem zinku upřednostněte játra, tmavé maso, mléko, vaječné žloutky a mořské živočichy – především ústřice. Vzhledem k výše zmíněnému vlivu zinku na kvalitu spermatu a dokonalou funkci pohlavních orgánů mužů bude jejich afrodisiakální účinek sice sporný, ale celkový vliv na „funkci“ je nepopitatelný. Jen pozor na konzumaci vína k ústřicím – přemíra vína a kávy vstřebávání zinku v organismu výrazně blokuje. Dobré vstřebávání zinku v těle může být negativně ovlivněno nadbytečnou suplementací chromu. A protože velkým zdrojem chromu je pivo, měl by na to běžec při zapíjení letních rekordů myslet.



    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Zinek podpoří váš výkon a u mužů má vliv i na „funkci“

    J32a27n
    H76a70v34r24d75a
    myslíte na funkci rostlináře?
    P63e85t49r
    Š92v21e82s73t91k28a
    Foto To se jako mám vzdát piva a kávy? Vždyť to je jediné, co mě drží nad vodou. To se mi nelíbí
    T84o97m60a86s
    V92a63r67g48a
    Zinek má vliv na funkci, ale jedině když posilujete pánevní dno. Kvalitě spermatu se nevyrovnají ani ústřice a...

    V diskusi jsou 3 příspěvky, poslední příspěvek 20. 7. 2015, 12:55



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.