• Za píchání v boku může dech a slabé břišní svaly

    Zažil to snad každý: ostrá bolest v boku, která vás prakticky zastaví. Její příčiny nejsou tak úplně zřejmé. Nejčastěji se o píchání v boku hovoří v souvislosti se špatným dýcháním, což se projevuje především u začátečníků, kteří nedokážou správně odhadnout tempo a „přepálí“ začátek.

    Píchá vás v bochu? Naučte se správně dýchat a posilte hluboké břišní svalstvo | foto: Profimedia.cz

    První pohled: Dýcháte špatně a mělce

    „Neoptimální dýchání je vůbec nejrozšířenějším chybným pohybovým stereotypem, který v ambulanci u našich pacientů nacházíme. Dech nás provází od narození do smrti a na jeho kvalitě závisí více, než si myslíte. Zajištění dechu je spojeno vždy se zajištěním správného držení těla – bránice funguje nejen jako sval dechový, ale i posturální. A pokud tyto dvě funkce nejsou v harmonii, a můžete mi věřit, že příliš často v harmonii opravdu nejsou, máme zaděláno na pořádný problém,“ říká fyzioterapeutka Katka Honová.

    Kouzlo spočívá v zapojení mezižeberních svalů a hlubokých břišních svalů. Pokud dýcháte pouze mělce, do plic, do ramen, moc daleko nedoběhnete. Samotná bránice, byť s pomocí prsních svalů, to zkrátka neutáhne. Pokud naopak budete směřovat dech dolů a do stran (zapojíte hluboké břišní a mezižeberní svaly), poběží se vám líp a pravděpodobně se vyhnete i píchání v boku.

    Druhý pohled: Máte slabé hluboké břišní svaly

    Píchání v boku při běhu ale často potkává i běžce, kteří se rozhodně za začátečníky nepovažují a dýchají správně. V těchto případech může být způsobeno nedostatečnou svalovou fixací břišní dutiny. Co si pod tím představit? Těžké orgány, které jsou uloženy v břiše, zejména játra a slezina, nejsou během běhu dostatečně podepřeny svaly. Vazivo, ve kterém jsou poskládány, se proto nadměrně natahuje, jak orgány s každým došlapem „poskočí“. Právě ono přetížení vazivových pruhů nás bolí.

    Pokud se ještě k tomu před během hodně najíte, jsou orgány prokrvené a o to těžší, takže bolest se dostaví tím spíše. Tuto teorii podporuje i fakt, že třeba při jízdě na kole se píchání v boku téměř neobjevuje. Proč? Břišní dutina je při sezení na kole lépe podepřena. Zajímavé ale je, že například plavci mají s pícháním v boku problémy také, aniž by byli vystaveni otřesům jako při běhu.

    Jaké sportovce trápí píchání v boku?

    Rozsáhlý dotazník se v roce 2000 ptal 965 sportovců, jestli se v posledním roce setkali s pícháním v boku. Výsledky ukázaly, že bolest v boku je nejtypičtější pro běžce, plavce a jezdce na koni.

    • plavání (75 procent ze 103 respondentů)
    • běh (69 procent ze 439 respondentů)
    • jízda na koni (62 procent ze 100 respondentů)
    • aerobik (52 procent ze 126 respondentů)
    • basketbal (47 procent ze 121 respondentů)
    • cyklistika (32 procent ze 76 respondentů)

    Zdroj

    Třetí pohled: Máte „křivá“ záda

    Existuje ale také ještě třetí teorie, ta spojuje vznik bolesti v břiše při sportu se špatným zakřivením páteře, konkrétně s hyperkyfózou (nadměrně „vyhrbenou“ páteří). U běžců, ale třeba i jezdců na koni či plavců s takto zakřivenou páteří je při jejich sportovní aktivitě vyvíjen větší tlak na obratle podél horní části páteře. Tím dochází k nervovému podráždění, které vyústí právě v bolest v břiše. U cyklistů je pak údajně páteř v těchto místech namáhána méně, takže se s pícháním v boku nepotýkají tak často.

    Netlačte na pilu a přizpůsobte svůj pohyb dechu

    Obrana proti píchání v boku je, jak jinak, ve správném tréninku. Jedině silné břišní svaly, zejména ty hluboké, dokáží udržet orgány na místě. K posílení svalů je potřeba přibrat i správné dýchání – dýchat musíme do břicha, někdo říká dokonce až „do kalhot“. Zkrátka je třeba zapojit spodní břicho a nedýchat pouze povrchově, do horní části hrudníku. V neposlední řadě pak přemýšlejte i o tom, co jíte a kdy. Pokud vás píchání v boku trápí, zkuste si mezi jídlem a výběhem dát větší pauzu a vyhnout se slazeným nápojům. Ani správným protažením před tréninkem nic nezkazíte. A pokud vás už bolest v břiše dostihne, pomáhá v předklonu stáhnout břišní svaly.

    PŘEČTĚTE SI, JAK SPRÁVNĚ DÝCHAT A JAK SE VYHNOUT PÍCHÁNÍ V BOKU

    A nezapomeňte, že když si tělo řekne „Dost – už nemám kyslík!“, je prostě potřeba zpomalit. Nenuťte svůj dech, aby se přizpůsoboval vám. Přizpůsobte se vy jemu.

    Autoři: ,


    • tisknout
    • sdílet
    • máte tip?


    Za píchání v boku může dech a slabé břišní svaly

    J41o23s45e24f
    R88u63m
    Píchání v boku může způsobit také to, že vedle vás leží partner, který má právě erotický sen.
    P81e28t55r
    L90o53u81š96a
    Souhlasím s označením blábol.1. Napsat o mělkém dýchání a zároveň, že bránice to sama neutáhne, tak to autor vůbec neví...
    L92u61b34o93m78í55r
    N81o23v90ý
    Tohle byla unikátní snůška blábolů. Možná bys měl i na delší detektivku.
    J54a91n
    H77o54r17s80k96ý
    Když něco označíš za blábol, možná bys mohl i připojit nějaké zdůvodnění. Jinak tvůj příspěvek bude blábolem.

    V diskusi je 28 příspěvků, poslední příspěvek 29. 8. 2015, 17:17

    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.